UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :N Fine Arts
Main Author :Nurul Eza Martu
Title :Pembinaan Bahasa Seni Visual dalam meningkatkan penguasaan standard kandungan apresiasi seni murid-murid tingkatan 2
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
Year of Publication :2020
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan membantu murid-murid menguasai Bahasa Seni Visual sepertimana ketetapan perlaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang berpaksikan Pendidikan Abad Ke-21. Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti keperluan penggunaan bahan bantu belajar yang efektif, membangunkan kit BSV sebagai bahan bantu belajar dan mengenalpasti keberkesanan penggunaan kit BSV sebagai bahan bantu belajar dalam meningkatkan tahap penguasaan murid-murid tingkatan 2. Kajian ini dijalankan secara kualitatif dengan menggunakan reka bentuk kajian kes ke atas murid tingkatan dua di SMK Maran berbeza aliran, iaitu sebuah kelas aliran agama dan tiga buah kelas aliran biasa yang terletak di luar bandar. Lima sampel telah dipilih daripada setiap kelas berdasarkan pencapaian PBD tertinggi di dalam kelas masing-masing. Dua orang guru bukan opsyen Pendidikan Seni Visual tingkatan dua dan mantan pengetua sebagai responden. Pemerhatian dan temu bual menjadi kaedah utama pengumpulan data kajian. Kaedah pemerhatian dilakukan sebelum dan selepas penggunaan Kit BSV. Temu bual berstruktur dijalankan ke atas 20 orang murid yang dipilih bagi mendapatkan maklum balas selepas penggunaan Kit BSV. Temu bual separa berstruktur juga dilakukan ke atas dua orang guru bukan opsyen yang mengajar PSV dan mantan pengetua. Analisis data dilakukan dalam bentuk transkripsi dan dibuat pengekodan dalam mengikut tema. Tafsiran data dilakukan bagi memahami data yang diperolehi dan dilakukan berulang kali. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan Kit BSV dapat membantu murid-murid tampil yakin berkomunikasi menggunakan Bahasa Seni Visual semasa sesi Apresiasi Seni di bilik darjah. Murid-murid tahu menggunakan laras Bahasa Seni Visual dengan betul dalam penyampaian. Dapatan kajian turut memperolehi maklum balas positif daripada guru-guru bukan opsyen yang mengajar Pendidikan Seni Visual. Penggunaan kit BSV mampu mengubah corak PdPc dalam bilik darjah dan dapat menghasilkan murid yang berkualiti dalam penguasaan laras bahasa seni visual selari dengan standard kandungan apresiasi seni.

References

Abdul Ghani Ahmad. (2018, Mei). Melangkah ke hadapan fokus dan gerak kerja KPPM

2018. Pendidik, 10-14.

 

Ainon Mohd & Abdullah Hassan. (2005). Pemikiran Reka Cipta: Kaedah mengajar dan

bahan Latihan untuk guru dan jurulatih. Pahang: PTS Publication & Distributors

Sdn. Bhd.

 

Afifah Syathirah (2012). Kecerdasan Pelbagai Dalam Kalangan Pelajar BPSP, UPM.

Tesis Ijazah, Universiti Putra Malaysia. Diperolehi pada 9 Julai, 2019 daripada:

https://www.researchgate.net/publication/260942697_KECERDASAN_PELBAGA

I_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_BPSP_UPM

 

Alizah Lambri & Zamri Mahamood (2019). Penggunaan Alat Bantu Mengajar Dalam

Pengajaran Bahasa Melayu Menggunakan Pendekatan Pembelajaran

Berpusatkan Pelajar. International Journal of Education, Psychology and

Counseling. Volume 4, Issues 33 [December,2019] pp.78-94]. Diperolehi pada 5

Januari, 2020 daripada:

http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-33-12-07.pdf

 

Alvin Lau Ek Been (2015). Bahan Bantu Pembelajaran “i-Spec” Dalam Pendidikan Seni

Visual. Artikel Penuh sehingga 8 Julai 2015 Seminar Penyelidikan Pendidikan

Kebangsaan (SPPK) 2015. SPPK2015/023. 225-236.

 

Che Aleha Ladin, Intan Marfarrina Omar, Hairol Nezam Mohd Zaki, Kamaruddin Ilias &

Nurul ‘Ain Saffar Ullah (2018). Pembelajaran Dan Pemudahcaraan (PdPc)

Pendidikan Seni Visual Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Conference

Proceeding: 7th International Seminar On Nusantara Heritage (7th ISONH 2018).

Diperolehi pada 6 Mei, 2020 daripada:

https://docplayer.info/125663189-Pembelajaran-dan-pemudahcaraan-pdpcpendidikan-

seni-visual-dalam-menghadapi-revolusi-industri-4-0.html

 

Chua Yan Piaw, Sharifah Md. Nor, Naim Mohd & Wan Zah Wan Ali (2003). Kreativiti Guru Pendidikan 

Seni. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 11(1). ISSN: 0128-7702. 11-17. Diperolehi pada 29 April, 2020 

daripada: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/3412/1/Kreativiti_Guru_Pendidikan_Seni.pdf

 

Faizah Ja’apar (2017). Bahan Bantu Mengajar (BBM) Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran (P&P) Di 

Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Daerah Pontian. Tesis Master, Universiti Tun Hussein Onn 

Malaysia. Diperolehi pada 6 Julai, 2019 daripada: 

http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9573/1/FAIZAH_JA%E2%80%99APAR.pdf

 

Fatimah Ismail (2015). Kemahiran Menvisualisasi Ruang Dalam Kalangan Pelajar Bagi Mata Pelajaran 

Pendidikan Seni Visual. Tesis Master, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Diperoleh pada 29 April, 

2019 daripada: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/7065/

 

Hamidah Mohamed (2012). Kecerdasan Pelbagai Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup. Tesis Master, 

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Diperoleh pada 5 Mei, 2020 daripada: 

http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/4220/1/HAMIDAH_BINTI_MOHAMED.pdf

 

Hamidah Yusof, Jamal Yunus & Khalip Musa. (2015). Kaedah Penyelidikan Pengurusan Pendidikan. Edisi 

Ketiga. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Hanafi Hj. Mohd Tahir & Normah Mustaffa (2013). Kemudahbacaan Dan Kebolehbacaan Tipografi Dan 

Visual Pada Rekabentuk Kulit Buku. Proceeding of the World Conference on Integration of Knowledge, 

WCIK, 25-26 November 2013. 405-

411. Diperolehi pada 29 Mei, 2020 daripada: 

https://worldconferences.net/proceedings/wcik2013/toc/papers_wcik2013/WCIK

%20103%20HANAFI%20BIN%20HJ%20MOHD%20TAHIR_read_shahrul.pdf

 

Hashimah Hassan (2012). Kesan Penggunaan Digital Electronic Kit Terhadap

Pencapaian Pelajar Yang Berbeza Gaya Kognitif. Tesis Master, Universiti Tun

Hussein Onn Malaysia. Diperolehi pada 30 April, 2020 daripada:

http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/4221/1/HASHIMAH_BINTI_HASSAN.pdf

 

Ikhsan Othman & Rohizani Yaacub (2010). Aplikasi Kecerdasan Pelbagai Dalam

Pelaksanaan Kurikulum. Asia Pacific Journal of Educators and Education, Vol.

25. 21-32. Diperoleh pada 5 Mei, 2020 daripada:

http://docplayer.net/39958814-Aplikasi-teori-kecerdasan-pelbagai-dalampelaksanaan-

kurikulum-application-of-the-multiple-intelligence-theory-incurriculum-

implementation.html

 

Kamus Dewan. 2007. Edisi Keempat. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka.

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Dokumen standard Kurikulum dan

Pentaksiran Pendidikan Seni Visual Tingkatan 1. Putrajaya: Bahagian

Pembangunan Kurikulum.

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Dokumen standard Kurikulum dan

Pentaksiran Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2. Putrajaya: Bahagian

Pembangunan Kurikulum.

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Buku Penerangan Kurikulum Standard

Sekolah Menengah (KSSM). Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018). Panduan Pendekatan Modular Dalam

Pengajaran Dan Pembelajaran. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

 

Lili Sunaini Hj. Ramli (2006). Perkaitan Antara Bahan Bantu Belajar Dan Gaya

Pembelajaran Dengan Pencapaian Kertas Bahasa Melayu Dalam Kalangan Murid

Bukan Melayu. Tesis Master, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperoleh pada

14 Mei, 2020 daripada:

http://ir.upsi.edu.my/701/1/Perkaitan%20antara%20bahan%20bantu%20belajar

%20dan%20gaya%20pembelajaran%20dengan%20pencapaian%20kertas%20B

ahasa%20Melayu%20dalam%20kalangan%20murid%20bukan%20melayu.pdf

 

Lim Carol & Amir Hamzah Sharaai (2012). Perbandingan Kaedah Menggunakan Kad

Permainan Dan Buku Besar Bagi Meningkatkan Pencapaian Murid Tahun 4 Dalam

Topik Penyesuaian Tumbuhan Terhadap Cuaca Melampau. Persidangan

Kebangsaan Pembangunan dan Pendidikan Lestari, 19-20 September 2012. 41-

56. Diperolehi pada 5 Januari, 2020 daripada:

https://www.researchgate.net/publication/259932613_PERBANDINGAN_KAEDA

H_MENGGUNAKAN_KAD_PERMAINAN_DAN_BUKU_BESAR_BAGI_MENING

KATKAN_PENCAPAIAN_MURID_TAHUN_4_DALAM_TOPIK_PENYESUAIAN_

TUMBUHAN_TERHADAP_CUACA_MELAMPAU

 

Mahdzir Khalid (2018). PAK21-Bukan Bermakna Guna Teknologi dan Gajet Sematamata.

Pendidik Februari 2018. Diperoleh pada 4 Julai, 2020 daripada:

https://www.pendidik.com.my/2018/02/01/pak21-bukan-bermakna-gunateknologi-

dan-gajet-semata-mata/

 

Mashira Yahaya, Rusyati Hanafiah, Nor Sazila Zakaria, Rohana Osman & Khairul Anuar

Bahrin (2019). Amalan Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21) Dalam Pengajaran

Dan Pemudahcaraan (PdPc) Guru-Guru Sekolah Rendah. Jurnal IPDA, Bil. 26,

2019. Diperolehi pada 6 Mei, 2020 daripada:

file:///C:/Users/user/Downloads/8022-1794-26292-1-10-20200225.pdf

 

Md. Nasir Ibrahim & Iberahim Hassan. (2003). Pendidikan Seni Untuk Maktab & Universiti.

Kuala Lumpur: PTS Publication & Distributors.

 

Mohd Johari Ab. Hamid. (2013). Falsafah Dan Kritikan Seni. Tanjung Malim: Universiti

Pendidikan Sultan Idris.

 

Moh. Rondhi. (2017). Apresiasi Seni dalam konteks pendidikan seni. Jurnal Imajinasi Vol

XI No 1 Januari 2017, 9-18. Diperolehi pada 6 Julai, 2019 daripada:

https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/imajinasi/article/view/11182

 

Mohd Zahuri Khairani & Mohamad Sayuti Seman (2019). Pembelajaran Dan Pengajaran

Bersepadu Dalam Pendidikan Seni Visual Sekolah Menengah. Journal of Applied

Arts. Vol. 1 Issue 1 (2019). E-ISSN 2710-7019. 44-49. Diperolehi pada 3 April,

2020 daripada: https://journal.scientiaca.org/index.php/Jappa/article/view/36

 

Muhibbin Syah. (2015). Psikologi Pendidikan: Menangani Masalah Dengan Profesional.

Kuala Lumpur: SAM Synergy Media.

 

Nasir Ibrahim. (2014). Teori Pendidikan Seni. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan

Idris.

 

Noraini Ismail (2020). Cikgu Takkan Menyesal Guna Cara Ini Tarik Minat Murid Lemah

Belajar. GPS Bestari Januari 2020. Diperoleh pada 6 Mei, 2020 daripada:

https://www.gpsbestari.com/tip/tip-mengajar/cikgu-takkan-menyesal-guna-caraini-

tarik-minat-murid-lemah-belajar-1.782505

 

Norazlin Mohd Rusdin & Siti Rahaimah Ali (2019). Amalan Dan Cabaran Pelaksanaan

Pembelajaran Abad Ke-21. Proceedings of the International Conference on

Islamic Civilization and Technology Management, 23-24 November 2019. E-ISBN

978-967-2231-26-4. 87-105. Diperolehi pada 6 Mei, 2020 daripada:

https://www.tatiuc.edu.my/assets/files/ICTM19-Papers/ICTM-09.pdf

 

Norhana Bakhary (2019). Pelaksanaan PBD: Pentaksiran Pembelajaran Berorientasikan

Perkembangan Murid. Pendidik Februari 2019. Diperoleh pada 18 Mei, 2020

daripada:

https://www.pendidik.com.my/2019/01/29/pelaksanaan-pbd-pentaksiranpembelajaran-

berorientasikan-perkembangan-murid/

 

Norhidayah Norizam, Siti Nuha Azmi, Nuratikah Mohd Asri, Norsidah Abu Husin & Rosli

Harun (2016). Penggunan Kit Kisa Membantu Kemahiran Menambah Dan

Menolak Dalam Matematik. Koleksi Inovasi IPG, Jilid 3. 74-79. ISSN 0128-1410.

Selangor: IPG KPM.

 

Nurul ‘Ain Saffar Ullah, Md. Nasir Ibrahim & Abd Manaf Bejau (2019). Amalan Aktiviti

Pembelajaran Koperatif Dalam Pengajaran Dan Pemudahcaraan (PdPC)

Pendidikan seni Visual Di Sekolah Rendah. Journal of Educational Research and

Indigeneous Studies. Volume 2(1). Diperoleh pada 29 April, 2020 daripada:

https://cdn-cms.f-static.com/uploads/1759562/normal_5d7c4cff2555b.pdf

 

Nurul Amalina Jajuli (2018). Pembinaan Dan Keberkesanan Pembaris Garis Nombor

Terhadap Pencapaian Operasi Asas Matematik Dalam Kalangan Murid

Prasekolah. Tesis Master, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperolehi pada 15

Disember, 2019 daripada:

http://ir.upsi.edu.my/3922/7/Pembinaan%20dan%20keberkesanan%20pembaris

%20garis%20nombor%20terhadap%20pencapaian%20operasi%20asas%20Mat

ematik%20dalam%20kalangan%20murid%20prasekolah.pdf

 

Kementerian Pendidikan Malaysia (2001). Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam

Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.

 

Roslina Mohd Nor, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff & Hamdzun Haron (2019). Pengetahuan

Pedagogi Ilmu Kandungan Dalam Kalangan Guru Seni Visual Sekolah Menengah

Di Hulu Langat. Jurnal Pendidikan Malaysia 44(1) Isu Khas (2019): 137-150.

 

Rosnah Yunus (2016). Keberkesanan Kad Imbasan Bergambar Dalam Meningkatkan

Kemahiran Membaca Suku Kata Jawi Dalam Kalangan Murid Tahun 5 Sekolah

Kebangsaan Parit Jawa, Muar, Johor. Tesis Ijazah, Universiti Sains Islam

Malaysia. Diperolehi pada 18 April, 2019 daripada:

http://ddms.usim.edu.my/bitstream/123456789/12603/1/ROSNAH%20YUNUS%2

01112769_LATIHAN%20ILMIAH.pdf

 

Saedah Siraj, Zainun Ishak & Tunku Mohani Tunku Mokhtar. (1997). Motivasi Dalam

Pendidikan. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.

 

Sazlina Nor Azmi (2016). Aplikasi Kaedah “Negotiated Drawing” Dalam Proses

Pembelajaran Dunia Seni Visual Kurikulum Standard Sekolah Rendah Bahagian

Miri, Sarawak. Tesis Sarjana, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperolehi pada

18 April, 2019 daripada:

http://ir.upsi.edu.my/3028/1/Aplikasi%20kaedah%20negotiated%20drawing%20d

alam%20proses%20pembelajaran%20dunia%20seni%20visual%20kurikulum%2

0standard%20sekolah%20rendah%20bahagian%20Miri%20Sarawak.pdf

 

Shamsul Nazri Ariffin (2010). Sejauhmana Keberkesanan Perlaksanaan Sesi Apresiasi

Seni Di Sekolah Menengah Dalam Pendidikan Seni. Tesis Master, Universiti

Pendidikan Sultan Idris. Diperoleh pada 19 Disember, 2018 daripada:

http://ir.upsi.edu.my/960/1/SEJAUHMANA%20KEBERKESANAN%20PERLAKS

ANAAN%20SESI%20APRESIASI%20SENI%20DI%20SEKOLAH%20MENENG

AH%20DALAM%20PENDIDIKAN%20SENI.pdf

 

Siti Hayati Haji Mohd Yusoff & Lee Hoi Yeh. (2018). Pengetahuan Kesediaan Guru PSV

Hilir Perak Dan Bagan Datuk Dalam Melaksanakan PBS Dalam PdP. Jurnal

Penyelidikan Dedikasi Jilid 14. 122-142. Diperoleh pada 29 April, 2020 daripada:

http://myjms.moe.gov.my/index.php/jd/article/view/7980/3367

 

Siti Nursaila Alias & Faridah Ibrahim. (2017). Keberkesanan Permainan Pendidikan

Terhadap Pembelajaran Hukum Newton. Journal of Nusantara Studies. Vol 2(1)

71-85. ISSN 0127-9386. Diperoleh pada 3 May, 2020 daripada:

https://journal.unisza.edu.my/jonus/index.php/jonus/article/view/66

 

Siti Rahayah Ariffin, Roseni Ariffin, Arbaiyah Md Zain & Nik Norulhuda Nik Mohamed

(2011). Faktor Kecerdasan Pelbagai Dalam Pembentukan Profil Remaja.

Malaysian Journal of Learning and Instruction: Vol. 8 (2011): 183-204. Diperoleh

pada 5 Mei, 2020 daripada:

http://www.myjurnal.my/public/article-view.php?id=16295

 

Sophy Bernard (2013). Keperluan Penguasaan Kemahiran Pendidikan Seni Visual

Sekolah Menengah Untuk Guru-Guru Seni Di Sarawak. Tesis Master, Universiti

Malaysia Sarawak. Diperoleh pada 17 Disember, 2018 daripada:

https://ir.unimas.my/id/eprint/7546/1/Keperluan%20penguasaan%20kemahiran%

20pendidikan%20seni%20visual%20sekolah%20menengah%20untuk%20guruguru%

20seni%20di%20Sarawak%20(24pgs).pdf

 

Suhana Abdullah. (2019, Mac). IPGKBA komited lahir guru berkualiti. Pendidik, 23-26.

 

Suraya Bahrum & Md Nasir Ibrahim (2018). Kebolehgunaan Modul “steAm” Dalam

Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah. Kupas

Seni Jurnal Seni dan Pendidikan Seni. Vol. 6(2018) 65-79. ISSN 2289-4640.

 

Zaharimah Subaini (2016). Keberkesanan Pembelajaran Koperatif Dan Kolaboratif Untuk

Meningkatkan Kecerdasan Pelbagai Murid Dalam Pembelajaran Bahasa Melayu.

Prosiding Konferens Kebangsaan Pendidikan Abad Ke-21 2016: 203-213.

Diperoleh pada 4 Jun, 2020 daripada:

https://www.academia.edu/33397211/BUKU_PROSIDING_FINAL_28.07.2016_.

pdf

 

Zakaria Ali. (2012). Teori-Teori Seni: Bacaan Pilihan. Selangor: Persatuan Penulis

Budiman Malaysia.

 

Zuraini Jusoh (2014). Kesan Pendekatan Naratif Dan Komuniaktif Terhadap Motivasi

Belajar, Keterlibatan Dalam Pembelajaran Dan Pencapaian Kemahiran

Mengarang. Tesis Master, Universiti Putra Malaysia. Diperolehi pada 27 Februari,

2020 daripada:

http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/52163/1/FPP%202014%2047IR.pdf

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)