UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan membantu murid-murid menguasai Bahasa Seni Visual sepertimana
ketetapan perlaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang
berpaksikan Pendidikan Abad Ke-21. Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti keperluan
penggunaan bahan bantu belajar yang efektif, membangunkan kit BSV sebagai bahan
bantu belajar dan mengenalpasti keberkesanan penggunaan kit BSV sebagai bahan
bantu belajar dalam meningkatkan tahap penguasaan murid-murid tingkatan 2. Kajian ini
dijalankan secara kualitatif dengan menggunakan reka bentuk kajian kes ke atas murid
tingkatan dua di SMK Maran berbeza aliran, iaitu sebuah kelas aliran agama dan tiga
buah kelas aliran biasa yang terletak di luar bandar. Lima sampel telah dipilih daripada
setiap kelas berdasarkan pencapaian PBD tertinggi di dalam kelas masing-masing. Dua
orang guru bukan opsyen Pendidikan Seni Visual tingkatan dua dan mantan pengetua
sebagai responden. Pemerhatian dan temu bual menjadi kaedah utama pengumpulan
data kajian. Kaedah pemerhatian dilakukan sebelum dan selepas penggunaan Kit BSV.
Temu bual berstruktur dijalankan ke atas 20 orang murid yang dipilih bagi mendapatkan
maklum balas selepas penggunaan Kit BSV. Temu bual separa berstruktur juga dilakukan
ke atas dua orang guru bukan opsyen yang mengajar PSV dan mantan pengetua. Analisis
data dilakukan dalam bentuk transkripsi dan dibuat pengekodan dalam mengikut tema.
Tafsiran data dilakukan bagi memahami data yang diperolehi dan dilakukan berulang kali.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan Kit BSV dapat membantu murid-murid
tampil yakin berkomunikasi menggunakan Bahasa Seni Visual semasa sesi Apresiasi
Seni di bilik darjah. Murid-murid tahu menggunakan laras Bahasa Seni Visual dengan
betul dalam penyampaian. Dapatan kajian turut memperolehi maklum balas positif
daripada guru-guru bukan opsyen yang mengajar Pendidikan Seni Visual. Penggunaan
kit BSV mampu mengubah corak PdPc dalam bilik darjah dan dapat menghasilkan murid
yang berkualiti dalam penguasaan laras bahasa seni visual selari dengan standard
kandungan apresiasi seni. |
References |
Abdul Ghani Ahmad. (2018, Mei). Melangkah ke hadapan fokus dan gerak kerja KPPM 2018. Pendidik, 10-14.
Ainon Mohd & Abdullah Hassan. (2005). Pemikiran Reka Cipta: Kaedah mengajar dan bahan Latihan untuk guru dan jurulatih. Pahang: PTS Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Afifah Syathirah (2012). Kecerdasan Pelbagai Dalam Kalangan Pelajar BPSP, UPM. Tesis Ijazah, Universiti Putra Malaysia. Diperolehi pada 9 Julai, 2019 daripada: https://www.researchgate.net/publication/260942697_KECERDASAN_PELBAGA I_DALAM_KALANGAN_PELAJAR_BPSP_UPM
Alizah Lambri & Zamri Mahamood (2019). Penggunaan Alat Bantu Mengajar Dalam Pengajaran Bahasa Melayu Menggunakan Pendekatan Pembelajaran Berpusatkan Pelajar. International Journal of Education, Psychology and Counseling. Volume 4, Issues 33 [December,2019] pp.78-94]. Diperolehi pada 5 Januari, 2020 daripada: http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2019-33-12-07.pdf
Alvin Lau Ek Been (2015). Bahan Bantu Pembelajaran “i-Spec” Dalam Pendidikan Seni Visual. Artikel Penuh sehingga 8 Julai 2015 Seminar Penyelidikan Pendidikan Kebangsaan (SPPK) 2015. SPPK2015/023. 225-236.
Che Aleha Ladin, Intan Marfarrina Omar, Hairol Nezam Mohd Zaki, Kamaruddin Ilias & Nurul ‘Ain Saffar Ullah (2018). Pembelajaran Dan Pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Seni Visual Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Conference Proceeding: 7th International Seminar On Nusantara Heritage (7th ISONH 2018). Diperolehi pada 6 Mei, 2020 daripada: https://docplayer.info/125663189-Pembelajaran-dan-pemudahcaraan-pdpcpendidikan- seni-visual-dalam-menghadapi-revolusi-industri-4-0.html
Chua Yan Piaw, Sharifah Md. Nor, Naim Mohd & Wan Zah Wan Ali (2003). Kreativiti Guru Pendidikan Seni. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 11(1). ISSN: 0128-7702. 11-17. Diperolehi pada 29 April, 2020 daripada: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/3412/1/Kreativiti_Guru_Pendidikan_Seni.pdf
Faizah Ja’apar (2017). Bahan Bantu Mengajar (BBM) Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran (P&P) Di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Daerah Pontian. Tesis Master, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Diperolehi pada 6 Julai, 2019 daripada: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9573/1/FAIZAH_JA%E2%80%99APAR.pdf
Fatimah Ismail (2015). Kemahiran Menvisualisasi Ruang Dalam Kalangan Pelajar Bagi Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual. Tesis Master, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Diperoleh pada 29 April, 2019 daripada: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/7065/
Hamidah Mohamed (2012). Kecerdasan Pelbagai Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup. Tesis Master, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Diperoleh pada 5 Mei, 2020 daripada: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/4220/1/HAMIDAH_BINTI_MOHAMED.pdf
Hamidah Yusof, Jamal Yunus & Khalip Musa. (2015). Kaedah Penyelidikan Pengurusan Pendidikan. Edisi Ketiga. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Hanafi Hj. Mohd Tahir & Normah Mustaffa (2013). Kemudahbacaan Dan Kebolehbacaan Tipografi Dan Visual Pada Rekabentuk Kulit Buku. Proceeding of the World Conference on Integration of Knowledge, WCIK, 25-26 November 2013. 405- 411. Diperolehi pada 29 Mei, 2020 daripada: https://worldconferences.net/proceedings/wcik2013/toc/papers_wcik2013/WCIK %20103%20HANAFI%20BIN%20HJ%20MOHD%20TAHIR_read_shahrul.pdf
Hashimah Hassan (2012). Kesan Penggunaan Digital Electronic Kit Terhadap Pencapaian Pelajar Yang Berbeza Gaya Kognitif. Tesis Master, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Diperolehi pada 30 April, 2020 daripada: http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/4221/1/HASHIMAH_BINTI_HASSAN.pdf
Ikhsan Othman & Rohizani Yaacub (2010). Aplikasi Kecerdasan Pelbagai Dalam Pelaksanaan Kurikulum. Asia Pacific Journal of Educators and Education, Vol. 25. 21-32. Diperoleh pada 5 Mei, 2020 daripada: http://docplayer.net/39958814-Aplikasi-teori-kecerdasan-pelbagai-dalampelaksanaan- kurikulum-application-of-the-multiple-intelligence-theory-incurriculum- implementation.html
Kamus Dewan. 2007. Edisi Keempat. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Dokumen standard Kurikulum dan Pentaksiran Pendidikan Seni Visual Tingkatan 1. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Dokumen standard Kurikulum dan Pentaksiran Pendidikan Seni Visual Tingkatan 2. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Buku Penerangan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018). Panduan Pendekatan Modular Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.
Lili Sunaini Hj. Ramli (2006). Perkaitan Antara Bahan Bantu Belajar Dan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian Kertas Bahasa Melayu Dalam Kalangan Murid Bukan Melayu. Tesis Master, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperoleh pada 14 Mei, 2020 daripada: http://ir.upsi.edu.my/701/1/Perkaitan%20antara%20bahan%20bantu%20belajar %20dan%20gaya%20pembelajaran%20dengan%20pencapaian%20kertas%20B ahasa%20Melayu%20dalam%20kalangan%20murid%20bukan%20melayu.pdf
Lim Carol & Amir Hamzah Sharaai (2012). Perbandingan Kaedah Menggunakan Kad Permainan Dan Buku Besar Bagi Meningkatkan Pencapaian Murid Tahun 4 Dalam Topik Penyesuaian Tumbuhan Terhadap Cuaca Melampau. Persidangan Kebangsaan Pembangunan dan Pendidikan Lestari, 19-20 September 2012. 41- 56. Diperolehi pada 5 Januari, 2020 daripada: https://www.researchgate.net/publication/259932613_PERBANDINGAN_KAEDA H_MENGGUNAKAN_KAD_PERMAINAN_DAN_BUKU_BESAR_BAGI_MENING KATKAN_PENCAPAIAN_MURID_TAHUN_4_DALAM_TOPIK_PENYESUAIAN_ TUMBUHAN_TERHADAP_CUACA_MELAMPAU
Mahdzir Khalid (2018). PAK21-Bukan Bermakna Guna Teknologi dan Gajet Sematamata. Pendidik Februari 2018. Diperoleh pada 4 Julai, 2020 daripada: https://www.pendidik.com.my/2018/02/01/pak21-bukan-bermakna-gunateknologi- dan-gajet-semata-mata/
Mashira Yahaya, Rusyati Hanafiah, Nor Sazila Zakaria, Rohana Osman & Khairul Anuar Bahrin (2019). Amalan Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21) Dalam Pengajaran Dan Pemudahcaraan (PdPc) Guru-Guru Sekolah Rendah. Jurnal IPDA, Bil. 26, 2019. Diperolehi pada 6 Mei, 2020 daripada: file:///C:/Users/user/Downloads/8022-1794-26292-1-10-20200225.pdf
Md. Nasir Ibrahim & Iberahim Hassan. (2003). Pendidikan Seni Untuk Maktab & Universiti. Kuala Lumpur: PTS Publication & Distributors.
Mohd Johari Ab. Hamid. (2013). Falsafah Dan Kritikan Seni. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Moh. Rondhi. (2017). Apresiasi Seni dalam konteks pendidikan seni. Jurnal Imajinasi Vol XI No 1 Januari 2017, 9-18. Diperolehi pada 6 Julai, 2019 daripada: https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/imajinasi/article/view/11182
Mohd Zahuri Khairani & Mohamad Sayuti Seman (2019). Pembelajaran Dan Pengajaran Bersepadu Dalam Pendidikan Seni Visual Sekolah Menengah. Journal of Applied Arts. Vol. 1 Issue 1 (2019). E-ISSN 2710-7019. 44-49. Diperolehi pada 3 April, 2020 daripada: https://journal.scientiaca.org/index.php/Jappa/article/view/36
Muhibbin Syah. (2015). Psikologi Pendidikan: Menangani Masalah Dengan Profesional. Kuala Lumpur: SAM Synergy Media.
Nasir Ibrahim. (2014). Teori Pendidikan Seni. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Noraini Ismail (2020). Cikgu Takkan Menyesal Guna Cara Ini Tarik Minat Murid Lemah Belajar. GPS Bestari Januari 2020. Diperoleh pada 6 Mei, 2020 daripada: https://www.gpsbestari.com/tip/tip-mengajar/cikgu-takkan-menyesal-guna-caraini- tarik-minat-murid-lemah-belajar-1.782505
Norazlin Mohd Rusdin & Siti Rahaimah Ali (2019). Amalan Dan Cabaran Pelaksanaan Pembelajaran Abad Ke-21. Proceedings of the International Conference on Islamic Civilization and Technology Management, 23-24 November 2019. E-ISBN 978-967-2231-26-4. 87-105. Diperolehi pada 6 Mei, 2020 daripada: https://www.tatiuc.edu.my/assets/files/ICTM19-Papers/ICTM-09.pdf
Norhana Bakhary (2019). Pelaksanaan PBD: Pentaksiran Pembelajaran Berorientasikan Perkembangan Murid. Pendidik Februari 2019. Diperoleh pada 18 Mei, 2020 daripada: https://www.pendidik.com.my/2019/01/29/pelaksanaan-pbd-pentaksiranpembelajaran- berorientasikan-perkembangan-murid/
Norhidayah Norizam, Siti Nuha Azmi, Nuratikah Mohd Asri, Norsidah Abu Husin & Rosli Harun (2016). Penggunan Kit Kisa Membantu Kemahiran Menambah Dan Menolak Dalam Matematik. Koleksi Inovasi IPG, Jilid 3. 74-79. ISSN 0128-1410. Selangor: IPG KPM.
Nurul ‘Ain Saffar Ullah, Md. Nasir Ibrahim & Abd Manaf Bejau (2019). Amalan Aktiviti Pembelajaran Koperatif Dalam Pengajaran Dan Pemudahcaraan (PdPC) Pendidikan seni Visual Di Sekolah Rendah. Journal of Educational Research and Indigeneous Studies. Volume 2(1). Diperoleh pada 29 April, 2020 daripada: https://cdn-cms.f-static.com/uploads/1759562/normal_5d7c4cff2555b.pdf
Nurul Amalina Jajuli (2018). Pembinaan Dan Keberkesanan Pembaris Garis Nombor Terhadap Pencapaian Operasi Asas Matematik Dalam Kalangan Murid Prasekolah. Tesis Master, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperolehi pada 15 Disember, 2019 daripada: http://ir.upsi.edu.my/3922/7/Pembinaan%20dan%20keberkesanan%20pembaris %20garis%20nombor%20terhadap%20pencapaian%20operasi%20asas%20Mat ematik%20dalam%20kalangan%20murid%20prasekolah.pdf
Kementerian Pendidikan Malaysia (2001). Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.
Roslina Mohd Nor, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff & Hamdzun Haron (2019). Pengetahuan Pedagogi Ilmu Kandungan Dalam Kalangan Guru Seni Visual Sekolah Menengah Di Hulu Langat. Jurnal Pendidikan Malaysia 44(1) Isu Khas (2019): 137-150.
Rosnah Yunus (2016). Keberkesanan Kad Imbasan Bergambar Dalam Meningkatkan Kemahiran Membaca Suku Kata Jawi Dalam Kalangan Murid Tahun 5 Sekolah Kebangsaan Parit Jawa, Muar, Johor. Tesis Ijazah, Universiti Sains Islam Malaysia. Diperolehi pada 18 April, 2019 daripada: http://ddms.usim.edu.my/bitstream/123456789/12603/1/ROSNAH%20YUNUS%2 01112769_LATIHAN%20ILMIAH.pdf
Saedah Siraj, Zainun Ishak & Tunku Mohani Tunku Mokhtar. (1997). Motivasi Dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Sazlina Nor Azmi (2016). Aplikasi Kaedah “Negotiated Drawing” Dalam Proses Pembelajaran Dunia Seni Visual Kurikulum Standard Sekolah Rendah Bahagian Miri, Sarawak. Tesis Sarjana, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperolehi pada 18 April, 2019 daripada: http://ir.upsi.edu.my/3028/1/Aplikasi%20kaedah%20negotiated%20drawing%20d alam%20proses%20pembelajaran%20dunia%20seni%20visual%20kurikulum%2 0standard%20sekolah%20rendah%20bahagian%20Miri%20Sarawak.pdf
Shamsul Nazri Ariffin (2010). Sejauhmana Keberkesanan Perlaksanaan Sesi Apresiasi Seni Di Sekolah Menengah Dalam Pendidikan Seni. Tesis Master, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Diperoleh pada 19 Disember, 2018 daripada: http://ir.upsi.edu.my/960/1/SEJAUHMANA%20KEBERKESANAN%20PERLAKS ANAAN%20SESI%20APRESIASI%20SENI%20DI%20SEKOLAH%20MENENG AH%20DALAM%20PENDIDIKAN%20SENI.pdf
Siti Hayati Haji Mohd Yusoff & Lee Hoi Yeh. (2018). Pengetahuan Kesediaan Guru PSV Hilir Perak Dan Bagan Datuk Dalam Melaksanakan PBS Dalam PdP. Jurnal Penyelidikan Dedikasi Jilid 14. 122-142. Diperoleh pada 29 April, 2020 daripada: http://myjms.moe.gov.my/index.php/jd/article/view/7980/3367
Siti Nursaila Alias & Faridah Ibrahim. (2017). Keberkesanan Permainan Pendidikan Terhadap Pembelajaran Hukum Newton. Journal of Nusantara Studies. Vol 2(1) 71-85. ISSN 0127-9386. Diperoleh pada 3 May, 2020 daripada: https://journal.unisza.edu.my/jonus/index.php/jonus/article/view/66
Siti Rahayah Ariffin, Roseni Ariffin, Arbaiyah Md Zain & Nik Norulhuda Nik Mohamed (2011). Faktor Kecerdasan Pelbagai Dalam Pembentukan Profil Remaja. Malaysian Journal of Learning and Instruction: Vol. 8 (2011): 183-204. Diperoleh pada 5 Mei, 2020 daripada: http://www.myjurnal.my/public/article-view.php?id=16295
Sophy Bernard (2013). Keperluan Penguasaan Kemahiran Pendidikan Seni Visual Sekolah Menengah Untuk Guru-Guru Seni Di Sarawak. Tesis Master, Universiti Malaysia Sarawak. Diperoleh pada 17 Disember, 2018 daripada: https://ir.unimas.my/id/eprint/7546/1/Keperluan%20penguasaan%20kemahiran% 20pendidikan%20seni%20visual%20sekolah%20menengah%20untuk%20guruguru% 20seni%20di%20Sarawak%20(24pgs).pdf
Suhana Abdullah. (2019, Mac). IPGKBA komited lahir guru berkualiti. Pendidik, 23-26.
Suraya Bahrum & Md Nasir Ibrahim (2018). Kebolehgunaan Modul “steAm” Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah. Kupas Seni Jurnal Seni dan Pendidikan Seni. Vol. 6(2018) 65-79. ISSN 2289-4640.
Zaharimah Subaini (2016). Keberkesanan Pembelajaran Koperatif Dan Kolaboratif Untuk Meningkatkan Kecerdasan Pelbagai Murid Dalam Pembelajaran Bahasa Melayu. Prosiding Konferens Kebangsaan Pendidikan Abad Ke-21 2016: 203-213. Diperoleh pada 4 Jun, 2020 daripada: https://www.academia.edu/33397211/BUKU_PROSIDING_FINAL_28.07.2016_.
Zakaria Ali. (2012). Teori-Teori Seni: Bacaan Pilihan. Selangor: Persatuan Penulis Budiman Malaysia.
Zuraini Jusoh (2014). Kesan Pendekatan Naratif Dan Komuniaktif Terhadap Motivasi Belajar, Keterlibatan Dalam Pembelajaran Dan Pencapaian Kemahiran Mengarang. Tesis Master, Universiti Putra Malaysia. Diperolehi pada 27 Februari, 2020 daripada: http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/52163/1/FPP%202014%2047IR.pdf
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |