UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Mahaletchumy Keenasan
Title :Kesan gaya kepimpinan transformasi terhadap tahap kepuasan kerja dalam kalangan guru gen X dan gen Y di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil daerah Batang Padang
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
Year of Publication :2020
Notes :With cd
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :The author has requested the full text of this item to be restricted.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan gaya kepimpinan transformasi guru besar terhadap tahap kepuasan kerja guru dari gen X dan gen Y di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil di daerah  Batang Padang, Perak. Kajian ini melibatkan 76 orang guru di lima buah Sekolah Jenis Kebangsaan  Tamil di daerah Batang Padang, Perak. Borang soal selidik telah diadaptasi daripada Multifactor  Leadership Questionnaire (MLQ). Persampelan kajian dipilih secara rawak mudah berkadaran nisbah  dengan menggunakan Random Number  Generator Programme. Statistik SPSS telah digunakan untuk  menganalisis data. Analisis ujian t memberikan nilai signifikan 0.376 (p>.05)  yang menyatakan bahawa kesemua guru besar mengamalkan gaya kepimpinan transformasi.  Manakala nilai min bagi aspek kepimpinan transformasi ialah sebanyak 4.54. Perbandingan antara Gen  X dan Gen Y menurut analisis yang dijalankan ialah t= 0.376, p.05) dan nilai min  sebanyak 4.55. Analisis regresi untuk mengkaji hubungan kepuasan kerja dan aspek kepimpinan menunjukkan  nilai koefisien sebanyak 0.995. Nilai T pula menunjukkan 90.253. Ini dengan jelasnya menunjukkan  bahawa kesemua responden mempunyai kepuasan kerja yang tinggi terhadap gaya kepimpinan transformasi  guru besar mereka. Dapatan analisis regresi ini menunjukkan bahawa gaya kepimpinan transformasi  memberikan kepuasan kerja kepada semua guru yang terlibat sebagai responden kajian ini. Secara  keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan terdapat kesan gaya kepimpinan transformasi guru besar  terhadap kepuasan kerja guru gen X dan gen Y. Kajian ini releven dengan usaha kerajaan dalam Pelan  Pembangunan Pendidikan 2013 – 2025 yang memfokuskan keberkesanan kepimpinan guru besar di semua  sekolah seluruh Malaysia. Gaya kepimpinan transformasi perlu diamalkan di semua sekolah untuk meningkatkan kepuasan kerja dalam kalangan guru.  

References

 

Adila Hashim  (2013). Kepimpinan Dan Motivasi. Maktab Koperasi Malaysia Cawangan Selatan.

 

Ahmad Yusri Ismail (2016). Gaya Kepimpinan Pengetua dan Kepuasaan Kerja Guru Di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Marang, Terengganu. Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia

 

Afsaneh Bagheri, Zaidatol Akmaliah dan Soaib Asimiran (2014). Entrepreneurial Leadership Practices and School Innovativeness. South African Journal of Education; 2014; 34(1)

 

Alston, J. A. (2012). School leadership and administration: Important concepts, case studies and stimulations. The McGraw Hill Companies. Inc.

 

Aziz bin Tahir , Ahmad Zamri bin Mansor , Ghazali bin Darusalam (2018). Amalan Kepimpinan TransformasiGuru Besar dan Hubungannya Terhadap Kepuasan Kerja Guru Sekolah Daerah Miri. Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.

 

Baharin (2016). Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Tahap Efikasi Guru.Universiti Kebangsaan Malaysia,

 

Bennis WG. (2007). The challenges of leadership in the modem world—Introduction to the special issue. American Psychologist, 62, 2–5.

 

Colbert E. A. (2008). CEO transformational leadership: The role of goal importance congruence in top management teams. Academy of Management Journal, 51 (1), 81-96.

 

Dewi Susmawaty Binti Saifularifin( 2015). Kepimpinan dan Kreativiti. Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Habib Ismail, Zaimah Ramli (2012). Amalan Kepimpinan Transformasi Pengetua dan Hubungannya Dengan Kepuasan Kerja Guru Transformational Leadership Practices of Principals and its Relationship to Teacher Satisfaction. Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Hazriyanto (2017). Komeitmen  Organisasi, Kepuasan Kerja dan prestasi Kerja Dalam Kalangan Pensyarah Universiti di Kota Batam Indonesia.

 

Hishamuddin Shah, Mohd Rizal, Supian ( 2014). Hubungan Antara Kepimpinan Transformasi  Guru  Besar  Dengan  Kepuasan  Kerja  Guru  Di  Sekolah Kebangsaan Kurang Murid Gemilang Tujuh Segamat, Johor. Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

 

Ilham Binti Ismail (2015). Pengaruh Kepimpinan Beretika Dan Kepuasan Kerja Guru Terhadap Komitmen Organisasi Di Sekolah. Universiti Utara Malaysia

 

Jamilah Man, Yahya Don & Siti Noor Ismail ( 2016). Kepimpinan TransformasiDan Kualiti Guru Generasi ‘Y’.Universiti Malaya.

 

Junaidah Mohamad & Nik Rosila Nik Yaacob (2013). Kajian Tentang Kepuasan Bekerja Dalam Kalangan Guru – Guru Pendidikan Khas. Asia Pacific Journalof Educators and Education, 28:103-115.

 

Kalaivani A/P Muniandy & Azlin Norhaini Binti Mansor(2018). Kepimpinan Transformasional Guru Besar dan Hubungannya dengan Tahap Efikasi Kendiri Guru. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Kasturi ( 2016). Hubungan Gaya Kepimpinan Transformasi Dalam Kalangan Guru Besar Sekolah Rendah Dengan Keberkesanan Sekolah Di Daerah Kinta Utara.Universiti Putra Malaysia

 

Khairunesa Binti Isa (2013). Kesan Komitmen Pekerja Hubungan Antara Tingkah Laku Kepimpinan Dan Keberkesanan Organisasi. Fakulti Pengurusan Universiti Teknologi Malaysia.

 

Khalip Musa & Hariza Abd.Halim (2015). Kemahiran Interpersonal Guru Dan Hubungan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar. Jurnal Pendidikan Malaysia 40(2)(2015): 89-99.

 

Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.

 

Lo Kim Seng & Sabariah Sharif (2014). Pengaruh Kepimpinan Transformasi Pengetua , Kepercayaan Warga Dan Komitmen Organisasi Terhadap Kelakuan Kewargaan Organisasi Guru. International Conference on Education 2014.

 

Malarvily (2012). Tahap Amalan Kepimpinan TransformasiDalam Kalangan Guru Besar Di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil, Daerah Segamat.  Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia.

 

Mariani Md Nor , Mohd Nazri Abdul Rahman , Norazana Mohd Nor, Nor’ain Mat Talha & Zabidi Abdul Razak (2016). Amalan Kepimpinan Pengajaran Untuk Penambahbaikan Sekolah : Retrosepksi Guru Besar Sekolah Berprestasi Tinggi. Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya

 

Marlia Jamail Yahya Don (2016). Praktis Kepimpinan Distributif dan Komitmen Terhadap Organisasi Berdasarkan Kohort Generasi Guru. Universiti Utara Malaysia.

 

Mohd Halim, Khalid (2006). Hubungan DiAntara Gaya Kepimpinan dan Kepuasan Kerja:: Suatu Kajian Perbandingan Antara Anggota Dalam Tugas Operasi dan Istiadat Tentera Darat Malaysia. Masters thesis, Universiti Utara Malaysia.

 

Mohd Majid Konting (2009). Kaedah Penyelidikan Pendidikan (8 ed.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

 

Mohd Nor Jaafar & Jazmi Md Isa (2012).  Gaya Kepemimpinan Pengetua Dan Kepuasan Kerja Guru: Kajian Perbandingan Antara SMKA Dengan SMK.Pusat Pengajian Pendidikan Dan Bahasa Moden Universiti Utara Malaysia.

 

Mohd Zulhida Bin Badarudin (2013). Hubungan Antara Trait Kepimpinan Guru Besar Dengan Komitmen Kerja Dalam Kalangan Guru Sekolah Berprestasi Tinggi Di Daerah Johor Bahru. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.

 

Mua’azam bin Mohamad, Yahya bin Don & Siti Noor bt Ismail (2016). Kepimpinan Strategik dan Hubungannya Dengan Kesediaan Perubahan Warga Organisasi.Jurnal Kepimpinan Pendidikan. Universiti Malaya.

 

Mustapha kamal Bin Ahmad Kassim  (2015).  Pelaksanaan  Pengajaran Dan Pembelajaran Tamadun  Islam Di  Institut  Pendidikan  Guru  Malaysia Di Lembah Klang: Kajian Kaedah Dan Keberkesannya.Akademik Pengajian Islam. Universiti Malaya.

 

Norazlinda Saad, Dr Surendran Sankaran (2012). Pembuatan Keputusan Kolabaratif:Sikap Guru dan Galakan Pengetua.Universiti Teknologi Malaysia.

 

Norashikin Abu Bakar, Ramli Basri, Foo Say Fooi ( 2015). Hubungan Kepimpinan Guru dengan Pencapaian Akademik Pelajar . Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia.

 

Norfazila Binti Abdul Malik ( 2013). Penerapan Ciri-Ciri Guru Berkesan Dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran Semasa Latihan Mengajar Dalam Kalangan Pelajar Sarjana UTHM. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

 

Nurul Ain Binti Azmi (2018). Kajian Terhadap Hubungan Antara Gaya Kepimpinan Dan Budaya Organisasi Dengan Kepuasan Kerja Dalam Kalangan Pensyarah Kolej Komuniti Ledang.. Universiti Utara Malaysia.

 

Raziah Mansor & Ahmad Esa (2009). Hubungan Gaya Kepimpinan Guru Besar Dengan  Kepuasan  Kerja  Guru  Di  Tiga  buah  Sekolah  rendah  Di Seremban.Seminar Kebangsaan Pengurusan Pendidikan PKPGB 2009,7 Mei 2009, UTHM.

 

Rosli Mohammed (2013). Perspektif Dalam Penyelidikan Amalan Komunikasi Dalam Organisasi. Universiti Utara Malaysia

 

Rosnah Ishak, Muhammad Faizal, A. Ghani, Saedah, Siraj Kepimpinan Organisasi Pembelajaran Di Sekolah Berprestasi Tinggi Malaysi.Jurnal Kepimpinan Pendidikan. Universiti Malaya.

 

Saodah Wok & Junaidah Hashim (2012). Perception Of Young Employees On Communicating And Sharing Working Relationship With Older Employees In Higher Learning Institutions In Malaysia. Jurnal Komunikasi Malaysian Journal of Communication Jilid 28(2): 51-71.

 

Sapora Sipon, Prof. Madya Datin (2010). Stres Kerja Guru - Punca, Kesan dan Strategi Daya Tindak. Universiti Sains Islam Malaysia.

 

Shuhaibun, Anizah (2013) Pengaruh gaya kepimpinan pengetua dalam budaya kerja guru di SMKA Maahad, Muar, Johor.Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education.

 

Siti aida Binti Ab Muttalib (2014). Gaya Kepimpinan Terhadap Pemilihan Strategi Pengajaran dan Pembelajaran. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

 

Siti  Nazatul  Norashikin  Ali  (2016).   Hubungan  Antara  Gaya  Kepimpinan Transformasi Pengetua Dengan Komitmen Guru PJK Di Sekolah-Sekolah Menengah Daerah Gua Musang, Kelantan. International  Seminar  on Generating Knowledge Through Research, Universiti Utara Malaysia.

 

Siti Nur Zahirah Binti Omar (2013). Faktor-Faktor Yang mempengaruhi Kepuasan Bekerja Dalam Kalangan Pekerja Sektor Swasta: Kajian Di Negeri Kadah Darulaman. Universiti Utara Malaysia.

 

Sukwan Abdul Kadir ( 2015). Kepimpinan Transformasi Guru Besar Di Daerah Bulukumba Sulawesi Selatan Indonesi. Universiti Teknologi Malaysia.

 

Tafri Mohd Amin (2010). Amalan Kepimpinan Transformasiona Pengetua DanKeupayaan kepimpinan guru Sekolah Menengah di Pahang. Tesis Sarjana Univeriti Malaya.

 

Turki Abdullah Alanazi (2014). The Impact Of Teamwork Quality On New Product Development Cycle Time: Evidence From Saudi Arabia Telecom Industry.Universiti Utara Malaysia.

 

Wan Noor Adzmin Binti Mohd Sabri ( 2017). Pelaksanaan Amalan kepimpinan Kolabratif Dalam Kalangan Pemimpin Instruksional Bagi Memperkasakan Pendidikan Matematik Sekolah Rendah. Jurnal Kepimpinan Pendidikan.Universiti Malaya.

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)