UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengurusan dari aspek
keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih negeri Terengganu. Di samping
itu kajian ini meneroka isu-isu keselamatan, kesihatan dan nutrisi pada kanak-kanak.
Pendekatan kaedah campuran digunakan dalam kajian ini iaitu pendekatan kuantitatif
dan kualitatif. Kaedah tinjauan dilaksanakan bagi mengenalpasti tahap pelaksanaan
pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih. Responden yang
terlibat adalah seramai 110 orang ibu bapa kanak-kanak TASKA. Temu bual separa
berstruktur digunakan untuk meneroka isu-isu berkaitan keselamatan, kesihatan dan
nutrisi dan langkah-langkah yang diambil oleh pihak TASKA untuk menangani
masalah yang dihadapi. Persampelan bertujuan melibatkan lima orang guru awal
kanak-kanak yang ditemu bual menggunakan protokol temu bual. Analisis deskriptif
soal selidik menunjukkan bahawa tahap pelaksanaan pengurusan keselamatan,
kesihatan dan nutrisi berada pada tahap sederhana antara skor min 2.34 hingga 3.66
(s.p. = 0.60). Kajian ini menggunakan analisis tematik bagi data temu bual. Hasil
dapatan temu bual mengetengahkan tiga tema utama, iaitu kesejahteraan kanak-kanak,
pengurusan penyakit dan keperluan nutrisi untuk kanak-kanak TASKA.
Kesimpulannya, dapatan kajian menunjukkan bahawa guru perlu meningkatkan
pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi untuk memastikan penjagaan kanakkanak
yang berkualiti. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa pelaksanaan
pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA adalah penting untuk
kesejahteraan kanak-kanak. |
References |
Akta Pendidikan 1996, Portal Rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia. Diperolehi pada 2 Nov 2017 daripada https://www.moe.gov.my/index.php/my/pekeliling/pekelilling- ikhtisas/item/164-akta-pendidikan-1996-dan-peraturan-perat.
Ang Kean Hua. (2016). Pengenalan rangkakerja metodologi dalam kajian penyelidikan: satu kajian kes. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities. Serdang: Universiti Putra Malaysia.
Berita Harian Online. (2018). HFMD: 10 TASKA diarah tutup. Georgetown: Pulau Pinang. Diperolehi pada 6 Julai 2018 daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/07/445982/hfmd-10-taska- diarah-tutup
Berita Malaysia. (2019). Pengusaha taska boleh tolak kehadiran kanak-kanak ada masalah kesihatan. Diperolehi pada 11 Mac 2019 daripada http://www.astroawani.com/berita-malaysia/pengusaha-taska-boleh-tolak- kehadiran-kanak-kanak-ada-masalah-kesihatan-200861
Camphell, D. & Fiske, D. (1959). Convergent and discriminantvalidation. Psychological Bulletin.
Cathie Robertson. (2013). Safety Nutrition and Health In Early Education (6th edi.). Belmont, California.
Chandrakantan Subramaniam, Md Lazim Mohd Zin & Siti Rohani Nadir. (2013). Hubungan amalan pengurusan keselamatan dengan pematuhan keselamatan pekerjaan di jabatan bomba dan penyelamat malaysia. Jurnal Pengurusan.
Emma Mohamad, Nur Afiqah Mohd Haniff, Sabariah Mohamed Salleh, Abdul Latiff Ahmad & Hasrul Hashim (2015). Media dan literasi kesihatan: Pemilihan susu tumbesaran kanak-kanak dalam kalangan ibu. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Faizal Amin Yunus, Ruhizan Yasin, Bakri Rahim dan Ridzwan Che Rus (2014). Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen pemindahan pembelajaran berdasarkan pendekatan model rasch: kajian rintis. First technical and vocasional educational seminar 2014.
Frankel , J. R & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research. United State
Ghazali Darusalam & Sufean Hussin. (2016). Metodologi penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Harian Metro Online. (2020). Tak buka TASKA demi keselamatan anak-anak. A part of Media Prima Group. Diperolehi pada 4 Mei 2020 daripada https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/05/574587/tak-buka-taska-demi- keselamatan-anak-anak
Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia (2017). Garis panduan penubuhan tadika dan taska. Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.
John W. Creswell & Vicki L. Plano Clark. (2011). Designing and Conducting Mixed Method Research (2nd ed.). SAGE Publication.
John W. Creswll. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mix Method Approaches (5th ed.). SAGE Publication.
Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Kesahan dan kebolehpercayaan dalam kajian kualitatif. Universiti Teknologi Malaysia.
Kementerian Kesihatan Malaysia. (2018). Pemakanan di taska/ prasekolah. Portal rasmi bahagian pemakanan. daripada http://nutrition.moh.gov.my/pemakanan-di-taska-prasekolah/
Kementerian Kesihatan Malaysia. (2018). Situasi semasa kejadian penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) di Malaysia. https://kpkesihatan.com/2018/09/07/kenyataan-akhbar-kpk-7-september-2018- situasi-semasa-kejadian-penyakit-tangan-kaki-dan-mulut-hfmd-di-malaysia
Krejcie, V. R., & Morgan. W. D., (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological Measurement.
Kurikulum PERMATA Negara (cetakan ketiga).(2013). Bahagian Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PERMATA). Jabatan Perdana Menteri.
Mette V Mikkelsen, Sofie Husby, Laurits R Skov & Federico JA Perez-Cueto. (2014).
Miles, M. B. & Huberman M. A. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. Sage Publication. A systematic review of types of healthy eating interventions in preschool. Nurtrition Journal.
Mohamad Amir Harun. (2015). Pembinaan model pelan pemakanan berdasarkan prinsip ḥalālan ṭayyiban. Kuala Lumpur: Universiti Teknologi Malaysia.
Mohammad Ramzi Zakaria. (2015). Kecuaian dan pengabaian kanak-kanak oleh ibu bapa: kedudukannya di bawah akta kanak-kanak 2001 dan prinsip syariah.
Mohammad Rezal Hamzah, Emma Mohamad & Mohd Yusof Abdullah. (2016). Pengaruh literasi kesihatan terhadap tingkah laku pencarian maklumat kesihatan dalam kalangan pelajar universiti awam. Malaysian Journal Of Communication.
Mokhtar Ismail. (2011). Kaedah penyelidikan kuantitatif dalam pendidikan. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.
Muhammad Faizal A. Ghani. (2015). Pengurusan strategik dan modal insan: Penambahbaikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Norulhuda Sarnon, Maisarah Ali & Ezarina Zakaria. (2017). Amalan persekitaran selamat kanak-kanak dalam kalangan pengasuh di rumah yang tidak berdaftar. Journal Of Social Sciences and Humanities.
Noremy Md. Akhir, Khadijah Alavi, Salina Nen, Fauziah Ibrahim, M. Suhaimi Mohamad & Nazirah Hassan (2012). Hubungan faktor dalaman penderaan fizikal terhadap kanak-kanak oleh ibubapa. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Nor Nazimi Mohd Mustaffa, Jaffary Awang & Aminuddin Basir@Ahmad. (2017). Teori maslow dan kaitannya dengan kehidupan muslim. An international journal. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Nur Shahidah Mohd Nazri, Mohd Shukri Mohd Aris & Shamzani Affendy Mohd Din. (2017). Indoor air quality assessments in selected child care institutions (nurseries & kindergarten) at kuantan, pahang: the implication of occupancy on iaq. Journal of Built Environment, Technology and Engineering, Vol. 2.
Othman Lebar (2012). Penyelidikan kualitatif: pengenalan kepada teori dan metod. Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
PERMATA Q. (2017). Panduan kualiti kurikulum permata negara. Jabatan Perdana Menteri. Putrajaya.
Punam Ohri-Vachaspati. (2014). Parental perception of the nutritional quality of school meals and its association with students’ school lunch participation. Arizona State University. United States.
Sabitha Marican. (2005). Kaedah penyelidikan sains sosial. Petaling Jaya, Selangor: Pearson Prentice Hall.
Sinar Online. (2018). Ramai pengasuh di TASKA tiada kelayakan minimum. Putrajaya.
Siti Asilah Yusof, Zahara Abdul Manaf, Poh Bee Koon & Roslee Rajikan. (2017). Kepercayaan terhadap amalan pemakanan dalam kalangan penjaga kanakkanak leukemia dan kumpulan profesional kesihatan di hospital Kuala Lumpur – kajian kualitatif. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia.
Siti Hajar Abu Bakar Ah, Noralina Omar & Zaiton Azman. (2017). Penyertaan sosial dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Syarifah Rahimah Tuan A. Rahman & Aliza Alias. (2020). Faktor pemilihan Tadika swasta Islamik oleh ibu bapa: satu kajian kes di Daerah Marang Terengganu. BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |