UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Siti Nurazimah Ab Rasid
Title :Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2021
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengurusan dari aspek keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih negeri Terengganu. Di samping itu kajian ini meneroka isu-isu keselamatan, kesihatan dan nutrisi pada kanak-kanak. Pendekatan kaedah campuran digunakan dalam kajian ini iaitu pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Kaedah tinjauan dilaksanakan bagi mengenalpasti tahap pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih. Responden yang terlibat adalah seramai 110 orang ibu bapa kanak-kanak TASKA. Temu bual separa berstruktur digunakan untuk meneroka isu-isu berkaitan keselamatan, kesihatan dan nutrisi dan langkah-langkah yang diambil oleh pihak TASKA untuk menangani masalah yang dihadapi. Persampelan bertujuan melibatkan lima orang guru awal kanak-kanak yang ditemu bual menggunakan protokol temu bual. Analisis deskriptif soal selidik menunjukkan bahawa tahap pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi berada pada tahap sederhana antara skor min 2.34 hingga 3.66 (s.p. = 0.60). Kajian ini menggunakan analisis tematik bagi data temu bual. Hasil dapatan temu bual mengetengahkan tiga tema utama, iaitu kesejahteraan kanak-kanak, pengurusan penyakit dan keperluan nutrisi untuk kanak-kanak TASKA. Kesimpulannya, dapatan kajian menunjukkan bahawa guru perlu meningkatkan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi untuk memastikan penjagaan kanakkanak yang berkualiti. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA adalah penting untuk kesejahteraan kanak-kanak.

References

Akta Pendidikan 1996, Portal Rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia. Diperolehi

pada 2 Nov 2017 daripada https://www.moe.gov.my/index.php/my/pekeliling/pekelilling- 

ikhtisas/item/164-akta-pendidikan-1996-dan-peraturan-perat.

 

Ang Kean Hua. (2016). Pengenalan rangkakerja metodologi dalam kajian penyelidikan: satu kajian kes. 

Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities. Serdang: Universiti Putra Malaysia.

 

 

Berita Harian Online. (2018). HFMD: 10 TASKA diarah tutup. Georgetown: Pulau Pinang. Diperolehi 

pada 6 Julai 2018 daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/07/445982/hfmd-10-taska- 

diarah-tutup

 

 

Berita Malaysia. (2019). Pengusaha taska boleh tolak kehadiran kanak-kanak ada masalah kesihatan. 

Diperolehi pada 11 Mac 2019 daripada 

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/pengusaha-taska-boleh-tolak- 

kehadiran-kanak-kanak-ada-masalah-kesihatan-200861

 

 

Camphell, D. & Fiske, D. (1959). Convergent and discriminantvalidation.

Psychological Bulletin.

 

 

Cathie Robertson. (2013). Safety Nutrition and Health In Early Education (6th edi.).

Belmont, California.

 

 

Chandrakantan Subramaniam, Md Lazim Mohd Zin & Siti Rohani Nadir. (2013).

Hubungan amalan pengurusan keselamatan dengan pematuhan keselamatan pekerjaan di jabatan bomba dan 

penyelamat malaysia. Jurnal Pengurusan.

 

Emma Mohamad, Nur Afiqah Mohd Haniff, Sabariah Mohamed Salleh, Abdul Latiff Ahmad & Hasrul Hashim 

(2015). Media dan literasi kesihatan: Pemilihan susu tumbesaran kanak-kanak dalam kalangan ibu. 

Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

 

Faizal Amin Yunus, Ruhizan Yasin, Bakri Rahim dan Ridzwan Che Rus (2014).

Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen pemindahan pembelajaran berdasarkan pendekatan model rasch: 

kajian rintis. First technical and

vocasional educational seminar 2014.

 

Frankel , J. R & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research. United

State

 

Ghazali Darusalam & Sufean Hussin. (2016). Metodologi penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: 

Universiti Malaya.

 

 

Harian Metro Online. (2020). Tak buka TASKA demi keselamatan anak-anak. A part of Media Prima 

Group. Diperolehi pada 4 Mei 2020 daripada 

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/05/574587/tak-buka-taska-demi- keselamatan-anak-anak

 

 

Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia (2017). Garis panduan penubuhan tadika dan 

taska. Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

 

 

John W. Creswell & Vicki L. Plano Clark. (2011). Designing and Conducting Mixed Method Research 

(2nd ed.). SAGE Publication.

 

 

John W. Creswll. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mix Method Approaches (5th 

ed.). SAGE Publication.

 

 

Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Kesahan dan kebolehpercayaan dalam kajian kualitatif.

Universiti Teknologi Malaysia.

 

 

Kementerian Kesihatan Malaysia. (2018). Pemakanan di taska/ prasekolah. Portal rasmi bahagian 

pemakanan. daripada http://nutrition.moh.gov.my/pemakanan-di-taska-prasekolah/

 

 

Kementerian Kesihatan Malaysia. (2018). Situasi semasa kejadian penyakit tangan, kaki dan mulut 

(HFMD) di Malaysia. https://kpkesihatan.com/2018/09/07/kenyataan-akhbar-kpk-7-september-2018- 

situasi-semasa-kejadian-penyakit-tangan-kaki-dan-mulut-hfmd-di-malaysia

 

 

Krejcie, V. R., & Morgan. W. D., (1970). Determining sample size for research

activities. Educational and psychological Measurement.

 

Kurikulum PERMATA Negara (cetakan ketiga).(2013). Bahagian Pendidikan Awal

Kanak-Kanak (PERMATA). Jabatan Perdana Menteri.

 

Mette V Mikkelsen, Sofie Husby, Laurits R Skov & Federico JA Perez-Cueto. (2014).

 

Miles, M. B. & Huberman M. A. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of

new methods. Sage Publication. A systematic review of types of healthy eating

interventions in preschool. Nurtrition Journal.

 

Mohamad Amir Harun. (2015). Pembinaan model pelan pemakanan berdasarkan

prinsip ḥalālan ṭayyiban. Kuala Lumpur: Universiti Teknologi Malaysia.

 

Mohammad Ramzi Zakaria. (2015). Kecuaian dan pengabaian kanak-kanak oleh ibu

bapa: kedudukannya di bawah akta kanak-kanak 2001 dan prinsip syariah.

 

Mohammad Rezal Hamzah, Emma Mohamad & Mohd Yusof Abdullah. (2016).

Pengaruh literasi kesihatan terhadap tingkah laku pencarian maklumat

kesihatan dalam kalangan pelajar universiti awam. Malaysian Journal Of

Communication.

 

Mokhtar Ismail. (2011). Kaedah penyelidikan kuantitatif dalam pendidikan. Dewan

Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.

 

Muhammad Faizal A. Ghani. (2015). Pengurusan strategik dan modal insan:

Penambahbaikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.

 

Norulhuda Sarnon, Maisarah Ali & Ezarina Zakaria. (2017). Amalan persekitaran

selamat kanak-kanak dalam kalangan pengasuh di rumah yang tidak berdaftar.

Journal Of Social Sciences and Humanities.

 

Noremy Md. Akhir, Khadijah Alavi, Salina Nen, Fauziah Ibrahim, M. Suhaimi

Mohamad & Nazirah Hassan (2012). Hubungan faktor dalaman penderaan

fizikal terhadap kanak-kanak oleh ibubapa. Bangi: Universiti Kebangsaan

Malaysia.

 

Nor Nazimi Mohd Mustaffa, Jaffary Awang & Aminuddin Basir@Ahmad. (2017).

Teori maslow dan kaitannya dengan kehidupan muslim. An international

journal. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Nur Shahidah Mohd Nazri, Mohd Shukri Mohd Aris & Shamzani Affendy Mohd Din.

(2017). Indoor air quality assessments in selected child care institutions

(nurseries & kindergarten) at kuantan, pahang: the implication of occupancy on

iaq. Journal of Built Environment, Technology and Engineering, Vol. 2.

 

Othman Lebar (2012). Penyelidikan kualitatif: pengenalan kepada teori dan metod.

Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

PERMATA Q. (2017). Panduan kualiti kurikulum permata negara. Jabatan Perdana

Menteri. Putrajaya.

 

Punam Ohri-Vachaspati. (2014). Parental perception of the nutritional quality of

school meals and its association with students’ school lunch participation.

Arizona State University. United States.

 

Sabitha Marican. (2005). Kaedah penyelidikan sains sosial. Petaling Jaya, Selangor:

Pearson Prentice Hall.

 

Sinar Online. (2018). Ramai pengasuh di TASKA tiada kelayakan minimum.

Putrajaya.

 

Siti Asilah Yusof, Zahara Abdul Manaf, Poh Bee Koon & Roslee Rajikan. (2017).

Kepercayaan terhadap amalan pemakanan dalam kalangan penjaga kanakkanak

leukemia dan kumpulan profesional kesihatan di hospital Kuala Lumpur

– kajian kualitatif. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia.

 

Siti Hajar Abu Bakar Ah, Noralina Omar & Zaiton Azman. (2017). Penyertaan sosial

dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia.

Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Syarifah Rahimah Tuan A. Rahman & Aliza Alias. (2020). Faktor pemilihan Tadika

swasta Islamik oleh ibu bapa: satu kajian kes di Daerah Marang Terengganu.

BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences.

 

 

 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)