UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah. Reka bentuk kajian adalah berbentuk deskriptif yang dilaksanakan secara kuantitatif dan kualitatif dengan menggunakan kaedah pengumpulan data melalui soal selidik, temu bual, pemerhatian dan semakan dokumen. Seramai 312 orang responden dipilih sebagai sampel kajian iaitu terdiri daripada guru-guru yang terlibat sebagai ahli jawatankuasa pengurusan pusat sumber sekolah. Instrumen kajian dianalisis menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai manakala bagi mengenalpasti perhubungan antara kemahiran khusus berkaitan pusat sumber sekolah, pengalaman perkhidmatan dan pengalaman mengurus ujian korelasi pearson r digunakan. Hasil kajian menunjukkan bahawa garis panduan International Federation of Library Association (IFLA) / UNESCO dilaksanakan secara positif ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah di Sabah, terutama bagi aspek personal, kemudahan fizikal, pembangunan koleksi, program dan aktiviti serta pengurusan kewangan yang mencapai min yang tinggi. Walau bagaimanapun , dapatan bagi aspek teknologi maklumat dan komunikasi serta perkhidmatan menunjukkan perbezaan min yang sederhana dalam pelaksanaannya ke atas pengurusan pusat sumber. Pelaksanaan garis panduan International Federation Library of Association / UNESCO memberi kesan ke atas pengurusan pusat sumber sekolah menengah bagi mewujudkan satu bentuk keseragaman, kawalan, piawaian, dasar yang selaras dengan matlamat organisasi bagi mewujudkan pengurusan pusat sumber sekolah yang cemerlang menjelang Wawasan 2020 dan abad ke-21. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |