UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :BF Psychology
Main Author :Purwoko
Title :Proses kognitif murid sekolah menengah pertama dalam penyelesaian masalah algebra berasaskan model taksonomi pemprosesan maklumat (IR)
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2016
Notes :doctoral
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan membangunkan soalan Sistem Persamaan Linear Dua Anu (SPLDA) mengikut tahap hierarki Model Taksonomi Pemprosesan Maklumat (MTPM) dan menganalisis proses kognitif murid Sekolah Menengah Pertama dalam menyelesaikan masalah SPLDA. Kajian ini menggunakan kaedah pembangunan Model Tessmer dan kaedah gabungan berasaskan prinsip penjelasan. Teknik persampelan rawak berkelompok melibatkan 170 murid daripada lima Sekolah Menengah Pertama dipilih daripada populasi seramai 545 murid gred lapan di Zon Hilir Barat Bandar Palembang. Daripada 170 orang murid ini, 15 orang murid dipilih secara teknik persampelan bertujuan untuk ditemu bual. Data kuantitatif diperoleh dengan menggunakan ujian SPLDA, manakala data kualitatif diperoleh dengan menggunakan kaedah temu bual dan analisis dokumen. Data kuantitatif dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan data kualitatif pula dianalisis secara analisis isi kandungan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa lima soalan penyelesaian masalah SPLDA yang dibangunkan adalah sah, boleh dipercayai dengan kebolehskalaan yang baik serta memenuhi hierarki MTPM. Analisis kuantitatif dan kualitatif juga menunjukkan bahawa murid mengalami kesukaran memproses maklumat soalan penyelesaian masalah berayat. Hanya tiga orang murid mencapai tahap hierarki 4, manakala sembilan murid mencapai tahap hierarki 5. Kesimpulannya, proses kognitif murid masih berada pada tahap hierarki 1 dan 2, iaitu mengenal pasti sumber luar dan mudah melakukan algoritma dalam memori jangka pendek. Implikasinya, pembangunan soalan penyelesaian masalah SPLDA boleh mengesahkan MTPM dalam memodelkan pentaksiran murid pada tahap hierarki yang berbeza.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)