UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan pelajar TMUA sebelum,
semasa dan selepas menghafaz al-Quran, menganalisis perbezaan perlaksanaan
amalan murajaah berdasarkan demografi serta mengkaji hubungan amalan murajaah
dengan pencapaian hafazan al-Quran pelajar berdasarkan teori al-Qabisi. Kajian ini
menggunakan kaedah kuantitatif menerusi pengedaran soal selidik kepada seramai
230 orang pelajar lelaki dan perempuan tingkatan dua dan empat yang dipilih secara
rawak daripada sebuah sekolah berasrama penuh beraliran Tahfiz Model Ulul Albab
di Selangor. Soal selidik dengan skala likert lima mata telah digunakan dan data
kajian telah dianalisis secara deskriptif menerusi min, ujian-T dan korelasi Pearson.
Dapatan menunjukkan nilai min tahap persediaan pelajar sebelum dan semasa
menghafaz al-Quran berada pada tahap tinggi iaitu min 2.77 (.428) dan 2.70 (.468).
Manakala dapatan kesediaan pelajar selepas menghafaz al-Quran melalui amalan
murajaah juga berada pada tahap tinggi dengan nilai min 2.22 (.540). Analisis ujian-
T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=2.06, p |
References |
Abdul Hafiz Abdullah & Hasimah Muda. (2004, Disember). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Antarabangsa Pemikiran Islam, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Abdul Hafiz Abdullah & Hasimah Muda. (2008). Kedah sistematik dan praktikal dalam melahirkan wanita penghafaz al-Quran yang berkualiti, Johor: UTM Press.Sistem pengajaran
Abdul Hafiz Abdullah & Norhanan Abdul Rahman. (2009). Kaedah hafazan al-Quran sistem Turki: Kajian di Tahfiz al-Quran Darul Tuba. Laporan penyelidikan, Johor: Universiti Teknologi Malaysia
Abdul Hafiz Abdullah dan Hasimah Muda. (2003). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Pusat Pengajian Islam dan Sosial. Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Hafiz Abdullah, Ajmain Safar, Mohd Ismail Mustari, Azhar Muhammad & Idris Ismail. (2003). Keberkesanan kaedah hafazan di Pusat Tahfiz. Laporan penyelidikan, Pusat Pengajian Islam & Pembangunan Sosial, Johor: Universiti Teknologi Malaysia
Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salamon, Azmi Shah Suratman, Sulaiman Shakib Mohd Noor, Kamarul Azmi Jasmi & Abdul Basit Samat @ Darawi. (2005). Sistem pembelajaran dan kaedah hafazan al-Quran yang efektif: Satu kajian di Kuala Lumpur dan Terengganu. Laporan penyelidikan, Pusat Pengajian Islam & Pembangunan Sosial, Johor: Universiti Teknologi Malaysia. Diakses 20 April 2019 daripada http://eprints.utm.my/2844/1/75184
Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salomon, Azmi Shah Suratman & Sulaiman Shakib Mohd Noor. (2005). Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Quran Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan Terengganu. Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, P.M. Dr. Hussin Bin Salamon, Ustaz Azmi Shah Bin Suratman, Ustaz Sulaiman Shakib Bin Mohd Noor, Ustaz Kamarul Azmi Bin Jasmi, Ustaz Abdul Basit Bin Samat @ Darawi. (2005) Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Quran Yang Efektif. Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Prof. Madya Ajmain Bin Safar, Ustaz Mohd Ismail Bin Mustari, Ustaz Azhar Bin Muhammad, Ustaz Idris Bin Ismail. (2003). 122 Keberkesanan Kaedah Hafazan Di Pusat Tahfiz. Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Hafiz, Ajmin, Mohd Isail & Azhar. (2003). Keberkesanan Kaedah Hafazan di Pusat Tahfiz. Universiti Teknologi Malaysia.
Abdul Jalil. (2008). Tahfiz al-Quran (studi tentang sejarah dan metode tahfiz al-Quran dan pra-kodifikasi Abu Bakar). Laporan penyelidikan, Indonesia: Universitas Islam Negeri. Diakses 20 April 2019 daripada http://digilib.uinsuka.ac.id/1232/.
Abu Al-Fida’, Muhammad Izzat. (2006). Kaifa nahfazul Quran. Kaherah: Darul Salam.
Abu Mazaya. (2010). Kaedah mudah dan cepat menghafaz al-Quran: Selangor: Al- Hidayah Publication.
Abu Najihat al-Hafiz. (2001). Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor: Penerbitan Darul Iman Sdn. Bhd.
Abu Najihat al-Hafiz. (2002). Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor: Penerbitan Darul Iman Sdn. Bhd.
Afaf Abdul Ghafor Hameed. Dr., Adel M. Abdulaziz. Dr., Mohamed Abdullahi Nur.Dr., Muhammad Mustaqim Mohd Zarif. (2003). Isu Semasa Pengajian: QuranDan Sunnah. Siri 1, Sidang Editorial, KUIM: Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah.
Ahmad al-'Ayyid & Dawud 'Abduh. Dr. (1989). al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi. alMunazimah al-'Arabiyyah: t.tp.
Ahmad Atabik. (2010). The living Quran potret budaya Tahfidz Al-Quran di Nusantara. ADDIN, 2(2): 1, 0854-0954. Diakses 20 April 2019 daripada http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/Addin/article/view/4
Ahmad Faqihuddin. (2015). Faktor-faktor ketertarikan menghafaz al-Quran pada mahasiswa Universitas Muhammadiyah Surakarta. Laporan penyelidikan, Fakultas Psikologi dan Fakultas Agama Islam, Indonesia: Universitas Muhammadiyah Surakarta. Diakses 20 April 2019 daripada http://eprints.ums.ac.id/38078/1/02.
Ahmad Johari Bin Sihes & Norbaizura Binti Sani. (2010). Perlaksanaan E- Pembelajaran dikalangan Pelajar Fakulti Pendidikan dan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal. Universiti Teknologi Malaysia
Ahmad Napelan. (2015, Jun). Pendekatan tradisional dalam menyaingi arus pemodenan pendidikan tahfiz al-Quran. Kertas kerja dibentangkan di Simposium Pendidikan Tahfiz Nusantara. Malaysia: Institut Latihan Islam Malaysia.
Ahmad Sonhadji Mohamad. (1997). Tafsir Al-Quran di Radio; Juz 21. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn. Bhd.
Al Masyailah Majdi Sulaiman. (2010). Tauzif ibhath al-dimagh fi hifz ayat al-Quran al-Karim, al-Taba’aT al-Ula: Yarmouk: Dar al-Fik
Al-Habash, al-Shaykh Muhammad. 1987. Kayfa Tahfaz al-Quran. Bayrut: Dar alKhayr.)
Al-Khalidi, SolahAbd. Fattaḥ. (1994). Panduan bergaul dengan al-Quran. (terjemahan oleh Muhammad Ichsan daripada Mafatih Li Ta’amul Maʿa Quran. Selangor: Penerbitan Kintan Sdn.Bhd.
Al-Kilani, Ibrahim Zaid. (2006). Iʻanaḥ al-marid li-hifẓ al-Quran. Yarmouk: Jamiʻat al-Muḥafazat ʻala al-Quran al-Karim fil Urdun.
Al-Nawawi, Muhy al-Din, Abu Zakariya Sharif.1997. Sahih Muslim bi Syarh alNawawi. Cetakan ketiga. al-Qahirah: Dar al-Hadith.
Al-Qabisi Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf. 1955. Ar-Risalah al-mufassolah li ahwal al-mua’allimin wa ahkam almu’allimin wal mutaallimin. Kaherah: Dar Ehya’ al Kutub al Arabiyyah.
Al-Qardawi (1999). Berinteraksi dengan al-Quran. (terjemahan oleh Abdul Hayyi Al- Kattani dari Kaifa nataʿamalu maʿa al-Quran al-Azim, 1999). Jakarta: Gema Insani Press.
Al-Qattan, Khalil Manna. (2000). Mabāhith fi ʿulum al-Qurān. Kaherah: Maktabah al- Ma’arif.
Al-Suyuti, Jalaluddin cAbd al-Rahman. 1987. al-Itqan fi c ulum al-Qur’an. Maktabah Mustafa al-Bab al-Halabi
Amirullah Syarbani dan Lis Nur’aeni. (2003). 5 Cara Dahsyat Menjadi Muslim Dan Muslimah Hebat. Jakarta: PT Elex Media Komputindo
Anas Ahmad KAizun, Dr., (1995), Wasaya wa al-Tanbihat fi al-Tilawah wa al-Hifz wa al-Muraja'ah, Qaherah: Muassasah al-Tiba'ah wa al-Sohafah wa al-Nashr.
Anis Syahirah Fauzan1 & Sabri Mohamad2. (2017). Kesan Hafazan al-Quran dan Hubungannya dengan Pencapaian Akademik Pelajar. Fakulti Pengajian Islam. Universiti Kebangsaan Malaysia
Arif Rahman Hakim. (2013). Metode tahfidzul Quran di sekolah dasar Islam tahfidzul Quran (SDITQ) Al-Irsyad Desa Butuh Kecamatan Tengaran. Laporan penyelidikan, Indonesia: Fakultas Tarbiyah, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri, Salatiga. Diakses 20 April 2019 daripada http://eprints.perpus.iainsalatiga.ac.id/815/
Arniyuzie binti Mohd Arshad. (2015). Ulasan Sistematik: Program Ulul Albab Dalam Sistem Pendidikan Di Malaysia. Bil. 3 Isu 4, Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia
Ary, D., Jacobs, L. C. & Asghar Razavieh. (2002). Introduction to research in education: Wadsworth: Sydney
Azhar, A. (2006) Strategi pembelajaran pengaturan kendiri pendidikan islam dan penghayatan akhlak pelajar sekolah menengah di Sarawak. Tesis Ijazah Doktor Falsafah, Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Azmil Hashim & Abdul Halim Tamuri. (2012). Persepsi pelajar terhadap kaedah pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal of Islamiahc and Arabic Education, 4(2): 2012 1-10.
Azmil Hashim (2010). Penilaian pelaksanaan kurikulum tahfiz al-quran di darul uran JAKIM dan maahad tahfiz negeri. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor.
Azmil Hashim, Abdul Halim Tamuri & Misnan Jemali. (2013) Latar Belakang Guru Tahfiz dan Amalan Teknik Pengajaran Tahfiz Al-Quran Di Malaysia. The Online Journal of Islamic Education. Vol. 1 Issue 1 28-39.
Azmil Hashim. (2014). Kaedah pembelajaran tahfiz dan hubungannya dengan pencapaian hafazan pelajar. Journal of al-Quran and Tarbiyyah, 1(1), 9-16.
Badrul Hisham Sulaiman. (2008), 10 Ciri al-Hafiz Cemerlang. Johor Bahru: Jahabersa.
Baharin Abu, Othman Md Johan, et al (2007). Kepelbagain Gaya Pembeajaran dan Kemahiran Belajar pelajar Universiti di Fakulti Pendidian, UTM Johor. Universiti Teknologi Malaysia
Bartlett, J. E., Kotrlik, J. W., & Higgins, C. C. (2001). Organizational research: Determining appropriate sample size in survey research. Information Technology, learning, and Performance Journal, 19(1), 43-50.
Bogdan, R.C & Biklen, S.K. 2003. Qualitative research for education : An introduction to theories and methods. 4th Edition. New York : Pearson Education Group.
Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. New York: Mc Graw-Hill.
Bunda Fathi. (2011). Mendidik Anak Dengan Al Quran Sejak Janin. Bandung: Pustaka Oasis
Darul Quran. (2016). Diakses 20 Oktober 2019 daripada Unit Rekod Web Site: http://www.darulquran.gov.my Darul Quran.
Ee, Ah Meng. (1987). Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya: Fajar Bakti.
Elly Ermawati (2009). Metode Pembelajaran Tahfiz Juz’amma di Taman Kanak- kanak Islam Terpadu (TKIT) Imam Syafi’I Yogyakarta.
Farah Ilyani Zakaria, Mohd Aderi Che Noh & Khadijah Abd Razak. (2018). Amalan Pembelajaran Pelajar Tahfiz di Institusi Tahfiz Swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia 43(3): 141-148
Fifi Lutfiah. (2011). Hubungan antara hafalan al-Quran dengan prestasi belajar al- Quran Hadits mahasiswa MTS Asy-syukriyyah Cipondoh, Tangerang. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta. Diakses pada 10 Januari 2021 daripada http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/1719/1/102333- FIFI%20LUTFIAH-FITK.pdf
Gall, J.P : Gall, M.D & Borg, W.R 2005. Applying education research a practical guide. Boston : Allyn and Bacon.
Heri Saptadi. (2012). Faktor-faktor pendukung kemampuan menghafal al-Qur‟an dan implikasinya dalam bimbingan dan kaunseling. Jurnal Bimbingan dan Kaunseling, 1(2): 117-121. Diakses 7 Januari 2020 daripada https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/853/877
http://www.utusan.com.my/mega/agama/cabaran-menjaga-8232-hafalan-al-quran- 1.431088
https://quranic.stiq.com.my/bengkel_temuduga/tahfiz-model-ulul-albab/ - 23 mei 2019
https://www.academia.edu/4939879/KAEDAH_MENGINGAT_PEMPROSESAN_M AKLUMAT_4_JAM
Hyren Lim : 14 Ogos 2019
Intan Zakiah Binti Jamaluddin (2018), Pengaruh Kesediaan Dalaman, Strategi Pembangunan Dalaman, Strategi Latihan Dan Strategi Menghafaz Al-Qur’an Terhadap Pencapaian Subjek Ḥifẓ Al-Qur’an Pelajar Tahfiz Di Malaysia, Universiti Utara Malaysia.
Intan Zakiah Jamaluddin & Munif Zarirruddin Fikri Nordin. (2015, Mei). Strategi menghafaz al-Quran dalam kalangan pelajar tahfiz: Satu analisis di Marsah, Johor. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Tahunan al- Quran Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya.
Ir Amjad Qasim. t.th. Hafal al-Quran dalam Sebulan. Indonesia: Jundi Resources. 2008)
Ismail Masyhuri al-Hafiz. (1993). Fadhilat Membaca Dan Menghafal al-Quran Serta Panduan Menghafalnya. Kuala Lumpur: Syarikat Nurul Has.
Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Aderi Che Noh. (2016). Sejarah, Kaedah, Serta Model Pengajaran Dan Pembelajaran Al-Quran (History, Methods, And Models Of Teaching And Learning Of The Quran) Fakulti Pendidikan. Universiti Pendidikan.
Kamus Dewan Edisi Keempat. 2005. http://prpm.dbp.gov.my/
Kamus Pelajar Edisi Kedua. 2015. http://prpm.dbp.gov.my/
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities, Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Mardhiah, Mohd Shaiful &Kalthom. (2017). Persepsi Pelajar Terhadap Program Ulul Albab (Tahfiz di MRSM Ulul Albab). Journal Qiraat Tahun Petama.
Mazaayaa, A.H.A (2006) Panduan Menghafaz al-Quran
Misnan Jemali & Ahmad Sadadi Hafidz. (2003). Hubungan antara kaedah menghafaz Al-Quran dengan pencapaian kursus tahfiz waal-qiraat pelajar semester empat dan lima di Maahad TahfizWal Qiraat di Perak.Seminar Kaedah Pengajaran Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej UniversitiIslam Malaysia.
Mohamad Khairudin Bajuri1, Rohaida Mohd. Saat, M. Y. Zulkifli Mohd. Yusoff, Noor Naemah Abdul Rahman, Durriyyah Sharifah Hasan Adli. (2014). Pendekatan Peneguhan Bagi Aktiviti Hafalan Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar di Peringkat Menengah Rendah. Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya.
Mohamad Marzuqi Abdul Rahim dan Azmil Hashim (2016). Tinjauan terhadap faktorfaktor yang mempengaruhi penulisan ayat hafazan al-Quran dalam kalangan pelajar tahfiz: Universiti Sultan Idris
Mohamad Marzuqi Abdul Rahim. (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan Al- Quran: Suatu Kajian Maahad Tahfiz Al-Quran Zon Tengah. Kertas Projek Sarjana: Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Mohammad Asraff Ayob. (2015). Mudahnya Hafal Al-Quran Menggunakan Kaedah Jibril. Batu Caves: PTS Millennia Sdn Bhd.
Mohd Aderi Che Noh. (2017, Februari). Pelaksanaan pendidikan tahfiz di Malaysia. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kumpulan Penyelidikan Kajian Pelan Induk Pendidikan Islam Sepanjang Hayat (PISH). Malaysia: Putrajaya.
Mohd asri Mohamad Ghazali (2018) http://www.utusan.com.my 16 Mac 2018
Mohd Fazri Ahmad Murad (1999), “Metode-Metode Penghafalan al-Quran: Kajian Khusus di Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat Negeri Sembilan, Maahad Ahmadi, Gemenceh, Negeri Sembilan”, Universiti Malaya: Tesis Ijazah Sarjana Muda.
Mohd Majid Konting (2004), Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur; Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Mawardi Che Hassan. (2010). Faktor yang mendorong pelajar mengikuti aliran Tahfiz sepenuhnya: Kajian di Pusat Kebajikan Tahfiz Al-Quran dan Pengajian Agama Islam (PKTAQPAI), Banggol Kulim, Rantau Panjang, Kelantan. Laporan penyelidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor: Skudai
Mohd Nazri Jamaluddin. (2010). Cara menghafaz al-Quran kaedah alMunawwar. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kaedah Menghafaz al-Quran. Peringkat Negeri Johor. Malaysia: Jabatan Agama Johor
Mohd Shahril Ahmad Raimi. (2013, 14-16 Jan). Intergrating ulul-Albab education and science education in development insan Taʿdibi generation: A case study of Mara Junior Science College (MJSC). Kertas kerja dibentangkan di WEI International Academic Conference Proceedings, The West East Institute. Antalya: Turkey
Mohd Yusuf Ahmad. (2002). Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Quran, Kuala Lumpur. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
Mokhamad Zamroni. (2011). Penerapan metode wahdah dalam meningkatkan hafalan al-Quran santri pondok Pesantren Nurul Furqon Brakas Desa Terkesi Kacamatan Klambu Kabupaten Grobagan tahun 2010/2011. Laporan penyelidikan, Fakultas Tarbiyah, Indonesia: Institut Agama Islam Negeri Walisongo. Diakses 10 Januari 2021 daripada http://library.walisongo.ac.id/digilib/files/disk1/114/jtptiain-gdl-mokhamadza- 5651-1-093911326.pdf
Morris, C. G. & Maisto, A. A. (2001). Understanding psychology. USA: Prentice Hall.
Muhammad Iẓhār ʿArif Muhammad Kassim. (2015, Mei). Al-baʿad al-akhlāqī limʿallimī al-Quran al-karīm, Kertas kerja dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Tahunan al-Quran Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya
Muhammad Omer Iqbal. (2013). The Quran as a literacy masterpiece within its historical and religious milieus. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. USA, University of Washington.
Muhammad Omer Iqbal. (2013). The Quran as a literacy masterpiece within its historical and religious milieus. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. USA, University of Washington.
Muhammad Saleem Patel. (2012). Hifz; memorization of the Quran importance, methods, & modern techniques quickest ways for beginners & elders. Karachi: Pakistan.
Muhammad Syafee Salihin, Ikmal Zaidi Hashim, Nik Mohd Nabil Nik Hanafi, Fatin Nazmin Mansor & Mawaddah Ahmad Mahir. (2018). Penghayatan Muraja’ah Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar Tahfiz Al-Quran Dan Al-Qiraat Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis). Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, KUIS
Murihah Abdullah, Abdul Hafiz Abdullah, Arieff Salleh Rosman & Mohd Faeez Ilias. (2015, Mei). Strategi awal menghafaz al-Quran menurut Abu Dzar al- Qalamuni. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Tahunan al- Qur‟an Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya.
Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah, dan Rabi'atul Athirah Muhammad Isa. (2020). Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Kuala Kubu Baru: Darul Quran JAKIM.
Nisrina Nur Amelia. (2015). Upaya Mengatasi Kejenuhan Siswa Dalam Menghafal al- Quran Juz 30 (Studi kasus di SDIT al-Kahfi Gudang Air Jakarta Timur). Laporan penyelidkan, Falkultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Indonesia: Universiti Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Noor Hisham Md Nawi. (2011). Pengajaran Dan Pembelajaran; Penelitian Semula Konsep-Konsep Asas Menurut Perspektif Gagasan Islamisasi Ilmu Moden 1. Pusat Pembangunan Insaniah Kubang Kerian. Universiti Malaysia Kelantan.
Noor Najihan Jaafar. (2014). Pengaruh efikasi kendiri dan faktor persekitaran terhadap kualiti guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan. Tesis PhD yang tidak diterbitkan. Fakulti pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi
Nor Musliza Mustafa. Dr. Mokmin Basri (2014). Perbandingan Kaedah Hafazan Al- Quran Tradisional Dan Moden: Satu Kajian Awal.Research gate, Fakuti Sains dan Teknologi Maklumat. Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor
Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: McGraw Hill Education.
Norhazriah Mohamed@Ismail. (2012, April). Program Ulul Albab Sebagai Suatu Proses Transformasi Pendidikan Malaysia. Kajian Kes: Sek. Men. Imtiaz, Terengganu. Paper Pembentangan dalam Bengkel Antarabangsa PembangunanBerteraskan Islam V(WAPI-5), Medan. Diakses dari http://www.academia.edu/8050819/PROGRAM_ULUL_ALBAB_SUATU_P ROSES_
Rashidi Abbas dan Azhar Jaafar @ Ramli (2018). Pendidikan Tahfiz dan Kemahiran Insaniah. Pahang: Universiti Malaysia Pahan
Riswandi. (2013). Budaya menjaga hafalan al-Quran bagi hafidz dan hafidzah di lingkungan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. Laporan penyelidikan, Jurusan Sejarah dan Kebudayaan Islam, Indonesia: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta. Diakses 10 Januari 2021 daripada http://digilib.uin-suka.ac.id/9030/
Rohani, A., Hazri, J. & Nordin, A. R. (2010). Hubungan guru-pelajar dan kaitannya dengan komitmen belajar pelajar: Adakah guru berkualiti menghasilkan perbezaan pembelajaran antara jantina pelajar? Dlm. Jurnal Pendidikan Malaysia 35(2): 61-69
Rowe, K. J. (2000). Exploring Real Effects from Evidence-based Research in Teacher and School Effectiveness. The Educational Performance of Males and Females In School And Tertiary Education. Paper presented at Educational Attainment andLabour Market Outcomes: Factors Affecting Boys and Their Status in Relation to Girls. Melbourne, Australia.
Sarah Risha. (2013). Education and curricular perspectives in the Quran. Tesis PhD yang tidak diterbitkan. USA: Ariona State University.
Sedek Ariffin, Mohd Yakub@ Zulkifli Mohd Yusoff, fauzi Deraman, Ishak Suliaman, Khadher Ahmad, Munirah Abd Razak, Faizal Ahmad Shah & Norhidayah Yusoff. (2014). Modul penghafalan al-Quran berdasarkan tempoh 30 minit sehari. Kertas kerja dalam Tajdid in Quranic studies, Department of al-Quran and al-hadith, Academy of Islamiahc studies, University of Malaya.
Sedek Ariffin, Mohd Zaini Zakaria, Muhamad Ali Hanafiah Norasid, Khadher Ahmad, Mohd Murshidi Mohd Nor & Amin Maulana. (2012). Membaca hafalan 30 juz al-Quran dalam masa 15 jam tanpa melihat muṣḥaf: Praktikal di Pusat Tahfiz al-Quran. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan al-Quran Antarabangsa Tahunan kedua. Malaysia: Universiti Malaya.
Sedek Ariffin. (2012). Kaedah menghafal al-Quran di Institusi Tahfiz al-Quran di Malaysia: kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, Jakim dengan kaedah al-Huffaz. Tesis PhD yang tidak diterbitkan. Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.
Sekaran, U. (2000). Research methods for business: A skill building approach. New York: John Wiley and Sons, Inc.
Shahrifah Noorhidayah Binti Syed Aziz (2017). Aplikasi Sistem Turki Uthmani Dalam Kaedah Hafazan Al-Quran: Kajian Kes Di Maahad Tahfiz Sulaimaniyah. Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi.
Shahrulkarnain Mohamad Nazir. (2013). Program sijil tahfiz Darul Quran JakimUIAM: analisis terhadap pencapaian hafazan dan permasalahannya. Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
Siti Rashidah et.al. Isu Pendidikan Guru Tahfiz: Satu Sorotan Di Pusat Tahfiz Persendirian di Selangor. e-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan 2018, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.
Siti Solehah Ibrahim, Umi Kalthom Abdul Manaf (2016). Ciri-ciri Sahsiah Bagi Kemasukan Pelajar Ke MRSM Ulul Albab dari Perspektif Pihak Pentadbir. Di terima untuk International Journal of Education & Training (Injet).
Syed Arabi Aidid. (2002). Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains Sosial. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Tang Geok Ling. (2005) Meningkatkan Keupayaan Pelajar Mengingat Fakta Sejarah Dengan Menggunakan Kaedah Mneumonik. SMK Engkilili. Prosiding Seminar Penyeidikan Tindakan.
Thorndike, E. L. (2001). Education Psychology: London: Taylor & Francis Group.
Umu Hani. (2014). Peran pengasuh dalam meningkatkan prestasi menghafal al-Quran Santri PP. Nurul Ummahat Kotagede Yogyakarta. Laporan penyelidikan, Jurusan Bimbingan dan Konseling Islam, Indonesia: Universitas Islam Negeri, Sunan Kalijaga, Yogyakarta. Diakses 7 Januari 2020 daripada http://digilib.uinsuka. ac.id/13837/
Wan Khalijah binti Wan Jusoh, Ahmad bin Hj. Abdul Rahman, Wan Nasyruddin bin Wan Abdullah, Nur Hanisah binti Mohammad Nor Affandi. (2013) Kaedah Menghafaz Al-Quran Yang Diaplikasi Oleh Para Pelajar Darul Quran, Jakim
Wan Zailan Kamarudin Wan Ali. (2007). Siapa Itu Nabi-Nabi. Batu Caves: PTS Millennia Sdn Bhd.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |