UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Main Author :Norafidah Md Yusup
Title :Amalan pembelajaran pelajar tahfiz model Ulul Albab (TMUA) di Negeri Selangor
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains Kemanusiaan
Year of Publication :2021
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan pelajar TMUA sebelum, semasa dan selepas menghafaz al-Quran, menganalisis perbezaan perlaksanaan amalan murajaah berdasarkan demografi serta mengkaji hubungan amalan murajaah dengan pencapaian hafazan al-Quran pelajar berdasarkan teori al-Qabisi. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif menerusi pengedaran soal selidik kepada seramai 230 orang pelajar lelaki dan perempuan tingkatan dua dan empat yang dipilih secara rawak daripada sebuah sekolah berasrama penuh beraliran Tahfiz Model Ulul Albab di Selangor. Soal selidik dengan skala likert lima mata telah digunakan dan data kajian telah dianalisis secara deskriptif menerusi min, ujian-T dan korelasi Pearson. Dapatan menunjukkan nilai min tahap persediaan pelajar sebelum dan semasa menghafaz al-Quran berada pada tahap tinggi iaitu min 2.77 (.428) dan 2.70 (.468). Manakala dapatan kesediaan pelajar selepas menghafaz al-Quran melalui amalan murajaah juga berada pada tahap tinggi dengan nilai min 2.22 (.540). Analisis ujian- T menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan (t=2.06, p

References

Abdul Hafiz Abdullah & Hasimah Muda. (2004, Disember). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan 

praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Kertas kerja dibentangkan di Seminar 

Antarabangsa Pemikiran Islam, Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Abdul Hafiz Abdullah & Hasimah Muda. (2008). Kedah sistematik dan praktikal dalam melahirkan wanita 

penghafaz al-Quran yang berkualiti, Johor: UTM Press.Sistem pengajaran

 

Abdul Hafiz Abdullah & Norhanan Abdul Rahman. (2009). Kaedah hafazan al-Quran sistem Turki: Kajian 

di Tahfiz al-Quran Darul Tuba. Laporan penyelidikan, Johor: Universiti Teknologi Malaysia

 

Abdul Hafiz Abdullah dan Hasimah Muda. (2003). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan 

praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Pusat Pengajian Islam dan Sosial. Universiti 

Teknologi Malaysia.

 

Abdul Hafiz Abdullah, Ajmain Safar, Mohd Ismail Mustari, Azhar Muhammad & Idris Ismail. (2003). 

Keberkesanan kaedah hafazan di Pusat Tahfiz. Laporan penyelidikan, Pusat Pengajian Islam & 

Pembangunan Sosial, Johor: Universiti Teknologi Malaysia

 

Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salamon, Azmi Shah Suratman, Sulaiman Shakib Mohd Noor, Kamarul Azmi 

Jasmi & Abdul Basit Samat @ Darawi. (2005). Sistem pembelajaran dan kaedah hafazan al-Quran yang 

efektif: Satu kajian di Kuala Lumpur dan Terengganu. Laporan penyelidikan, Pusat Pengajian Islam & 

Pembangunan Sosial, Johor: Universiti Teknologi Malaysia. Diakses 20 April 2019 daripada 

http://eprints.utm.my/2844/1/75184

 

Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salomon, Azmi Shah Suratman & Sulaiman Shakib Mohd Noor. (2005). 

Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Quran Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan 

Terengganu. Universiti Teknologi Malaysia.

 

Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, P.M. Dr. Hussin Bin Salamon, Ustaz Azmi Shah Bin Suratman, Ustaz 

Sulaiman Shakib Bin Mohd Noor, Ustaz Kamarul Azmi Bin Jasmi, Ustaz Abdul Basit Bin Samat @ Darawi. 

(2005) Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-Quran Yang Efektif. Universiti Teknologi Malaysia.

 

Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Prof. Madya Ajmain Bin Safar, Ustaz Mohd Ismail

Bin Mustari, Ustaz Azhar Bin Muhammad, Ustaz Idris Bin Ismail. (2003).

122

Keberkesanan Kaedah Hafazan Di Pusat Tahfiz. Universiti Teknologi Malaysia.

 

Abdul Hafiz, Ajmin, Mohd Isail & Azhar. (2003). Keberkesanan Kaedah Hafazan di Pusat Tahfiz. 

Universiti Teknologi Malaysia.

 

Abdul Jalil. (2008). Tahfiz al-Quran (studi tentang sejarah dan metode tahfiz al-Quran dan 

pra-kodifikasi Abu Bakar). Laporan penyelidikan, Indonesia: Universitas Islam Negeri. Diakses 20 

April 2019 daripada http://digilib.uinsuka.ac.id/1232/.

 

Abu Al-Fida’, Muhammad Izzat. (2006). Kaifa nahfazul Quran. Kaherah: Darul Salam. 

 

Abu Mazaya. (2010). Kaedah mudah dan cepat menghafaz al-Quran: Selangor: Al-

Hidayah Publication.

 

Abu Najihat al-Hafiz. (2001). Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor: Penerbitan Darul 

Iman Sdn. Bhd.

 

Abu Najihat al-Hafiz. (2002). Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor: Penerbitan Darul 

Iman Sdn. Bhd.

 

Afaf Abdul Ghafor Hameed. Dr., Adel M. Abdulaziz. Dr., Mohamed Abdullahi Nur.Dr., Muhammad Mustaqim 

Mohd Zarif. (2003). Isu Semasa Pengajian: QuranDan Sunnah. Siri 1, Sidang Editorial, KUIM: Fakulti 

Pengajian Quran dan Sunnah.

 

Ahmad al-'Ayyid & Dawud 'Abduh. Dr. (1989). al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi.

alMunazimah al-'Arabiyyah: t.tp.

 

Ahmad Atabik. (2010). The living Quran potret budaya Tahfidz Al-Quran di Nusantara. ADDIN, 2(2): 1, 

0854-0954. Diakses 20 April 2019 daripada 

http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/Addin/article/view/4

 

Ahmad Faqihuddin. (2015). Faktor-faktor ketertarikan menghafaz al-Quran pada mahasiswa Universitas 

Muhammadiyah Surakarta. Laporan penyelidikan, Fakultas  Psikologi  dan  Fakultas  Agama  Islam,  

Indonesia:  Universitas Muhammadiyah   Surakarta.   Diakses   20   April   2019   daripada 

http://eprints.ums.ac.id/38078/1/02.

 

Ahmad Johari Bin Sihes & Norbaizura Binti Sani. (2010). Perlaksanaan E- Pembelajaran  dikalangan  

Pelajar  Fakulti  Pendidikan  dan  Fakulti

Kejuruteraan Mekanikal. Universiti Teknologi Malaysia

 

Ahmad Napelan. (2015, Jun). Pendekatan tradisional dalam menyaingi arus

pemodenan pendidikan tahfiz al-Quran. Kertas kerja dibentangkan di

Simposium Pendidikan Tahfiz Nusantara. Malaysia: Institut Latihan Islam

Malaysia.

 

Ahmad Sonhadji Mohamad. (1997). Tafsir Al-Quran di Radio; Juz 21. Kuala Lumpur:

Pustaka Salam Sdn. Bhd.

 

Al Masyailah Majdi Sulaiman. (2010). Tauzif ibhath al-dimagh fi hifz ayat al-Quran

al-Karim, al-Taba’aT al-Ula: Yarmouk: Dar al-Fik

 

Al-Habash, al-Shaykh Muhammad. 1987. Kayfa Tahfaz al-Quran. Bayrut: Dar

alKhayr.)

 

Al-Khalidi, SolahAbd. Fattaḥ. (1994). Panduan bergaul dengan al-Quran. (terjemahan

oleh Muhammad Ichsan daripada Mafatih Li Ta’amul Maʿa Quran. Selangor:

Penerbitan Kintan Sdn.Bhd.

 

Al-Kilani, Ibrahim Zaid. (2006). Iʻanaḥ al-marid li-hifẓ al-Quran. Yarmouk: Jamiʻat

al-Muḥafazat ʻala al-Quran al-Karim fil Urdun.

 

Al-Nawawi, Muhy al-Din, Abu Zakariya Sharif.1997. Sahih Muslim bi Syarh

alNawawi. Cetakan ketiga. al-Qahirah: Dar al-Hadith.

 

Al-Qabisi Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf. 1955. Ar-Risalah al-mufassolah li ahwal

al-mua’allimin wa ahkam almu’allimin wal mutaallimin. Kaherah: Dar Ehya’

al Kutub al Arabiyyah.

 

Al-Qardawi (1999). Berinteraksi dengan al-Quran. (terjemahan oleh Abdul Hayyi Al-

Kattani dari Kaifa nataʿamalu maʿa al-Quran al-Azim, 1999). Jakarta: Gema

Insani Press.

 

Al-Qattan, Khalil Manna. (2000). Mabāhith fi ʿulum al-Qurān. Kaherah: Maktabah al-

Ma’arif.

 

Al-Suyuti, Jalaluddin cAbd al-Rahman. 1987. al-Itqan fi c ulum al-Qur’an. Maktabah

Mustafa al-Bab al-Halabi

 

Amirullah Syarbani dan Lis Nur’aeni. (2003). 5 Cara Dahsyat Menjadi Muslim Dan

Muslimah Hebat. Jakarta: PT Elex Media Komputindo

 

Anas Ahmad KAizun, Dr., (1995), Wasaya wa al-Tanbihat fi al-Tilawah wa al-Hifz wa

al-Muraja'ah, Qaherah: Muassasah al-Tiba'ah wa al-Sohafah wa al-Nashr.

 

Anis Syahirah Fauzan1 & Sabri Mohamad2. (2017). Kesan Hafazan al-Quran dan

Hubungannya dengan Pencapaian Akademik Pelajar. Fakulti Pengajian Islam.

Universiti Kebangsaan Malaysia

 

Arif Rahman Hakim. (2013). Metode tahfidzul Quran di sekolah dasar Islam tahfidzul

Quran (SDITQ) Al-Irsyad Desa Butuh Kecamatan Tengaran. Laporan

penyelidikan, Indonesia: Fakultas Tarbiyah, Sekolah Tinggi Agama Islam

Negeri, Salatiga. Diakses 20 April 2019 daripada

http://eprints.perpus.iainsalatiga.ac.id/815/

 

Arniyuzie binti Mohd Arshad. (2015). Ulasan Sistematik: Program Ulul Albab Dalam

Sistem Pendidikan Di Malaysia. Bil. 3 Isu 4, Fakulti Pendidikan. Universiti

Kebangsaan Malaysia

 

Ary, D., Jacobs, L. C. & Asghar Razavieh. (2002). Introduction to research in

education: Wadsworth: Sydney

 

Azhar, A. (2006) Strategi pembelajaran pengaturan kendiri pendidikan islam dan

penghayatan akhlak pelajar sekolah menengah di Sarawak. Tesis Ijazah Doktor

Falsafah, Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Azmil Hashim & Abdul Halim Tamuri. (2012). Persepsi pelajar terhadap kaedah

pembelajaran tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal of Islamiahc and Arabic

Education, 4(2): 2012 1-10.

 

Azmil Hashim (2010). Penilaian pelaksanaan kurikulum tahfiz al-quran di darul uran

JAKIM dan maahad tahfiz negeri. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi,

Selangor.

 

Azmil Hashim, Abdul Halim Tamuri & Misnan Jemali. (2013) Latar Belakang Guru

Tahfiz dan Amalan Teknik Pengajaran Tahfiz Al-Quran Di Malaysia. The

Online Journal of Islamic Education. Vol. 1 Issue 1 28-39.

 

Azmil Hashim. (2014). Kaedah pembelajaran tahfiz dan hubungannya dengan

pencapaian hafazan pelajar. Journal of al-Quran and Tarbiyyah, 1(1), 9-16.

 

Badrul Hisham Sulaiman. (2008), 10 Ciri al-Hafiz Cemerlang. Johor Bahru: Jahabersa.

 

Baharin Abu, Othman Md Johan, et al (2007). Kepelbagain Gaya Pembeajaran dan

Kemahiran Belajar pelajar Universiti di Fakulti Pendidian, UTM Johor.

Universiti Teknologi Malaysia

 

Bartlett, J. E., Kotrlik, J. W., & Higgins, C. C. (2001). Organizational research:

Determining appropriate sample size in survey research. Information

Technology, learning, and Performance Journal, 19(1), 43-50.

 

Bogdan, R.C & Biklen, S.K. 2003. Qualitative research for education : An introduction

to theories and methods. 4th Edition. New York : Pearson Education Group.

 

Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. New York: Mc Graw-Hill.

 

Bunda Fathi. (2011). Mendidik Anak Dengan Al Quran Sejak Janin. Bandung: Pustaka

Oasis

 

Darul Quran. (2016). Diakses 20 Oktober 2019 daripada Unit Rekod Web Site:

http://www.darulquran.gov.my Darul Quran.

 

Ee, Ah Meng. (1987). Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya: Fajar Bakti.

 

Elly Ermawati (2009). Metode Pembelajaran Tahfiz Juz’amma di Taman Kanak- kanak

Islam Terpadu (TKIT) Imam Syafi’I Yogyakarta.

 

Farah Ilyani Zakaria, Mohd Aderi Che Noh & Khadijah Abd Razak. (2018). Amalan

Pembelajaran Pelajar Tahfiz di Institusi Tahfiz Swasta. Jurnal Pendidikan

Malaysia 43(3): 141-148

 

Fifi Lutfiah. (2011). Hubungan antara hafalan al-Quran dengan prestasi belajar al-

Quran Hadits mahasiswa MTS Asy-syukriyyah Cipondoh, Tangerang. Tesis

sarjana yang tidak diterbitkan. UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta. Diakses pada

10 Januari 2021 daripada

http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/1719/1/102333-

FIFI%20LUTFIAH-FITK.pdf

 

Gall, J.P : Gall, M.D & Borg, W.R 2005. Applying education research a practical

guide. Boston : Allyn and Bacon.

 

Heri Saptadi. (2012). Faktor-faktor pendukung kemampuan menghafal al-Qur‟an dan

implikasinya dalam bimbingan dan kaunseling. Jurnal Bimbingan dan

Kaunseling, 1(2): 117-121. Diakses 7 Januari 2020 daripada

https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/853/877

 

http://www.utusan.com.my/mega/agama/cabaran-menjaga-8232-hafalan-al-quran-

1.431088

 

https://quranic.stiq.com.my/bengkel_temuduga/tahfiz-model-ulul-albab/ - 23 mei 2019

 

https://www.academia.edu/4939879/KAEDAH_MENGINGAT_PEMPROSESAN_M

AKLUMAT_4_JAM

 

Hyren Lim : 14 Ogos 2019

 

Intan Zakiah Binti Jamaluddin (2018), Pengaruh Kesediaan Dalaman, Strategi

Pembangunan Dalaman, Strategi Latihan Dan Strategi Menghafaz Al-Qur’an

Terhadap Pencapaian Subjek Ḥifẓ Al-Qur’an Pelajar Tahfiz Di Malaysia,

Universiti Utara Malaysia.

 

Intan Zakiah Jamaluddin & Munif Zarirruddin Fikri Nordin. (2015, Mei). Strategi

menghafaz al-Quran dalam kalangan pelajar tahfiz: Satu analisis di Marsah,

Johor. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Tahunan al-

Quran Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya.

 

Ir Amjad Qasim. t.th. Hafal al-Quran dalam Sebulan. Indonesia: Jundi Resources.

2008)

 

Ismail Masyhuri al-Hafiz. (1993). Fadhilat Membaca Dan Menghafal al-Quran Serta

Panduan Menghafalnya. Kuala Lumpur: Syarikat Nurul Has.

 

Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Aderi Che Noh. (2016). Sejarah, Kaedah, Serta Model

Pengajaran Dan Pembelajaran Al-Quran (History, Methods, And Models Of

Teaching And Learning Of The Quran) Fakulti Pendidikan. Universiti

Pendidikan.

 

Kamus Dewan Edisi Keempat. 2005. http://prpm.dbp.gov.my/

 

Kamus Pelajar Edisi Kedua. 2015. http://prpm.dbp.gov.my/

 

Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research

Activities, Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.

 

Mardhiah, Mohd Shaiful &Kalthom. (2017). Persepsi Pelajar Terhadap Program Ulul

Albab (Tahfiz di MRSM Ulul Albab). Journal Qiraat Tahun Petama.

 

Mazaayaa, A.H.A (2006) Panduan Menghafaz al-Quran

 

Misnan Jemali & Ahmad Sadadi Hafidz. (2003). Hubungan antara kaedah menghafaz

Al-Quran dengan pencapaian kursus tahfiz waal-qiraat pelajar semester empat

dan lima di Maahad TahfizWal Qiraat di Perak.Seminar Kaedah Pengajaran

Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej UniversitiIslam Malaysia.

 

Mohamad Khairudin Bajuri1, Rohaida Mohd. Saat, M. Y. Zulkifli Mohd. Yusoff, Noor

Naemah Abdul Rahman, Durriyyah Sharifah Hasan Adli. (2014). Pendekatan

Peneguhan Bagi Aktiviti Hafalan Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar di

Peringkat Menengah Rendah. Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya.

 

Mohamad Marzuqi Abdul Rahim dan Azmil Hashim (2016). Tinjauan terhadap faktorfaktor

yang mempengaruhi penulisan ayat hafazan al-Quran dalam kalangan

pelajar tahfiz: Universiti Sultan Idris

 

Mohamad Marzuqi Abdul Rahim. (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan Al-

Quran: Suatu Kajian Maahad Tahfiz Al-Quran Zon Tengah. Kertas Projek

Sarjana: Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia: Universiti

Pendidikan Sultan Idris.

 

Mohammad Asraff Ayob. (2015). Mudahnya Hafal Al-Quran Menggunakan Kaedah

Jibril. Batu Caves: PTS Millennia Sdn Bhd.

 

Mohd Aderi Che Noh. (2017, Februari). Pelaksanaan pendidikan tahfiz di Malaysia.

Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kumpulan Penyelidikan Kajian Pelan

Induk Pendidikan Islam Sepanjang Hayat (PISH). Malaysia: Putrajaya.

 

Mohd asri Mohamad Ghazali (2018) http://www.utusan.com.my 16 Mac 2018

 

Mohd Fazri Ahmad Murad (1999), “Metode-Metode Penghafalan al-Quran: Kajian

Khusus di Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat Negeri Sembilan, Maahad

Ahmadi, Gemenceh, Negeri Sembilan”, Universiti Malaya: Tesis Ijazah Sarjana

Muda.

 

Mohd Majid Konting (2004), Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur; Dewan

Bahasa dan Pustaka.

 

Mohd Mawardi Che Hassan. (2010). Faktor yang mendorong pelajar mengikuti aliran

Tahfiz sepenuhnya: Kajian di Pusat Kebajikan Tahfiz Al-Quran dan Pengajian

Agama Islam (PKTAQPAI), Banggol Kulim, Rantau Panjang, Kelantan.

Laporan penyelidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Johor: Skudai

 

Mohd Nazri Jamaluddin. (2010). Cara menghafaz al-Quran kaedah alMunawwar.

Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kaedah Menghafaz al-Quran. Peringkat

Negeri Johor. Malaysia: Jabatan Agama Johor

 

Mohd Shahril Ahmad Raimi. (2013, 14-16 Jan). Intergrating ulul-Albab education and

science education in development insan Taʿdibi generation: A case study of

Mara Junior Science College (MJSC). Kertas kerja dibentangkan di WEI

International Academic Conference Proceedings, The West East Institute.

Antalya: Turkey

 

Mohd Yusuf Ahmad. (2002). Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Quran, Kuala

Lumpur. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia

 

Mokhamad Zamroni. (2011). Penerapan metode wahdah dalam meningkatkan hafalan

al-Quran santri pondok Pesantren Nurul Furqon Brakas Desa Terkesi

Kacamatan Klambu Kabupaten Grobagan tahun 2010/2011. Laporan

penyelidikan, Fakultas Tarbiyah, Indonesia: Institut Agama Islam Negeri

Walisongo. Diakses 10 Januari 2021 daripada

http://library.walisongo.ac.id/digilib/files/disk1/114/jtptiain-gdl-mokhamadza-

5651-1-093911326.pdf

 

Morris, C. G. & Maisto, A. A. (2001). Understanding psychology. USA: Prentice Hall.

 

Muhammad Iẓhār ʿArif Muhammad Kassim. (2015, Mei). Al-baʿad al-akhlāqī

limʿallimī al-Quran al-karīm, Kertas kerja dibentangkan di Persidangan

Antarabangsa Tahunan al-Quran Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya

 

Muhammad Omer Iqbal. (2013). The Quran as a literacy masterpiece within its

historical and religious milieus. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. USA,

University of Washington.

 

Muhammad Omer Iqbal. (2013). The Quran as a literacy masterpiece within its

historical and religious milieus. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. USA,

University of Washington.

 

Muhammad Saleem Patel. (2012). Hifz; memorization of the Quran importance,

methods, & modern techniques quickest ways for beginners & elders. Karachi:

Pakistan.

 

Muhammad Syafee Salihin, Ikmal Zaidi Hashim, Nik Mohd Nabil Nik Hanafi, Fatin

Nazmin Mansor & Mawaddah Ahmad Mahir. (2018). Penghayatan Muraja’ah

Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar Tahfiz Al-Quran Dan Al-Qiraat Kolej

Universiti Islam Antarabangsa Selangor (Kuis). Kolej Universiti Islam

Antarabangsa Selangor, KUIS

 

Murihah Abdullah, Abdul Hafiz Abdullah, Arieff Salleh Rosman & Mohd Faeez Ilias.

(2015, Mei). Strategi awal menghafaz al-Quran menurut Abu Dzar al-

Qalamuni. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Tahunan al-

Qur‟an Ke-5. Malaysia: Universiti Malaya.

 

Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah, dan Rabi'atul Athirah Muhammad Isa. (2020).

Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian

Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala

Lumpur. Kuala Kubu Baru: Darul Quran JAKIM.

 

Nisrina Nur Amelia. (2015). Upaya Mengatasi Kejenuhan Siswa Dalam Menghafal al-

Quran Juz 30 (Studi kasus di SDIT al-Kahfi Gudang Air Jakarta Timur).

Laporan penyelidkan, Falkultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Indonesia:

Universiti Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta.

 

Noor Hisham Md Nawi. (2011). Pengajaran Dan Pembelajaran; Penelitian Semula

Konsep-Konsep Asas Menurut Perspektif Gagasan Islamisasi Ilmu Moden 1.

Pusat Pembangunan Insaniah Kubang Kerian. Universiti Malaysia Kelantan.

 

Noor Najihan Jaafar. (2014). Pengaruh efikasi kendiri dan faktor persekitaran terhadap

kualiti guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan. Tesis PhD yang

tidak diterbitkan. Fakulti pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi

 

Nor Musliza Mustafa. Dr. Mokmin Basri (2014). Perbandingan Kaedah Hafazan Al-

Quran Tradisional Dan Moden: Satu Kajian Awal.Research gate, Fakuti Sains

dan Teknologi Maklumat. Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor

 

Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: McGraw Hill

Education.

 

Norhazriah Mohamed@Ismail. (2012, April). Program Ulul Albab Sebagai Suatu

Proses Transformasi Pendidikan Malaysia. Kajian Kes: Sek. Men. Imtiaz,

Terengganu. Paper Pembentangan dalam Bengkel Antarabangsa

PembangunanBerteraskan Islam V(WAPI-5), Medan. Diakses dari

http://www.academia.edu/8050819/PROGRAM_ULUL_ALBAB_SUATU_P

ROSES_

 

Rashidi Abbas dan Azhar Jaafar @ Ramli (2018). Pendidikan Tahfiz dan Kemahiran

Insaniah. Pahang: Universiti Malaysia Pahan

 

Riswandi. (2013). Budaya menjaga hafalan al-Quran bagi hafidz dan hafidzah di

lingkungan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. Laporan

penyelidikan, Jurusan Sejarah dan Kebudayaan Islam, Indonesia: Universitas

Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta. Diakses 10 Januari 2021 daripada

http://digilib.uin-suka.ac.id/9030/

 

Rohani, A., Hazri, J. & Nordin, A. R. (2010). Hubungan guru-pelajar dan kaitannya

dengan komitmen belajar pelajar: Adakah guru berkualiti menghasilkan

perbezaan pembelajaran antara jantina pelajar? Dlm. Jurnal Pendidikan

Malaysia 35(2): 61-69

 

Rowe, K. J. (2000). Exploring Real Effects from Evidence-based Research in Teacher

and School Effectiveness. The Educational Performance of Males and Females

In School And Tertiary Education. Paper presented at Educational Attainment

andLabour Market Outcomes: Factors Affecting Boys and Their Status in

Relation to Girls. Melbourne, Australia.

 

Sarah Risha. (2013). Education and curricular perspectives in the Quran. Tesis PhD

yang tidak diterbitkan. USA: Ariona State University.

 

Sedek Ariffin, Mohd Yakub@ Zulkifli Mohd Yusoff, fauzi Deraman, Ishak Suliaman,

Khadher Ahmad, Munirah Abd Razak, Faizal Ahmad Shah & Norhidayah

Yusoff. (2014). Modul penghafalan al-Quran berdasarkan tempoh 30 minit

sehari. Kertas kerja dalam Tajdid in Quranic studies, Department of al-Quran

and al-hadith, Academy of Islamiahc studies, University of Malaya.

 

Sedek Ariffin, Mohd Zaini Zakaria, Muhamad Ali Hanafiah Norasid, Khadher Ahmad,

Mohd Murshidi Mohd Nor & Amin Maulana. (2012). Membaca hafalan 30 juz

al-Quran dalam masa 15 jam tanpa melihat muṣḥaf: Praktikal di Pusat Tahfiz

al-Quran. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan al-Quran Antarabangsa

Tahunan kedua. Malaysia: Universiti Malaya.

 

Sedek Ariffin. (2012). Kaedah menghafal al-Quran di Institusi Tahfiz al-Quran di

Malaysia: kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, Jakim dengan

kaedah al-Huffaz. Tesis PhD yang tidak diterbitkan. Universiti Malaya, Kuala

Lumpur, Malaysia.

 

Sekaran, U. (2000). Research methods for business: A skill building approach. New

York: John Wiley and Sons, Inc.

 

Shahrifah Noorhidayah Binti Syed Aziz (2017). Aplikasi Sistem Turki Uthmani Dalam

Kaedah Hafazan Al-Quran: Kajian Kes Di Maahad Tahfiz Sulaimaniyah.

Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi.

 

Shahrulkarnain Mohamad Nazir. (2013). Program sijil tahfiz Darul Quran

JakimUIAM: analisis terhadap pencapaian hafazan dan permasalahannya.

Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

 

Siti Rashidah et.al. Isu Pendidikan Guru Tahfiz: Satu Sorotan Di Pusat Tahfiz

Persendirian di Selangor. e-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial

dan Kemanusiaan 2018, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.

 

Siti Solehah Ibrahim, Umi Kalthom Abdul Manaf (2016). Ciri-ciri Sahsiah Bagi

Kemasukan Pelajar Ke MRSM Ulul Albab dari Perspektif Pihak Pentadbir. Di

terima untuk International Journal of Education & Training (Injet).

 

Syed Arabi Aidid. (2002). Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains Sosial. Kuala

Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

 

Tang Geok Ling. (2005) Meningkatkan Keupayaan Pelajar Mengingat Fakta Sejarah

Dengan Menggunakan Kaedah Mneumonik. SMK Engkilili. Prosiding Seminar

Penyeidikan Tindakan.

 

Thorndike, E. L. (2001). Education Psychology: London: Taylor & Francis Group.

 

Umu Hani. (2014). Peran pengasuh dalam meningkatkan prestasi menghafal al-Quran

Santri PP. Nurul Ummahat Kotagede Yogyakarta. Laporan penyelidikan,

Jurusan Bimbingan dan Konseling Islam, Indonesia: Universitas Islam Negeri,

Sunan Kalijaga, Yogyakarta. Diakses 7 Januari 2020 daripada http://digilib.uinsuka.

ac.id/13837/

 

Wan Khalijah binti Wan Jusoh, Ahmad bin Hj. Abdul Rahman, Wan Nasyruddin bin

Wan Abdullah, Nur Hanisah binti Mohammad Nor Affandi. (2013) Kaedah

Menghafaz Al-Quran Yang Diaplikasi Oleh Para Pelajar Darul Quran, Jakim

 

Wan Zailan Kamarudin Wan Ali. (2007). Siapa Itu Nabi-Nabi. Batu Caves: PTS

Millennia Sdn Bhd.

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)