UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangunkan modul e-pembelajaran Asid Bes (e-PAB) menggunakan Google Classroom. Kajian ini turut mengenal pasti nilai kesahan kandungan modul, kebolehpercayaan modul dan persepsi guru pelatih terhadap modul dari segi kandungan, reka bentuk dan kebolehgunaan modul. Reka bentuk kajian adalah reka bentuk dan pembangunan. Model ADDIE digunakan sebagai model reka bentuk instruksi dalam pembangunan modul e-PAB. Tiga instrumen telah digunakan, iaitu borang penilaian kesahan kandungan modul, soal selidik kebolehpercayaan modul dan soal selidik persepsi modul. Tiga orang pensyarah kimia telah dilantik untuk menilai kesahan kandungan modul. Seramai 32 orang pelajar tingkatan empat digunakan sebagai sampel dalam mengkaji kebolehpercayaan modul. Seramai 175 orang guru pelatih dari program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Kimia) dipilih sebagai responden kajian lapangan. Dapatan kajian menunjukkan nilai pekali kesahan kandungan modul ialah 0.85 dan nilai pekali kebolehpercayaan modul ialah 0.87. Data kajian lapangan dianalisis menggunakan statistik deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan persepsi guru pelatih terhadap kandungan modul mendapat nilai min 3.71(SP = 0.45), nilai min untuk reka bentuk modul ialah 3.71 (SP = 0.46) dan untuk kebolehgunaan modul ialah 3.74 (SP = 0.44). Kesimpulannya, modul e-PAB mempunyai nilai kesahan kandungan dan kebolehpercayaan yang tinggi. Persepsi guru pelatih terhadap modul juga mendapat nilai min yang tinggi. Implikasinya, modul e-PAB ini sesuai digunakan sebagai panduan dan bahan pembelajaran dalam talian bagi bidang pembelajaran asid bes.
|
References |
Agnew, M. (2014). Google Classroom. Diperoleh pada 21 November, 2019 daripada https://www.smore.com/nf3ye-google-classroom Arockiam, L., & Selvaraj, J. C. (2013). User interface design for effective e-Learning based on personality traits. International Journal of Computer Applications, 61(14), 28–32. Aşıksoy, G., & Sorakin, Y. (2018). The effects of clicker-aided flipped classroom model on learning achievement, Physics anxiety and students’ perceptions. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 5(2), 334- 346. Aznan Mohamed. (2012). Pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus belajar PowerPoint interaktif BELPI (Tesis Ijazah Sarjana yang tidak diterbitkan). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak. Chua, Y. P. (2014). Kaedah dan statistik penyelidikan buku 2: Asas statistik penyelidikan (Edisi ketiga). Kuala Lumpur: McGraw-Hill Malaysia. Crawford, A. R. (2015). Google Classroom. Diperolehi pada 21 November, 2019 daripada http://acrawf41.weebly.com/uploads/3/7/3/2/37321095/a._crawford_emerging_technology.pptx Dani Asmadi Ibrahim, Azraai Othman & Othman Talib. (2015). Pandangan pelajar dan guru terhadap tahap kesukaran tajuk-tajuk kimia. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 1(4), 33-46. DiCicco, K. M. (2016). The effects of Google Classroom on teaching social studies for students with learning disabilities. Diperoleh pada 21 November, 2019 daripada https://rdw.rowan.edu/etd/1583 Faghih, B., Azadehfar, M. R., & Katebi, S. D. (2013). User interface design for e-learning software. The International Journal of Soft Computing and Software Engineering, 3(3), 786–794. doi:10.7321/jscse.v3.n3.119 Harlina Ishak, Zubaidah Mat Nor & Ainee Ahmad. (2017). Pembelajaran interaktif berasaskan aplikasi Kahoot dalam pengajaran abad ke-21. Diperoleh pada 21 November, 2019 daripada https://seminarserantau2017.files.wordpress.com/2017/09/74-harlina-binti-ishak.pdf Jamalludin Harun & Zaidatun Tasir. (2003). Multimedia dalam pendidikan. Kuala Lumpur: PTS Publication & Distributor Sdn. Bhd. Jamaludin Ahmad. (2002). Kesahan, kebolehpercayaan dan keberkesanan modul program maju diri ke atas motivasi pencapaian di kalangan pelajar-pelajar sekolah menengah negeri Selangor. (Tesis Doktor Falsafah yang tidak diterbitkan). Universiti Putra Malaysia, Serdang. Janzen, M. (2014). Hot team: Google Classroom. Diperoleh pada 21 November, 2019 daripada tlt.psu.edu/2014/12/04/hot-team-google- classroom Johanson, G. A., & Brooks, G. P. (2010). Initial scale development: Sample size for pilot studies. Educational and Psychological Measurement, 70(3), 394-400. Katuk, N. (2013). Progressive assessment of student engagement with web-based guided learning. Interactive Technology and Smart Education, 10(2), 116-129. doi:10.1108/ITSE-11-2012-0023 Keeler, A. (2014). 15 more things you can do with Google Classroom. Diperolehi pada 21 November, 2019 daripada http://www.alicekeeler.com/teachertech/2014/09/22/15-more-things-you-can-do-with-google-classroom/ Khanum, M. A., Fatima, S., & Chaurasia, M. A. (2012). Arabic interface analysis based on cultural markers. International Journal of Computer Science Issues (IJCSI), 9(1), 255-262. Krejcie, R.V., & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. Lagerstrom, L., Johanes, P., & Ponsukcharoen, U. (2015). The myth of the six-minute rule: Student engagement with online videos. Kertas kerja dibentangkan dalam dalam 2015 ASEE Annual Conference & Exposition, 14-17 Jun 2015, Seattle, Washington. Lim, C. H. (2007). Penyelidikan pendidikan: Pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Selangor: McGraw-Hill Education (Malaysia) Sdn. Bhd. Lynn, M. R. (1986). Determination and quantification of content validity. Nursing Research, 35(6), 382-386. Nirwani Nayan. (2003). Keberkesanan penggunaan modul pembelajaran kendiri bagi tajuk akaun penamat dan kunci kira-kira mata pelajaran perakaunan awalan di Politeknik Sultan Abdul Halim Muad'zam Shah. (Tesis Ijazah Sarjana yang tidak diterbitkan). Universiti Tun Hussein Onn, Batu Pahat, Johor. Noor Dayana Abd Halim, Mohamad Bilal Ali & Juhazreen Junaidi. (2011). Reka bentuk laman web berasaskan pendekatan inkuiri penemuan bagi asid dan bes tingkatan empat. Jurnal Teknologi Pendidikan Malaysia, 1(2), 5-15. Norehan Ali. (2015). Pembangunan dan penilaian keberkesanan perisian multimedia terhadap pencapaian murid bermasalah pendengaran dalam mata pelajaran pembantu penyedia makanan. (Tesis Ijazah Sarjana yang tidak diterbitkan). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak. Phan, W. (2015). Head back to school with new features in Google Classroom. Diperoleh pada 22 November, 2019 daripada http://www.googblogs.com/head-back-to-school-with-new-features-in-google-classroom-2/ Polit, D.E., & Beck, C.T. (2006). The content validity index: Are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Research in Nursing & Health, 29(5), 489-497. https://doi.org/10.1002/nur.20147 Rahani Wahid & Ahmad Zamzuri Mohamad Ali. (2011). Adakah jenis fon memberi kesan terhadap kebolehbacaan teks Bahasa Melayu di laman web? Jurnal Teknologi Pendidikan Malaysia, 1(3), 10-17. Reyna, J. (2013). The importance of visual design and aesthetics in e-learning. Australian Institute of Training and Development, 40(5), 28-32. Richey, R. C., & Klein, J. (2007). Design and development research: Methods, strategies, and issues. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Rozila Seman. (2007). Persepsi guru terhadap modul pengajaran Kimia Tingkatan 4 berasaskan laman web. (Tesis Ijazah Sarjana yang tidak diterbitkan). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak. Russell, J. D. (1974). Modular instruction: A guide to the design, selection, utilization and evaluation of modular materials. New York: Burgess Publishing Company. Sidek Mohd Noah & Jamaludin Ahmad. (2005). Pembinaan modul: Bagaimana membina modul latihan dan modul akademik. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia. Thomson, S. (2014). 9 Tips to improve online learners’ engagement. Diperoleh pada 10 Julai 2020 daripada https://elearningindustry.com/9-tips-improve-online-learners-engagement. Tisdell, C., & Loch, B. (2017). How useful are closed captions for learning mathematics via online video? Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 48(2), 229-243. doi:10.1080/0020739X.2016.1238518 Zahri Ramlan. (2017). Reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya. (Tesis Ijazah Doktor Falsafah yang tidak diterbitkan). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |