UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kepuasan pelanggan berkait rapat dengan kualiti perkhidmatan yang diterima daripada sektor-sektor tertentu. Bagi sektor pendidikan, pelajar adalah penerima perkhidmatan berbentuk pembelajaran terutamanya yang disediakan oleh sesebuah institusi. Proses pembelajaran yang berkualiti tentunya berkait rapat dengan kualiti pensyarah. Walaubagaimanapun, kepuasan pelajar terhadap kualiti pembelajaran dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-kanak di Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) masih belum dilihat. Kajian ini penting untuk dilaksanakan kerana kejayaan seseorang pelajar adalah bergantung kepada kualiti seseorang pensyarah yang secara tidak langsung dapat menaikkan imej sesebuah institusi pendidikan. Penyelidikan ini dilakukan untuk; (i) mengenal pasti tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti pembelajaran dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-kanak di KUIM; (ii) mengenal pasti hubungan antara kualiti pembelajaran dengan kepuasan pelajar terhadap program Pendidikan Awal Kanak-kanak; dan (iii) mengenal pasti faktor utama yang menyumbang kepada kepuasan pelajar. Reka bentuk kajian tinjauan digunakan dengan melibatkan seramai 150 orang pelajar daripada semester tiga hingga semester enam menggunakan borang soal selidik. Aplikasi Google Form digunakan untuk membentuk borang soal selidik serta mengandungi dua bahagian iaitu Bahagian A (Maklumat demografi) dan Bahagian B (Kualiti pembelajaran). Hasil kajian menunjukkan bahawa nilai skor min keseluruhan bagi tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti pembelajaran bidang Pendidikan Awal Kanak-kanak berada pada tahap tinggi dengan nilai skor min 4.21 dan sisihan piawai 0.59. Faktor bimbingan yang menyumbang kepada tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti pembelajaran. Keputusan ini disokong oleh nilai r yang sederhana bagi setiap kualiti pembelajaran. Hasil dapatan kajian ini boleh penting bagi pihak pensyarah sebagai panduan dalam usaha mengoptimumkan kualiti bidang Pendidikan Awal Kanak-kanak di KUIM. |
References |
Abdul Halim Masnan, Nur Ellina Anthony, & Nur Arifah Syahindah Zainudin. (2019). Pengetahuan pengajaran dalam kalangan guru prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 8, 33–41. https://doi.org/10.37134/jpak.vol8.5.2019 Abdul Mutalib Mohamed Azim, Nurulhayah Muhamad, & Mohd Fahimi Sofian. (2018). Kesan faktor kualiti perkhidmatan terhadap kepuasan pelajar. Kolej Universiti Islam Melaka. Abdul Rahman, H., Khalifah, Z., Arif, S., Sirin, R., Zainal Abidin, H., & Sulong, N. (2017). Kajian mengenai tahap kualiti pendidikan tinggi dari perspektif pelajar di Universiti Teknologi Malaysia [Tesis master tidak diterbitkan]. Pusat Pengajian Penyelidikan Universiti Teknologi Malaysia. Ahmad Firdaus Mohd. Noor, K. A. J., & K. A. S. (2018). Masalah sosial dalam kalangan pelajar dan peranan pensyarah pendidikan islam dalam pengajaran dan pembelajaran. E-Bangi, 13(5), 50–61. Bernama. (2016). Guru prasekolah wajib ada diploma. Harian Metro. https://www.hmetro.com.my/node/163016 Bornschlegl, M., & Cashman, D. (2019). Considering the role of the distance student experience in student satisfaction and retention. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 34(2), 139- 155. Che Nidzam, Saidatul Ainoor, & Asmayati Yahaya. (2016). Kesesuaian persekitaran pembelajaran, interaksi guru-pelajar, komitmen belajar dan keselesaan pembelajaran dalam kalangan pelajar biologi. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia (JPSMM UPSI), 6(1), 101–120. Chew, F. P., & Mohd Fikri Ismail. (2020). Pelaksanaan pendekatan bermain dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu murid prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 9(1), 14–25. https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/789 Eftah Moh, & Abd. Aziz Abd. Shukor. (2014). Keberkesanan bimbingan kognitif dalam menghasilkan projek penyelidikan pelajar Diploma Pendidikan Awal Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 3, 62–78. https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/789 Landell, K. (1997). Management by menu. Wilay and Sms Inc. Madhavan, S., Basri, R., Fauzi, A., Ayub, B. M., & Asimiran, S. (2020). Kualiti bimbingan pengajaran oleh “Pegawai Pembimbing Pakar Pembangunan Sekolah.”. Mjsshonline.Com, 4(3), 68–78. https://doi.org/10.33306/mjssh/82 Mazni Muhammad, Roslee Talip, & Muhammad Suhaimi Taat. (2019). Pengaruh kualiti pengajaran dan pembelajaran terhadap kepuasan belajar pelajar kolej-kolej swasta di Sabah. Jurnal Ilmi, 9, 102-119. Mohamad Marzuki, A. H., Mhod Shukri, N., & Taha, H. (2019). Gaya pengajaran Grasha dalam kalangan pensyarah sains di Kolej Pra-Universiti di Pulau Pinang. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 9(2), 16–24. https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol9.2.3.2019 Mohamad Marzuki, A. H., Mohd Shukri, N., & Taha, H. (2019). Gaya pengajaran Grasha dalam kalangan pensyarah sains di Kolej Pra-Universiti di Pulau Pinang. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 9(2), 16–24. https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol9.2.3.2019 Mohamad Marzuqi Abdul Rahim, & Azmil Hashim. (2017). Pendekatan Pengajaran dalam Kalangan Pensyarah Tahfiz Al-Quran di Malaysia. Perspektif: Jurnal Sains Sosial Dan Kemanusiaan (Special Issue), 9(3), 79–88. http://202.45.132.61/index.php/PERS/article/view/1769 Mohamad Zuber Abd Majid, Muhammad Hussin, & Muhammad Helmi Norman. (2019). Kepuasan pelajar terhadap perkhidmatan pendidikan teknikal dan latihan vokasional (TVET) di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia. Journal of Nusantara Studies (JONUS), 4(2), 410-428. https://doi.org/10.24200/jonus.vol4iss2pp410-428 Mohd Akmal Firdaus Mohamad Hamim. (2017). Kompetensi guru reka cipta dalam bidang elektrik di sekolah menengah harian di Johor. http://eprints.uthm.edu.my/9576/1/mohd_akmal_firdaus_mohamad_hamim.pdf Mohd Noor Hasman, & Muhamad Azrul Hisam. (2017). Kajian kepuasan pengguna terhadap perkhidmatan dan kemudahan perpustakaan Tunku Tun Aminah. Seminar PRAGMATIS USIM 2.0, 1–15. Muhammad Alif Redzuan Abdullah, & Sanimah Hussin. (2019). Sikap dan persepsi pelajar terhadap penggunaan aplikasi Web 2. 0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Jepun di Universiti Putra Malaysia. Jurnal Linguistik, 23(1), 51–57. Mustapha, N. A., & Mokhtar, A. I. (2019). Tahap kepuasan Mualaf terhadap pengurusan kelas bimbingan agama oleh Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK). Al-Hikmah, 11(2), 88–98. Nasri, A. (2017). Pengamalan kompetensi dalam kalangan pensyarah Pendidikan Islam Institut Pendidikan Guru di Malaysia [Disertasi kedoktoran tidak diterbitkan]. Universiti Teknologi Malaysia. https://core.ac.uk/download/pdf/199242861.pdf Nazihah Mohd Fauzi. (2018). Persepsi dan amalan pengajaran guru Pendidikan Islam, sekolah rendah daerah Hulu Langat, Selangor. Noorafini Kassim, Saini Ag. Damit, & Muhammad Suhaimi Taat. (2017). Pengaruh sikap pelajar dan pengajaran guru terhadap penguasaan bahasa Arab dalam kalangan pelajar PPPIB, UMS. Jurnal ‘Ulwan, 1(2017), 125–142. http://journal.kuim.edu.my/index.php/JULWAN/article/view/183/162 Nor Fatinah Jaafar, Azizah Zain, & Zarina Eshak. (2020). Peranan ibu bapa dalam membantu perkembangan sosial kanak-kanak melalui aktiviti bermain semasa perintah kawalan pergerakan. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan (Special Issues), 9, 52–60. Norhana Ahad, Mohammad Fahmi, Aslinda Mohd Noor, & Zazalli Lazin. (2020). Analisis faktor tekanan yang mempengaruhi pelajar Kolej Komuniti negeri Johor ketika perintah kawalan pergerakan (Analysis of stress factors affecting Johor Community College students during movement control order). Jurnal Dunia Pendidikan, 2(3), 158–172. Normiati Batjo, & Abdul Said Ambotang. (2019). Pengaruh pengajaran guru terhadap kualiti pengajaran guru (The influence of teacher’ s teaching towards quality of teachers’ teaching). Malaysian Journal of Nur Azreen Ismael. (2017). Faktor yang mempengaruhi tahap kepuasan pelajar terhadap Program Pengurusan Aset dan Fasiliti. Universiti Teknologi Malaysia. Ortega-Maldonado, A. & Salanova, M. (2018) Psychological capital and performance among undergraduate students: The role of meaning-focused coping and satisfaction. Teaching in Higher Education, 23(3), 390-402. https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1391199 Poon, J. (2019). Examining graduate-built environment student satisfaction in the UK. What matters the most? International Journal of Construction Education and Research, 15(3), 179-197. Radin Eksan, S. H., & Abu Bakar, N. R. (2017). Amalan pengurusan kualiti menyeluruh dalam pengajaran dan pembelajaran melalui kaedah QFD (Quality Function Deployment). Malaysian Online Journal of Education, 1(1), 12–19. Shaari, A. S., Ghazali, M. I., Yusof, N. M., & Awang, M. I. (2017). Amalan pedagogi berpusatkan pelajar dan masalah yang dihadapi guru-guru pelatih program pensiswazahan guru untuk mengamalkan pedagogi berpusatkan pelajar semasa praktikum. Proceedings of the ICECRS, 1(1), 599–608. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.531 Shea, T., & Parayitam, S. (2019). Antecedents of graduate student satisfaction through e-portfolio: Content analysis. Emerald Publishing Limited. Tang Swee, M., & Lim Kong, T. (2002). Hubungan antara kualiti pengajaran dan pembelajaran dengan kepuasan pelajar: Satu tinjauan. Ultra Managemement Review, 3(1), 67–85. Weerasinghe, I. M. S., & Fernando, R. L. S. (2017). Critical factors affecting students's satisfaction with higher education in Sri Lanka. Quality Assurance in Education 26(1), 115–130. Vo, T. K. A., Pang, V., & Lee, K. W. (2018). Kepuasan pelajar terhadap perkhidmatan pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) di rangkaian Universiti Teknikal Malaysia. Journal of Nusantara Studies, 3(2), 32–40. Wong, K. L., Ong, S. F., & Kuek, T. Y. (2012). Constructing a survey questionnaire to collect data on service quality of business academics. European Journal of Social Sciences, 29(2), 209–221. Zarien Nurlieyana Aminuddin, Azhar Md. Sabil, & Abdul Rasid Jamian. (2020). Teknik interaksi lisan dalam pengajaran kursus Bahasa Melayu di Institut Pendidikan Guru (IPG). PENDETA Journal of Malay Language, Education and Literature, 6812(2),18–32.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |