UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :T Technology (General)
Main Author :Muhammad Farisdzul Hilham Aminzaki
Title :Kebolehgunaan alat bantu mengajar (ABM) Interactive Mechanical terhadap guru pelatih bagi mata pelajaran RBT tingkatan 2 topik Reka Bentuk Mekanikal
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Teknikal dan Vokasional
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini dijalankan untuk melihat kebolehgunaan alat bantu mengajar (ABM) Interactive Mechanical di kalangan guru-guru pelatih RBT mata pelajaran RBT Tingkatan 2 topik Reka Bentuk Mekanikal. Kajian ini dijalankan berdasarkan kajian di Institut Pendidikan Guru mengenai amalan pedagogi guru pelatih pengkhususan dalam mata pelajaran RBT mendedahkan bahawa guru pelatih lebih cenderung menggunakan pendekatan PdPc tradisional yang berpusatkan guru, kurang integrasi teknologi, dan tidak memenuhi pembaharuan matlamat kurikulum. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji sejauh mana kebolehgunaan ABM Interactive Mechanical sebagai pemudahcara khusus guru pelatih RBT untuk mengajar dalam topik Reka Bentuk Mekanikal mata pelajaran RBT Tingkatan 2. Objektif kajian dijalankan untuk membangunkan sebuah ABM Interactive Mechanical bagi topik Reka Bentuk Mekanikal sebagai bahan rujukan kepada guru pelatih terhadap penguasaan pelajar RBT Tingkatan 2 dan menilai kesahan kebolehgunaan ABM Interactive Mechanical dalam kalangan guru pelatih dan guru RBT Tingkatan 2. Pembangunan ABM Interactive Mechanical ini menggunakan model pembelajaran ADDIE manakala alat bantu mengajar (ABM) sebagai reka bentuk kajian. Instrumen kajian yang digunakan adalah secara kuantitatif deskriptif iaitu melalui kaedah soal selidik secara atas talian. Segala data yang diperolehi dianalisis secara deskriptif iaitu menggunakan perisian komputer ‘Statistical Package for Social Science (SPSS version 13.0)’ untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratus, min, dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keseluruhan guru pelatih bersetuju terhadap keempat-empat konstruk mengenai pembangunan ABM dengan nilai purata min 4.46 dan nilai sisihan piawai 0.38. Pembangunan ABM ini juga berjaya mancapai kedua-dua objektif kajian kerana telah mendapat kesahan dari dua orang dan persepsi responden terhadap kebolehgunaan ABM yang dihasilkan. Dapatan ini mengimplikasikan bahawa pembangunan ABM Interactive Mechanical ini boleh diperkemaskan dan ditambah baik, di mana penggunaan ABM ini sangat membantu kepada para guru pelatih RBT mahupun guru RBT yang sedia ada untuk memantapkan pemahaman pelajar RBT bukan sahaja untuk topik Reka Bentuk Mekanikal tetapi topik-topik yang lain dalam silibus juga. Pembangunan ABM ini juga memberi pendedahan kepada pengkaji dalam pendidikan untuk mengaplikasikan penggunaan ABM sebagai salah satu kaedah pemebalajaran abad ke-21.  

References

Abd Samad, N., Razali, N., Wan Ahmad, W. M. R., Jaafar, F., Ismail, A., Ismail, E., & Harun, H. , (2018). Penggunaan Instruksional Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (Tmk) Terhadap Mata Pelajaran Teras. Online Journal for TVET Practitioners, 3(2). Diperoleh daripada https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4838

Anita Rahmawati & Arif Rahman. (2011). Sistem Pengamanan Keaslian Ijasah Menggunakan QR Code dan Algoritma Base 64. JUSI, 1, 105-112.

Aszoura Binti Mohame Salleh (2007). “Keberkesanan Kaedah Pembelajaran Berbantukan Komputer (Penggunaan Perisian Power Point Interaktif) Terhadap Peningkatan Penguasaan Konsep Sains Dalam Tajuk Sel Untuk Sains Tingkatan 1, Fakulti Sains Dan Pendidikan Asas Universiti Terbuka Malaysia. Diperoleh daripada http://library.oum.edu.my/repository/173/3/Konsep_sains.pdf

Azizi Ahmad (2016). Pentaksiran Pembelajaran. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur. Baharudin Saleh, Mohamad Sattar Rasul, & Haryanti Mohd Affandi (2018). Pedagogical Practices of Design and Technology Teacher Trainees Pedagogical Practices of Design and Technology Teacher Trainees. International Journal of Academic Research in Business & Social Sciences, 8(5), 319–329. Diperoleh daripada https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v8-i5/4104

Cathrine Binti Masingan & Sabariah Bte Sharif (2019). Pengetahuan Pedagogi Kandungan (PPK) Guru Bukan Pengkhususan Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) di Sekolah Menengah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 4(6), 64-71. Diperoleh daripada https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/279/191

Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Pearson.

Elizabeth, A.& Plessis, D. (2019). Barriers to effective management of diversity in classroom contexts: The ‘out-of-field teaching phenomenon. International Journal of Educational Research, 93(November 2017), 136–152. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.11.002

Fatihah Anis Saifuddin & Tee Tze Kiong (2018). Keberkesanan Kit Simulasi Pautan ke atas Pencapaian Topik Pautan Reka Bentuk Mekanikal dalam Kalangan Murid Tingkatan Dua. Journal of Advanced Research in Social and Behavioural Sciences, 12(1), 89-97. Diperoleh daripada https://www.akademiabaru.com/doc/ARSBSV12_N1_P89_97.pdf

Garrison, R. (2000). Theoretical Challenges for Distance learning in the 21st Century: A Shift from Structural to Transactional Issues. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 1 (1). Diperoleh daripada http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/viewArticle/2/333

G. Moses et al. (2006). “Effective Teaching with Technology,” in Proceedings. Frontiers in Education. 36th Annual Conference, pp. 7–11. https://www.researchgate.net/publication/224061088_Effective_Teaching_with_Technology

Gay, L., & Airasian, P. (2003). Educational Research: Competencies for Analysis and Application (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson International Edition.

Hamidah bt. Abdul Razak (2007). Tahap Penggunaan Forum di dalam Sistem Elearning di kalangan Pelajar Tahun Tiga (Jabatan Multimedia Pendidikan) bagi Mata Pelajaran Teknologi Grafik, Audio, Animasi dan Digital (SPM2303). UTM, Skudai Johor

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J.D., & Smaldino, S.E. (2002). Instructional media and technologies for learning. Ed. ke7. Columbus: Merrill Prentice Hall. Diperoleh daripada https://www.scirp.org/((351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/ReferencesPapers.asx?ReferenceID=623704

Jahidih Sailia, Azmil Hashimb & Nurul Hamimi Awang Japilan (2018). Penggunaan Smart Mind Map dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Moral. Sains Humanika, 11(1), 81-89. Diperoleh daripada https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/1458/839

Kamarudin Hj. Husin. (2003). Kemahiran Berfikir dan Berkomunikasi.Kuala Lumpur: Percetakan Sentosa (K.L) Sdn. Bhd

Mohamad Nurul Azmi Mat Nor et al. (2017). Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT): Kesediaan Guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) di Sekolah Rendah. International Research Journal of Education and Sciences (InjET), 3(2), 1–7. Diperoleh daripada http://www.injet.upm.edu.my/images/volume/isunov2_2017/Penerapan%20Kemahiran%20Berfikir%20Aras%20Tinggi%20(KBAT)%20dalam%20Kurikulum%20Reka%20Bentuk%20dan%20Teknologi%20(RBT)%20Sekolah%20Rendah.pdf

Noorazman Abd Samad et. al (2018). Level of readiness to become entrepreneurs among lifelong learning programmes participants in Malaysian community colleges. Journal of Techincal Education and Training. 11 (1). 143-150. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/333559001_Level_of_readiness_to_become_entrepreneurs_among_lifelong_learning_programmes_participants_in_Malaysian_community_colleges

Noor Hanim harun et al. (2020). Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran Berasaskan Kreativiti Orang Asli dalam Meningkatkan Kecerdasan Kanak-kanak Prasekolah. Jurnal Kepimpinan Pendidikan. 7(1), 66-76. Diperoleh daripada https://jupidi.um.edu.my/index.php/JUPIDI/article/view/22124/11154

Norlidah Alias (2010). Pembangunan modul pedagogi berasaskan teknologi dan gaya pembelajaran Felder-Silverman Kurikulum Fizik Sekolah Menengah. Jabatan Kurikulum dan Teknologi Pengajaran, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya, 2010.

Nur Syafiqah Isa & Nurul Nazirah (2018). Keberkesanan Penggunaan Grafik Berkomputer Sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar Dalam Kalangan Pelajar Reka Bentuk Dan Teknologi. The Emerging Trends of TVET and Social Sciences in Asia Pacific Countries. 10 (3-3). 81-87. Diperoleh daripada https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/1519/807

Omardin Ashaari (1999). “Pembelajaran Kreatif Untuk Pembelajaran Aktif,” Pembelajaran Kreat. Untuk Pembelajaran Aktif.

Roblyer, M. D., and Aaron H. Doering (2006). "Integrating educational technology into teaching (4th)." Columbus, Ohio: Merrill Prentice Hall.

Rohaida Yusop & Zamri Mahamod (2015). Keberkesanan peta pemikiran (i-think) dalam meningkatkan pencapaian penulisan Bahasa Melayu murid tahun 6. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu. 5 (2). 31-37. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/9859/1/95-188-1-SM.pdf

Rouillard, J. (2008). Contextual QR codes. In Computing in the Global Information Technology, ICCGI'08. The Third International Multi-Conference.

Greece, Athens Sinclair, Catherine, Martin Dowson, and Judith Thistleton-Martin (2006). "Motivations and profiles of cooperating teachers: Who volunteers and why?". Teaching and Teacher Education, 22(3), 263-279. Diperoleh daripada https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X05001435

Sidek Mohd Noah & Jamaludin Ahmad (2005). Pembinaan modul: Bagaimana Membina Modul Latihan Dan Modul Akademik. Penerbit Universiti Putra Malaysia, Serdang, 2005.

Siti Aminah Sallehin & Fazlinda Ab Halim. (2015). Penggunaan alat bahan bantu mengajar berasaskan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Zon Benut. Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, 1–7.

Siti Fatimah Ahmad & Ab. Halim Tamuri. (2010). Persepsi Guru Terhadap Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Teknologi Multimedia dalam Pengajaran j-QAF. Journal of Islamic and Arabic Education, 2(2), 53-64. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/783/1/20.pdf

Siti Zulaidah et al. (2018). Trend Pembelajaran Menggunakan Multimedia Interaktif Dalam Bidang Pendidikan Teknikal: Satu Sorotan Literatur. Sains Humanika. 10 (3). 21-27. Diperoleh daripada https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/600/776

Smith, J., & Hu, R. (2013). Rethinking teacher education: Synchronizing Eastern and Western views of teaching and learning to promote 21st century skills and global perspectives. Education Research and Perspectives, 40(1), 86–108.

Soranam Karupayah (2011). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat pelajar terhadap mata pelajaran Sejarah. Universiti Teknologi Malaysia, 2011.

Suyanto, S. (2017). A Reflection on the Implementation of A New Curriculum in Indonesia: A Crucial Problem on School Readiness. In The 4th International Conference on Research, Implementation, and Education of Mathematics and Science 100008, 1–9. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1063/1.4995218

Taib, Mohd Tafizam Mohd, and Ramlee Mustapha (2017). "Kemudahan Prasarana Dalam Pelaksanaan Mata Pelajaran Teknologi Kejuruteraan, Lukisan Kejuruteraan dan Reka Cipta di Sekolah Menengah Harian Malaysia." Sains Humanika, 9(1-5). Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/317785315_Kemudahan_Prasarana_Dala mPelaksanaan_Mata_Pelajaran_Teknologi_Kejuruteraan_Lukisan_Kejuruteraan_dan_Reka_Cipta_di_Sekolah_Menengah_Harian_Malaysia

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan. Jurnal Pendidikan, 1, 263–278. http://repository.unikama.ac.id/840/32/263

Zamri Sahaat & Nurfaradilla Mohamad Nasri (2020). Cabaran Pelaksanaan Mata Pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 45(1), 51-59. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/15253/1/38454-126974-1-PB.pdf


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.