UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk menerangkan hubungan antara kepuasan kerja dengan prestasi kerja dalam
kalangan guru-guru Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas, Kulim, Kedah. Tumpuan kajian diberikan kepada
faktor-faktor kepuasan kerja, perbezaan gender, etnik, dan tempoh berkhidmat dalam menentukan tahap
kepuasan dan prestasi kerja. Teori Dua Faktor Herzberg, Teori Prestasi Kerja Porter dan Lawler, dan
Teori Locke dipilih sebagai panduan dan rujukan kajian ini. Subjek kajian terdiri daripada 81 orang
guru sekolah Menengah Kebangsaan Lunas. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan Statistical
Package For Social Science (SPSS). Alat kajian yang digunakan untuk menguji kepuasan kerja ialah
Skala Brayfield dan Rothe (1951), manakala Skala Sayles dan Strauss (1972) pula digunakan untuk
menguji prestasi kerja. Analisa data dibuat menggunakan analisis statistik Univariat ANOVA,
Korelasi Pearson, dan Regresi Pelbagai untuk menjawab persoalan kajian. Keputusan kajian
menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan kepuasan kerja dan prestasi kerja yang signifikan
mengikut gender, etnik, dan tempoh berkhidmat guru-guru sekolah tersebut. Seterusnya kajian ini
juga mendapati terdapat hubungan positif yang kuat dan signifikan antara kepuasan kerja dengan
prestasi kerja. Terdapat juga hubungan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja dengan faktor
motivator dan faktor hygiene. Dapatan kajian juga menunjukkan pembolehubah prestasi memberi
sumbangan utama kepada kepuasan kerja manakala pembolehubah faktor hygiene merupakan penyumbang
utama kepada prestasi kerja. Sebagai kesimpulannya, keputusan analisis menunjukkan bahawa
terdapatnya hubungan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja guru-guru dengan faktor motivator dan
faktor hygiene, manakala tiada perbezaan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja mengikut
gender, etnik dan tempoh berkhidmat.
|
References |
Abd Main Hj. Salimon (1989). Perkaitan Kepuasan Kerja dan Pencapaian Mendelegasi Tugas Dengan Faktor-faktor Personel Dan Pentadbiran di Kalangan Pengetua Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan : 13&14, Mei 1989 : 51 –57.
Abdul Shukor Hj. Abdullah (1997). Motivasi Dalam Masyarakat Sekolah: Teori Dan Pendekatan. Journal Kementerian Pendidikan Malaysia : Julai 1987:17-24.
Abu Bakar Hj. Hashim (1985). Tekanan Kerja dan Prestasi Kerja. Serdang : Universiti Pertanian Malaysia.
Ahmad Hashim (2004). Pengukuran Kecergasan Motor. Tanjung Malim: Quantum Books. Alias Baba (1992). Statistik Penyelidikan untuk Pendidikan dan Sains Sosial. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Aminuddin Mohd yusof (1997). Kaedah Penyelidikan. Modul PJJ MP 2144. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Anuar Hashim (2002). Guru dan Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ariffin Hj. Zainal (1970). Analisa Pekerjaan Dan Perbandingan Di Antara Dua Industri, Latihan Ilmiah Jabatan Antropologi Dan Sosiologi yang tidak diterbitkan, Bangi Universiti Kebangsaan Malaysia,
Ariffin Hj. Zainal (1976). Kepuasan Kerja dan Implikasinya Terhadap Organisasi. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ariffin Hj. Zainal (1993). Kepuasan Kerja Pekerja UKM. Laporan Akhir Kepada Jawatankuasa Penyelidikan UKM. Bangi :Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ariffin Hj. Zainal (1996). Psikologi Industri & Organisasi. Modul PJJ MP2106. Bangi:Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ariffin Hj. Zainal (1998). Psikologi dan Pekerjaan. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Attuwaibi, M. A (1977). Theory of Job Satisfaction. Journal of Psychology. 12 (3), 116- 154
Bavendam Research Incorporated (2000). Managing Job Satisfaction. Washington. Best, J. W. & Kahn, J.V. (1998). Research in Education (Ed). MA: Allyn and Bacon.
Blum, M. L. & Nylor, J. C. (1968). Industrial Psychology, Its Theoretical and Sosial Foundation. New York : Harper & Row.
Boudreaux, E., Mandry, C., Brantley, P.J. (1997). Stress, Job Satisfaction, Coping and Psychological among Emergency Medical Technical. Prehospital and Disaster Medicine, 12 (4), 242-249.
Brayfield, A.H., & Rothe, H.F. (1951). An Index Of Job Satisfaction. Journel Of Aplied Psychology, 33:307-311.
Cementin, R.S., Pangan, F.R., & Yabut, K.A.C. (2005)Satisfaction with Work li BalancePrograms and its Relationship with Work Related Outcomes. Philippine Journal of Psychology vol. 38(1), 119- 137.
Chua Yan Piaw (2007). Asas Statistik Penyelidikan. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill.
Davis, K. (1969). Human Behaviors at Work, Organizational Behavior (6ᵗʰ adition). Arizona : Mc Graw-Hill.
Davies, K. (2003) Human Behaviors At Work. London :Mc Graw Hill Book Co
Dipboye, R.L., Smith C.S. & Howell W.C. (1994). Understanding Industrial and Organizational Psyvhology. Fort Worth : Harcout Brace College Publishers.
Dipboye, R.L (2005). Discrimination at Work. London : Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Doll, R.E. & Gunderson, E.K.E (1969). Occupational Group as a Moderator Of The Job Satisfaction – Job Performance Relationship. Journal Of Applied Psychology, 53:359-361
Elliot, L. (2001). Job Satisfaction Falls for Public Workers. United Kingdom : The Guardian.
Facet, R. & Lawler, E. E. (1970). Job Satisfaction, Theory and Practice. Personnel Psychology, 21, 132-143.
Fatimah Omar (1998). Psikologi Industri dan Organisasi, Modul PJJ 6-12, Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Fatimah Wati Halim (2001). Kepuasan Kerja Serta Hubungannya Dengan Tekanan dan Sikap Terhadap Pengurusan. Jurnal Psikologi Malaysia, 16: 45-55.
Fraenkel, J.R. (1996). Educational Research-Competencies for Analysis and Application. New Jersey : Prentice Hall.
Guion, R.M. (1965). Personel Testing. New York: Mc Graw Hill.
Habsah Abd. Rauf (1986). Job Motivation, Job Satisfaction and Role Performance of Tabika Perpaduan Teachers in Peninsular Malaysia. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan, Serdang: Universiti Pertanian Malaysia.
Hackman, L. & Lawler, E. E. (1971). Theori of Motivation at Work., Personnel Psychology 23, 223-237.
Herzberg, F.B., Mausner & Synderman, B. (1959). The Motivation to Work. New York : John Wiley & Sons.
Holistic-online.com. (2002). Recent Research Finding: Job Satisfaction vs Sick Leave and or Absenteeism. USA : ICBS.
Iran Herman (1999), Ujian dan Pengukuran. Modul PJJ MP3114, Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ivancervich, J.M. (1978). The Performance to Satisfaction Relationship : A Causal Analysis of Stimulating and Non Stimulating Jobs. Organizational Behavior and Human Performance. 22, 330-370.
Jacobs, R. & Solomon, T. (1970). Strategies for Enchancing the Prediction of Job Performance from Job Satisfaction. Journal of Applied Psychology, 64, 426-438.
Lawler, E.E. (1970). Job Attitude and Amploye Emotional Theory, Resarch and Practice, Personnel Psychology, 23, 223-237.
Lem Boon (1983). Hubungan Di Antara Kepuasan Tekanan, Kepuasan Kerja Dan Prestasi Kerja Di Kalangan Pekerja Di Sebuah Syarikat Pembalakan. Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan, Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia
Leon, J. S. (1974). An Investigation of the Applicability of the Two Factor Theory of Job Satisfaction Among College and University Professors. Dissertation Abtracts International, 34, 5397A.
Locke, E. A. (1969). What is Job Satisfaction? Organization Behavior and Human Performance, 3, 336-351.
Locke, E. A. (1970). Factor of Job Satisfaction. Organization Behavior and Human Performance, 5, 221-321.
Lock, E. A. (1976). The Nature and Causes of Job Satisfaction. In Dunnete, M.Hanbook nd Organisational Psychplogy. Chicago: Rand McNally.
Mausner, R. & Snyderman, B.B. (1959). The Motivation to Work. London : John Wiley & Sons Inc.
Micheal, R. (2002). Future Tense are Growing Occupations more Stress Out and Depressive?. Economic and Sisial Research Council. United Kingdom :University of Bath.
Mohd. Majid Konting (1994). Kaedah Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd. Najib Abdul Ghafar (1999). Penyelidikan Pendidikan. Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan, Skudai : Universiti Teknologi Malaysia.
Mohd. Salleh Abu dan Zaidatun Tasir (2001). Pengenalan kepada Analisis Data Berkomputer SPSS 11.0. Kuala Lumpur: Venton Publishing.
Mokhtar Ibrahim (1977). Kepuasan Kerja Pekerja-pekerja Kilang di Malaysia. Satu Kajian Kes. Tesis sarjana muda yang tidak diterbitkan, Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Motowidlo, S. J. (2003): Job Performance.Dalam Weiner I.B. (Ed.) Handbook of Psychology. ( Vol. 12. m.s. 39-54). New Jersey: John Wiley and Sons Inc.
Muchinsky, P.M.(2000). Psychology Applied to Work. (6ᵗʰ adition). USA: Wadsworth Thomson Learning.
NIOSH. (1998). National Insitute for Occupational Safety and Health.Job Satisfaction. Diperoleh Ogos 21, 2006 daripada (http://www. cdc.gov/niosh/tekanansuk.html.
Noran Fauziah Yaakob & Sharifah Mohd Noor (1990). Kepuasan Kerja Guru di Dua Jenis Sekolah. Jurnal Psikologi Malaysia. 4, 45-78.
Norkiah Abd. Kadir (1981). Kepuasan Kerja Pekerja-Pekerja Kilang di Malaysia: Satu Kajian Kes, Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan, Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Othman Mohamad (2001). Penulisan Tesis Sains Sosial Terapan. Serdang : Universiti Putra Malaysia.
Porter, L. W. & Lawler, E. E. (1968) Managerial Attitudes And Performance. Homwood, Illinois : The Dorsey Press.
Pritchard, R.D. (1973). Effects of Varying Performance Pay Instrumentalities on the Relationship Between Performance and Satisfaction : A Test of the Lawler and Perter Model. Journal of Apllied Psychology, 58, 122-125.
Robbin, S. P. (1978).The Management of Human Resources. New Jersey : Prentice Hall Inc..
Rothiah Bt Omar (2005). Kajian Mengenai Nilai Kerja dan Hubungannya Dengan Kepuasan Kerja dan Komitmen kepada Organisasi.Tesis Doktor Falsafah yang tidak diterbitkan, Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sayless, L.R. & Strauss, G. (1972). Satisfactions in Work. London : Prentic Hall Inc.
Sayless, L.R. & Strauss, G. (1981). The Meaning of Work : Employee Needs and Satisfactions. London : Prentic Hall Inc.
Schawb & Cummings (1973). A Diagnostic Approach to Satisfaction in Work. London : Allyn and Bacon Inc.
Schultz & Schultz (1998). Management and Organization Behaviour. United Kingdom : Prentic Hall Inc.
Semoens, S. & Scoot A.(2002). Job Satisfaction, work-Related Stress and Intentions to Quit of Scottish GPS. Diperoleh Julai 7, 2006 daripada http://www.smj.org.uk.html.
Sheridan, J. C. & Slocum, J. (1975). Job Satisfaction. Sydney : First Published.
Sheridan, J. C. & Steed, L. G. (2003) Analysis Without Anguish. Sydney : First Published.
Shukran Abdul Rahman (2003). The Need for Personnel and Career Professional inMalaysia: Industrial and Organizational Psychologist as a Profession. Psikologi dan Pembangunan Manusia. 19, 79-92.
Smither, R. (2004). Job Analysis, Design, and Evaluation. Dalam Spielberger C. D. (Ed.) Encyclopedia of Aplied Psychology. (Vol. 2. m.s. 449-455). Florida : Elsevier Inc.
Steers, R. M. (1985). Working with Satisfaction. New Yorh : Mc Graw Hill Inc.
Steers, R.M. & Porter, L.W. (1991). Motivation and Work Behavior. New York : Mc Graw Hill Inc.
Strauss G. (1966). Job Satisfaction and Job Performance. London : Prentic Hall Inc.
Sytak, J.M. & David, M.D. (1999). Job Satisfaction: Putting Theory into Practice. Diperoleh Ogos 15, 2006 daripada http://www.aafp.org.html.
Verghese Jacob (1980). Kepuasan Kerja di Kalangan Pegawai-pegawai Tinggi di Salah Sebuah Jabatan Kerajaan. Satu Kajian Kes. Tesis sarjana muda yang tidak diterbitkan, Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Vroom, V. H.(1964). The Determinants of Job Satisfaction- Work and Motivation. New York : John Wilwy and Son, Inc.
Whitsett, D. A. & Winslow, E. K. (1967). An Analysis of Studies Critical of the Motivation-Hygiene Theory, Personnel Psychology, Vol. 30, 490-551.
Wanous, M. (1974). Occupational Psychology. London : Prentice Hall.
Zabidi Wan (1989). Hubungan Antara Kepuasan Kerja dengan Prestasi Kerja di Kalangan Penyelidik-Penyelidik di Sebuah Institusi Penyelidikan. Tesis sarjana muda yang tidak diterbitkan, Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Zaidatul Aklamiah Lope Pihie & Sharipah Md. Noor (1989). Kajian Latar Belakang dan Beban Tugas Guru-guru Perdagangan dan Keusahawanan. Laporan penyelidikan fakulti Pengajian pendidikan yang tidak diterbitkan, Serdang : Universiti Pertanian Malaysia.
Zaiton Taib (2003). Implikasi Kepuasan Kerja dan Prestasi kerja Terhadap Organisasi. Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan. Serdang : Universiti Putra Malaysia.
Zulkarnain Zakaria dan Hishamuddin Md. Som (2001). Analisis Data. Johor: Universiti Teknologi Malaysia.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |