UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :QC Physics
Main Author :Nurul Reasha Fristina Rozimi
Title :Pembangunan dan kebolehgunaan permainan Secret Door sebagai kit pentaksiran bagi subtopik daya mata pelajaran Fizik Tingkatan 4
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian yang dibangunkan adalah bertujuan membina dan menilai kebolehgunaan sebuah permainan yang dinamakan Secret Door sebagai kit pentaksiran bagi subtopik daya dalam mata pelajaran Fizik Tingkatan 4. Kajian ini adalah kajian pembangunan dengan pendekatan kuantitatif. Pembangunan permainan ini adalah berlandaskan Model ADDIE yang merangkumi 5 fasa utama iaitu Analyzing (Analisis), Design (Reka Bentuk), Development (Pembangunan), Implement (Implementasi), dan Evaluate (Penilaian). Seramai 33 orang pelajar tingkatan 4 dari daerah Dungun, Terengganu telah dipilih sebagai responden bagi kajian ini untuk menilai tahap kebolehgunaan permainan ini dari segi 4 konstruk iaitu kebergunaan, kemudahan penggunaan, kemudahan belajar dan kepuasan. Permainan Secret Door ini telah mendapat persetujuan daripada pakar yang tinggi iaitu 87.5% dari segi kesahan muka dan 100% bagi kesahan kandungan. Melalui data kajian sebenar yang telah dianalisis secara deskriptif pula menunjukkan bahawa purata nilai min kebolehgunaan bagi Permainan Secret Door secara keseluruhannya ialah 3.70. Secara tuntasnya, melalui purata nilai min kebolehgunaan yang telah diperoleh, pembangunan permainan Secret Door mempunyai tahap kebolehgunaan yang baik di dalam kalangan pelajar tingkatan 4. Justeru itu, Permainan Secret Door ini sesuai digunakan sebagai kit pentaksiran di dalam kelas oleh guru-guru bagi subtopik daya mata pelajaran Fizik tingkatan 4.

References

Abdul Kadir, M., Abdul Karim, M. and Abd. Rahman, N., 2016. Sikap Pelajar Terhadap Pembelajaran Fizik dan Hubungannya dengan Pencapaian dalam Kalangan Pelajar Sains. Jurnal Personalia Pelajar, [online] 19(1), pp.23-38. Diperoleh daripada: .

Ali, A., Abbas, L. and Mohamad Sabiri, A., 2021. Keberkesanan Pembelajaran Gamifikasi dalam Pencapaian Pelajar bagi Topik Nombor Kompleks. Online Journal for TVET Practitioners, 6(2), p.111.

Alias, H., 2018. Apa yang dimaksudkan Kebolehgunaan. [online] Panduan Pengurusan Data. Diperoleh daripada: .

Amiruddin, M.H., Shahril, N. and Abd Samad, N. (2018) KEBOLEHGUNAAN IQ STICK GAME TERHADAP PELAJAR MASALAH PEMBELAJARAN DALAM MATA PELAJARAN KEMAHIRAN HIDUP, 2(2), pp. 6–7. Available at: https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4783. Edup3033.aminteach.com. 2017. Strategi Pengajaran – EDUP3033. [online] Diperoleh daripada: .

Ismail, A. and Ayop, S., 2016. Tahap Kefahaman dan Salah Konsep Terhadap Konsep Daya Dan Gerakan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat. Jurnal Fizik Malaysia, [online] 37(1), pp.2-9. Diperoleh daripada:.

Jamian, R., Zainal Abidin, N. and Arsad, R., 2020. Analisis Deskriptif bagi Penggunaan Aplikasi Quizizz ke atas Guru dalam Penilaian Prestasi Murid bagi Subjek Matematik. Mathematical Sciences and Infomatics Journal, [online] 1(2), p.95. Diperoleh daripada: .

Jasmi, K. and Saleh, N., 2013. Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran Berpusatkan Pelajar dalam Kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam dan Guru di Sekolah Menengah: Satu Kajian Kes. 3rd International Conference on Islamic Education, [online] pp.773-783. Diperoleh daripada:.

Mohamad, A., 2020. Keberkesanan Quiziz sebagai Medium Alternatif Ulangkaji dan Pembelajaran Kendiri. Jurnal Personalia Pelajar, [online] 23(2), p.36. Diperoleh daripada:.

Mohamad, S., Hamzah, M. and Osman, F., 2020. Persepsi Pelajar Terhadap Manfaat dan Keinginan Menggunakan Snake & Ladder Digital Game Board dalam Pembelajaran Berasaskan Permainan. Jurnal Dunia Pendidikan, [online] 2(3), p.129. Diperoleh daripada:.

Mohd Rusdin, N. and Ali, S., 2019. Cabaran Pelaksanaan Pembelajaran Abad ke-21. Proceedings of the International Conference on Islamic Civilization and Technology Management Editors,23(24). Diperoleh daripada:.

Rahim, N. and Lee, T.T. (2021) Pembangunan Modul e-pembelajaran Asid Bes (e-PAB) Menggunakan Google Classroom, 9(1), p. 4. Available at:https://doi.org/https://doi.org/10.37134/jsml.vol9.1.1.2021.

Riyanto, B. and Siroj, R., 2014. Meningkatkan Kemampuan Penalaran Dan Prestasi Matematika Dengan Pendekatan Konstruktivisme Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2).

Sugrah, N., 2020. Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. HUMANIKA, 19(2), pp.121-138.

Supardan, H., 2016. TEORI DAN PRAKTIK PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME DALAM PEMBELAJARAN. [online] Fkip-unswagati.ac.id. Available at: .

Zakaria, S., 2015. Kesan Pendekatan Konstruktivisme dan Pendekatan Tradisional dalam Pengajaran dan Pembelajaran Komponen Sastera Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, [online] 5(2), pp.12-21. Available at: .


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.