UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :Q Science (General)
Main Author :Ahmad Nabil Mohd Saharum
Title :Pembangunan E-Modul Easy Learning Electric bagi topik Reka Bentuk Elektrik dalam subjek Reka Bentuk dan Teknologi tingkatan 2
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Teknikal dan Vokasional
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menambahbaik silibus pendidikan Kemahiran Hidup Bersepadu bersepadu (KHB) kepada subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) di peringkat sekolah menengah pada tahun 2016. Salah satu topik yang dimasukkan adalah Reka Bentuk Elektrik untuk tingkatan dua. Topik ini merupakan salah satu topik yang agak susah untuk diajar oleh para guru di sekolah serta susah untuk murid fahami dengan pantas. Oleh hal yang demikian, pengkaji membangunkan sebuah modul iaitu E-Modul Easy Learning Electric bagi topik Reka Bentuk Elektrik dalam subjek Reka Bentuk dan Teknologi tingkatan 2. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti keperluan bahan bantu mengajar (BBM) bagi topik Reka Bentuk Elektrik dalam kalangan pelajar dan guru untuk mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi, membangunkan sebuah E-Modul Easy Learning Electric bagi topik Reka Bentuk Elektrik sebagai bahan rujukan bagi membantu pelajar Tingkatan 2 dalam menguasai topik elektrik dan menilai kesahan penggunaan E-Modul Easy Learning Electric dalam kalangan guru dan murid bagi topik Reka Bentuk Elektrik tingkatan 2. Kajian adalah berbentuk kuantitatif dan menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) untuk menganalisis dapatan data. Pembangunan E-Modul ini disahkah oleh tiga orang pakar yang dilantik mengikut kelayakan pakar dengan pembangunan E-Modul ini. Seramai 31 orang responden yang terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian mendapati bahawa majoriti responden mengatakan bahawa keperluan E-Modul Easy Learning Electric membantu mereka dalam memahami dan mempelajari topik Reka Bentuk Elektrik ini. 

References

Abdul Samad Hanif, Mohamed NorAzhari Azman, Hendri Pratama & Nurul Nazirah Mohd Imam Ma’arof. (2016). Kit pemantauan penyambungan litar elektrik: Satu kajian efikasi Alat Bantu Mengajar. Journal of Society and Space, 12 (3), 69 – 78. Diperoleh daripada 7x.geografia-si-mac16-abdulsamadedam.pdf (ukm.my)

Abu Bakar Ibrahim, Faridah Hanim Yahya, Nurul Husna Kahar & Nurul Ihsaniah Omar. (2019). Kesan Simulasi Litar Elektronik Berkomputer Terhadap Prestasi, Motivasi Dan Kbat Pelajar Dalam Mata Pelajaran RBT Di Sekolah Menengah. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 4(28), 28-36. Diperoleh daripada IJEPC-2019-28-03-05.pdf

Ahmad Johari Sihes. (2015). Konsep Pembelajaran. E-Prints UTM, 8. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/download/pdf/11785735.pdf.

Anwar,Ilham.2010.Pengembangan Bahan Ajar. Bahan Kuliah Online. Direktori UPI.Bandung

Baharuddin Aris, Rio Sumarni Sharifuddin dan Manimegalai Subramaniam (2001). Reka Bentuk Perisian Multimedia. Edisi Pertama. Skudai, Johor: Muapaka Jaya Percitakan Sdn. Bhd

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1037/0033- 295X.84.2.191

Bhinnety, M. (2015). Struktur Dan Proses Memori. Struktur Dan Proses Memori,

16(2), 74–88. https://doi.org/10.22146/bpsi.7375

Cho, K.B. (2019). Keberkesanan Penggunaan Youtubedalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Untuktajuk Hukum Kirchoff Kursus Asas Elektrik Dalam Aplikasi Google Drive kursus Reka Bentuk dan Teknologi. Jurnal Refleksi Kepemimpinan, 2 (1),113-123. Diperoleh daripada

https://myjms.mohe.gov.my/i ndex.php/jrk/articl e/view/9434/4385

Dewan Bahasa dan Pustaka. (2000). Kamus Dewan (Edisi 4). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Dick, W. & Reiser, R.A. (1989). Planning effective instruction. United States: Prentice Hall.

Erdal Taşlıdere. (2013). Effect of Conceptual Change Oriented Instruction on Students’Conceptual Understanding and Decreasing Their Misconceptions in DC Electric Circuits. Creative Education, 4(4), 273–282. Doi:http://doi.org/ 10.4236 /ce.2013.44041.

Faizal Amin Nur Yunus et., (2019). Application of Communication Skills (CS) Among Lecturer on Vocational Teaching and Learning in Vocational College Zone Johor, Malaysia. International Journal of Vocational Education and Training Research, 1 (4), 55-61.

Garrison, R. (2000). Theoretical challenges for distance education in the 21st Century: A shift from structural to transactional issues. International Review of Research in Open and Distance Learning, 1(1), 1-17.

Haidir. (2016). Kompetensi guru sekolah menengah dalam mereka bentuk rancangan pengajaran. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/ id/ eprint /787 22 /1/HaidirPFP2016.pdf

Hallpike, J. F., & Stanley, P. (1968). A case of extradural spinal meningioma. Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry, 31(2), 195–197. Doi: https://doi.org /10. 1136 /jnnp.31.2.195.

Jaakola, Nurmi & Veermans. (2011). A Comparison of Students' Conceptual Understanding of Electric Circuits in Simulation Only and Simulation Laboratory Contexts. Diperoleh daripada https://www.researchgate.Net/publication/229448524_A_Comparison_of_Students'_Conceptual_Understanding_of_Ele ctric_Circuits_in_Simulati on Only_and_Simulation

Laboratory_Contexts.

Kamalularifin Subari, Mariani Che Yahya & Ibnatul Jalilah Yusof. (2019). Kajian Awal: Tahap Penguasaan Pelajar Institut Kemahiran Malaysia Dalam Konsep Asas Elektrik. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/33529209 1_KAJIAN_AWAL_TAHAP_ PENGUASAAN_PELAJAR_INSTITUT_KEMAHI RAN_MALAYSIA_DALAM_KO NSEP_ASAS_ELEKTRIK

Kasim, T., Abdurajak, F. S., Yusoff, Y. M., & ... (2017). … Di Malaysia Dan Brunei Darussalam: Satu Tinjauan Awal Terhadap Pengalaman Guru Pendidikan Islam: Constructivism Approach in …. Journal of Islamic …, June. Diperoleh daripada https://ejournal. um.edu.my/index.php/JIER/article/view/9750.

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Reka Bentuk dan Teknologi Tingkatan Dua Kuala Lumpur: Bahagian Pembangunan Kurikulum. Landasan Teori. Diperolehi daripada https://adoc.pub/queue/bab-2-landasan-teoridihadapi-di-dunia-nyata-real-world-bany.html

Masingan, C., & Sharif, S. (2019) Pengetahuan pedagogi kandungan (PPK) guru bukan pengkhususan Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) di Sekolah Menengah Malaysian. Journal of Social Sciences and Humanities, 4(6), 64-71.

McDermott, L. C., & Shaffer, P. S. (1992). Research as a guide for curriculum development: An example from introductory electricity. Part I: Investigation of student understanding. American Journal of Physics, 60, 994-1003.

Md Harun, Z. N. (2014). Kompetensi guru dalam pengajaran amali reka bentuk dan teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat (Doctoral dissertation, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia).

Mohamad Muzammil Mohamad Noor, 2011. "Cikgu Balkis: Tokoh Nasionalis Dari Kedah". Jurnal Biografi Malaysia [Journal of Malaysian Biographies], Kuala Lumpur: Arkib Negara Malaysia, 2011. [ISSN 1823-4623].

Mohd Majid Konting (1990). “Kaedah Penyelidikan Pendidikan.” Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Musta’amal, A., & Fairus, A. (2012). Computer Aided Design: Cad dan Peranannya Dalam Rekabentuk. Prosiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan 2012.

Nasir, Z. M., & Hamzah, Z. A. Z. (2014). Sikap Dan Motivasi Pelajar Terhadap Pembelajaran Bahasa Melayu. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 134(May), 408–415. Doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.263

Ngah, N. A., & Masood, M. (2006). “De-velopment of ICT instructional Materials Based on Needs Identifed by Malaysia Secondary School Teachers” (proceedings of the 2006 Informing Science and IT Education Joint Conference, Greater Manchester, England, June, 25-28. Diperoleh daripada http://informingscience.org/proceedings/InSITE 2006/ProcNgah164.pdf

Nur Syafiqah Isa & Nurul Nazirah Mohd Imam Ma’arof. (2018). Keberkesanan Penggunaan Grafik Berkomputer Sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar Dalam Kalangan Pelajar Reka Bentuk dan Teknologi. Sains Humanika, 10 (3). Doi:10.11113/sh.v10n3-3.1519.

Othman Mohammed. (2001). Penyelidikan dalam amalan kaunseling. Penerbit Universiti Putra Malaysia. Pandangan & Teori Tokoh Pelopor Konstruktivisme: Konsep & Prinsip. (2010). http://zafaniedu. blogspot.com/2010/08/pandangan-teori-tokoh-pelopor.html

Sabitha Marican (2009). Penyelidikan Sains Sosial Pendekatan Pragmatik. Kuala Lumpur: Edusystem Sdn. Bhd.

Sahaat, Z., & Nasri, N. M. (2020). Cabaran Pelaksanaan Mata Pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi Sekolah Menengah. Malaysian Journal of Education (0126-6020), 45.

Santrock, J. W. (2006). Materialism Impedes our Psychosocial Growthlife-span development(10th ed.). Boston, USA: McGraw-Hill.

Siti Zulaidah Salsidu, Mohamed Nor Azhari Azman & Hendri Pratama. (2018). Trend of Learning by Using the Interactive Multimedia for Technical Education Course: Literature Review. Trend Pembelajaran Menggunakan Multimedia Interaktif Dalam Bidang Pendidikan Teknikal: Satu Sorotan Literatur. Sains Humanika, 10 (3), 21-27. Diperoleh daripada

https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/download/600/776/3894

Suhaili. (2015). Kesediaan Pelajar Dari Aspek Kemahiran Teknikal Terhadap Pembentukan Kebolehkerjaan Di Kolej Vokasional Wilayah Selatan. Ijazah Sarjana Pendidikan Teknik Dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn, Batu Pahat.

Tavasuria Elangovan. (2014). Kesan Simulasi Komputer Terhadap Pencapaian Dan Ketekalan Ingatan Pelajar Biologi Tingkatan Empat Bagi Topik Pembahagian Sel. Diperoleh daripada Tavasuria Elangovan24.pdf (usm.my)

Ummu Nasibah Nasohah, Muhammad Izuan Abd Gani & Nazipah Mat Shaid @ Md Shaid. (2015). Model Addie Dalam Proses Reka Bentuk Modul Pengajaran: Bahasa Arab Tujuan Khas Di Universiti Sains Islam Malaysia Sebagai Contoh. Proceedings of the International Seminar on Language Teaching IseLT. Diperoleh daripada

https://www.researchgate.net/publication/280734367_MODEL_ADDIE_DALAM_PROSES_REKA_BENTUK_MODUL_PENGAJARAN_BAHASA_ARAB_TUJUAN_KHAS_DI_UNIVERSITI_SAINS_ISLAM_MALAYSIA_SEBAGAI_CONTOH

Yong, L. (2005). Using Problem Based Learning in Electrical EngineeringFoundation.The China Papers, 67-70.

Zaharah Che Isa & Nurulwahida Azid. (2021). Analisis Statistik Kesahan dan Kebolehpercayaan Ujian Pencapaian Reka Bentuk Elektrik. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities(MJSSH), 6 (8), 196-206. Diperoleh daripadahttps://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/904/670

Zaiha Nabila. (2014). Kompetensi Guru Dalam Pengajaran Amali Reka Bentukdan Teknologi Di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat. Diperoleh daripada https://www.scribd.com/document/329816112/Zaiha-Nabila-Binti-Md-Harun- 24https://www.coursehero.com/file/p4ska1nd/Cronbach-Alpha-Nilai Cronbach-Alpha-digunakan-bagi-mendapatkan indeks/#:~:text=Bagi%20(Sekaran%2C%201992)%20pula,anggap%20baik%20serta%20boleh%20digunakan

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)