UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :Q Science (General)
Main Author :Nur Afiqah Johan
Title :Kesan Liopkit Projektor bagi topik Cahaya dan Optik terhadap kefahaman melukis gambar rajah sinar pelajar Fizik tingkatan empat
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan kit inovasi LiOpKit Projektor bagi topik Cahaya dan Optik terhadap kefahaman melukis gambar rajah sinar pelajar Fizik tingkatan empat. Reka bentuk kajian ini adalah kuasi eksperimen dengan pendekatan kuantitatif. Teknik persampelan mudah dan bertujuan dilaksanakan untuk memilih 17 orang responden. Instrumen kajian ini adalah borang kesahan pakar, soalan ujian pra dan pasca dan soal selidik kebolehgunaan LiOpKit Projektor. Perisian Statistical Packages for Social Science Version 27 (SPSS) digunakan untuk menganalisis nilai pekali kebolehpercayaan Alpha Cronbach, Ujian-t serta skor min dan sisihan piawai bagi soal selidik kebolehgunaan. Kaedah peratusan persetujuan digunakan untuk menganalisis kesahan pakar. Manakala analisis Ujian-t digunakan untuk menganalisis soalan ujian pra dan pasca Hasil dapatan kajian mendapati nilai purata dari tiga orang  pakar untuk kesahan muka bagi kit dan instrumen adalah masing-masing sebanyak 90.28% dan 100% manakala kesahan kandungan untuk kit dan instrumen masingmasing adalah 96.67% dan 100%. Soal Selidik kebolehgunaan kit mempunyai nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach sebanyak 0.842 manakala ujian pra dan pasca mempunyai nilai kebolehpercayaan menggunakan korelasi ujian pra-pasca ialah 0.784 dan 0.751 masing-masing pada aras kesignifikan p

References

Afiqah Fakhriah Fauzi & Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah. (2021). Pembinaan kit poligon sebagai bahan bantu mengajar dalam topik poligon asas tingkatan satu. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 11 (1), 88.

Aini Salwati Mohd Yusof. (2021). Amalan penggunaan media digital guru-guru di sekolah orang asli. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities(MJSSH), 6 (3), 215-227.

Ainul Afzan Ramli & Ishak Haji Abd Rahman. (2021). Isu dan cabaran dalam pelaksanaan pendidikan peringkat rendah dan menengah: Pendekatan malaysia semasa pandemik Covid-19. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities(MJSSH), 6 (9), 1-13.

Ekrem Cengiz. (2018). A different way of teaching the reflection of light: Using the clock models. Science Activities. 55 (3-4), 140–148.

Harun, M. T., & Yaacob, M. I. H. (2021). Penilaian kualiti modul FZ-STEM: Aspek kesahan dan kebolehpercayaan. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 11, 107-117.

Jean Uwamahoro et. al. (2021). Physics Students’ Conceptual Understanding of Geometric Optics: Revisited Analysis. Journal of Science Education and Technology 30, 706–718.

Lily Hanefarezan Asbulah et al. (2018). Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen strategi pembelajaran kolokasi Bahasa Arab: Analisis Menggunakan Model

Rasch. Jurnal Pendidikan Malaysia, 1(1), 131-140.

Noraini Nasirun. (2016). Isu kesahan dalaman terhadap kaedah penyelidikan kuasi eksperimen di dalam pendidikan keusahawanan. Asean Entrepreneurship Journal, 2 (2), 90-97.

Nur Farhana Shamsuddin & Nurfaradilla Mohamad Nasri. (2022). Kajian Tinjauan Penggunaan Jenis Peranti dan Status Capaian Internet Terhadap Kesediaan Pelajar Mengikuti PdPR Semasa Penularan Pandemik Covid-19. Jurnal Dunia Pendidikan, 4 (1), 70-76.

Nurul Azwani Mohd Idriki & Tan Bee Piang. (2022). Aplikasi Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21) dalam talian: Cabaran guru pendidikan moral. Journal Social Science and Humanities (MJSSH), 6 (1), 16 – 55.

Norul Naim Makhtar, Siti Nurnajah Adilah Rosli & Hafsah Taha. (2021). Kesan pembelajaran dalam talian terhadap sikap, motivasi dan pencapaian pelajar bagi subjek Fizik. Journal of Science and Mathematics Letters, 9(1), (60-76).

Nuril Ham Al Hafizah Zahari, Sharifah Norshah Bani Syed Bidin & Syadiah Nor

Wan Syamsuddin. (2021). Kepentingan pengajaran dan pemudahcaraan berbantukan permainan digital bagi mata pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah. Journal of Revealed Knowledge, 2 (2), 19.

Nor Sahara Mesman & Zulkarnain Abd. Majid. (2021). Pelajar mengikuti pembelajaran dalam talian semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) membendung Covid-19 fasa dua. International Journal of Education and Pedagogye, 3(1), 195-202.

Mad Noor Madjapuni & Jamaluddin Harun. (2019). Kemahiran berfikir kritis melalui permainan digital dalam persekitaran pembelajaran konstruktivisme sosial. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 4 (28), 73-83.

Siti Hendon Sheikh Abdullah. (2013). Penyampaian konsep Fizik dalam mata pelajaran Sains sekolah rendah oleh guru-guru pelatih Sains. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik,1 (4), 21-27.

Siti Fauziah Mohd Amin et al. (2020). Bilangan sampel bagi kajian kuasi Eksperimen keberkesanan penggunaan modul Robot M-solat dalam pembelajaran dan pemudahcara solat fardu sekolah menengah. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 5 (36), 162-167.

Sriadhi. (2015). Pembangunan dan penilaian keberkesanan koswer multimedia dalam pembelajaran tenaga elektrik. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.

Syamsulaini Sidek & Mashitoh Hashim. (2016). Pengajaran berasaskan video dalam pembelajaran berpusatkan pelajar: Analisis dan kajian kritikal. Journal of ICT in Education (JICTIE), 3, 24-33.

T. Maniarrasan A/L Thanikasalam. (2019). Kesan simulasi PheT terhadap pencapaian Fizik tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Voon, S.H & Amran, M.S. (2021). Pengaplikasian teori pembelajaran konstruktivisme dalam pembelajaran Matematik. Bangi, Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Wahyu Kodrat Listianthy, Sarwanto & Meti Indrowati. (2021). Pengembangan modul Setspadamateri cahaya dan alat optik kelas Viii SMP/MTS. Jurnal Pendidikan IPA, 10 (2), 82-88.

Wan Muhammad Azamuddin Wan Azlan, Norazman Arbin & Norsyazana Kamarudin. (2022). Pembinaan kit ‘The Isometric Trio’ bagi topik Translasi tingkatan dua. Journal of Science and Mathematics Letters, 10 (1), 22-31.


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.