UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap dan jenis buli siber yang dihadapi oleh mahasiswa
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)), sejauhmanakah impak buli siber terhadap emosi
mahasiswa UPSI serta apakah solusi dan langkah bagi mengatasi masalah buli siber. Sampel bagi
kajian ini adalah seramai 200 orang yang dipilih dalam kalangan mahasiswa UPSI. Reka bentuk
kajian ini adalah menggunakan kajian kuantitatif dengan menggunakan pendekatan tinjaun.
Instrumen kajian yang digunakan ialah melalui pengedaran borang selidik dan data diperolehi
dianalisis menggunakan statistik deskriptif. Hasil kajian ini mendapati impak buli siber yang
dihadapi oleh mahasiswa berada pada tahap yang tinggi. Hasil kajian juga mendapati hanya
terdapat beberapa kesan negatif dari aspek emosi mahasiswa akibat buli siber seperti menghadapi
kesukaran untuk tidur di waktu malam dan trauma dengan orang sekeliling. Malah, keputusan hasil
kajian juga, solusi dan langkah bagi mengatasi masalah buli siber yang paling dipersetujui oleh
mahasiswa dalam membendung masalah ini adalah dengan melaporkan kejadian kepada pihak
berkuasa. Hal ini demikian kerana pihak berkuasa perlu mengkaji semula undang- undang buli
siber bagi tujuan penambahbaikan, etika penggunaan media sosial perlu dimasukkan dalam
sukatan pelajaran dan kerjasama antara kerajaan dan bukan kerajaan (NGO) perlu dipergiatkan
lagi bagi memberi kesedaran kepada masyarakat berkaitan buli siber. Oleh itu, menunjukkan
dapatan kajian ini diharap dapat membantu masyarakat untuk meningkatkan kesedaran tentang
bahayanya buli siber. |
References |
Adebayo, D. O., Ninggal, M. T., & Bolu-Steve, F. N. (2020). Relationship between Demographic Factors and Undergraduates' Cyberbullying Experiences in Public Universities in Malaysia. International Journal of Instruction, 13(1), 901-914. https://eric.ed.gov/?id=EJ1239271
Afiq Ariffin. (2019, 3 April). Kerajaan Perlu Main Peranan Terap Erika Penggunaan Media Sosial-Pensyarah. Astro Awani Online. Diakses pada 20 Februari 2022, daripada ww.astroawani.com/berita-malaysia/kerajaan-perlu-main-peranan-terap-etikapenggunaan- media-sosial-pensyarah-203074
Amboala, T., Mokhtar, A. H. A., Muhammad, M. Z., & Muhamad, N. H. N. (2015). Undang- undang siber dari perspektif Islam. Jurnal Teknologi, 72(1). Diperoleh daripada https://journals.utm.my/jurnalteknologi/article/view/2333
Astro Awani (2022). Mangsa Buli Siber Lazimnya Alami Kesan Psikologi Berpanjangan. Astro Awani Online. Bahan diakses pada 20 Februari 2022, daripada https://www.astroawani.com/berita-malaysia/mangsa-buli-siberlazimnya- alami- kesan-psikologi-berpanjangan-340103
Awang, S. C., & Alavi, K. (2020). Buli Siber: Impak Emosi Dalam Kalangan Pelajar UKM. Jurnal Wacana Sarjana, 4(5), 1-9. Diperoleh daripada http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/article/view/364
Bernama. (2021, 15 Ogos). Kerajaan Gubal Undang-undang Khusus Tangani Buli Siber- Cybersecurity. Diakses pada 15 Januari 2022, daripada https://www.astroawani.com/berita-malaysia/kerajaan-gubal-undangundangkhusus- tangani-buli-siber-cybersecurity-314087
Che Hasniza Che Noh, Mohd Yusri, & Fatimah Yusoff. (2018), Meneroka Ciri dan Faktor
Buli Siber dalam Kalangan Remaja di Malaysia. Universiti Malaysia Terengganu. UMT. https://cyberleninka.org/article/n/1212069
C.K.A Mawardah et al. (2018).The Factors of Cyberbullying and the Effects on Cyber Victim. Journal of Research and Inovation in Science Social. 2(15). 2454-6186. Diperoleh daripadahttps://www.researchgate.net/publication/337494464_The_Factors_of_C yber_Bullying_and_the_Effects_on_Cyber_Victims
Embong, W. H. B. W., Yaakob, Z. B., Rohani, Z. H. B., Abidin, M. B., & Ibrahim, F. B. (2015). Kajian Tinjauan: Buli Siber Di Kalangan Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/61429/
Fahmy Rosli. (2020, 26 Mei). Enam Langkah ‘lawan’ Jenayah Siber. Berita Harian Online. Dikases pada 22 Februari 2022,daripadahttps://www.astroawani.com/beritamalaysia/ kerajaan-gubal-undangundang-khusus-tangani-buli-siber-cybersecurity- 314087
Fajar, M., & Machmud, H. (2020). Penggunaan Media Sosial di Kalangan Siswa Sekolah Dasar. Diniyah: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 46-52. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/publication/352980395_Penggunaan_Media_Sosial _di_Kalangan_Siswa_Sekolah_Dasar
Hassan, S., Yacob, M. I., & Zambri, S. CYBERBULLYING ENABLERS, PREVENTION AND INTERVENTION CYCLE: THE CASE OF MALAYSIAN CELEBRITIES. Social Psychology, 23(1), 37-51. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/publication/358747096_ICIG2020_CYBERBULLY ING_ENABLERS_PREVENTION_AND_INTERVENTION_CYCLE_THE_CA SE_OF_MALAYSIAN_CELEBRITIES
Karsodikromo, Y., Husin, M. R., Razali, A. R., & Hamzah, H. (2020). Buli siber dalam kalangan murid sekolah menengah di daerah Samarahan, Sarawak. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 13(2), 38-47. Diperolehi daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPB/article/view/3330
Isa, N. J. M., Ismail, M. S., & Noor, A. M. (2019). Masalah buli dalam kalangan murid: apakah kata guru? Perspektif: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 11(2), 1-14. Diperolehi daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/PERS/article/view/2648
Mokhlis, S. (2019). Buli Siber Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah: Satu Penerokaan Awal. Jurnal Dunia Pendidikan, 1(2), 7-18. Diperolehi daripada https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/6937
Noh, C. H. C., & Ibrahim, M. Y. (2014). Kajian penerokaan buli siber dalam kalangan pelajar UMT. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 134, 323-329. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/publication/263281758_Kajian_Penerokaan_Buli_S iber_Dalam_Kalangan_Pelajar_UMT
Pitchan, M. A. B.(2017). Kesedaran Dan Amalan Keselamatan Siber Dalam Kalangan Pengguna Internet Di Malaysia. Universiti Putra Malaysia, UPM. Diperolehi daripada http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/68481/
Pitchan, M. A., & Omar, S. Z. (2019). Dasar Keselamatan Siber Malaysia: Tinjauan Terhadap Kesedaran Netizen dan Undang-Undang. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication,35,103-119. Diperolehi daripada http://journalarticle.ukm.my/13171/
PITCHAN, M. A., OMAR, S. Z., & GHAZALI, A. H. A. (2019). Amalan Keselamatan Siber Pengguna Internet terhadap Buli Siber, Pornografi, E-Mel Phishing dan Pembelian dalam Talian. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 35(3), 212-227. Diperolehi daripada http://journalarticle.ukm.my/13490/1/30800-110253-1-PB.pdf
Shaari, A. H., & Kamaluddin, M. R. (2019). Buli Siber: Ketidaksantunan Bahasa dan Etika Media Sosial dalam Kalangan Remaja Malaysia. e-BANGI, 16, 1-16. Diperolehi daripada https://www.studocu.com/my/document/kolej-universiti-islamantarabangsa- selangor/ijazah-sarjana-muda-pendidikan-islam-denganmultimedia/ buli-siber-ketidaksantunan-bahasa-dan-etika-media-sosial-dalamkalangan- remaja-malaysia/23410777
Shamsul Arrieya Ariffin (2021, 6 Julai). Kesedaran Buli Siber Sewaktu Pandemik Pastikan Kesihatan Mental, Emosi Terjaga. Astro Awani Online. Diakses pada 18 Februari 2022, daripada ww.astroawani.com/berita-malaysia/kesedaran-buli-siber-sewaktupandemik- pastikan-kesihatan-mental-emosi-terjaga-306809
Siti Zarinah ( 2019, 10 September ), Cegah Buli Siber. Harian Metro Online. Diakses pada 5 Januari 2022, daripada www.hmetro.com.my/hati/2019/09/495010/cegah-bulisiber Syahirah Ismail. (2021, 22 September). Malaysia ada 28 Juta Pengguna Media Sosial. Berita Harian Online. Diakses pada 20 Januari 2022, daripada https://www.bharian.com.my/bisnes/teknologi/2021/09/867407/malaysia-ada-28- juta-pengguna-media-sosial
Syed Ismail. (2020) Penggunaan Media Sosial dalam Kalangan Siswa Guru di Institut Pendidikan Guru. Kertas Kerja Prosiding Seminar Darulaman 2020 Peringkat Kebangsaan. Kuala Lumpur, 20 Oktober 2020. Diperolehi daripada https://www.researchgate.net/publication/345849728_PENGGUNAAN_MEDIA_ SOSIAL_DALAM_KALANGAN_SISWA_GURU_DI_INSTITUT_PENDIDIK AN_GURU
Suriana Awang & Khadijah Alavi. (2019). Buli Siber : Impak Dalam Kalangan Pelajar UKM. Journal of Undergraduate Research, 83-94. Diperolehi daripada https://umtjur.umt.edu.my/wp-content/uploads/sites/141/2019/12/83-94.pdf |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |