UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Hasil PRN Johor yang pertama kalinya membenarkan pengundi berusia 18 tahun
mengundi, telah mendapat banyak maklum balas terhadap keperluan pendidikan politik
kepada pengundi baharu kerana Undi 18 gagal memberi kesan ketara terhadap hasil
pengundian di Johor. Pelaksanaan Undi 18 perlu disertakan dengan pendidikan
bertujuan untuk meningkatkan kesedaran dan kesediaan anak muda untuk terlibat
dengan demokrasi. Maka, kajian ini melihat perlunya pendidikan Politik untuk
diterapkan dalam pendidikan persekolahan Malaysia dengan melihat kesesuaian
pendidikan Politik di Korea Selatan untuk diaplikasikan di Malaysia. Kajian ini
merupakan kajian kualitatif dan kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah
analisis kandungan. Hasil kajian mendapati bahawa Pendidikan politik di Malaysia
telah diintegrasikan menerusi pendidikan tahap sekolah, pendidikan tahap universiti
dan menerusi program. Pendidikan tahap sekolah merupakan pendidikan Sejarah, Sivik
dan Pengajian Am. Pendidikan tahap universiti pula ialah Hubungan Etnik, Kenegaraan
Malaysia, Falsafah dan Isu Semasa, serta kursus Pengajian Malaysia. Manakala,
pendidikan politik berbentuk program yang dapat dikenalpasti ialah PLKN. Pendidikan
politik di Korea Selatan juga dapat dikenal pasti menerusi pendidikan tahap sekolah,
pendidikan tahap universiti dan pendidikan berbentuk program. Pendidikan politik
tahap sekolah di Korea Selatan yang telah dikenal pasti ialah Pendidikan
Kewarganegaraan Global. Pendidikan politik tahap universiti pula ialah Kursus Rasmi
Badan Pengurusan Pilihan Raya Asing (EMB). Pendidikan politik menerusi program
yang dapat dikenal pasti pula ialah pendidikan politik berdasarkan program Kerahan
Tenaga Khidmat Tentera. Pendidikan politik di Korea Selatan dilihat sebagai model
dalam melihat kesesuaiannya untuk diaplikasikan di Malaysia menerusi aspek
kandungan pembelajaran dan dasar kerajaan. Hasil kajian yang dilakukan oleh pengkaji
dapat memberi sumbangan dari segi sumber rujukan sedia ada berkaitan pendidikan
politik, membandingkan dapatan yang diperolehi, menjadi bahan bacaan bagi pelajar
atau guru-guru, dan memberi sumbangan kepada pihak Kementerian Pendidikan
Malaysia dalam menilai kembali dasar dan matlamat pendidikan negara agar selari
dengan sistem politik di Malaysia. |
References |
Abdul Monir Yaacob. (1996). Kedudukan dan Pelaksanaan Undang-Undang Jenayah Islam di Malaysia. Ms 25. Dlm. Abdul Monir Yaacob & Sarina Othman. Tinjauan kepada Perundangan Islam. Kuala Lumpur: IKIM.
Abdul Rahman Abdul. (2014). Demokrasi di Malaysia. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad.
Ahmad Kamal Ariffin Mohd Rus, Mohamad Khairul Anuar Mohd Rosli & Aqillah Johar. (2021). Pilihan raya di Persekutuan Tanah Melayu, 1948-1959 dan pengenalan First Past The Post. Akademika, 91(3), 63-77.
Ahmat Adam. (2014). Pendidikan Sejarah di Malaysia dewasa ini: Sejauh manakah ia relevan kepada pembinaan nasion? Jurnal Kajian Sejarah & Pendidikan Sejarah, 2(1), 101-114.
Andrea Matles Savada & William Shaw. (1990). South Korea: A Country Study. Washington: GPO for the Library of Congress.
Anita Abu Hasan. (2020). Pengetahuan kandungan dan pedagogi pensyarah kursus Hubungan Etnik dalam pembinaan negara bangsa dalam kalangan guru pelatih di Institusi Pendidikan Guru. Jurnal Penyelidikan Antarabangsa, 1(2), 71-79.
Anna Zelinková. (2019). Conscription in South Korea and its influence on personal values. Tesis Sarjana, Masaryk University.
Astro Awani. (2021, November 30). Undi18 Utamakan Pendekatan Pendidikan Bukan Pendekatan Populis. Diakses pada Ogos 15, 2022 daripada https://www. astroawani.com/berita-politik/undi18-utamakan-pendekatan-pendidikan-bukan -pendekatan-populis-mbm-333759.
Ayu Nor Azilah Mohamad, Mohamed Ali Haniffa & Wayu Nor Asikin Mohamad. (2019). Perlembagaan Persekutuan Malaysia mengharmonikan ikatan masyarakat majmuk di Malaysia. Journal of Muwafaqat, 2(1), 60-74.
Azni Yati Kamaruddin, Che Aleha Ladin, Abd Razak Zakaria & Vishalache Balakrishnan. (2021). Adakah kita sudah bersedia?: Analisis pengetahuan guru pendidikan Sivik di Malaysia. Jurnal Sains Insani, 6(2), 66-72.
Babbie, E. (2010). The Practice of Social Research. USA: Wadworth Cengage Learning.
Bahmuller, C.E. (1996). The Future of democracy and Education for Democracy. Calabasas: CCE (Center for Civic Education).
Baron, D. M & Charles, D. S. (1949). The Spirit of Law, Book IX. New York: Colonial Press.
Benjamin Elisha Sawe. (2019, March 28). What type of government does South Korea have? World Atlas. Diakses pada June 29, 2022.
Berita Harian. (2022, Mac 15). PRN Johor: SPR Digesa Kaji Punca Peratusan Mengundi Rendah. Diakses pada Ogos 14, 2022 daripada https:// www.bharian.com.my/berita/nasional/2022/03/934429/prn-johor-spr-digesa- kaji-punca-peratusan-mengundi-rendah.
Berita Harian. (2022, Februari 15). Kempen Calon Presiden Korea Selatan Didominasi Skandal. Diakses pada Jun 9, 2022 daripada https://www.bharian.com. my/dunia/asia/2022/02/922754/kempen-calon-presiden-korea-selatan-didomin asi-skandal.
Berita Harian. (2021, Januari 14). Bekas Presiden Korea Selatan Dipenjara 20 Tahun. Diakses pada Jun 9, 2022 daripada https://www.bharian.com.my/dunia/ asia/2021/01/776179/bekas-presiden-korea-selatan-dipenjara-20-tahun.
Bernard Crick. (1972). In Defence of Politics. Chicago: University of Chicago.
Bharuddin Che Pa & Farizah Zulkafli. (2014). Pengasingan kuasa menurut perspektif Barat dan Islam: Amalannya di Malaysia. Jurnal Syariah, 22(1), 21-56.
Budiardjo, M. (2008). Political Science Basics. Jakarta: Gramedia.
Buletin Online. (2015, Disember 12). Kenaikan Kos Pengangkutan Awam; Pengerusi SPAD Perlu Letak Jawatan. Diperoleh pada Jun 25, 2022 daripada https://buletinonlines.net/v7/index.php/kenaikan-kos-pengangkutan-awam- pengerusi-spad-perlu-letak-jawatan/.
Burn, R. B. (1995). Introduction to Research Methods. Melbourne: Longman.
Centers for Disease Control and Prevention. (2022). Travelers’ Health. Diperoleh daripada https://wwwnc.cdc.gov/travel/destinations/traveler/none/south-korea.
Central Intelligence Agency. (2011). The World Factbook. Washington, D. C: En Ligne.
Chosun Ilbo. (2010, Ogos 2). Moody’s Raises Korea’s Credit Range. Diakses pada Julai 14, 2022 daripada http://english.chosun.com/m/svc/article.html?contid= 2010080201090&Dep0=ms.m.
Chosun Ilbo. (2009, Ogos 6). More Than 1 Million Foreigners Live in Korea. Diperoleh pada Julai 14, 2022 daripada http://english.chosun.com/m/svc/article.html? contid=2009080600243&Dep0=ms.m.
Corry, J. A. (1957). Democratic Government and Politics. Toronto: University of Toronto Press.
Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design, Choosing among Five Traditions. Thousand Oaks, California: SAGE Publication, Inc.
Creswll, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. US: Sage.
Daehoon Jho. (2006). The making of social studies education in Korea: Implications for citizenship education. Citizenship Teaching and Learning, 2(2), 21-36.
Diaz Putri Amelia & Dinie Anggraeni Dewi (2021). Kolektivitas dalam nomenklatur Pendidikan Moral di Korea Selatan. Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(8), 1-7.
Easton, D & Hess, R. D. (1961). Youth and The Political System. New York: The Free Press of Glencoe.
Easton, D & Dennis, j. (1969). Children in The Political System. New York: McGraw- Hill.
Faridah Jalil. (2007). Perlembagaan Persekutuan Menangani Cabaran Semasa dan Mendatang. Dlm Anisah Che Ngah. Undang-Undang Malaysia: 50 Tahun Merentasi Zaman. Bangi: UKM.
Fatikha Fauziah. (2019). Civic education di negara Korea Selatan dan Inggeris. Jurnal Foundasia 2, 64-78.
Funston, J. (2001), Malaysia: Developmental State Challenged, Institute of Southeast Asian Studies. Singapore: Institute of Southeast Asian Studies.
Grolier Incorporated. (1993). The Encyclopedia Americana. Danbury: Grolier Incorporated.
Hadijah Johari & Anas Suzastri Ahmad. (2019). Persepsi terhadap konsep rukun negara melalui pengajaran kursus Pengajian Malaysia. e-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan 2019. Diperoleh daripada http://conference.kuis.edu.my/pasak4/images/kk/negara/061KK_HADIJAH_J OHAR I_ETAL.pdf.
Hairol Anuar Mak Din, Khairul Hamimah Mohd Jodi & Faridah Che Hussain. (2017). Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran kursus Pengajian Malaysia: Kajian tinjauan di Universiti Islam Antarabangsa Selangor. Community: Pengawas Dinamika Sosial 3(2), 171-179.
Han, Y. H. (2016). Challenges and tasks of global citizenship education in East Asia: Assimilation policy of multicultural family students in South Korea. Revista Española de Educación Comparada, 28, 53-71.
Harian Metro. (2022, Mac 10). PRN Johor Medan Pengalaman Pertama Undi18 Keluar Mengundi. Diakses pada Ogos 14, 2022 daripada https://www.hmetro.com. my/mutakhir/2022/03/819341/prn-johor-medan-pengalaman-pertama-undi18- keluar-mengundi.
Harold Lasswell. (1950). Politics: Who Get What, When, How. New York: Peter Smith Publisher.
Hasnah & Seri Lanang. (2010). Pengajian Malaysia. Selangor: Meteor Doc. Sdn. Bhd.
Herbert Hyman. (1959). Political Socialization. Columbia: The Free Press.
Hye Seung Cho. (2016). The Gaps between Values and Practices of Global Citizenship Educator: A Critical Analysis of Global Citizenship Education in South Korea. Tesis Doktor Falsafah, University of Massachusetts Amherst.
Hyo Sung Joo. (2015). South Korean Men and the Military: The Influence of Conscription on the Political Behavior of South Korean Males. CMC Senior Theses, Claremont McKenna College.
Ibrahim Ismail. (2003). Agama Persekutuan: Jurisprudens Islam dalam Pentafsiran Perlembagaan. Kanun: Jurnal Undang-Undang Malaysia, 15(4), 1-23.
Ilyas Abdullah. (2021). Perpaduan dan krisis politik Melayu: Satu analisis. Journal of Administrative Science, 18(1), 323-333.
Ilyas Abdullah. (2021, Januari 7). Amalan Elit Politik Masih di Takuk Lama. Berita Harian. Diakses pada Jun 9, 2022 daripada https://www. pressreader. com/malaysia/berita-harian-malaysia/20210107/28175845191841 3.
International Consultants for Education and Fairs. (2014). High Performance, High Pressure in South Korea’s Education System. Diakses pada Julai 14, 2022 daripada https://monitor.icef.com/2014/01/high-performance-high-pressure-insouth- koreas-education-system/.
In Yeop, C. (1994). Effects of experimental curriculum on political socialisation of middle school students in Korea (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Purdue, United States.
Iran Herman, Asmah Bee Md. Noor, Azemi Shaari & Hamzah Samat. (2010), Nilai murni, penghargaan kendiri, kepimpinan dan personaliti di kalangan peserta program latihan khidmat negara siri pertama. Malaysian Journal of Social Administrition, 8(7), 47-62.
Israr Khalid. (2022, Februari 19). Pendidikan politik, demokrasi sepatutnya bermula di bangku sekolah. Astro Awani. Diakses pada Jun 27, 2022 daripada https://www.astroawani.com/berita-malaysia/pendidikan-politik-demokrasisepatutnya- bermula-di-bangku-sekolah-347528.
Janda, K., Berry, J. M., & Goldman, J. (2011). The Challenge of Democracy: American Government in Global Politics. Cengage Learning.
Joo-Sung & Mye Sohn. (2011). Korea’s military service policy issues and directions for mid- and long-term development. The Korea Journal of Defense Analysis, 23(4), 473-488.
Joseph A. Schumpeter. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. New York: Harper & Row.
Juergen Kleiner. (2001). Korea: A Century of Change. Singapura: World Scientific.
Kay Suhaimi. (2019, Mac 18). Sistem kerahan tenaga khidmat tentera Korea Selatan- Perlu atau tidak? Iluminasi. Diperoleh daripada https://iluminasi. com/bm/sistem-kerahan-tenaga-khidmat-tentera-korea-selatan-perlu-atautidak. html.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2020). Pengajian Am. Diperoleh daripada https://www. mpm.edu.my/en/stpm/stpm-syllabus.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018). DSKP Sejarah Tingkatan 4 dan 5. Pendidikan Diperoleh daripada http://ipim.jmm.gov.my/sites/default/files/ dockokurikulum/DSKP-KSSM-SEJARAH-TINGKATAN-4-DAN-5.pdf.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2019). Modul Exemplar Pendidikan Sivik Sekolah Menengah. Diperoleh daripada http://ipim.jmm.gov.my/sites/default/files/doc kokurikulum/DSKP-KSSM-SEJARAH-TINGKATAN-4-DAN-5.pdf.
Kiplie Amit. (2014). Kesan Pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Masalah Terhadap Kemahiran Pemikiran Kritikal, Kemahiran Komunikasi Lisan dan Pencapaian Pelajar dalam Mata Pelajaran Pengajian Am (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Utara Malaysia, Kedah.
KOICA-KCOC. (2013a). We are global citizens-Learning for sharing: Teachers for elementary school students. KOICA-KCOC.
KOICA-KCOC. (2013a). We are global citizens-Learning for sharing: Teachers for middle school students. KOICA-KCOC.
KOICA-KCOC. (2013a). We are global citizens-Learning for sharing: Teachers for high school students. KOICA-KCOC.
Koh J. L. (2018, Mac 12). Masalah Air Selangor Lebih Teruk Daripada 1MDB, Kata Najib. Malaysia Kini. Diakses pada Jun 26, 2022 daripada https://www.malaysiakini.com/ news/415316.
Kohlberg, L. (1970). Stages of Moral Development as a Basis for Moral Education. Toronto: University of Toronto Press.
Kompas. (2022, Mei 19). Sejarah Singkat Lahirnya Republik Korea. Diakses pada Jun 9, 2022 daripada https://www.kompas.com/stori/read/2022/03/19/150000579/ sejarah-singkat-lahirnya-republik-korea?page=4.
Korea Joongang Daily. (2014, Januari 30). Economy Ended 2013 on A High. Diakses pada Julai 14, 2022 daripada https://koreajoongangdaily.joins.com/ news/article/article.aspx?aid=2984302&cloc=joongangdaily%7chome%7ctop.
Korean Ministry of Education & Human Resources Development. (2022). The Guidebook for Teachers of The Junior High School Moral. Diperoleh daripada https://www.moe.go.kr/main.do?s=moe.
Korean Ministry of Education & Human Resources Development. (2022). The Guidebook for Teachers of The Senior High School Moral. Diperoleh daripada https://www.moe.go.kr/main.do?s=moe.
Korean Statistical Information Service. (2005). Summary of Census Population. Diakses pada Julai 14, 2022 daripada https://web.archive.org/web/ 20110501031127/http://kosis.kr/eng/database/database_001000.jsp?listid=B& subtitle=Population.
Koten, Y. K. (2010). Partisipati Politik, Sebuah Analisis atas Etika Politik Aristoteles. Ledalero: Maumere.
Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. California: Sage Publications.
Ku Hasnita Ku Samsu, Zatul Himmah Adna2n, Mohd Mahadee Ismail, Lee Yok Fee, Arfah Ab Majid & Ratna Roshida Ab Razak. (2017). Kaedah menangani kebosanan mahasiswa terhadap subjek Kenegaraan Malaysia. Persidangan Antarabangsa Sains Sosial & Kemanusiaan Kali ke-2 2017. Diperoleh daripada http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/ 64469.
Latifah Abdul Latiff, Ros Aiza Mohd Mokhtar & Abd Hakim Mohad. (2020). Penerimaan pelajar USIM terhadap kursus Falsafah dan Isu Semasa: Satu Analisa deskriptif. Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2020. Diperoleh daripada https://oarep.usim. edu.my/jspui/handle/123456789/6839.
Maisarah Sheikh Rahim. (2021, Disember 2). Pindaan undi18 dan pendaftaran automatik berkuat kuasa 15 Disember. Utusan Malaysia. Diakses pada Ogos 14, 2022 daripada https://www.utusan.com.my/berita/2021/12/pindaan-undi18 -dan-pendaftaran-automatik-berkuat-kuasa-15-disember/.
Malaysia Dateline. (2019, September 20). Demokrasi dan Pendidikan Politik. Diakses pada Ogos 14, 2022 daripada https://malaysiadateline.com/demokrasi-danpendidikan- politik/.
Malaysia Kini. (2014, April 25). PAS Perlu Keluar Pakatan Jika Bertegas Laksana Hudud. Diakses pada Jun 25, 2022 daripada https://m.malaysiakini. com/news/261067.
Malaysia Kini. (2020, Julai 14). Tabung Haji Kini Ada Aset RM78b, Tak Dikuasai Bukan Islam. Diakses pada Jun 25, 2022 daripada https://m.malaysiakini. com/news/534247.
Malaysia Kini. (2022, Jan 31). UNDI18: Peranan dan Tanggungjawab Generasi Muda. Diakses pada Ogos 14, 2022 daripada https://m.malaysiakini.com/ announcement/609111.
Marican, S. (2005). Teknologi sebagai pengupaya dalam perlaksanaan sekolah bestari dan pengurusan pembelajaran bestari. Jurnal Akademik, 9.
Marshelayanti Mohamad Razali, Siti Noranizahhafizah Boyman, Nafisah Ilham Hussin & Wan Asna Wan Mohd Nor. (2016). Penglibatan politik belia: Satu alisis penyertaan konvensional di Malaysia. Jurnal Perspektif 8(2), 70-78.
Mascola, R. L. (1972). Political Socialization of Young Adults: Mass Media Use, Political Attitudes and Political Efficacy. Tesis Sarjana, Texaas Tech University.
Maxwell Strachan. (2017, Disember 6). Six emerging economies will account for over half of economic growth by 2025, world bank says. Huffpost. Diakses pada Julai 14, 2022 daripada https://www.huffpost.com/entry/us-dollar-dominanceworld- bank-currency_ n_863248.
Michael Freedman & B. J. Lee. (2010, Oktober 5). South Korea survived recession with CEO tactics. Newsweek. Diakses pada Julai 14, 2022 daripada https://www.newsweek.com/south-korea-survived-recession-ceo-tactics-21656 4.
Michael Seth. (2012). Education zeal, state control and citizenship in South Korea. Citizenship Studies, 16(1), 13-28.
Miles, M. B & Huberman, A. M. (1984). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. California: Sage Publications.
Ministry of Education. (1998). National Curriculum Elemetary Schools. Seoul: Ministry of Education.
Ministry of Education. (1999). The Explanation of National Curriculum for Elementary Schools. Seoul: Ministry of Education.
Mior Ahmad Noor Mior Hamzah & Rashidah Mamat. (2004). Nilai perpaduan dalam Kenegaraan Malaysia: Mencari titik persamaan dari kepelbagaian komuniti pasca modenisme. Seminar Antarabangsa Nilai dalam Komuniti Pasca Modenisme 2004. Diperoleh daripada http://repo.uum.edu.my/id/eprint/1854/.
Mior Khairul Azrin Mior Jamaluddin. (2011). Sistem pendidikan di Malaysia: Dasar, cabaran, dan pelaksanaan ke arah perpaduan nasional. Sosiohumanika, 4(1), 33- 48.
Mohamad Faisol Keling. (2016). Dasar Pertahanan Negara Malaysia: Analisis ke atas prinsip pertahanan self-reliance (Tesis Doktor Falsafah tidak diterbitkan). Universiti Utara Malaysia, Kedah.
Mohamad Rodzi Abd Razak (2009). Pembinaan Negara Bangsa Malaysia: Peranan Pendidikan Sejarah dan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Jebat 36(1), 90-106.
Mohammad Tawfik Yaakub, 2020. Dua Era Kerjasama Politik UMNO-PAS: Bermula Cita-cita Berakhir di Putrajaya. Shah Alam: MTHAR Enterprise.
Mohd Azmir Mohd Nizah & Afi Roshezry Abu Bakar. (2020). Demokrasi Perwakilan dan Perlembagaan: Analisa berdasarkan isu-isu semasa. Sains Insani, 5(1), 86- 90.
Mohd Fauzi Fadzil. (2020, Ogos 21). Merungkai kembali isu had umur belia di Malaysia. Majlis Belia Malaysia. Diakses pada Jun 25, 2022 daripada https://belia. org.my/wp/2020/08/21/merungkai-kembali-isu-had-umur-beliadi- malaysia/.
Mohd Firdaus Abdullah & Arba'Iyah Mohd Noor. (2019). Isu dan masalah bekalan air domestik pada PRU14. Asian Journal of Environment, History and Heritage, 3(1), 47-62.
Mohd Hairul Anuar Razak, Jayum A. Jawan, Adlina Abd. Halim, Mohd Mahadee Ismail & Siti Aishah Misri. (2013). Penghayatan dan kesedaran patriotisme dalam kalangan pelatih program latihan khidmat negara. Malaysian Journal of Youth Studies, 8, 1-24.
Mohd Mahadee Ismail, Mohd Syariefuddin Abdullah & Mansor Mohd Noor. (2014). Signifikan implementasi Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di Malaysia. Jurnal Kinabalu, 20, 147-175.
Mohd Mahadee Ismail, Azlina Abdullah, Mansor Mohd Noor & Siti Noranizahhafizah Boyman. (2016). Penghayatan semangat patriotisme belia Malaysia: Kajian ke atas PLKN. Research Journal of Social Sciences, 9(3), 37-44.
Mohd Mahadee Ismail, Mansor Mohd Noor & Zaini Othman. (2016). Program Latihan Khidmat Negara (PLKN): Wadah baru sosialisasi politik. Research Journal of Social Sciences, 9(3), 28-36.
Mohd Salleh Abas. (1985). Unsur-Unsur Tradisi dalam Perlembagaan Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Samsudin & Shahizan Shaharuddin. (2012). Pendidikan dan Pengajaran Mata Pelajaran Sejarah di Sekolah di Malaysia. Jebat: Malaysian Journal of History, Politics & Strategy, 39(2), 116-141.
Mohd Syariefudin Abdullah. (2014). Hubungan Etnik. Selangor: Open University Malaysia (OUM).
Mohd Sohaimi Esa, Irma Wani Othman, Anna Lynn Bakar & Saifulazry Mokhtar. (2021). Penawaran kursus Kenegaraan Malaysia dari perspektif pelatar anak watan: Kesedaran kolektif dalam pembangunan kurikulum. Journal of Information System and Technology Management, 6(23), 47-62.
Morganbesser, L., & Pepinsky, T. B. (2019). Elections as causes of democratization: Southeast Asia in comparative perspective. Comparative Political Studies, 52(1), 3-35.
M. Prakoso Aji. (2020). Meningkatkan kualitas sumber daya manusia Indonesia untuk mendukung pertahanan negara: Belajar dari Korea Selatan. Jurnal Pertahanan dan Bela Negara, 10(1), 37-60.
Mstar. (2013, Februari 7). Hentikan Polemik Kalimah Allah. Diakses pada Jun 25, 2022 daripada https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2013/02/07/hentikan-polem ik-kalimah-allah--mufti-kelantan.
Muhamad Ridzuan Hashim, Nazariah Osman & Mohamad Faisol Keling. (2020). Analisa konsep pertahanan menyeluruh (HANRUH) dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Malaysian Journal of Social Studies and Humamities, 5(12), 207-216.
Muhammad Nurarif Idris. (2019). Pendidikan Politik di Sekolah: Kajian Kes di Sekolah Menengah Negeri Selangor (Tesis Sarjana tidak diterbitkan). Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Muhammad Hazim Mohd Azhar, Khalid Ismail, Abdul Salam Zulkifli, Wan Mohd Amjad Wan Halim, Ahmad Zakwan Mohd Fadzil, Jamalia Aurani, Basri Abd Ghani, Che Latifah Ismail, Afiffudin Mohamed Noor & Jamahizan Johari. (2021). Wacana dekolonisasi ilmu dan pembentukan kearifan tempatan melalui kursus falsafah dan isu semasa. Journal Research in Islamic Studies, 8(1), 65- 83.
Munroe, T. (2002). An Introduction to Politics: Lectures for First Year Students. Canoe Press University of the West Indies.
Nadrawina. (2008). Refleksi wanita dan politik di negeri Sarawak: satu kajian perbandingan dalam pilihan raya parlimen dan dewan undangan negeri Sarawak. Dalam Worran Hj. Kabul, Shireen Haron, Mat Zin Mat Kib dan Abdul Kadir Rosline (penyunting), Seminar Politik Malaysia: 697-704.
Nazri Muslim. (2014). Institusi Raja-Raja Melayu: Peranannya dalam memelihara kedudukan Islam dari sudut perlembagaan. International Journal of the Malay World and Civilisation (Iman) 2(2), 121-127.
Nazri Muslim. (2017). Islam dan Melayu dalam Perlembagaan: Tiang Seri Hubungan Etnik di Malaysia. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.
Nengah Suastika (2021). Analisis Komparasi Social Studies di China dan Korea Selatan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1), 60-69.
Neuman, W. L. (2006). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Toronto: Pearson.
Noor Hanani Ismail, Mohamad Khadafi Rofie & Syahrul Faizaz Abdullah. (2021). Falsafah dan Isu Semasa. Kuala Lumpur: Universiti Utara Malaysia Kuala Lumpur.
Nor Asyikin Mat Hayin. (2019, Ogos 11). Ia warisan bangsa Malaysia. Harian Metro. Diakses pada Jun 26, 2022 daripada https://www.hmetro.com.my/utama/ 2019/08/485034/ia-warisan-bangsa-malaysia-metrotv.
Nor Hashimah Jalaluddin. (2011). Hallyu di Malaysia: Kajian sosiobudaya. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 27(2), 203-219.
Norlaila Che Murat, Rosseni Din & Mohammed Huzaimi Alias. (2020). Kesediaan pelajar tingkatan 6 menggunakan aplikasi mudah alih pendidikan. Journal of Personalized Learning, 3(1), 79-86.
Norman Sawi. (2018, April 19). Kesan kos sara hidup dijangka isu hangat PRU14. Berita Harian. Diakses pada Jun 25, 2022 daripada https://www. beritaharian.sg/uncategorized/menjelang-pilihan-raya-umum-malaysia-kesankos- sara-hidup-dijangka-isu-hangat-pru14.
Nurhijrah Zakaria, Hamid Salleh, Mazuki Abd Razak, Mansor Abd Rahman, Anisah Harun & Hasnul Hadi Tengah. (2021). Penerapan nilai patriotisme dalam pengajaran Sejarah sekolah rendah: Cabaran pelaksanaannya dalam kalangan guru pelatih. International Journal od Education and Training, 7(1), 1-8.
Oktavia Widya Kumalasari & Hamdan Nafiatur Rosyida. (2022). Upaya Korea Women’s Assosiation United dalam memperjuangkan kesetaraan gender di ranah politik Korea Selatan. Jurnal Ilmiah Muqoddimah: Jurnal Ilmu Sosial, Politik Dan Humaniora, 6(1), 288-300.
Othman Lebar. (2006). Penyelidikan Kualitatif Pengenalan kepada Teori dan Metod. Tanjong Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Pak, S., & Lee, M. (2018). Hit the ground running: Delineating the problems and potentials in state-led global citizenship education (GCE) through teacher practices in South Korea. British Journal of Educational Studies, 66(4), 515– 535.
Parlimen Malaysia. (2013). Latar Belakang. Diperoleh daripada https://www. parlimen.gov.my/index.php?modload=content&action=001&id=23&uweb=w eb.
Philippe C. Schmitter & Terry Lynn Karl (1991). What democracy is… and is not. Journal of Democracy, 2(3), 75-88.
Quraishi, U., Rahman, F. (2009). Political education for democracy in school. Gomal University Journal of Research. 25(1), 25-36.
Reichardt, C. S., & Cook. T. D. (1979). Beyond qualitative versus quantitative methods. In T. D. Cook & C. S. Reichardt (Eds.), Qualitative and quantitative methods in evaluation research. Beverly Hills, CA: Sage.
Retno Ayu Oktaviani & Agus Mulyana. (2018). Perlawanan masyarakat Korea Selatan menuju gerbang demokrasi tahun 1980. Factum 7(2), 227-240.
Sabitha Marican. (2005). Kaedah Penyelidikan Sains Sosial. Petaling Jaya, Selangor: Pearson Prentice Hall.
Saifuddin Nasution Ismail. (2017, Mei 5). Imbasan manifesto BN pada PRU13. Malaysia Kini. Diakses pada Jun 25, 2022 daripada https://m.malaysiakini. com/news/381358.
Seungsook Moon. (2002). Imagining a nation through differences: Reading the controversy concerning the military service extra points system in South Korea. The Review of Korean Studies, 5(2), 73-109.
Seungsook Moon. (2005). Trouble with conscription, entertaining soldiers. Men and Masculinities, 8(1). 64-92.
Sigel, R. (1965). Political socialization: Its role in the political process. Annals of The American Academy of Social and Political Science, 361(1), 1-9.
Sharif, S. M. (2009). Generasi Ulul Albab: Segunung Harapan Seteguh Gagasan. Shah Alam: Karisma Publications.
Shinil Kim. (1994). Development of political education in Korea. The SNU Journal of Education Research, 1, 1-13.
Sim & HeeJung Raina. (2016). Global citizenship education in South Korea through civil society organizations: Its status and limitation. Asian Journal of Education, 17(1), 107-129.
Siti Hasnah Bandu, Mohd Mahzan & Abdul Razak Ahmad. (2018). Penerapan kompetensi kewarganegaraan melalui persekitaran budaya sekolah menurut perspektif guru sekolah menengah di semenanjung Malaysia. Conference: International Conference on Education and Regional Development 2017. Diperoleh daripada https://www. researchgate.net/publication/328231489_ PENERAPAN_KOMPETENSI_KEWARGANEGARAAN_MELALUI_PER SEKITARAN_BUDAYA_SEKOLAH_MENURUT_PERSPEKTIF_GURU_ SEKOLAH_MENENGAH_DI_SEMENANJUNG_MALAYSIA.
Siti Nazilah Hamzah, Nurul Adha Rajali & Nur Idayu Awang The. (2020). Kesedaran Nilai Patriotisme Pelajar Politeknik Balik Pulau melalui Kursus Pengajian Malaysia. International Journal of Social Science Research (IJSSR), 2(4), 320- 328.
Siti Shariyah Shaari, Junaidi Awang Besar & Mohd Fuad Mat Jali. (2017). Analisis keberkesanan subjek Hubungan Etnik sebagai pencetus literasi politik: Kajian ke atas mahasiswa UNIKL MIIT. Journal of Social Sciences and Humanities, Special, 1(1), 26-33.
Sinar Harian. (2019, Mei 9). Propaganda Sentimen Agama Sepanjang Setahun PH. Diakses pada Jun 26, 2022 daripada https://www.sinarharian.com.my/article/ 27264/KHAS/Kerajaan-PH/Propaganda-sentimen-agama-sepanjang-setahun- PH.
Sinar Harian. (2022, Februari 14). Undi18: Politik Perlu Jadi Subjek di Sekolah. Diakses pada Ogos 14, 2022 daripada https://www.sinarharian.com.my/article/ 187706/berita/nasional/undi18-politik-perlu-jadi-subjek-di-sekolah.
Siti Aisyah. (2015). Kenegaraan Malaysia. Kuala Lumpur: Universiti Utara Malaysia Kuala Lumpur.
Siva. (2014, Mei 5). Setahun pasca 505 Pru ke-13. Utusan Online. Diakses pada June 9, 2022 daripada http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140505/ re_02/Setahun-Pasca-505-PRU-Ke-13.
Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research, Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park: Sage.
Subadrah Madhawa Nair & Sakunthala Devi Gopal. (2014). Kesan penggunaan kaedah pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan minat pelajar dalam mata pelajaran Pengajian Am. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 29(1), 55-80.
Suffian Jalet & Jamal@Nordin Yunus. (2021). Pembinaan Kerangka Konseptual Kajian Mengenai Hubungan Amalan Kepimpaainan Distributif dan Organisasi Pembelajaran Terhadap Prestasi Kerja Guru. Management Research Journal, 10(1), 108-122.
Suhaila Sharil, Ahmad Faiz Ahmad Ubaidah, Muhammad Noor Hussin & Mukhamad Khafiz Abdul Basir. (2020). Kefahaman dan penghayatan pelajar terhadap kursus hubungan etnik. Idealogy Journal, 5(2). 141-150.
Syamsul Azizul Marinsah, Abang Mohd. Razif Abang Muis, Mohd Sohaimi Esa & Irma Wani Othman. (2021). Pengajaran kursus Falsafah dan Isu Semasa (FIS) dalam membentuk pemikiran kritis: Penelitian terhadap modul kursus FIS di pusat penataran ilmu dan bahasa (PPBIB), Universiti Malaysia Sabah. International Journal of Education, Pssychology abd Counseling, 6(39), 137- 149.
Syed Ahmad Hussen. (1994). Pengantar Sains Politik. Kuala Lumpur: Penerbit Bersama Dewan Bahasa dan Pustaka dan Pusat Pengajian Luar Kampus USM.
The Korean Culture and Information Service. (2010). Religion. Diakses pada Julai 14, 2022 daripada https://web.archive.org/web/20100306163608.
Turner, M. J. (1990). Civics: Citizens in Action. Colombus, Ohio: Merrill Publishing Company.
U.S. Department of State. (2009). International Religious Freedom Report 2008. Diakses pada Julai 14, 2022 daripada https://2001-2009.state.gov/g/ drl/rls/irf/2008/108411.htm.
Universiti Utara Malaysia. (2021). Kenegaraan Malaysia. Kedah: Universiti Utara Malaysia.
Universiti Utara Malaysia. (2021). Kursus Falsafah dan Ilmu Semasa. Kedah: Universiti Utara Malaysia.
Vishalache Balakrishnan. (2013). Penilaian program Latihan Khidmat Negara dari perspektif pelatih: Satu kajian kes. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 28(1), 69-80.
Weinbergh, J., & Flinders, M. (2018). Learning for democracy: The politics and practice of citizenship education. British Educational Research Journal, 44(4), 573-592.
Young-Ran Roh. (2004). Democratic Citizenship Education in the information age: A comparative study of South Korea and Asutralia. Asia Pacific Education Review, 5(2), 167-177.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |