UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :article
Subject :L Education (General)
Main Author :Athirah Zainal Abidin
Additional Authors :Nor Mashitah Mohd Radzi
Hamsa Hameed Ahmed
Putri Afzan Maria Zulkifli
Title :Kesahan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (ISPK) menggunakan Model Miller
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2021
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan bagi mengenalpasti kesahan item bagi pembinaan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) menggunakan Model Miller. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti kesahan item dalam Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) dan mengenalpasti kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) dengan menggunakan Model Pengukuran Rasch Pelbagai Faset melalui lima faset iaitu skala, bias penilai, masa, kesukaran item dan prestasi kanak-kanak. Walaubagaimanapun, artikel ini menerangkan tentang kesahan di dalam proses reka bentuk Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK). Reka bentuk kajian pembinaan dan pengujian Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-kanak (IPSK) melibatkan pendekatan kuantitatif. Instrumen ini dibina dengan merujuk kepada Model Pembinaan Instrumen Miller yang telah disusun semula oleh Nor Mashitah Mohd Radzi (2017) di dalam kajiannya Pembinaan dan Pengesahan Instrumen Pentaksiran Prestasi Standard Awal Pembelajaran Awal dan Perkembangan Awal Kanak-kanak. Proses kesahan telah dilalui sebelum melalui fasa kebolehpercayaan. Dalam konteks kajian ini, kesahan yang dilakukan adalah kesahan muka dan kesahan kandungan daripada barisan pakar-pakar berpengalaman. Nila Content Validation Ratio (CVR) telah dilakukan bagi menganalisis kesahan kandungan. Melalui analisis tersebut, terdapat dua item yang digugurkan kerana memiliki nilai CVR < 0.8. Oleh demikian itu, 26 item yang digunakan bagi proses kebolehpercayaan.

References

Arasinah Kamis, A.B Rahim Bakar, Ramlah Hamzah & Soaib Asmiran. (2012). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kompetensi Rekaan Fesyen Pakain (RFP). Jurnal Pendidikan Malaysia 37 (2)(2012): 11-19.

Atharina Kluczniok, Yvonne Anders, Jutta Sechtig & Hans-GuentherRossbach (2016) Influences of an academically oriented preschool curriculum on the developmentof children – are there negative consequences for the children's socio-emotional competencies?,Early Child Development and Care, 186:1, 117 139, DOI: 10.1080/03004430.2014.924512

Azrilah Abdul Aziz, Mohd Saidfudin Masodi, & Azami Zaharim. (2015). Asas Model Pengukuran Rasch: Pembentukan skala dan struktur pengukuran. Bangi: Penerbit UKM. Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia.(2016). Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan.

Bond, T. G., & Fox, C. M. (2007). Applying the Rasch model: fundamental measurement in the human sciences. New Jersey: Routledge.

Brenchley. J.F.M.(2017) Social-Emotional Development Asessment: Development for Kindergarten through Second Grade Youth Universal Screening. University of Massachusetts Amherst,.

Chee, J., M.N., M., M.R, N. M., Yusof, C., Kadir, A., & Salim, S. N. (2015). The Preschool Curriculum Implementation Versus Problems. Southeast Asia Early Childhood, 4, 31-42.

Denham, S.A., Wyatt, T., Bassett H.H & Echeverria, D. (2017). Assessing Social-emotional Development in Children from Longitudinal Perspective. Jurnal of epidemiology and community health, 63 ,37-52.

McKown. C. Social-Emotional Assessment, Performance and Standards. (2017). Journal Future of Children, 27 , 157-178.

Mohd Effendi @ Ewan (2015). Pembinaan Instrumen Kecerdasan Menghadapi Cabaran (IKBAR) Bagi Pelajar Politeknik Menggunakan Model Rasch. Universiti Sains Malaysia.

Mohd Nazri A.R & Mohd Nazri W.M.R. (2018). Pelaksanaa Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan Semakan 2017: Retrospesksi Guru. Journal Kepimpinan Pendidikan,Bil.5, Isu 3, 59-71.

Noor Azimah Surip, Khadijah Adul Razak & Ab. Halim Tamuri. (2019). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Pengurusan Pendiidkan Dakwah di Sekolah. Journal of Islamic, Social, Economic & Development (JISED). Vol.4, 19, 108-118.

Noor Azimah, Khadijah & Ab. Halim (2019). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Instrumen Pengurusan Pendidikan Dakwah Di Sekolah, Journal of Islamic, Social, Economics and Development (JISED), 4(19), 108-118.

Nor Mashitah M.R, Mariani M.N ,Jain Chee & Che’ Mah.Y. (2015). Developing A Measure Of Authentic Assessment Standard For Children’s Development And Learning Using Many-Facet Rasch Model . International Journal of Early Childhood Education and Care (Volume 4, No. 1, 2015, Pages 17 to 30)

Nor Mashitah M.R, Mariani M.N ,Jain Chee & Che’ Mah.Y. (2015). The preschool curriculum implementation versus problem . International Journal of Early Childhood Education and Care (Volume 4, No. 1, 2015, Pages 31 to 434)

Nor Mashitah, Mariani, Jain Chee, Mohd. Ilmee Mohd. Zain. (2015). Penggunaan Model Pengukuran Rasch Many-Facet (MFRM) Dalam Penilaian Perkembangan Kanak-Kanak Berasaskan Prestasi. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Jilid .

Nor Mashitah. M.R. (2017). Pembinaan dan Pengesahan Instrumen Pentaksiran Prestasi Standard Awal Pembelejaran dan Perkembangan Awal Kanak-Kanak. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Reitman. A. (2015). What’s a Feeling? Social Emotional Learning in the ECE Montessori Classroom. Saint Mary’s College of California.

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.