UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :GV Recreation Leisure
Main Author :Rahull Liang Henry Sibat
Title :Persepsi pelajar sains sukan SMK Kidurong Bintulu, Sarawak terhadap faktor kekangan pelaksanaan dasar 1 murid 1 sukan di sekolah
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pelajar Sains Sukan SMK Kidurong Bintulu, Sarawak terhadap faktor kekangan pelaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan di sekolah. Dua pemboleh ubah digunakan dalam mengenal pasti faktor kekangan iaitu faktor kekangan ibu buapa dan faktor kekangan persekitaran sekolah yang mempengaruhi pelaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan. Kajian ini juga bertujuan untuk melihat perbandingan diantara dua pemboleh ubah tersebut. Seramai 52 orang pelajar daripada pelajar Sains Sukan SMK Kidurong Bintulu, Sarawak telah diambil sebagai subjek kajian. Pendekatan kajian adalah secara kuantitatif dengan menggunakan perisian SPSS versi 23 untuk menganalisis data deskriptif. Borang soal selidik digunakan bagi tujuan untuk mengutip data kajian sebelum dianalisis secara deskriptif bagi menjelaskan persepsi pelajar Sains Sukan SMK Kidurong Bintulu, Sarawak terhadap faktor kekangan pelaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan di sekolah. Ujian t tidak bersandar dan ujian korelasi Pearson turut digunakan dalam melihat perbandingan serta hubungan diantara dua pemboleh ubah kajian iaitu faktor kekangan ibu bapa dan faktor kekangan persekitaran. Hasil kajian menunjukkan bahawa faktor kekangaan persekitaran lebih mempengaruhi pelaksanaan Dasar 1 Murid 1Sukan di sekolah dengan skor min pada tahap yang tinggi (M=3.99, SD=1.016) berbanding faktor kekangan ibu bapa mempunyai skor min yang rendah (M=2.51, SD=0.973). Dapatan ini membuktikan bahawa suasana pelaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan di sekolah banyak terganggu daripada suasana persekitaran sekeliling sekolah. Manakala, tahap kesedaran ibu bapa dalam membimbing anak-anak untuk mengikuti program Dasar 1 Murid 1 Sukan adalah berada pada tahap yang baik.

References

Azizah Sarkowi, Ph.D (2019). Pengaruh Persekitaran Sekolah Terhadap Pembentukan Daya

Tahan Guru Pelatih Semasa Praktikum. Jabatan Ilmu Pendidikan, Institut Pendidikan

Guru Kampus Darulaman, Kedah.

 

Dayan, U., Perveen, S., & Khan, M. I. (2018). Transition from Pre-Service Training to

Classroom: Experiences and Challenges of Novice Teachers in Pakistan. FWU Journal

of Social Sciences, 12(2), 48.

 

Dicken Kilue & Tajul Arifin Muhammad (2017). Cabaran Pengajaran Subjek Pendidikan

Jasmani Di Sekolah Menengah Di Malaysia. Journal of Nusantara Studies 2017, Vol2

(2)53-65, Universiti Sultan Zainal Abidin, ISSN 0127-9386.

 

Mawarni Mohamed, Mohd Sofian Omar Fauzee, Lee Teik Soon, Zarina Jusoh & Rosli Jamil

Ahmad Zainudin. 2006. Persepsi Guru Sukan Terhadap Aspek Keselamatan dalam

Program Sukan. Asian Journal of University Education 2(2): 1–20.

 

Mohamed, M., Fauzee, M., Omar, S., Lee, T. S., Jusoh, Z., & Ahmad Zainudin, R. J. (2006).

Persepsi guru sukan terhadap aspek keselamatan dalam program sukan. Asian Journal

of University Education (AJUE), 2(2), 57-74.

 

Mohd Faiz Mohd Yakob (2018). Pertindihan Dasar Pendidikan. Pandangan Terhadap 1

Murid 1 Sukan. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, Sekolah Pendidikan & Bahasa Moden,

Universiti Utara Malaysia.

 

Mohd Najib Abd. Ghafar (2003). Rekabentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan. Johor:

Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.

 

Mohd Salleh Abu & Zaidatun Tasir, 2001. Pengenalan Kepada Analisis Data Berkomputer

SPSS 10.0 for Windows. Kuala Lumpur, Venton Publishing

 

Noorasikin Ismail, Zainal Abidin Zainuddin, & Halijah Ibrahim (2018). Komitmen Terhadap

Keselamatan Aktiviti Luar Dan Berisiko dalam Pendidikan. School of Education,

Faculty of Social Sciences and Humanities, UTM Johor Bahru, Malaysia.

 

Sallis, J. F., & McKenzie, T. L. (1991). Physical education's role in public health. Research

quarterly for exercise and sport, 62(2), 124-137.

 

Shwu-yong L. Huang & Hersh. C Waxman (2009). The Association of School Environment to

Student teacher’s satisfaction and teaching commitment. Teaching and teacher

education 25 (2009) 235 – 243.

 

Siti Ruzina Saron (2002). Pandangan guru- guru pendidikan jasmani terhadap permasalahan

pengurusan dan pelaksanaan pengajaran pendidikan jasmani di sekolah- sekolah

rendah kawasan Seri Medan, Batu Pahan, Johor. Fakulti Sains Kognitif dan

Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Syed Kamaruzaman Syed Ali, Mohd Faithal Haji Hassan, & Habib Mat Som (2017). Tekanan

Dan Kepuasan Kerja Dalam Kalangan Guru Pendidikan Jasmani. Journal of Global

Business and Social Entrepreneurship (GBSE), Vol 1: no.1 (2017) page 122-135.

 

Syed Kamaruzaman Syed Ali, Muhamad Akbar Zahidi, Rahmad Sukor Ab. Samad, & Wee,

A.S.S.L (2014). Faktor Kekangan Ibu Bapa Dan Persekitaran Sekolah Dalam

Pelaksanaan Pengajaran Pendidikan Jasmani Di Sekolah Rendah. Jurnal Kurikulum

& Pengajaran Asia Pasifik, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.

 

Syed Lamsah Bin Syed Chear, Mohd Imran Bin Mohd & Sareena Hanim Hamzah (2018).

Kepentingan Aktiviti Fizikal Dalam Membina Personaliti Dan Meningkatkan Prestasi

Akademik. Jurnal Sains Sukan dan Pendidikan Jasmani Vol 7, No 1, 2018(21-23).

 

Wan Azlan Wan Ismail & Tajul Arifin Muhammad (2015). Hubungan Faktor Penghalang

Terhadap Penglibatan Pelajar Dalam Pendidikan Jasmani Di Sekolah Menengah.

Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi Selangor.

 

Julismah Jani (2004).Tahap ilmu konten pedagogi pelajar program Pendidikan Sains Sukan

semasa menjalani latihan mengajar. Kertas Kerja yang dibentangkan dalam Seminar

Kebangsaan Pendidikan Guru 2004. Seremban.

 

Johnson, D., A. (2007). Teacher planning, instruction, and reflection. Journal of Physical

Education, Recreation and Dance, 78(5), 11-12.

 

Julismah Jani & Syed Kamaruzaman b Syed Ali (2012). Ilmu Konten Pedagogi dengan

Pelaksanaan Pengajaran Guru dalam Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah

Malaysia-Indonesia. Jurnal Sains Sukan dan Pendidikan Jasmani ISSN 2232- 1926/Mei

2012/ (1-13).


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.