UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pelajar Sains Sukan SMK Kidurong Bintulu,
Sarawak terhadap faktor kekangan pelaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan di sekolah. Dua pemboleh
ubah digunakan dalam mengenal pasti faktor kekangan iaitu faktor kekangan ibu buapa dan faktor
kekangan persekitaran sekolah yang mempengaruhi pelaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan. Kajian
ini juga bertujuan untuk melihat perbandingan diantara dua pemboleh ubah tersebut. Seramai 52
orang pelajar daripada pelajar Sains Sukan SMK Kidurong Bintulu, Sarawak telah diambil sebagai
subjek kajian. Pendekatan kajian adalah secara kuantitatif dengan menggunakan perisian SPSS
versi 23 untuk menganalisis data deskriptif. Borang soal selidik digunakan bagi tujuan untuk
mengutip data kajian sebelum dianalisis secara deskriptif bagi menjelaskan persepsi pelajar Sains
Sukan SMK Kidurong Bintulu, Sarawak terhadap faktor kekangan pelaksanaan Dasar 1 Murid 1
Sukan di sekolah. Ujian t tidak bersandar dan ujian korelasi Pearson turut digunakan dalam melihat
perbandingan serta hubungan diantara dua pemboleh ubah kajian iaitu faktor kekangan ibu bapa
dan faktor kekangan persekitaran. Hasil kajian menunjukkan bahawa faktor kekangaan
persekitaran lebih mempengaruhi pelaksanaan Dasar 1 Murid 1Sukan di sekolah dengan skor min
pada tahap yang tinggi (M=3.99, SD=1.016) berbanding faktor kekangan ibu bapa mempunyai
skor min yang rendah (M=2.51, SD=0.973). Dapatan ini membuktikan bahawa suasana
pelaksanaan Dasar 1 Murid 1 Sukan di sekolah banyak terganggu daripada suasana persekitaran
sekeliling sekolah. Manakala, tahap kesedaran ibu bapa dalam membimbing anak-anak untuk
mengikuti program Dasar 1 Murid 1 Sukan adalah berada pada tahap yang baik. |
References |
Azizah Sarkowi, Ph.D (2019). Pengaruh Persekitaran Sekolah Terhadap Pembentukan Daya Tahan Guru Pelatih Semasa Praktikum. Jabatan Ilmu Pendidikan, Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Kedah.
Dayan, U., Perveen, S., & Khan, M. I. (2018). Transition from Pre-Service Training to Classroom: Experiences and Challenges of Novice Teachers in Pakistan. FWU Journal of Social Sciences, 12(2), 48.
Dicken Kilue & Tajul Arifin Muhammad (2017). Cabaran Pengajaran Subjek Pendidikan Jasmani Di Sekolah Menengah Di Malaysia. Journal of Nusantara Studies 2017, Vol2 (2)53-65, Universiti Sultan Zainal Abidin, ISSN 0127-9386.
Mawarni Mohamed, Mohd Sofian Omar Fauzee, Lee Teik Soon, Zarina Jusoh & Rosli Jamil Ahmad Zainudin. 2006. Persepsi Guru Sukan Terhadap Aspek Keselamatan dalam Program Sukan. Asian Journal of University Education 2(2): 1–20.
Mohamed, M., Fauzee, M., Omar, S., Lee, T. S., Jusoh, Z., & Ahmad Zainudin, R. J. (2006). Persepsi guru sukan terhadap aspek keselamatan dalam program sukan. Asian Journal of University Education (AJUE), 2(2), 57-74.
Mohd Faiz Mohd Yakob (2018). Pertindihan Dasar Pendidikan. Pandangan Terhadap 1 Murid 1 Sukan. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, Sekolah Pendidikan & Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia.
Mohd Najib Abd. Ghafar (2003). Rekabentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan. Johor: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.
Mohd Salleh Abu & Zaidatun Tasir, 2001. Pengenalan Kepada Analisis Data Berkomputer SPSS 10.0 for Windows. Kuala Lumpur, Venton Publishing
Noorasikin Ismail, Zainal Abidin Zainuddin, & Halijah Ibrahim (2018). Komitmen Terhadap Keselamatan Aktiviti Luar Dan Berisiko dalam Pendidikan. School of Education, Faculty of Social Sciences and Humanities, UTM Johor Bahru, Malaysia.
Sallis, J. F., & McKenzie, T. L. (1991). Physical education's role in public health. Research quarterly for exercise and sport, 62(2), 124-137.
Shwu-yong L. Huang & Hersh. C Waxman (2009). The Association of School Environment to Student teacher’s satisfaction and teaching commitment. Teaching and teacher education 25 (2009) 235 – 243.
Siti Ruzina Saron (2002). Pandangan guru- guru pendidikan jasmani terhadap permasalahan pengurusan dan pelaksanaan pengajaran pendidikan jasmani di sekolah- sekolah rendah kawasan Seri Medan, Batu Pahan, Johor. Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Syed Kamaruzaman Syed Ali, Mohd Faithal Haji Hassan, & Habib Mat Som (2017). Tekanan Dan Kepuasan Kerja Dalam Kalangan Guru Pendidikan Jasmani. Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE), Vol 1: no.1 (2017) page 122-135.
Syed Kamaruzaman Syed Ali, Muhamad Akbar Zahidi, Rahmad Sukor Ab. Samad, & Wee, A.S.S.L (2014). Faktor Kekangan Ibu Bapa Dan Persekitaran Sekolah Dalam Pelaksanaan Pengajaran Pendidikan Jasmani Di Sekolah Rendah. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.
Syed Lamsah Bin Syed Chear, Mohd Imran Bin Mohd & Sareena Hanim Hamzah (2018). Kepentingan Aktiviti Fizikal Dalam Membina Personaliti Dan Meningkatkan Prestasi Akademik. Jurnal Sains Sukan dan Pendidikan Jasmani Vol 7, No 1, 2018(21-23).
Wan Azlan Wan Ismail & Tajul Arifin Muhammad (2015). Hubungan Faktor Penghalang Terhadap Penglibatan Pelajar Dalam Pendidikan Jasmani Di Sekolah Menengah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi Selangor.
Julismah Jani (2004).Tahap ilmu konten pedagogi pelajar program Pendidikan Sains Sukan semasa menjalani latihan mengajar. Kertas Kerja yang dibentangkan dalam Seminar Kebangsaan Pendidikan Guru 2004. Seremban.
Johnson, D., A. (2007). Teacher planning, instruction, and reflection. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 78(5), 11-12.
Julismah Jani & Syed Kamaruzaman b Syed Ali (2012). Ilmu Konten Pedagogi dengan Pelaksanaan Pengajaran Guru dalam Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Malaysia-Indonesia. Jurnal Sains Sukan dan Pendidikan Jasmani ISSN 2232- 1926/Mei 2012/ (1-13). |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |