UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :GV Recreation Leisure
Main Author :Mohd Asyraaf Abdullah
Title :Penilaian tahap kualiti pengurusan perkhidmatan unit sukan, Universiti Malaysia Sabah
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan
Year of Publication :2007
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Tujuan utama kajian ini adalah untuk melihat tahap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,  Universiti Malaysia Sabah. Kajian ini dijalankan dikalangan mahasiswa pengajian Sains Sukan dan  atlet - atlet Universiti Malaysia Sabah untuk melihat persepsi mereka terhadap kualiti pengurusan  perkhidmatan Unit Sukan Universiti Malaysia Sabah. Penyelidikan ini melihat jika terdapat perbezaan  persepsi terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan mengikut jantina, tahun pengajian, umur, etnik  dan status perkahwinan. Maka daripada kajian ini ingin dikenalpasti sama ada terdapat hubungan yang  signifikan berdasarkan jantina, tahun pengajian, umur, etnik dan status perkahwinan. Kajian juga  melihat persepsi mahasiswa terbabit secara menyeluruh berdasarkan soalan yang diberikan untuk  melihat tahap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan. Seramai 203 mahasiswa dari pengajian  Program Sains Sukan dan atlet - atlet Universiti Malaysia dari pelbagai latar bidang pengajian  dipilih menjadi sampel  kajian ini. Kaedah yang digunakan untuk kajian ini adalah kaedah  penyelidikan tinjauan melalui soal selidik.   Keputusan kajian menunjukkan bahawa: (1) Terdapat perbezaan yang signifikan persepsi responden  lelaki dan wanita terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan sukan Unit Sukan, Universiti Malaysia  Sabah. (2) Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara kumpulan umur yang berbeza terhadap  kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia Sabah. (3) Tidak terdapat perbezaan  yang signifikan mengikut tahun pengajian terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,  Universiti Malaysia Sabah. (4) Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara kumpulan etnik  yang berbeza terhadap kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia Sabah. (5)  Tidak terdapat perbezaan yang signifikan diantara responden yang masih bujang dan berkahwin. (6)  Dapatan kajian menunjukkan bahawa 47 % responden bersetuju pengurusan perkhidmatan Unit Sukan,  Universiti Malaysia Sabah adalah berkualiti , manakala 16.3 % berkecuali dan 35.9 % responden  menunjukkan tidak bersetuju dengan kualiti pengurusan perkhidmatan Unit Sukan, Universiti Malaysia Sabah.  

References

Ab. Aziz Yusof (2005). Penilaian Prestasi : Kepentingan Dan Permasalahan. Utusan

Publications & Distributors Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

 

Ahmad Hashim (2004). Pengukuran Kecergasan Motor. Quantum Books, Tanjung Malim.

 

Alderman. (1975). Psychological Behaviour In Sport, W. B. Saunder Company, West Washington Square,Philadelphia.

 

Aziz Deraman. (1984). The Development of Culture, Communication and Education In Malaysia. Ministry 

of Culture,Youth and Sports,Malaysia. Kuala Lumpur.

 

Bovee, Courtland L. and Arens, W.F. Penterjemah Khidmat Terjemah Nusantara (1994). Periklanan 

Sezaman. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.

 

Carmen,James M. ( 1990),Consumer Perceptions of Service Quality : An Assessment Of The Serqual 

Dimention. Journal Of Retailing. Vol. 60 (Spring) 33 - 54.

 

Chua Yan Piaw (2006),Kaedah Penyelidikan. Mc Graw Hill, Malaysia.

 

Cole, Cheyl L. (1995) "American Jordan: play, consensus and punishment, " Sociology of Sport. New York.

 

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient Alpha And The Internal Structure Of Tests.

Psychometrika. 16,297 - 334.

 

Department of Statistic, Malaysia. (2000). Education And Social Characteristics of The Population. 

Kuala Lwnpur. Percetakan Nasional Berhad.

 

Griffin, M. L and On'neal, G. S. (1992). Critical Characterics of Fabrire Quality.

Home Ewnaries Research Journal, 21, 173-191.

 

Haytt Ronald. ( 1974). The Intramural Story, Journal of Health, Physical Education and Recreation, 

March, 1974.

 

Juhary Haji Ali & Ishak Ismail (2004). Prinsip Dan Amalan Pengurusan. Dewan Bahasa Dan Pustaka,Kuala Lumpur.

 

Khoo Kay Kim. ( 1990). Sejarah Pembangunan Sukan Di Malaysia. Penulisan ilmiah

yang tidak diterbitkan. Univcrsiti Malaya,Kuala Lumpur.

 

Kelly, Scott W & Turley, L. W (1999). Consumer Perception of Service Quality Attributes At Sporting 

Events. Journal of business Research, 54, 161 - 166.

 

L. Marlene Mawson. 1993. Total Quality Management: Perspectives For Sports Managers. Journal Of 

Sport Management, Volume 7, Number 5. Human Kinetics Publisher.

 

Laudon, D. L and Bitta, A. J (1993). Consumer Behaviour Concepts And Application. 4ᵗʰ edition. New York.

 

Likert, R. (1961). New Pattern ofManagement, McGraw Hill Book Co. New York. 

Ministry of Education, Malaysia (1984). Laporan Jawatankuasa Kabinet : Mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan 1979. Kuala Lumpur: Ministry of Education.

 

Ministry of Youth And Sport (1998). National Sports Policy, Malaysia. Kuala Lumpur: Ministry of Youth And Sport, Malaysia.

 

Mohd Ashari Idris (2004). Orientasi Kualiti: Prinsip Dan Amalan Strategik. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

 

Mohd. Hamdan Adnan (1997). Periklanan. Dewan Bahasa Dan Pustaka. Kuala Lumpur.

 

Mohd. Salleh Aman (2004). Sukan Dalam Masyarakat Malaysia. Universiti Malaya,Kuala Lumpur.

 

Mohd Salleh Aman (2005). Asas Pengurusan Sukan. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

 

Mohd. Salleh Aman (2002). The Meaning And Cultural Significance of Leisure, Recreation And Sport 

In Malaysia. Unpublished  Paper.  World Leisure Congress, Kuala Lumpur 2002.

 

National Sport Council of Malaysia (1983). Annual Report.

 

Norm Chouinard. 1993. Some insight on Meaningful lnterships In Sport Management: A Cooperative 

Educations approach. Journal Of Sport Management, Volume 7, number 3. Human Kinetics Publisher.

 

Omardin Ashaari (1998). Pengurusan Sukan. Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd., Kuala Lumpur.

 

Parasuraman, A. Zeithaml, Valarie and Berry, Leonard L. (1985). A Conceptual Model of Service 

Quality And Its Implication : For Further Research. Journal of Marketing, vol. 49, 41 - 50.

 

Schitffan, L. G. and Kanuk L. L (1997). Consumer Behaviour. tʰ edition. Saddler River. N. J.

 

Teas, R. Kenneth (1993). Expectation Performance Evaluation And Consumer Perception of Quality, 

journal of Marketing, Vol. 57 (October), 18-34.

 

Wan Azmi Ramli ( 1994). Pengurusan Masa Kini. Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.