UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :PN Literature (General)
Main Author :Nurul Adilah Ikhsan Abdul Khalid
Title :Malang si Panda: penerapan kesedaran terhadap pencegahan Covid-19 dalam kalangan kanak-kanak menerusi wayang kanak-kanak
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Muzik dan Seni Persembahan
Year of Publication :2022
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Tanpa kita sedari kanak-kanak turut terlibat secara langsung dan menjadi golongan yang berisiko tinggi untuk dijangkiti Covid-19. Oleh itu, kajian ini ingin memfokuskan langkah pencegahan Covid- 19 kepada kanak-kanak yang berumur empat hingga enam tahun. Pengkajian ini lebih tertumpu untuk mengenalpasti maklumat kesedaran tentang Covid-19 yang perlu disampaikan kepada golongan kanak-kanak, menghasilkan skrip Wayang Kanak-kanak bertajuk Malang Si Panda berpandukan maklumat kesedaran pencegahan Covid-19 dan mempersembahkan Wayang Kanak-kanak yang bertajuk Malang Si Panda yang melibatkan karakter haiwan yang membawa mesej mengenai pencegahan Covid- 19. Malang Si Panda ditayangkan secara dalam talian menerusi Facebook live. Teori imaginasi sosiologi daripada C. Wright Mills turut memberi inspirasi dalam memperkukuhkan kajian. Selain itu, kaedah kualitatif digunakan dalam kajian seperti sumber bacaan iaitu kajian lepas, akhbar dan jurnal, sumber karya kreatif iaitu penghasilan video kreatif menerusi YouTube, program animasi dan kajian lapangan iaitu temubual terhadap fokus kumpulan. Kajian ini dapat dicapai dengan menerapkan beberapa langkah pencegahan seperti menjaga kebersihan diri dengan mengamalkan gaya mencuci tangan yang betul, menjaga penjarakan fizikal, kekal berada di dalam rumah memakai pelitup muka. Dengan itu, besar harapannya agar kajian ini dapat membantu kanak-kanak dalam memahami aspek kesedaran terhadap virus Covid-19.

References

Anggito , A., & Setiawan, S. Pd, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi, Jawa Barat: CV Jejak. Dipetik pada 17 Disember 2020, daripada https://books.google.co.id/books?id=59V8DwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=id#v=onepage&q&f=false 

Aziz Yahaya. (2006). Menguasai penyelidikan dalam pendidikan: Teori, analisis &  interpretasi data. Kuala Lumpur: PTS Professional. 

Bahruddin Bekri. (2011). Pengkaji yang disayang Tuhan. Batu Caves: Pts Publishing  House. 

C. Wright Mills. (2000). The sociological imagination fortieth anniversary edition.  Oxford University Press, New York. 

Hanggita Indrasari Dewi. (2019). Fantasi kostum sebagai ide penciptaan seni lukis.  Indonesia: Institut Seni Indonesia Yogyakarta. 

Henry Guntur Tarigan. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa.  Bandung: Angkasa. 

Horton, W. (2001). Leading E –Learning. American Society for Training and Development: United States of America. 

Imam Gunawa. (2014). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara. 

Marican, S. (2005). Kaedah penyelidikan sains sosial. Petaling Jaya, Selangor: Pearson Education. 

Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. England: Pearson Education Limited. 

Peter Brook. (1968). The Empty Space. The Atlantic Monthly : New York. 

Rachmawati, Y., & Kurniati, E. (2010). Strategi pengembangan kreativitas pada anak usia taman kanak-kanak. Jakarta, Indonesia: Kencana Prenada Media Group. 

Schonmann, S. (2006). Theatre as a medium for children and young people: images and observations. Dordrecht, The Netherlands: Springer. 

Steven Connot. (1992). Waiting for Godot and Endgame -Samuel Beckett. St. Martin’s Press: New York. 

Wayang kulit. (2003). Kuala Lumpur: Kementerian Kebudayaan, kesenian dan  Pelancongan Malaysia. 

Yousof, G. (1994). Dictionary of traditional South-East Asian theatre. Kuala Lumpur: Oxford University Press. 

 

Artikel 

 

Abdul Walid. (n.d). Cabaran penggiat teater baharu di Malaysia. Dipetik pada 20  November 2020, daripada https://www.academia.edu/10252357/cabaran_penggiat_teater_baharu_di_Malaysia 

Ahmad Ibo. (n.d). Sulitnya membuat wayang kulit. Indonesia kaya eksplorasi budaya  di zamrud khatulistiwa. Dipetik pada 16 Disember 2020, daripada https://www.indonesiakaya.com/jelajah-indonesia/detail/sulitnya-membuat-wayang-kulit 

Aine Norwan., Noor Shaliza Awang., Rossheila Rozuki., Nur Farihan Dzulkiflee., & Nor Fitriyana Aliazizan. (n.d.). Kelebihan Penggunaan Video Di Dalam Pendidikan. Dipetik pada 29 Disember 2020, daripada https://videodalampendidikan.weebly.com/kelebihan-penggunaan-video-di-dalam-pendidikan.html 

Anugerah Ayu Sendari. (29 September 2020). Sinopsis adalah ringkasan cerita, ketahui  perbezaan dari ulasan. Liputan 6. Dipetik pada 7 Januari 2021, daripada https://m.liputan6.com/hot/read/4369357/sinopsis-adalah-ringkasan-cerita-ketahui-bedanya-dengan-resensi 

Asmahanim Amir. (2020). Masyarakat tidak patuh SOP punca peningkatan kes Covid-19 di Malaysia. Dipetik pada 13 Januari 2020, daripada  https://www.ukm.my/news/latest_news/masyarakat-tidak-patuh-sop-punca-peningkatan-kes-covid-19-di-malaysia 

Atifah Ruzana Abd Wahab. (8 April 2017). Wayang Kulit Kelantan dan Mak Yong. Dipetik pada 21 Januari 2020, daripada https://www.slideshare.net/eepapoppins/wayang-kulit-kelantan-dan-mak-yong-muzik-tradisional-malaysia 

Aza Jemimaa Ahmad. (16 Mei 2020). Wajarkah kanak-kanak diberitahu tentang wabak Covid-19? Astroawani.com. Dipetik pada 28 Oktober 2020, daripada https://www.astroawani.com/berita-malaysia/covid19-kanakkanak-dan-bayi-juga-golongan-berisiko-243234 

Baharom Mohamad, & Mohamad Johdi Salleh. (23 Mac 2009). Program “Seminar Pembangunan Modal Insan 2009”.  

Chin, H. W. (18 November 2012). Topik: Apa itu sosiologi? Dipetik pada 20  November 2020, daripada https://www.slideshare.net/mobile/chinwei1/hbss3203-pengenalan-sosiologi-topik-1 

Crossman, A. (n.d). Definisi imagination sosiologi dan gambaran keseluruhan buku. Dipetik pada 17 November 2020, daripada https://ms.eferrit.com/definisi-imagination-sosiologi-dan-gambaran-keseluruhan-buku/#referrer=https://www.google.com&csi=1 

Dasar kanak-kanak negara. (2008). Kuala Lumpur: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. 

Fadz Dila. (14 Disember 2016). Temu bual. Dipetik pada 13 Julai 2021, daripada https://www.slideshare.net/fadzdila1/temu-bual 

Grendi Hendrastomo, Aran Handoko & Poerwanti Hadi Pratiwi. (2013). Pembangunan media komik sosiologi untuk meningkatkan penguasaan pembelajaran sosiologi di SMA. Laporan penyelidikan: Universiti Negeri Yogyakarta. 

Grenfell, J. (2006). Teaching Art & Graphic Design “Online”. Dipetik pada 10 Oktober 2020, daripada http://www.deakin.edu.au/itl/teachlearn/cases/files/participants/grenfell.htm 

Hamdan Daniel M.Sharib. (24 Julai 2020). Watak Animasi: Kesan dan Pengaruh Terhadap Minda Kanak-kanak. Dipetik pada 26 Oktober 2020, daripada https://awal.my/watak-animasi-kesan-dan-pengaruh-terhadap-minda-kanak-kanak/ 

Hamilton, N. & McFarlane, J. (2005). Children learn through play. In Putting Children  

First, the Newsletter of the National Childcare Accreditation Council (NCAC). Dipetik daripada http://ncac.acecqa.gov.au/educator-resources/pcf-articles/children_learn_through_play_june05.pdf 

Kemdikbud. (26 Mac 2020). Kemendikbud bekerja sama dengan operator telekomunikasi sukseskan pembelajaran di rumah. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan: Jakarta. Dipetik pada 15 Oktober 2020, daripada https://www.kemdikbud.go.id/main /blog/2020/03/kemendikbud-bekerja-sama-dengan-operator-telekomunikasi-sukseskan-pembelajaran-di-rumah  

Majlis Keselamatan Negara. (30 September 2020). Sains Disebalik Kuarantin 14 Hari. Dipetik pada 17 Oktober 2020, daripada https://www.mkn.gov.my/web/ms/2020/09/30/sains-disebalik-kuarantin-14-hari 

Mohd Zaki Awang Mat. (n.d). Aspek kajian sastera untuk teks komsas (kecuali prosa klasik). Dipetik pada 29 Disember 2020, daripada http://bmspm.net/aspeksastera.htm 

Morris, R. (1967). Effective advent of Minimalism. Dipetik pada 17 Oktober 2020, daripada http://www.csus.edu/indiv/o/obriene/art112/Lectures/Minimalism.ppt 

Muhammad Abdul Latiff Abu Bakar. (3 Mei 2020). Episod hitam COVID-19 dan Koronavirus: Antara fakta dan mitos. Dipetik pada 7 Oktober 2020, daripada https://www.astroawani.com/berita-malaysia/episod-hitam-covid19-dan-koronavirus-antara-fakta-dan-mitos-241232 

Naratif Malaysia. (29 September 2020). Memahami masyarakat menerusi imaginasi sosiologi: Wawancara bersama Shamsul Amri Baharuddin. Dipetik pada 8 November 2020, daripada https://naratifmalaysia.com/2020/09/29/memahami-masyarakat-menerusi-imaginasi-sosiologi-wawancara-bersama-shamsul-amri-baharuddin/ 

Pembaharuan lebih besar dalam sistem pendidikan negara: Tun M. (18 April 2019). Sinar Harian. Dipetik pada 11 Disember 2020, daripada https://www.sinarharian.com.my/article/24224/berita/nasional/pembaharuan-lebih-besar-dalam-sistem-pendidikan-negara-Tun-M 

Perutusan Khas YAB Perdana Menteri Mengenai COVID-19 - 16 Mac 2020. (16 Mac 2020). Dipetik pada 2 September 2020, daripada https://www.pmo.gov.my/ms/2020/03/perutusan-khas-yab-perdana-menteri-mengenai-covid-19-16-mac-2020 2/ 

Program Pensiswazah Guru Sekolah Rendah. (2009). Perkembangan kognitif kanak-kanak. Modul kursus dalam cuti. Dipetik pada 28 Oktober 2020, daripada https://www.slideshare.net/mobile/ShanShanHon/pra3105 

Ramieza Wahid. (16 Disember 2019). Teater Mariposa ambil konsep didik dan hibur anak kecil. Malaysiakini. Dipetik pada19 Oktober 2020, daripada https://www.malaysiakini.com/hiburan/503878 

Roselina Johari Khir. (13 Oktober 2013). Persembahan boneka hiburan atau pendidikan roselina. Dipetik pada 22 Oktober 2020, daripada https://www.slideshare.net/ohdmoh/persembahan-boneka-hiburan-atau-pendidikan-roselina 

Salmah. (4 November 2013). Definisi plot. Dipetik pada 10 Januari 2021, daripada  https://www.scribd.com/doc/181421724/definisi-plot 

Siti Hajar Sahit. (6 Februari 2020). Laman Utama. Dipetik pada 6 April 2020, https://hsgbuloh.moh.gov.my/ms/semua-berita-aktiviti/1102-soalan-lazim-penyakit-novel-coronavirus-2019-ncov.html 

Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia. (16 Oktober 2017). Kajian Pengguna Internet: Malaysian Communications And Multimedia Commission (MCMC). Dipetik pada 29 Oktober 2020, daripada https://www.mcmc.gov.my/ms/resources/statistics/internet-users-survey 

Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia. (11 Januari 2019). Kajian Pengguna Internet: Malaysian Communications And Multimedia Commission (MCMC). Dipetik pada 28 Oktober 2020, daripada https://www.mcmc.gov.my/ms/resources/statistics/internet-users-survey 

Tao Zhang, Qunfu Wu, Zhigang Zhang. (2020). Probable pangolin origin of SARS-COV-2 associated with covid-19 outbreak. Report current biology. Dipetik pada 25 April 2020, daripada https://www.cell.com/current-biology/pdfextended/s0960-9822(20)30360-2 

Ting, H., & M. (28 September 2015). Assignment Teater Kanak-kanak. Dipetik pada 10 Oktober 2020, daripada https://www.scribd.com/doc/282977370/assignment-teater-kanak-kanak 

Wei, C. H. (18 November 2012). HBSS3203 Pengenalan Sosiologi Topik 1. Dipetik pada 1 November 2020, daripada https://www.slideshare.net/ChinWei1/hbss3203-pengenalan-sosiologi-topik-1 

 

 Jurnal 

 

Abdul Rasid Jamian, & Hasmah Ismail. (2013). Pelaksanaan pembelajaran menyeronokkan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 3(2), 49-63. 

Alzyood, M., Jackson, D., Aveyard, H., & Brooke, J. (2020). COVID-19 reinforces the importance of handwashing. Journal of Clinical Nursing, 29(15-16), 2760-2761. Doi:10.1111/jocn.15313 

Amika Wardana. (2014). Sosiologi untuk masyarakat Indonesia. Jurnal Kertas kerja Seminar Kebangsaan. 

Ang, K. H. (2016). Pengenalan rangkakerja metodologi dalam kajian penyelidikan: Satu kajian literature. Social Sciences and Humanities, 1(2). https://doi.org/10.47405/mjssh.v1i2.8 

Anida Sarudin (2020). Ulasan buku: “Engkaulah adiwiraku: Bagaimana kanak-kanak boleh melawan Covid-19. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 9(1), 48-57. Dipetik pada 3 Oktober 2020, daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/3602 

Ari Mustia. (2020). Efektivitas penggunaan media wayang kulit untuk meningkatkan kemampuan mendongeng kreatif siswa di SDN 1 Kutasari, Baturraden. Dipetik pada 16 Oktober 2020, daripada https://unimuda.ejournal.id/jurnalbahasaindonesia/article/view/379 

Conlon, T. (1997). The Internet is Not a Panacea. Scotish educational. 29(1), 30-38. 

Dhiyan Krishna Wardhani, MI Retno Susilorini, Lintang Jata Angghita & Amrizarois Ismail. (2020). Edukasi pencegahan penularan Covid-19 pada anak usia dini melalui media pembelajaran audio visual. Jurnal Abdidas, 1(3), 131-136. 

Eluyefa, D. (2019). Children’s Theatre: A Brief Pedagogical Approach. 4(1), from https://www.researchgate.net/publication/330855424 

Fieka Nurul Arifa. (2020). Tantangan pelaksanaan kebijakan belajar dari rumah dalam masa darurat Covid-19. Bidang Kesejahteraan Sosial Info Singkat, 12(7).  Dipetik pada 9 Oktober 2020, daripada https://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/info%20singkat-xll-7-l-p3dl-april-2020-1953.pdf 

Fox, J. (1998). Distance Education: is it good enough? Journal of Opinion. 3(4). Dipetik pada 22 Oktober 2020, daripada http://www.theuniversityconcourse.com/article/1785.html 

Gopnik, A., & Wellman, H. M. (2012). Reconstructing constructivism: Causal models, Bayesian learning mechanisms, and the theory theory. Psychological Bulletin, 138, 1085–1108. doi:10.1037/a0028044 

Halizah Omar, Mohamed Amin Embi & Melor Md Yunus. (2012). ESL learners’ interaction in an online discussion via Facebook. Journal Asian Social Science, 8(11), 67-74. 

Hutomo Atman Maulana & Muhammad Hamidi. (2020). Persepsi Mahasiswa terhadap Pembelajaran Daring pada Mata Kuliah Praktik di Pendidikan Vokasi. Equlibrium. Jurnal Pendidikan, 8(2), 224-231. Dipetik pada 12 Oktober 2020, daripada https://journal.unismuh.ac.id/index.php/equilibrum/article/view/3443 

Poerwanti Hadi Pratiwi & Nur Hidayah. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran sosiologi dengan pendekatan imajinasi sosiologi. Jurnal pendidikan: Penyelidikan inovasi pembelajaran.  

Rahman Haji Bujang. (2007). Fungsi Komunikasi Dan Estetika Dalam Persembahan Teater Tradisional Wayang Kulit. Jurnal Pengajian Melayu, 18. Dipetik pada 30 Disember 2020. from http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/24017/Article_8.PDF 

Ronfard, S., Bartz, D., Cheng, L., Chen, X., & Harris, P. L. (2017). Children"s developing ideas about knowledge and its acquisition. Advances in Child Development and Behavior. Doi:10.1016/bs.acdb.2017.10.005 

Syahrul Fitri Musa, & Mohd Effindi Samsuddin. (2018). The Minimalism Aspect Of Scenography In Malay Alternative Theatre In Stor Teater Dbp. Humanus, 17(1), 53. https://10.24036/humanus.v17i1.8751.  

Yang, P., Liu, P., Li, D., & Zhao, D. (2020). Corona Virus Disease 2019, a growing threat to children? Journal of Infection, 80(6), 671–693. Doi:10.1016/j.jinf.2020.02.024 

Yayan Suryana. (2018). Memikirkan kembali perspektif sosiologis: Upaya peningkatan  mutu  kualitas. Jurnal Sosiologi Reflektif. 13(1), 119-131. 

Zainal Fauzi, Ainun Heiriyah & Jamaluddin Matarif. (2020). Upaya pelayanan guru bimbingan dan konseling selama pandemi Covid-19 pada siswa di SMP Negeri 23 Banjarmasin. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur :Berbeda, Bermakna, Mulia. Dipetik pada 15 Oktober 2020, daripada http://eprints.uniska bjm.ac.id/1791/1/pdf%20artikel%20skripsi%20jamaluddin%20matarif.pdf 

 

 Tesis 

 

Andika Aziz  Hussin. (2019). Kepentingan Pengajian Drama dan teater di Institusi Pengajian Tinggi. (Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan). Universiti Malaysia Kelantan. Dipetik pada 10 Oktober 2020, daripada https://www.researchgate.net/publication/330619662_kepentingan_pengajian_drama_dan_teater_di_institusi_pengajian_tinggi 

Azahar Harun, Haslinda Abd Razak, Ariff Ali, & Faezal Muniran. (2011). Potensi media online sebagai medium pengajaran & pembelajaran bagi program Diploma Seni Lukis dan Seni Reka di FSSR UiTM, Melaka. (Tesis Sarjana Universiti Teknologi MARA, 2011). Melaka: Universiti Teknologi MARA. Dipetik pada 10 Oktober 2020, daripada https://www.researchgate.net/publication/301293456_Potensi_media_online_sebagai_medium_pengajaran_pembelajaran_bagi_program_Diploma_Seni_Lukis_dan_Seni_Rika_di_FSSR_UiTM_Melaka 

Lajinoh, L. (2017). Konsep minimalis dalam rekaan set pentas pementasan Teater Tiang  Cengal Dinding Sayung (Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan). Universiti Malaysia Sarawak. 

 

 Video, Audio & YouTube 

 

Cak Ikin. (23 Januari 2017). Dongeng Mas Dafa. Raja dan Ayam Wayang Kulit. Kartun   Lucu Culoboyo [Video]. YouTube. Dipetik pada 15 Oktober 2020, daripada https://www.youtube.com/watch?v=qkgoTFhUc5M 

Les’ Copaque Production. (23 Oktober 2018). Upin & Ipin Musim 11- Hapuskan virus [Video]. YouTube. Dipetik pada 9 September 2020, daripada https://youtu.be/y4ksnucdqxu 

Majalah Bobo. (9 April 2020). Coronavirus - Apa itu virus corona dan kenapa kita harus berada di rumah? [Video]. YouTube. Dipetik pada 5 Ogos 2020, daripada  https://www.youtube.com/watch?v=FPFQQ2injI0&t=5s 

Monsta. (22 Oktober 2020). CAPP bersama Tan Sri Dr Noor Hisham dan Boboiboy [Video]. YouTube. Dipetik pada 25 Oktober 2020, daripada  https://youtu.be.y8fvbxzqox0 

Peacefulness. (5 Disember 2013). Peter Brook speaks abou “Minimalism” in the theatre. [Video]. YouTube. Dipetik pada 2 Januari 2021, daripada https://youtu.be/av6kxw0sf3a 

Raymond Elling. (13 Julai 2019). Avenue Q - Full Show. Theatre of the Republic [Video]. YouTube. Dipetik pada 5 Oktober 2020, daripada https://www.youtube.com/watch?v=UM4OidQH9-Y 

Sriwisnu Dance Gamelan Wayang. (16 Febuari 2019). Candapinggala 4- Wayang binatang kancil Ki Eddy Pursubaryanto-Mousedeer animal puppet show (HD) [Video]. YouTube. Dipetik pada 7 Oktober 2020, daripada https://www.youtube.com/watch?v=Wy2_mkNroo0  

Tv 9 Malaysia Official. (27 Mac 2020). Covid-19: stay at home #Londonlockdown.Borak Kopitiam.  

 

 Surat Khabar 

 

Bernama. (27 Disember 2020). COVID-19: Mangkin perubahan corak pembelajaran baharu dalam talian. Dipetik pada 29 Disember 2020, daripada https://www.bernama.com/bm/news.php?id=1916199 

Hampir 480,000 kanak-kanak di AS dijangkiti Covid-19. (2 September 2020). Sinar Harian. Dipetik pada 25 Oktober 2020, daripada https://www.sinarharian.com.my/article/99306/KHAS/Covid-19/Hampir-480000-kanak-kanak-di-AS-dijangkiti-Covid-19 

Koronavirus: Kanak-kanak berdepan risiko lebih besar jika dijangkiti. (5 Febuari 2020). Sinar Harian. Dipetik pada 22 Oktober 2020, daripada https://www.sinarharian.com.my/article/68784/KHAS/Covid-19/Koronavirus-Kanak-kanak-berdepan-risiko-lebih-besar-jika-dijangkiti 

Mohd Anwar Patho Rohman. (13 Mei 2020). Covid-19: Jangan bawa golongan berisiko ke tempat awam. Berita Harian. Dipetik pada 6 Jun 2020, daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/05/688218/covid-19-jangan-bawa-golongan-berisiko-ke-tempat-awam  

Nor Farhani Che Ad. (2020). Semakin ramai tak patuh SOP. My Metro. Dipetik pada 20, Januari 2021, daripada https://www.hmetro.com.my./mutakhir/2020/07/602732/semakin-ramai-tak-patuh-sop 

Nurulashikin Romli. (23 Mac 2020). Enam langkah mudah perangi COVID-19. Berita Harian Online. Dipetik pada 10 Oktober 2020, daripada https://www.bharian.com.my/rencana/komentar/2020/03/668184/enam-langkah-mudah-perangi-covid-19 

Nuru Huda Husain. (16 Mei 2020). 317 kanak-kanak bawah 12 tahun dijangkiti Covid-1. Sinar Harian. Dipetik pada 25 Oktober 2020, daripada https://www.sinarharian.com.my/article/83808/KHAS/Covid-19/317-kanak-kanak-bawah-12-tahun-dijangkiti-Covid-19 

Shanika Abdullatib. (9 September 2020). Memberontak enggan ke sekolah, anak mungkin alami tekanan. Utusan Borneo. Dipetik pada 19 Oktober 2020, daripada https://utusanborneo.com.my/2020/09/09/memberontak-enggan-ke-sekolah-anak-mungkin-alami tekanan 

Syah Rul Aswari Abdullah. (19 Disember 2020). Cabaran yakinkan golongan antivaksin. My Metro. Dipetik pada 20 Januari 2021, daripada https://www.hmetro.com.my/node/654679/amp 

Zaain Zin. (20 Mac 2019). Makyong sedang dinilai mufti, ulama. Utusan Malaysia. Dipetik pada 11 Oktober 2020, daripada www.utusan.com.my/berita/wilayah/kelantan 

 

 Kamus 

 

Kamus Dewan Edisi Keempat. (2010). Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)