UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
(PBS) bagi subjek Hifz al-Quran dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT), persepsi
pelajar terhadap penilaian yang dilaksanakan dan keberkesanan Pentaksiran Berasaskan
Sekolah (PBS) bagi subjek Hifz al-Quran dalam meningkatkan prestasi dan pencapaian
pelajar di Sekolah Menengah Tahfiz Darul Ridzuan (SMTDR) Daerah Batang Padang,
Perak. Reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah tinjauan. Sampel kajian terdiri
daripada 18 responden Tingkatan 4. Data dianalisis dengan menggunakan statistik
deskriptif iaitu kekerapan, peratusan, min, dan sisihan piawaian. Dapatan kajian
menunjukkan secara keseluruhannya pelajar dinilai melalui empat kaedah iaitu ujian
semasa tasmik (min=3.83, sp=0.5990), semakan pengekalan juzuk lama (min=3.50,
sp=0.666) ujian bagi hafazan lama (min=3.30, sp=0.347) dan peperiksaan rasmi
(min=3.60, sp=0.569) berada pada tahap sederhana tinggi. Persepsi pelajar terhadap
pentaksiran dalam subjek hifz al-Quran yang dilaksanakan di sekolah juga berada pada
tahap sederhana tinggi (min=3.70, sp=0.517) dan tahap keberkesanan kaedah
pentaksiran dalam meningkatkan prestasi dan pencapaian pelajar juga berada pada tahap
sederhana tinggi (min=3.80, sp=0.542). Implikasi kajian ini diharapkan dapat
memberikan pencerahan kepada pihak sekolah, ibu bapa, KPM & KPT akan pentingnya
pelaksanaan pentaksiran dan penilaian bagi subjek Hifz al-Quran secara berterusan ke
atas pelajar tahfiz untuk melahirkan para huffaz yang berkualiti dan professional.
Kesimpulannya, kajian yang dijalankan ini adalah mencapai objektif yang telah
ditetapkan iaitu untuk mengkaji pelaksanaan pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS bagi
Subjek Hifz al-Quran dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) dalam kalangan
pelajar di Sekolah Menengah Tahfiz Darul Ridzuan (SMTDR) Daerah Batang Padang,
Perak |
References |
Al-Quran Al-Karim Abd Rahman Abd Ghani, & Azmil Hashim. (2018). Persepsi Guru Tahfiz Al-Quran Terhadap Kemudahan Infrastrukutur Institusi Tahfiz Persendirian di Negeri Selangor. Jurnal Kemanusiaan, 16(1). Abd Rahman Abd Ghani. (2003). Sejarah rasm al-Quran: Tumpuan utama kepada Rasm Uthmani. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya. Al-Qabisi. Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf. (1955). Ar-Risalah al-Mufassolah li ahwal al-mua'allimim wa ahkam almu'allimin wal mutaallimin. Kaherah: Dar Ehya' al Kutub al-Arabiyyah. Anne Yates, & Michael Johnston. (2018). The impact of school-based assessment for qualifications on teachers’ conceptions of assessment. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 25(6), 638-654. Azmil Hashim, & Ab. Halim Tamuri. (2012). Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pembelajaran Tahfiz Al-Quran di Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education, 4(2), 1-10. Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, & Misnan Jemali. (2013). Latar Belakang Guru Tahfiz Dan Amalan Teknik Pengajaran Tahfiz Al-Quran Di Malaysia. The Online Journal of Islamic Education, 1(1), 28-39. Azmil Hashim, Misnan Jemali, Ab Halim Tamuri, & Mohd Aderi Che Noh. (2014). Hubungan Antara Adab-Adab Pembelajaran Tahfiz Dan Pencapaian Hafazan Pelajar. The Online Journal of Islamic Education, 2(2), 73-82. Azmil Hashim. (2010). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Darul Quran dan Maahad Tahfiz al-Quran Negeri [Unpublished doctoral dissertation]. Tesis Ijazah Doktor Falsafah. Universiti Kebangsaan Malaysia. Chua Yan Piaw. (2006). Kaedah dan statistik penyelidikan. Malaysia: Mc. Graw Hill Sdn Bhd. Habibah Mat Rejab. (2018). Pelaporan Dan Pensijilan Tahfiz Di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) Mulai Tahun 2017. Ke Arah Pengiktirafan Huffaz di Malaysia. Selangor: Darul Quran JAKIM. Intan Zakiah Jamaluddin. (2018). Pengaruh Kesediaan Dalaman, Strategi Pembangunan Dalaman, Strategi Latihan Dan Strategi Menghafaz Al-Qur’an Terhadap Pencapaian Subjek Ḥifẓ Al-Qur’an Pelajar Tahfiz Di Malaysia [Unpublished doctoral dissertation]. Tesis PhD. Universiti Utara Malaysia. Kementerian Pendidikan Malaysia, (2016). Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pendidikan Malaysia, Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab di Sekolah Menengah Kementerian Pendidikan Malaysia. Bilangan 1. Khalid Ahmad Dahlan. (2016). Kaedah Pentaksiran dalam Pendidikan Tahfiz: Ke arah Melahirkan Huffaz Berkualiti Tinggi. Mohd Yakub Zulkifli Mohd Yusoff & Nordin Ahmad (Ed.). Memperkasa Generasi Penghafaz Al-Quran (hh. 72-75). Kuala Kubu Bharu: Darul Quran, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. Lembaga Peperiksaan. (2016). Dasar Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia. Lembaga Peperiksaan. (2018). Panduan Pentaksiran Hifz al-Quran Sijil Pelajaran Malaysia. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia. Mardhiah Yahaya, Zetty Nurzuliana, & Aslam Farah. (2018). Isu Dalam Pendidikan Tahfiz: Satu Analisis. e-Proceeding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan (PASAK3 2018):, 141-148. Mardhiah Yahaya. (2017). Penilaian Program Tahfiz Ulul Albab Di Maktab Rendah Sains Mara [Unpublished doctoral dissertation]. Tesis Sarjana. Universiti Penyelidikan Sultan Idris. Misnan Jemali, & Azmil Hashim. (2015). Kajian Mengenai Hubungan antara Teknik Pembelajaran Tahfiz dan Pencapaian Hafazan al-Qur’an Para Pelajar. Jurnal Perspektif, 6(2), 15-25. Misnan Jemali, Ab. Halim Tamuri, & Azmil Hashim. (2014). Kaedah Pengajaran Al-Quran Sekolah Menengah Kebangsaan Di Negeri Perak. International Jurnal of Islamic Studies and Arabic Language Education, 1(1), 35-44. Mohamad Marzuqi Abd. Rahim, Ahmad Yussuf, Abd. Hadi Borham, & Muhammad Akramin Kamarul Zaman. (2016). Amalan Pengajaran Pensyarah Tahfiz Al-Quran di Malaysia. Journal of Islamic Educational Research (JIER) Special Issue, 1, 11-20. Mohamad Marzuqi Abd. Rahim, & Azmil Hashim. (2017). Pendekatan Pengajaran Dalam Kalangan Pensyarah Tahfiz Al-Quran di Malaysia. Jurnal Perspektif: Special Issue, 1, 78-88. Mohamad Marzuqi Abdul Rahim. (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan Al-Quran: Satu Kajian Maahad Tahfiz Al-Quran Zon Tengah [Unpublished doctoral dissertation]. Kertas Projek Sarjana. Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia: Universiti Pendidikan Sultan Idris. Mohd Huzaimi Abdul Manap, Zolkepli Haron, & Norasmah Othman. (2020). Penilaian Pelaksanaan Program Pentaksiran Alternatif Sekolah Rendah (PASR) di Sekolah Rendah Pendidikan Khas Integrasi. Jurnal Pendidikan Malaysia, 45(1), 9-16. Mohd Jamalil Ismail, Sabri Mohamad, Tengku Intan Zarina Tengku Puji, & Nor Hafizi Yusof. (2017). Strategi Kecemerlangan Institusi Pendidikan Tahfiz Al-Quran: Satu Tinjauan Literatur. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 15(1), 55-65. Muhammad Zulazizi Mohd Nawi, Muhammad Amirul Mohd Nor, Mohd Rashidi Omar, & Norhisham Muhamad. (2021). Pembacaan Al-Quran dalam Pendidikan Masa Kini: Satu Tinjauan Umum. Jurnal al-Turath, 6(1), 43-55. Muhd Zulhilmi Haron, Mohamad Khairi Haji Othman, & Mohd. Isha Awang. (2019). Keperluan Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) Sekolah Menengah Kementerian Pendidikan Malaysia. Practitioner Research, 1, 289-316. Murihah Abdullah, Abdul Hafiz Abdullah, Arief Salleh Rosman, & Mohd Faeez Illias. (2015). Strategi Awal Menghafaz Al-Quran Menurut Abu Dzar Al- Qalamuni. The 5th Annual International Quranic Conference, 1-16. Nik Md Saiful Azizi Nik Abdullah, Rabi’atul Athirah Muhamad Isa, & Rosma Osman. (2016). Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz Al-Quran Berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Memperkasa Generasi Penghafaz Al-Quran. Noor Fadilah Ambo, & Siti Eishah Mokhsein. (2019). Trend & Isu Dalam Pembelajaran Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) Di Malaysia. Journal of Islamic, Social, Economics and Development (JISED), 4(27), 16-25. Nor Musliza Mustafa, & Mokmin Basri. (2014). Perbandingan Kaedah Hafazan Al-Quran Tradisional Dan Moden: Satu Kajian Awal. Proceeding of The Social Sciences Research ICSSR 2014, 827-834. Rabi’atul Athirah Muhamad Isa. (2016). Pelaksanaan Mata Pelajaran Hifz Al-Quran Berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab: Kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur [Unpublished doctoral dissertation]. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Sejarah Perkembangan dan Status Terkini Pengajian Tahfiz di Malaysia: Manhaj dan Model. (2016). Muzakarah Institusi Tahfiz Negara Wilayah Utara. Siti Khadizah Kaimin, & Ahmad Yussuf. (2021). Masalah Dan Cabaran Guru Tahfiz Dalam Pelaksanaan Pengajaran Tahfiz Model Ulul Albab Sekolah Menengah Di Kementerian Pelajaran Malaysia. Proceedings of the 7th International Conference on Quran as Foundation of Civilization (SWAT 2021) FPQS, Universiti Sains Islam Malaysia 6-7 October 2021. Siti Nurjanah Mastor Mustafa, Siti Aisyah Johan, & Jimaain Safar. (2020). Tahap Pencapaian Hafazan Murid Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) Sekolah Menengah. Al-Hikmah, 12(2), 35-52. Solahuddin Ismail. (2016). Institusi Tahfiz Di Malaysia: Prospek Dan Cabaran. Simposium Antarabangsa Tahfiz.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |