UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pengajaran guru pelatih Pendidikan
Islam UPSI dan kaedah serta teknik terbaik dalam mata pelajaran sirah. Seramai 108
orang pelajar semester 6 dan semester 7 jurusan Pendidikan Islam telah dipilih sebagai
sampel kajian. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik yang mengandungi tiga
bahagian iaitu bahagian A mengenai demografi responden, bahagian B mengenai
amalan pengajaran guru pelatih Pendidikan Islam dalam mata pelajaran sirah dan
bahagian C mengenai pandangan guru pelatih terhadap kaedah dan teknik yang terbaik
dalam mata pelajaran sirah. Data soal selidik ini dianalisis secara deskriptif dengan
menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) bagi
mendapatkan kekerapan, peratusan, nilai min dan sisihan piawai. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa amalan pengajaran guru pelatih Pendidikan Islam pada
peringkat permulaan pengajaran berada pada tahap yang tinggi dengan nilai min 4.41.
Manakala, amalan pengajaran guru pelatih dalam komponen perkembangan
pengajaran pula berada pada tahap yang tinggi dengan nilai min 4.24 dan amalan
pengajaran guru pelatih Pendidikan Islam pada peringkat akhir pengajaran juga
mendapat nilai min yang tinggi iaitu 4.2. Dapatan kajian juga menunjukkan kaedah
bercerita mendapat nilai min yang paling tinggi berbanding kaedah yang lain iaitu
dengan nilai min 3.93. Justeru itu, beberapa implikasi kajian serta beberapa cadangan
kajian lanjutan telah dikemukakan oleh pengkaji. |
References |
Ab Halim Tamuri & Mohamad Khairul Azman Ajuhary. (2010). Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam Berkesan Berteraskan Konsep Mu‛allim. Journal of Islamic and Arabic Education 2(1), 2010 43-56. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/777/1/14.pdf
Abdul Halim El-Muhammady. (1984). Pendidikan Islam: Skop dan Matlamatnya. Jurnal Pendidikan Islam, 1, 10-23.
Abdul Halim Mat Diah. (1989). Pendidikan Islam di Malaysia. Kuala Lumpur: Angkatan Belia Islam Malaysia
Abdullah Ishak. (1995). Pendidikan Islam dan Pengaruhnya di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abd. Ghafar Md Din. (2003). Prinsip dan Amalan Pengajaran. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.
Abdul Rahim Abd Rashid. (2000). Panduan Latihan Mengajar. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Abdul Rasid Jamian, Nurul Nadiah Razali & Shamsudin Othman. (2015). Keupayaan Guru Pelatih Terhadap Pelaksanaan Aktiviti Semasa Latihan Mengajar Dalam Pembentukan Guru Novis. Jurnal Pendidikan Malaysia 40(1)(2015): 75, 81. Diperoleh daripada http://journalarticle. ukm.my/8849/1/10Keupayaan.pdf
Alias Azhar. (2013). Pendemokrasian Sistem Pendidikan Islam di Malaysia: Satu tinjauan. ATIKAN, 3(1). Diperoleh daripada https://www.journals.mindamas.c om/index.php/atikan/article/view/145
Ariegusrini Agus & Mohamad Johdi Salleh. (2009). Kreativiti Pengajaran Dan Pembelajaran Sejarah. Dlm. Abdul Razaq & Isjoni. Transformasi pengajaran dan pembelajaran Sejarah (183–196). Penerbitan bersama: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Asmawati Suhid, Abd. Muhsin Ahmad, Syaza Mohd Sabri & Azreen Effendy Mohamad. (2015). Pendidikan untuk semua: Amalannya dalam sistem Pendidikan Islam di Malaysia. International Journal of Education and Training (InjET), 1(2), 1-7. Diperoleh daripada http://www.injet.upm.edu.my
Atan Long. (1986). Pedagogi Kaedah Am Mengajar. Petaling Jaya: Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Azyumardi Azra. (1998). Esei-esei Intelektual Muslim dan Pendidikan Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.
Budi Haryanto. (2016). Perbandingan Pendidikan Islam di Indonesia dan Malaysia. Adabiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 81-98. Diperoleh daripada http://ojs.umsida.ac.id/index. php/ajpi/article/viewFile/166/174
Erlando Doni Sirait. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1). Diperoleh daripada https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/viewFil e/750/659
Fathi Yakan. (1997). al-Tarbiah al-Wiqaiyyah fi al-Islam. Beirut: Muassasah al- Risalah.
Ghazali Darussalam. (2004). Pedagogi Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.
Hasan Al-Sharqawi. (1983). Nahw Tarbiah Islamiah. Iskandariah: Muassasah Thiyab al-Jami‘ah.
Haziyah Hussin, Mohd Aderi Che Noh, Muhamad Razak Idris, Farid Mat Zain, Hamdi Ishak, Salamiah Ab. Ghani & Abdulroya Panaemalae. (2019). Amalan Pengajaran Guru di Pondok Bantan, Nakhon Si Thammarat, Thailand. International Journal of Islamic Thought, 16, 24-37. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/14054/1/IJIT-Vol-16-Dec-2019_3_24-3 7.pdf
Jamaliah Abidin & Hafizhah Zulkifli. (2021). Keberkesanan Aplikasi Teknik One Stay Three Stray Dalam Pembelajaran Bidang Sirah Pendidikan Islam. In Seminar Inovasi Pendidikan Islam Dan Bahasa Arab 2021. Diperoleh daripada http://irep.iium.edu.my/93415/4/SIPIBA%202021%20eProsiding.pdf#page=1 52
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2017). Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (KSSM) Pendidikan Islam Tingkatan 3. Bahagian Pembangunan Kurikulum. Diperoleh daripada https://www.sistemguruonline.my/wp-content /uploads/2018/12/DSKP-KSS M-Tingkatan-3-Pendidikan-Islam.pdf
Khalilurrahman. (2021). Pendidikan Islam Omar Muhammad Al-Toumy Al-Syaibany Falsafah Al-Tarbiyah Al-Islamiyyah. Tarbiyah Darussalam: Jurnal Ilmiah Kependidikan dan Keagamaan, 5(2). Diperoleh daripada http://ojs.iai-daruss alam.ac.id/index.php/tarbiyahdrs/article/view/190
Ikwan Lubis SE, Maimun Aqsha Lubis, Taib, Siti Hajar Taib, Khairuddin, Ilminza Zakaria, Mohamed Yusoff Mohd Nor, ... & Wan Ali Akbar Wan Abdullah. (2021). Dasar Falsafah Dan Polisi Pendidikan Bersepadu: Pengalaman Malaysia. Asean Comparative Education Research Journal on Islam and Civilization (Acer-J). Eissn2600-769x, 4(1), 1-19. Diperoleh daripada http://sp aj.ukm.my/acerj/index.php/acer-j/article/view/70
JAPIM. (2003). Keperihalan Dasar dan Prinsip Kurikulum Semakan Tahun 2003: Pendidikan Islam dan Bahasa arab KBSR/KBSM. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Maimun Aqsha Lubis, Mohd Sham Kamis, Sohaina Mohd Salleh, Zunidar, Usiono, Eka Yusnaldi, … & Ikwan Lubis SE. (2021). Isu Terkini Pendidikan Islam di Era Pandemik Covid 19 Di Malaysia. Asean Comparative Education Research Journal on Islam and Civilization (ACER-J). eISSN2600-769X, 4(1), 75-91. Diperoleh daripada http://spaj.ukm.my/acerj/index.php/acer-j/article/view/72
Misnan Jemali, Ibrahim Hashim, Azmil Hashim, Abdul Kadir Arifin & Ishak Ismail. (2012). Strategi Pengajaran Pendidikan Islam. Tanjong Malim: Emeritus Publications
Mohamad Najib Abdul Ghafar (1999). Penyelidikan Pendidikan. Skudai: Penerbitan Universiti Teknologi Malaysia
Mohd Aderi Che Noh, Khadijah Abdul Razak & Ahmad Yunus Kasim. (2015). Pendidikan dan Pengajaran: Kajian Amalan Guru Pendidikan Islam. Proceeding 7th International Seminar on Regional Education (Vol. 1, pp. 269- 283). Diperoleh daripada https://isre.prosiding.unri.ac.id/index.php/ISRE/artic le/view/3047
Mohd Musnizam Jaafar @ Mustapha, Ab. Halim Tamuri & Rohizan Ya. (2012). Konsep Berilmu Di Kalangan Guru Pendidikan Islam Satu Keperluan Dalam Membangunkan Modal Insan. Proceedings of the International Seminar on Teacher and Islamic Education [SEAPPI2012], Senai, Johor Bahru, Malaysia (pp. 8-9). Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/53933/1/Mohd
MusnizamJaafar@Mustapha2012_KonsepberilmudikalanganguruPI.pdf Mohd Roslan Mohd Nor & Wan Mohd Tarmizi Wan Othman. (2011). Sejarah dan perkembangan pendidikan Islam di Malaysia. At-Ta'dib, 6(1). Diperoleh daripada http://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tadib/article/viewFile/54 7/485
Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim. (2017). Pelaksanaan Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam Sekolah Menerusi Kaedah Penyoalan Berdasarkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Journal of Advanced Research in Social and Behavioural Sciences, 7(1), 1-9. Diperoleh daripada https://www.akademiabaru.com/doc/ARSBSV7_N1_P1_9.pdf
Nidzamuddin Zakaria, Wan Nur Amirah Wan Mohd Suhaimi, Asna Bisyarah Abu Samah & Nur E’zzati Mohd Asri. (2019). Keberkesanan Mata Pelajaran Sirah Rasul Di Sekolah Rendah Islam (Sri) Ikram Musleh: Satu Tinjauan Di Negeri Sembilan. Journal of Hadith Studies. Diperoleh daripada https://oarep.usim. edu.my/jspui/handle/123456789/5014
Norfishah Mat Rabi. (2022). Penulisan Proposal Penyelidikaan Ilmiah. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Nur Adibah Liyana Awi & Hafizhah Zulkifli. (2020). Kaedah Fan-N-Pick dalam Pembelajaran Sirah Pendidikan Islam: Fan-N-Pick Method in The Learning of Sirah in Islamic Education. ATTARBAWIY: Malaysian Online Journal of Education, 4(2), 61-69. Diperoleh daripada https://attarbawiy.kuis.edu.my /index.php/jurnal/article/view/42
Omardin Ashaari. (1999). Pengajaran Kreatif untuk Pembelajaran Aktif. Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur
Perger, P. (2011). Identifying Mathematics in children’s literature: Year Seven students result. Proceedings of the AAMT MERGA Conference, Alice Springs. Diperoleh daripada https://researchspace.auckland.ac.nz/handle/2292/11260
Robiatul A'dawiah, J., & Halimah, B. Z. (2011). Cerita Interaktif untuk Pembangunan Sains Cakerawala. Pembentangan dalam Multimedia and Creative Content Symposium, UPSI.
Saifulazry Mokhtar, Kasoma Thia, Habibah Artini Ramlie, Abang Mohd. Razif Abang Muis. (2019). Falsafah Pendidikan Islam Merentas Kurikulum Alaf Ke-21. Prosiding Persidangan Antarabangsa Pengajian Kemanusiaan Kali ke-2, 19 September 2019 (hlm. 94-105). Kota Kinabalu: Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah.
Shahabuddin Hashim, Rohizani Yaakub & Mohd Zohir Ahmad. (2007). Pedagogi, Strategi dan Teknik Mengajar Dengan Berkesan. Kuala Lumpur: PTS Professional.
Shamsul Nizar. (2001). Pengantar Dasar-dasar Pemikiran Pendidikan Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama.
Sharifah Alwiah Alsagoff. (1986). Ilmu Pendidikan: Pedagogi. Kuala Lumpur: Heinemann (Malaysia) Sdn Bhd.
Su, C. H. (2009). Perbandingan Penggunaan Kaedah Bercerita Dan Kaedah Konvensional Terhadap Minat, Motivasi Dan Pencapaian Murid Tahun Lima Sekolah Kebangsaan Cina Dalam Pendidikan Moral. (Tesis yang tidak diterbitkan). Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.
Syahraini Tambak. (2016). Metode Bercerita Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 1-26. Diperoleh daripada https://journal.uir.ac.id/index.php/althariqah/article/view/614
Tajuddin Nur. (2011). Perbandingan Tujuan Pendidikan Islam dengan Pendidikan Barat. Majalah Ilmiah SOLUSI, 10(20). Diperoleh daripada http://journal.unsi ka.ac.id/index.php/solusi/article/view/374
Tengku Sarina Aini Tengku Kasim & Faridah Che Husain. (2008). Pendekatan Individu Dalam Pengajaran Pendidikan Islam Sebagai Wahana Melahirkan Modal Insan Bertamadun. Jurnal Usuluddin, 27, 141-156. Diperoleh daripada https://mjes. um.edu.my/index.php/JUD/article/download/6360/4033
Zahiah Haris @ Harith & Mustapha Kamal Ahmad Kassim. (2011). Pendidikan Islam Kursus Perguruan Lepas Ijazah di Institut Pendidikan Guru Malaysia: Kaedah Dan Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Yang Berkesan. ATIKAN, 1(2). Diperoleh daripada https://www.journals.mindamas.com/index.php/atikan/art icle/view/120 |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |