UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Main Author :Nursyafiqah D R Ristu
Title :Amalan pengajaran guru pelatih Pendidikan Islam UPSI dalam mata pelajaran sirah
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains Kemanusiaan
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pengajaran guru pelatih Pendidikan Islam UPSI dan kaedah serta teknik terbaik dalam mata pelajaran sirah. Seramai 108 orang pelajar semester 6 dan semester 7 jurusan Pendidikan Islam telah dipilih sebagai sampel kajian. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik yang mengandungi tiga bahagian iaitu bahagian A mengenai demografi responden, bahagian B mengenai amalan pengajaran guru pelatih Pendidikan Islam dalam mata pelajaran sirah dan bahagian C mengenai pandangan guru pelatih terhadap kaedah dan teknik yang terbaik dalam mata pelajaran sirah. Data soal selidik ini dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) bagi mendapatkan kekerapan, peratusan, nilai min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan bahawa amalan pengajaran guru pelatih Pendidikan Islam pada peringkat permulaan pengajaran berada pada tahap yang tinggi dengan nilai min 4.41. Manakala, amalan pengajaran guru pelatih dalam komponen perkembangan pengajaran pula berada pada tahap yang tinggi dengan nilai min 4.24 dan amalan pengajaran guru pelatih Pendidikan Islam pada peringkat akhir pengajaran juga mendapat nilai min yang tinggi iaitu 4.2. Dapatan kajian juga menunjukkan kaedah bercerita mendapat nilai min yang paling tinggi berbanding kaedah yang lain iaitu dengan nilai min 3.93. Justeru itu, beberapa implikasi kajian serta beberapa cadangan kajian lanjutan telah dikemukakan oleh pengkaji.

References

Ab Halim Tamuri & Mohamad Khairul Azman Ajuhary. (2010). Amalan Pengajaran

Guru Pendidikan Islam Berkesan Berteraskan Konsep Mu‛allim. Journal of

Islamic and Arabic Education 2(1), 2010 43-56. Diperoleh daripada

http://journalarticle.ukm.my/777/1/14.pdf

 

Abdul Halim El-Muhammady. (1984). Pendidikan Islam: Skop dan Matlamatnya.

Jurnal Pendidikan Islam, 1, 10-23.

 

Abdul Halim Mat Diah. (1989). Pendidikan Islam di Malaysia. Kuala Lumpur:

Angkatan Belia Islam Malaysia

 

Abdullah Ishak. (1995). Pendidikan Islam dan Pengaruhnya di Malaysia. Kuala

Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

 

Abd. Ghafar Md Din. (2003). Prinsip dan Amalan Pengajaran. Kuala Lumpur: Utusan

Publications & Distributors Sdn Bhd.

 

Abdul Rahim Abd Rashid. (2000). Panduan Latihan Mengajar. Kuala Lumpur:

Dewan Bahasa dan Pustaka

 

Abdul Rasid Jamian, Nurul Nadiah Razali & Shamsudin Othman. (2015). Keupayaan

Guru Pelatih Terhadap Pelaksanaan Aktiviti Semasa Latihan Mengajar Dalam

Pembentukan Guru Novis. Jurnal Pendidikan Malaysia 40(1)(2015): 75, 81.

Diperoleh daripada http://journalarticle. ukm.my/8849/1/10Keupayaan.pdf

 

Alias Azhar. (2013). Pendemokrasian Sistem Pendidikan Islam di Malaysia: Satu

tinjauan. ATIKAN, 3(1). Diperoleh daripada https://www.journals.mindamas.c

om/index.php/atikan/article/view/145

 

Ariegusrini Agus & Mohamad Johdi Salleh. (2009). Kreativiti Pengajaran Dan

Pembelajaran Sejarah. Dlm. Abdul Razaq & Isjoni. Transformasi pengajaran

dan pembelajaran Sejarah (183–196). Penerbitan bersama: Fakulti

Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

 

Asmawati Suhid, Abd. Muhsin Ahmad, Syaza Mohd Sabri & Azreen Effendy

Mohamad. (2015). Pendidikan untuk semua: Amalannya dalam sistem

Pendidikan Islam di Malaysia. International Journal of Education and

Training (InjET), 1(2), 1-7. Diperoleh daripada http://www.injet.upm.edu.my

 

Atan Long. (1986). Pedagogi Kaedah Am Mengajar. Petaling Jaya: Fajar Bakti Sdn.

Bhd.

 

Azyumardi Azra. (1998). Esei-esei Intelektual Muslim dan Pendidikan Islam. Jakarta:

Logos Wacana Ilmu.

 

Budi Haryanto. (2016). Perbandingan Pendidikan Islam di Indonesia dan

Malaysia. Adabiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 81-98. Diperoleh

daripada http://ojs.umsida.ac.id/index. php/ajpi/article/viewFile/166/174

 

Erlando Doni Sirait. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar

Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1). Diperoleh

daripada https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/viewFil

e/750/659

 

Fathi Yakan. (1997). al-Tarbiah al-Wiqaiyyah fi al-Islam. Beirut: Muassasah al-

Risalah.

 

Ghazali Darussalam. (2004). Pedagogi Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Utusan

Publications & Distributors Sdn Bhd.

 

Hasan Al-Sharqawi. (1983). Nahw Tarbiah Islamiah. Iskandariah: Muassasah Thiyab

al-Jami‘ah.

 

Haziyah Hussin, Mohd Aderi Che Noh, Muhamad Razak Idris, Farid Mat Zain, Hamdi

Ishak, Salamiah Ab. Ghani & Abdulroya Panaemalae. (2019). Amalan

Pengajaran Guru di Pondok Bantan, Nakhon Si Thammarat,

Thailand. International Journal of Islamic Thought, 16, 24-37. Diperoleh

daripada http://journalarticle.ukm.my/14054/1/IJIT-Vol-16-Dec-2019_3_24-3

7.pdf

 

Jamaliah Abidin & Hafizhah Zulkifli. (2021). Keberkesanan Aplikasi Teknik One Stay

Three Stray Dalam Pembelajaran Bidang Sirah Pendidikan Islam. In Seminar

Inovasi Pendidikan Islam Dan Bahasa Arab 2021. Diperoleh daripada

http://irep.iium.edu.my/93415/4/SIPIBA%202021%20eProsiding.pdf#page=1

52

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2017). Dokumen Standard Kurikulum dan

Pentaksiran (KSSM) Pendidikan Islam Tingkatan 3. Bahagian Pembangunan

Kurikulum. Diperoleh daripada https://www.sistemguruonline.my/wp-content

/uploads/2018/12/DSKP-KSS M-Tingkatan-3-Pendidikan-Islam.pdf

 

Khalilurrahman. (2021). Pendidikan Islam Omar Muhammad Al-Toumy Al-Syaibany

Falsafah Al-Tarbiyah Al-Islamiyyah. Tarbiyah Darussalam: Jurnal Ilmiah

Kependidikan dan Keagamaan, 5(2). Diperoleh daripada http://ojs.iai-daruss

alam.ac.id/index.php/tarbiyahdrs/article/view/190

 

Ikwan Lubis SE, Maimun Aqsha Lubis, Taib, Siti Hajar Taib, Khairuddin, Ilminza

Zakaria, Mohamed Yusoff Mohd Nor, ... & Wan Ali Akbar Wan Abdullah.

(2021). Dasar Falsafah Dan Polisi Pendidikan Bersepadu: Pengalaman

Malaysia. Asean Comparative Education Research Journal on Islam and

Civilization (Acer-J). Eissn2600-769x, 4(1), 1-19. Diperoleh daripada http://sp

aj.ukm.my/acerj/index.php/acer-j/article/view/70

 

JAPIM. (2003). Keperihalan Dasar dan Prinsip Kurikulum Semakan Tahun 2003:

Pendidikan Islam dan Bahasa arab KBSR/KBSM. Kuala Lumpur: Kementerian

Pendidikan Malaysia.

 

Maimun Aqsha Lubis, Mohd Sham Kamis, Sohaina Mohd Salleh, Zunidar, Usiono,

Eka Yusnaldi, … & Ikwan Lubis SE. (2021). Isu Terkini Pendidikan Islam di

Era Pandemik Covid 19 Di Malaysia. Asean Comparative Education Research

Journal on Islam and Civilization (ACER-J). eISSN2600-769X, 4(1), 75-91.

Diperoleh daripada http://spaj.ukm.my/acerj/index.php/acer-j/article/view/72

 

Misnan Jemali, Ibrahim Hashim, Azmil Hashim, Abdul Kadir Arifin & Ishak Ismail.

(2012). Strategi Pengajaran Pendidikan Islam. Tanjong Malim: Emeritus

Publications

 

Mohamad Najib Abdul Ghafar (1999). Penyelidikan Pendidikan. Skudai:

Penerbitan Universiti Teknologi Malaysia

 

Mohd Aderi Che Noh, Khadijah Abdul Razak & Ahmad Yunus Kasim. (2015).

Pendidikan dan Pengajaran: Kajian Amalan Guru Pendidikan Islam.

Proceeding 7th International Seminar on Regional Education (Vol. 1, pp. 269-

283). Diperoleh daripada https://isre.prosiding.unri.ac.id/index.php/ISRE/artic

le/view/3047

 

Mohd Musnizam Jaafar @ Mustapha, Ab. Halim Tamuri & Rohizan Ya. (2012).

Konsep Berilmu Di Kalangan Guru Pendidikan Islam Satu Keperluan Dalam

Membangunkan Modal Insan. Proceedings of the International Seminar on

Teacher and Islamic Education [SEAPPI2012], Senai, Johor Bahru, Malaysia

(pp. 8-9). Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/53933/1/Mohd

 

MusnizamJaafar@Mustapha2012_KonsepberilmudikalanganguruPI.pdf

Mohd Roslan Mohd Nor & Wan Mohd Tarmizi Wan Othman. (2011). Sejarah dan

perkembangan pendidikan Islam di Malaysia. At-Ta'dib, 6(1). Diperoleh

daripada http://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tadib/article/viewFile/54

7/485

 

Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim. (2017). Pelaksanaan Amalan

Pengajaran Guru Pendidikan Islam Sekolah Menerusi Kaedah Penyoalan

Berdasarkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Journal of Advanced

Research in Social and Behavioural Sciences, 7(1), 1-9. Diperoleh daripada

https://www.akademiabaru.com/doc/ARSBSV7_N1_P1_9.pdf

 

Nidzamuddin Zakaria, Wan Nur Amirah Wan Mohd Suhaimi, Asna Bisyarah Abu

Samah & Nur E’zzati Mohd Asri. (2019). Keberkesanan Mata Pelajaran Sirah

Rasul Di Sekolah Rendah Islam (Sri) Ikram Musleh: Satu Tinjauan Di Negeri

Sembilan. Journal of Hadith Studies. Diperoleh daripada https://oarep.usim.

edu.my/jspui/handle/123456789/5014

 

Norfishah Mat Rabi. (2022). Penulisan Proposal Penyelidikaan Ilmiah. Tanjong

Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Nur Adibah Liyana Awi & Hafizhah Zulkifli. (2020). Kaedah Fan-N-Pick dalam

Pembelajaran Sirah Pendidikan Islam: Fan-N-Pick Method in The Learning of

Sirah in Islamic Education. ATTARBAWIY: Malaysian Online Journal of

Education, 4(2), 61-69. Diperoleh daripada https://attarbawiy.kuis.edu.my

/index.php/jurnal/article/view/42

 

Omardin Ashaari. (1999). Pengajaran Kreatif untuk Pembelajaran Aktif. Dewan

Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur

 

Perger, P. (2011). Identifying Mathematics in children’s literature: Year Seven

students result. Proceedings of the AAMT MERGA Conference, Alice Springs.

Diperoleh daripada https://researchspace.auckland.ac.nz/handle/2292/11260

 

Robiatul A'dawiah, J., & Halimah, B. Z. (2011). Cerita Interaktif untuk

Pembangunan Sains Cakerawala. Pembentangan dalam Multimedia and

Creative Content Symposium, UPSI.

 

Saifulazry Mokhtar, Kasoma Thia, Habibah Artini Ramlie, Abang Mohd. Razif Abang

Muis. (2019). Falsafah Pendidikan Islam Merentas Kurikulum Alaf Ke-21.

Prosiding Persidangan Antarabangsa Pengajian Kemanusiaan Kali ke-2, 19

September 2019 (hlm. 94-105). Kota Kinabalu: Pusat Penataran Ilmu dan

Bahasa, Universiti Malaysia Sabah.

 

Shahabuddin Hashim, Rohizani Yaakub & Mohd Zohir Ahmad. (2007). Pedagogi,

Strategi dan Teknik Mengajar Dengan Berkesan. Kuala Lumpur: PTS

Professional.

 

Shamsul Nizar. (2001). Pengantar Dasar-dasar Pemikiran Pendidikan Islam. Jakarta:

Gaya Media Pratama.

 

Sharifah Alwiah Alsagoff. (1986). Ilmu Pendidikan: Pedagogi. Kuala Lumpur:

Heinemann (Malaysia) Sdn Bhd.

 

Su, C. H. (2009). Perbandingan Penggunaan Kaedah Bercerita Dan Kaedah

Konvensional Terhadap Minat, Motivasi Dan Pencapaian Murid Tahun Lima

Sekolah Kebangsaan Cina Dalam Pendidikan Moral. (Tesis yang tidak

diterbitkan). Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.

 

Syahraini Tambak. (2016). Metode Bercerita Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama

Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 1-26. Diperoleh

daripada https://journal.uir.ac.id/index.php/althariqah/article/view/614

 

Tajuddin Nur. (2011). Perbandingan Tujuan Pendidikan Islam dengan Pendidikan

Barat. Majalah Ilmiah SOLUSI, 10(20). Diperoleh daripada http://journal.unsi

ka.ac.id/index.php/solusi/article/view/374

 

Tengku Sarina Aini Tengku Kasim & Faridah Che Husain. (2008). Pendekatan

Individu Dalam Pengajaran Pendidikan Islam Sebagai Wahana Melahirkan

Modal Insan Bertamadun. Jurnal Usuluddin, 27, 141-156. Diperoleh daripada

https://mjes. um.edu.my/index.php/JUD/article/download/6360/4033

 

Zahiah Haris @ Harith & Mustapha Kamal Ahmad Kassim. (2011). Pendidikan Islam

Kursus Perguruan Lepas Ijazah di Institut Pendidikan Guru Malaysia: Kaedah

Dan Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Yang Berkesan. ATIKAN, 1(2).

Diperoleh daripada https://www.journals.mindamas.com/index.php/atikan/art

icle/view/120


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.