UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini dijalankan untuk mengetahui masalah dan penyelesaian dalam meningkatkan
penguasaan retorik, Uruvaga Ani (Metafora) dan Pinvarunilai Ani (Repitasi) dalam
puisi kesusasteraan Bahasa Tamil, Tingkatan 5. Pada era moden ini, para pelajar
menghadapi banyak masalah dalam penguasaan retorik. Disebabkan ini, kebanyakkan
pelajar tidak meminati untuk mengambil subjek kesusasteraan Bahasa Tamil. Kajian
ini dijalankan dengan dua objektif iaitu mengenalpasti faktor pelajar tingkatan lima
kurang minat dalam penguasaan retorik dan meningkatkan penguasaan Uruvaga Ani
(Metafora) dan Pinvarunilai Ani (Repitasi) melalui lagu filem Bahasa Tamil dalam
kalangan pelajar tingkatan lima. Pengkaji telah menggunakan teori
‘Thandiyalangaram’ dalam kajian ini. Pengkaji telah menggunakan ujian Pra, borang
Soal Selidik, Temu Bual, borang Penilaian, borang Pemerhatian, ujian Pasca untuk
mengumpul data bagi kajian ini. Selain itu, kajian ini telah dijalankan di Kawasan Bukit
Bintang, Brickfields, Kuala Lumpur. Pengkaji menggunakan kaedah gabungan iaitu
kuantitatif dan kualitatif. Dua orang guru Bahasa Tamil dan 10 orang pelajar tingkatan
lima telah melibatkan diri dalam kajian ini. Hasil kajian ini, didapati bahawa terdapat
pelbagai masalah dalam kalangan pelajar untuk menguasai retorik. Antaranya, susah
untuk membezakan jenis-jenis retorik dan cara pembelajaran retorik tidak menarik.
Pengkaji turut dapat mengetahui cara mengatasi masalah ini dalam kalangan pelajar
dengan menggunakan pendekatan lagu filem. Akhir sekali, kajian ini akan membawa
banyak faedah kepada para pelajar, guru dan Kementerian Pendidikan. |
References |
Cahnmann-Taylor, M. (2012 ). “Poetry in Qualitative Research” in The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods, SAGE Publications, Thousand Oaks,. பக். 638-640. doi:http://dx.doi.org/10.4135/9781412963909
Coromina, I, S. (2000). An Original Approach to the Teaching of Songs in the Classroom. Retrieved on December 1, 2011 from http://exchanges.state.gov/englishteaching/forum
Delvi Wahyuni dan Witri Oktavia. (2018). PKM Kelompok Guru Bahasa Inggeris Yang Mengalami Kesulitan Dalam Mengajarkan Puisi Dalam Inggeris Di Sman 1 Ampek Angkek Dan Sman 1 Banuhampu Kabupaten Agam. http://jurnal.unpad.ac.id/pkm/article/view/19369 தைத்திலிருந்து (2020, February 1) பதிவிறக்கப்பட்டது
Hidayat, A. ( 2013, February 22). THE USE OF SONGS IN TEACHING STUDENTS’ LISTENING ABILITY. https://www.academia.edu/download/53312036/322- 569-1-SM_1.pdf -இல் இருந்து எடுக்கப்பட்டது
Latha. (2000). THE STUDY OF POETRY. http://www.gacariyalur.ac.in/econtent/english/ug/UG-III-16ACCEN10- PRINCIPLESOFLITERARYCRITICISM.pdf -இல் இருந்து எடுக்கப்பட்டது.
Lynch, M, L. (2005). Using Popular Song to Improve language Listening Comprehension Skills. Retrieved on November 29, 2011 from http://ezinearticles.com/?Using- Popular-Songs-to-Improve- LanguageListening-Comprehension-Skills&id=104984
Mary Fatimah Subet. (2015). Sajak “Pelacur Tua”: Analisis Teori Relevan. http://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/4261/1386 எனும் இரணயத் தைத்திலிருந்து (2019, ீரல 15) பதிவிறக்கப்பட்டது.
Murphey, T (1990). Song and Music in Language learning. New York: Bern, Frankfurt and Main.
Oktavia, D. W. (2018). PKM Kelompok Guru Bahasa Inggeris. http://jurnal.unpad.ac.id/pkm/article/view/19369 -இல் இருந்து எடுக்கப்பட்டது.
Sofuan Saadon. (2012). Makna Tersurat dan Makna Tersirat. http://sosiosofuan.blogspot.com/2012/03/13-makna-tersurat-dan-makna tersirat.html எனும் இரணயத் தைத்திலிருந்து (2020, February 1) பதிவிறக்கப்பட்டது.
Subet, M. F. (2015, July 15). Sajak “Pelacur Tua”: Analisis Teori Relevan. http://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/4261/1386 -இல் இருந்து எடுக்கப்பட்டது.
இைவைசு. (1998 ). இலக்கண வைலாறு .
ைசுவதி & பபான்ைி (2018). 21ஆம் நூற்றாண்டு இலக்கண இலக்கியம். திரைப்படப் பாடல்கள் வழி அணியிலக்கணம்: மதிப்பீட்டு நிரலயில் காஹுட் பயன்பாடு. Talias.org இரணய கட்டுரைகள்,16-30.
ி.பாலசுப்ைமணியம். (1998). தமிழ் இலக்கிய வைலாறு .
ிவகுமார்,கி.தண்டியலங்காைம். http://www.tamilvu.org/courses/degree/d031/d0313.pdf எனும் இதணயத்திலிருந்து (2019, ீரல 8) பதிவிறக்கப்பட்டது.
பாண்டியைா ன், க. (2018). தமிழ் இலக்கியம். http://ulagatamil.in/wpcontent/ uploads/2018/07/ எனும் இரணயத் தைத்திலிருந்து (2019, ீரல 10) பதிவிறக்கப்பட்டது.
பாமா பபாிய ாமி. (2018). கவிரத கற்பித்தரல எைிரமப்படுத்தும் தமிழ்த் திரை இர ப்பாடல்கள். Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 2(4), 302-314.
பிைபாகைன், உ. (2012). தமிழ்க் கற்பித்தல் முரறகள். Kubakonam: Aravinth Publications
மமல ியக் கல்வி அரமச்சு. (2018). தை அடிப்பரடயிலாை பாடத்திட்டம் மதிப்பீட்டு ஆவணம். மகாலாலம்பூர்: கரலத்திட்ட மமம்பாட்டுப் பிாிவு.
பைட்டியார், ந. (2016). தமிழ் பயிற்றும் முரற . |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |