UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Perema Soundaraj
Title :Meningkatkan kemahiran penguasaan Uruvaga Ani (Metafora) dan Pinvarunilai Ani (Repitasi) dalam puisi kesusasteraan Bahasa Tamil tingkatan lima melalui lagu filem Bahasa Tamil
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini dijalankan untuk mengetahui masalah dan penyelesaian dalam meningkatkan penguasaan retorik, Uruvaga Ani (Metafora) dan Pinvarunilai Ani (Repitasi) dalam puisi kesusasteraan Bahasa Tamil, Tingkatan 5. Pada era moden ini, para pelajar menghadapi banyak masalah dalam penguasaan retorik. Disebabkan ini, kebanyakkan pelajar tidak meminati untuk mengambil subjek kesusasteraan Bahasa Tamil. Kajian ini dijalankan dengan dua objektif iaitu mengenalpasti faktor pelajar tingkatan lima kurang minat dalam penguasaan retorik dan meningkatkan penguasaan Uruvaga Ani (Metafora) dan Pinvarunilai Ani (Repitasi) melalui lagu filem Bahasa Tamil dalam kalangan pelajar tingkatan lima. Pengkaji telah menggunakan teori ‘Thandiyalangaram’ dalam kajian ini. Pengkaji telah menggunakan ujian Pra, borang Soal Selidik, Temu Bual, borang Penilaian, borang Pemerhatian, ujian Pasca untuk mengumpul data bagi kajian ini. Selain itu, kajian ini telah dijalankan di Kawasan Bukit Bintang, Brickfields, Kuala Lumpur. Pengkaji menggunakan kaedah gabungan iaitu kuantitatif dan kualitatif. Dua orang guru Bahasa Tamil dan 10 orang pelajar tingkatan lima telah melibatkan diri dalam kajian ini. Hasil kajian ini, didapati bahawa terdapat pelbagai masalah dalam kalangan pelajar untuk menguasai retorik. Antaranya, susah untuk membezakan jenis-jenis retorik dan cara pembelajaran retorik tidak menarik. Pengkaji turut dapat mengetahui cara mengatasi masalah ini dalam kalangan pelajar dengan menggunakan pendekatan lagu filem. Akhir sekali, kajian ini akan membawa banyak faedah kepada para pelajar, guru dan Kementerian Pendidikan.

References

Cahnmann-Taylor, M. (2012 ). “Poetry in Qualitative Research” in The SAGE

Encyclopedia of Qualitative Research Methods, SAGE Publications, Thousand

Oaks,. பக். 638-640. doi:http://dx.doi.org/10.4135/9781412963909

 

Coromina, I, S. (2000). An Original Approach to the Teaching of Songs in the

Classroom. Retrieved on December 1, 2011 from

http://exchanges.state.gov/englishteaching/forum

 

Delvi Wahyuni dan Witri Oktavia. (2018). PKM Kelompok Guru Bahasa Inggeris Yang

Mengalami Kesulitan Dalam Mengajarkan Puisi Dalam Inggeris Di

Sman 1 Ampek Angkek Dan Sman 1 Banuhampu Kabupaten

Agam. http://jurnal.unpad.ac.id/pkm/article/view/19369 தைத்திலிருந்து

(2020, February 1) பதிவிறக்கப்பட்டது

 

Hidayat, A. ( 2013, February 22). THE USE OF SONGS IN TEACHING STUDENTS’

LISTENING ABILITY. https://www.academia.edu/download/53312036/322-

569-1-SM_1.pdf -இல் இருந்து எடுக்கப்பட்டது

 

Latha. (2000). THE STUDY OF POETRY.

http://www.gacariyalur.ac.in/econtent/english/ug/UG-III-16ACCEN10-

PRINCIPLESOFLITERARYCRITICISM.pdf -இல் இருந்து எடுக்கப்பட்டது.

 

Lynch, M, L. (2005). Using Popular Song to Improve language Listening

Comprehension Skills. Retrieved on November 29, 2011 from

http://ezinearticles.com/?Using- Popular-Songs-to-Improve-

LanguageListening-Comprehension-Skills&id=104984

 

Mary Fatimah Subet. (2015). Sajak “Pelacur Tua”: Analisis Teori Relevan.

http://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/4261/1386 எனும்

இரணயத் தைத்திலிருந்து (2019, ீரல 15) பதிவிறக்கப்பட்டது.

 

Murphey, T (1990). Song and Music in Language learning. New York: Bern,

Frankfurt and Main.

 

Oktavia, D. W. (2018). PKM Kelompok Guru Bahasa Inggeris.

http://jurnal.unpad.ac.id/pkm/article/view/19369 -இல் இருந்து எடுக்கப்பட்டது.

 

Sofuan Saadon. (2012). Makna Tersurat dan Makna Tersirat.

http://sosiosofuan.blogspot.com/2012/03/13-makna-tersurat-dan-makna

tersirat.html எனும் இரணயத் தைத்திலிருந்து (2020, February 1)

பதிவிறக்கப்பட்டது.

 

Subet, M. F. (2015, July 15). Sajak “Pelacur Tua”: Analisis Teori Relevan.

http://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/4261/1386 -இல்

இருந்து எடுக்கப்பட்டது.

 

இைவைசு. (1998 ). இலக்கண வைலாறு .

 

ைசுவதி & பபான்ைி (2018). 21ஆம் நூற்றாண்டு இலக்கண இலக்கியம். திரைப்படப்

பாடல்கள் வழி அணியிலக்கணம்: மதிப்பீட்டு நிரலயில் காஹுட்

பயன்பாடு. Talias.org இரணய கட்டுரைகள்,16-30.

 

ி.பாலசுப்ைமணியம். (1998). தமிழ் இலக்கிய வைலாறு .

 

ிவகுமார்,கி.தண்டியலங்காைம்.

http://www.tamilvu.org/courses/degree/d031/d0313.pdf எனும்

இதணயத்திலிருந்து (2019, ீரல 8) பதிவிறக்கப்பட்டது.

 

பாண்டியைா ன், க. (2018). தமிழ் இலக்கியம். http://ulagatamil.in/wpcontent/

uploads/2018/07/ எனும் இரணயத் தைத்திலிருந்து (2019, ீரல 10)

பதிவிறக்கப்பட்டது.

 

பாமா பபாிய ாமி. (2018). கவிரத கற்பித்தரல எைிரமப்படுத்தும் தமிழ்த் திரை

இர ப்பாடல்கள். Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 2(4),

302-314.

 

பிைபாகைன், உ. (2012). தமிழ்க் கற்பித்தல் முரறகள். Kubakonam: Aravinth Publications

 

மமல ியக் கல்வி அரமச்சு. (2018). தை அடிப்பரடயிலாை பாடத்திட்டம் மதிப்பீட்டு

ஆவணம். மகாலாலம்பூர்: கரலத்திட்ட மமம்பாட்டுப் பிாிவு.

 

பைட்டியார், ந. (2016). தமிழ் பயிற்றும் முரற .


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.