UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Matlamat kajian ini adalah untuk mengenal pasti masalah tatabahasa ‘Irupeyaroṭṭup
paṇputtokai’ dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 dan meningkatkan pemahaman
tatabahasa mereka melalui kaedah permainan 'Grammar Poker'. Kajian ini mempunyai
dua objektif. Ia termasuklah mengetahui tahap pencapaian pelajar Tingkatan 4 dalam
tatabahasa ‘Irupeyaroṭṭu Paṇputtokai’ dan meningkatkan pemahaman tentang
tatabahasa ‘Irupeyaroṭṭu Paṇputtokai’ dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 melalui
kaedah permainan 'Grammar Poker'. Pendekatan kuantitatif dan kualitatif telah
digunakan dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan di sebuah sekolah menengah di Sungai
Petani, Negeri Kedah. Seorang guru bahasa Tamil dan lima belas pelajar tingkatan empat
telah dipilih oleh pengkaji untuk kajian ini. Kaedah temu bual, pra saringan, pemerhatian
dan pasca saringan telah digunakan untuk mengumpul data dalam kajian ini. Temu bual
dan kertas ujian penilaian digunakan sebagai instrumen kajian. Kajian ini adalah
berdasarkan teori tatabahasa ‘Tholkappiyam’. Pada akhir kajian ini, tahap pencapaian
pelajar Tingkatan 4 dalam tatabahasa ‘Irupeyaroṭṭu Paṇputtokai’ telah dikenalpasti.
Tahap pencapaian berkurangan dalam kalangan pelajar sebelum pra peperiksaan dan
meningkat selepas pasca peperiksaan. Selain itu, kaedah permainan 'Grammar Poker'
terbukti dapat meningkatkan pemahaman tatabahasa ‘Irupeyaroṭṭu Paṇputtokai’ dalam
kalangan pelajar Tingkatan 4. Hal ini dapat dilihat daripada peningkatan pencapaian
pelajar dalam pasca ujian. Akhir sekali, kajian ini sangat berguna pada masa hadapan
kepada para pelajar, guru, KSSM. |
References |
Ajay Bhardwaj. (2016). Importance of Education in Human Life: a Holistic Approach. International Journal of Science and Consciousness, 23-28.
Alf Inge Wang, Rabail Tahir. (2017). State of the art in Game Based Learning: Dimensions for Evaluating Educational Games. Conference: ECGBL , ND.
Ashairi Suliman, Melor Md Yunus. (2014). A Glimpse on the Re-Introduction of English Literature in Malaysian Secondary Schools. International Journal of Languages and Literatures, 151-164.
Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2018). Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Bahasa Tamil Tingkatan 4 dan 5. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Bavani Arumugam, Abdul Jalil Othman, Mohanadass Ramasamy. (2019). Tahap pengetahuan isi kandungan tatabahasa Tamil Punarriyal dalam kalangan guru pelatih. Journal of Social Sciences, 54-66.
Caldwell Cook. H. (1999). The Play Way: An Essay in Educational Method. United Kingdom: William Heinemann Publishers.
Faridah Binti Che In, Afham Zulhusmi bin Ahmad. (2018). KAJIAN KEBERKESANAN PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERASASKAN APLIKASI KAHOOT: SATU KAJIAN TINDAKAN TERHADAP KURSUS PRINCIPLES OF MARKETING. 6th World Congress on Technical and Vocational Education and Training (WoCTVET 2018) , ND.
Garba, Byabazaire, Busthami. (2015). Toward the Use of 21st Century Teaching- Learning Approaches: The Trend of Development in Malaysia. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 72-79.
Komathy Anthony. (2020). மிழ்பமாழி இலக்ைணம் ைற்ைல் ைற்ெித் லில் வள ைள யின் ெயன்ொடு. Journal Of Valartamil, 17-28.
Lorenzo Salas-Morera, Antonio Arauzo-Azofra, Laura García-Hernández. (2012). Analysis of online quizzes as a teaching and assessment tool. Journal of Technology and Science Education, 42.
Luu Trong Tuan, Nguyen Thi Minh Doan. (2010). Teaching English Grammar Through Games. Studies in Literature and Language, 61-75.
M.S.S.T Tharshan. (2019, ND ND). Wordpress. Retrieved from Kirishblog: https://kirishblog.files.wordpress.com/2019/01/type-of-researchcopy02.
Marta Curto Prieto, Lara Orcus Palma, Pedro Jesus Blazquez Tobias, Francisco Javier Moilina Leon. (2018). Use of Kahoot and EdPuzzle by Smartphone in the Classroom: The Design of a Methodological Proposal. Conference proceedings, 6-10.
Mohd. Hilmi B. Hamzah, Juliana Emilia Dourado. (2018). Using Grammar Games in Teaching Grammar: A Case Study in SMK Damai Jaya. NN, ND.
Siaw-Fong Chung. (2014). A Communicative Approach To Teaching Grammar: Theory And Practice. The English Teacher, 33-50.
Zheng Ling. (2015). Explicit Grammar and Implicit Grammar Teaching for English Major Students in University. David Publishing, 556-560.
அக்னிபுத் ன், எ. ை. (2008). பு ியயநாக்ைில் நன்னூல். பசன்ளன: மணிவாசைர் ெ ிப்ெைம்.
அருள்நா ன், வ. (2019). ைல்வியில் ஆ ாய்ச்சி: ஓர் அைிமுைம். யெ ாக்: ஆசிாியர் ைல்விக் ைழைம் ஈப்யொ வைாைம்.
இன்னாசி, ச. (2009). பசால்லியல். பசன்ளன: ொாி புத் ைப் ெண்ளண.
பைாழந் சாமி. (2020). பொருண்ளமயியல் அணுகுமுளையில் யவற்றுளம, இருபெயப ாட்டுப் ெண்புத்ப ாளை ஆைியவற்ளைக் ைற்ெித் ல். Kalanjiyam - International Journal of Tamil Studies, 2456-5148.
யைாம ி ிருவாணம். (2021). நான்ைாம் ெடிவ ைருத்து விைக்ைக் ைட்டுள ளய 'The Process Wheel' வழி எழுதும் ிைளன யமம்ெடுத்து ல் . Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
சாமிக்ைண்ணு பெெமணி, ைார்த் ியைஸ் பொன்ளனயா, ைிங்ஸ்ைன் ொல் ம்பு ாஜ், வீ பலஷ்மி ச வணயொ ி. (2014). இ ண்ைாவது உலைத் மிழ்க்ைல்வி ஆ ாய்ச்சி மாநாட்டு ஆய்வைங்ைல். Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
சீனி ளநனா முைம்மது. (2015). நல்ல மிழ் இலக்ைணம். மயலசியா: உங்ைள் கு ல் எண்ைர்ெிள சு.
மிழண்ணல். (2009 ). ப ால்ைாப்ெியம். மதுள : மீனாட்சி புத் ை நிளலயம் .
ெ ந் ாமனார், அ. ை. (2020). நல்ல மிழ் எழு யவண்டுமா? பசன்ளன : அல்லி நிளலயம் .
ெிய மநந் ினி ய முடு, யமாைன ாஸ் இ ாமசாமி. (2018). ைண்ண ாசன் ிள யிளசப் ொைல்ைைில் அணி இலக்ைணம். மிழ்ப் யெ ாய்வு ஆய்வி ழ், ND.
பொள்ைாச்சி நசன். (2007, 10 15). சிற்ைி ழ்ச் பசய் ி. Retrieved from thamizham: https://www.thamizham.net/ithazh/sisae/sis/sis068.htm
மயனான்மணி ய வி. (2017). இலக்ைணம் ைற்ெித் லில் பு ிய சிந் ளனைள். இலக்ைண ஆய்வில் ஒரு துமி, 112-124.
மயனான்மணி ய வி. (2017). இலக்ைண ஆய்வில் ஒரு துமி. Kajang: My Story Enterprise. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |