UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :article
Subject :LB1501 Primary Education
ISSN :2289-3032
Main Author :Abdul Rahman Norazizah, Md Yassin Sopia, Mohd Yusop Noor Ashikin,
Title :Pembelajaran secara inisiatif kanak-kanak menerusi pendekatan projek: dari tumbuh-tumbuhan ke sekaki payung
Place of Production :Universiti Pendidikan Sultan Idris
Year of Publication :2016

Full Text :
Kajian ini dijalankan untuk melihat bagaimana kanak-kanak meneroka persekitaran dan membina pengetahuan mengenai perkara dalam kehidupan seharian mereka. Malah peranan pendidik sebagai pendengar yang peka dan pemerhati yang mahir terhadap setiap perbualan kanak-kanak di dikenal pasti di sepanjang proses pembelajaran. Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk kajian kes ke atas sebuah tadika di negeri Perak. Data kajian diperolehi menerusi pemerhatian menggunakan rakaman video, analisis dokumen dan temu bual bagi mengenal pasti pelaksanaan aktiviti penyiasatan serta peranan guru sebagai pemudah cara dalam membina pengetahuan kehidupan dunia sebenar berasaskan minat dan inisiatif kanak-kanak. Projek terhasil daripada persoalan yang dibina dan dikemukakan oleh kanak-kanak berdasarkan minat terhadap sesuatu topik. Menerusi projek, pendidik tidak hanya menawarkan jawapan bagi setiap persoalan kanak-kanak namun menyediakan aktiviti eksplorasi di mana kanak-kanak memperolehi jawapan sendiri melalui penyiasatan yang dijalankan dalam bilik darjah, kajian lapangan dan khidmat pakar. Tujuan artikel ini adalah untuk menggabungkan perspektif teoritikal dan amalan terbaik dalam kalangan pendidik yang mengamalkan Pendekatan Projek bagi memulakan pembelajaran menerusi inisiatif kanak-kanak. Pendekatan Projek memberi penekanan terhadap pembelajaran secara fleksibel dan mendalam menerusi penyiasatan. Dapatan kajian kes terhadap kanak-kanak berusia tiga tahun mendapati bahawa pendidik memainkan peranan penting sebagai pemudah cara dalam menyediakan sumber dan bahan untuk penerokaan kanak-kanak terhadap topik yang diminati. Selain itu, pengetahuan kanak-kanak mengenai konsep asas sains turut bertambah menerusi aktiviti projek yang dijalankan.

References
1. Copple, C. & Bredekamp, S. (2009) Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children. 2. Craft, A., McConnon, L., & Matthews, A. (2012). Child-initiated play and professional creativity: Enabling four-year-olds’ possibility thinking. Thinking Skills and Creativity, 7(1), 48-61. 3. Elkind, D. (2007). The power of play: How spontaneous, imaginative activities lead to happier, healthier children. Cambridge, MA: DaCappo Press. 4. Greenman, J. (1988). Caring spaces, learning places: Children’s environments that work. Redmond, WA: Exchange Press. 5. Helm, J. H. (2015). Becoming young thinkers: Deep project work in the classroom. Teachers College Press. ISBN 978-0-8077-5594-5. 6. Helm, J.H., & Katz, L. G. (2014). Young investigators: The project approach in the early years. New York: Teachers College Press. 7. Katz, L. G, Chard, S. C. & Kogan, Y. (2014). Engaging children’s minds: The project approach-third edition. United Stated of America: Praeger.ISBN 978-1-4408-2872-0. 8. Katz, L., & Chard, S. C. (2000). Engaging children's minds: The project approach. Greenwood Publishing Group. ISBN 1-56750-501-5. 9. Li, H., Wang, X. C., & Wong, J. M. S. (2011). Early childhood curriculum reform in China: Perspectives from examining teachers' beliefs and practices in Chinese literacy teaching. Chinese Education & Society, 44(6), 5-23. 10. Lindon, J., & Rouse, L. (2013). Child-initiated learning. Teaching Solutions. 11. Martlew, J., Stephen, C., & Ellis, J. (2011). Play in the primary school classroom? The experience of teachers supporting children’s learning through a new pedagogy. Early Years, 31(1), 71-83. 12. Musgrove, F., & Taylor, P. H. (2012). Society and the teacher's role (RLE Edu N). Routledge. 13. QCAA (Queesland Curriculum and Assessment Authority). (2016). Observation template 6 (Learning Story). Muat turun dari http://www.qcaa.qld.edu.au/kindergarten/samplestemplates. 14. Waite, S. (2011). Teaching and learning outside the classroom: Personal values, alternative pedagogies and standards. Education 3–13, 39(1), 65-82.

This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.