UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Full Text : |
Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat perkembangan emosi kanak-kanak dalam aktiviti muzik. Kajian ini telah dijalankan di sebuah taska di Petaling Jaya, Selangor. Reka bentuk kajian yang dijalankan adalah penyelidikan secara kualitatif. Kajian ini melibatkan empat orang kanak-kanak taska iaitu tiga orang kanak-kanak lelaki dan seorang kanak-kanak perempuan yang berumur tiga tahun. Kaedah kajian yang digunakan bagi pengumpulan data ialah pemerhatian menggunakan borang senarai semak, temubual dan analisis dokumen. Borang senarai semak yang digunakan adalah mengenai tahap perkembangan emosi kanakkanak sebelum dan selepas aktiviti muzik menggunakan Didi & Friends. Manakala temubual bersama guru taska dijalankan untuk mendapatkan pandangan terhadap perkembangan emosi kanak-kanak dalam aktiviti menggunakan lagu Didi & Friends. Hasil kajian menunjukkan bahawa aktiviti muzik menggunakan lagu Didi & Friends memberi impak yang positif dalam membantu perkembangan emosi kanak-kanak dan amat wajar digunakan sebagai alternatif kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran. |
References |
1. Azli Ariffin & Abu Bakar Yusof. (2013). Pembinaan modul pedagogi MK2K berasaskan muzik untuk kurikulum prasekolah. Tesis Sarjana Pendidikan Awal Kanak-Kanak,
Universiti Pendidikan Sultan Idris Kampus Sultan Azlan Shah, Tanjong Malim, Perak.
2. Bahagian Pendidikan Awal Kanak-kanak (PERMATA), Jabatan Perdana Menteri. (2010).
Kurikulum PERMATA Negara: Asuhan dan dididkan awal kanak-kanak 0-4 tahun. Putrajaya: Jabatan Perdana Menteri.
3. Elizabeth Adang’O. (2016). The interrelation between music education and cultural education in early childhood music education in Kenya. International Yearbook for
Research in Arts Education.
4. Hamisan Salim. (2010). Penggunaan muzik dalam pembelajaran dan pengajaran kerja amali kemahiran hidup sekolah rendah. Johor. Universiti Teknologi Malaysia.
5. Hanizah Abdul Bahar. (2010). Penggunaan dan integrasi muzik dalam pengajaran dan pembelajaran di prasekolah Seri Mawar, Institut Pendidikan Guru, Kampus Ipoh: Satu
kajian kes. Tanjong Malim. Universiti Pendidikan Sultan.
6. Kirschner & Tomasello. (2010). Joint music making promotes prosaically behavior in 4 years old children: Music Educators Journal, 96: 39-43.
7. Lagerlöf, Pernilla; Wallerstedt, Cecilia; Pramling & Niklas. (2013). Engaging children's participation in and around a new music technology through playful framing.
International Journal of Early Years Education, Vol. 21 Issue 4, p325-335.
8. Muhd Amirull Deraman. (2014). Penggunaan lagu kanak-kanak dalam membantu penguasaan kosa kata bahasa Inggeris kanak-kanak berusia tiga tahun di Taska NCDRC. Seminar Pendidikan dan Pengajaran dan Pembelajaran, UKM.
9. Naughton, G.M & William, G. (2009). Teaching young children. (2nd Ed). Australia: Open University Press.
10. Parlakian R. & Lerner C. (2010). Beyond twinkle, twinkle. using music with infants and toddlers. National Association for the Education of Young Children. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |