UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Abd Razak Jusoh
Title :Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2011
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini dibuat bagi mengetahui hubungan perkaitan di antara sikap dan pencapaian pelajar terhadap pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Kajian dijalankan menggunakan kaedah soal-selidik, kepustakaan, perbincangan dengan pensyarah dan guru-guru Sains. Satu set soalan soal selidik telah disediakan untuk mengumpul dan meninjau pandangan dan pendapat pelajar tentang pelaksanaan pengajaran Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Huraian keputusan kajian ini pada keseluruhannya dibuat secara statistik deskriptif dengan menggunakan jadual frekuensi dan peratusan. Pengkaji juga menggunakan Crosstab dan Ujian Khi Kuasadua untuk melihat perhubungan yang signifikan antara dua variabel. Min dan Standard Deviation digunakan untuk melihat masalah pelajar mempelajari Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Hasil kajian mendapati majoriti pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran guru dan kurang menunjukkan minat dan kesungguhan dalam mempelajari mata pelajaran Sains. Selain itu mereka juga bersikap negatifterhadap kepentingan Sains dari segi pendidikan, Sains dan teknologi. Kebanyakan pelajar yang dikaji mendapati mereka merasakan situasi pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris agak ‘membebankan’,‘menyukarkan’ serta ‘mengelirukan’. Mereka juga merasa bosan kerana kurang mendapat keijasama daripada rakan-rakan dan guru Sains. Dapatan kajian juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara sikap dan pencapaian pelajar.Selain daripada itu, pelajar juga menghadapi masalah dalam pembelajaran iaitu masalah pertuturan dan masalah memahami buku teks Sains yang ditulis dalam Bahasa Inggeris. Dapatan kajian juga mendapati pelajar menghadapi masalah dalam membuat latihan di mana mereka tidak mampu untuk menyiapkannya dengan betul jika tidak mendapat bantuan dan jika tidak dapat meniru kawan. Ini menunjukkan pelajar kurang berminat terhadap mata pelajaran Sains kerana mereka sukar memahami isi pelajaran kerana ianya diajar menggunakan Bahasa Inggeris walaupun mereka sedar akan kepentingannya untuk masa depan
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)