UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Mohd Zamhari Mohd Salleh
Title :Penggunaan laptop di kalangan guru guru mengajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2005
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengetahui secara statistikal penggunaan komputer laptop di kalangan guru-guru yang dibekalkan dengan peralatan tersebut dalam mengajar subjek Sains dan Matematik menggunakan Bahasa Inggeris dan hubungannya dengan minat, pengalaman, kecekapan, kemahiran, latihan, serta kesannya ke atas prestasi pencapaian pelajar dalam subjek yang berkenaan. Sampel untuk kajian ini terdiri daripada 10 orang guru yang merupakan kumpulan pertama di Sekolah Menengah Kebangsaan Khir Johari, Sungai Sumun, Perak yang telah dibekalkan dengan komputer laptop oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia bagi tujuan pengajaran subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini merupakan borang soal selidik yang mengandungi 36 item. Item-item dalam soal selidik ini merangkumi soalan-soalan mengenai aspek latar belakang guru sebagai responden, minat, pengalaman, kemahiran, kebolehan, sikap, tabiat penggunaan, kesesuaian latihan serta pengharapan dan pendapat mereka terhadap penggunaan komputer laptop dalam pengajaran. Data yang telah dikumpul oleh penyelidik dianalisis dengan menggunakan perisian ‘Statistical Package for Social Science (SPSS), version 11.0 for Windows. Statistik deskriptif dan statistik inferensi digunakan untuk mentafsir data daripada soal seiidik. Dapatan daripada kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran mengenai tahap minat, kecekapan, kemahiran, kesesuaian latihan dan pengetahuan guru terhadap penggunaan laptop dalam proses pengajaran mereka dan seterusnya dalam meningkatkan tahap prestasi pelajar dalam subjek yang berkenaan. Ini sekaligus boleh menjadi kayu ukur kepada pihak pentadbir untuk menentukan program-program yang sesuai yang perlu diatur bagi memperbaiki segala kelemahan dan masalah yang mungkin wujud, terutamanya di peringkat guru yang mengendalikan komputer laptop atau melakukan penambahbaikan yang menjurus kepada peningkatan tahap pencapaian pelajar dalam akademik melalui penggunaan komputer laptop ini. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara pembolehubah pengalaman menggunakan komputer peribadi dengan kecekapan mengendalikan komputer laptop, di antara berminat menggunakan komputer laptop dengan kecekapan menggunakan komputer laptop dan di antara latihan yang sesuai dan mencukupi dengan peningkatan pencapaian pelajaran pelajar.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)