UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengetahui secara statistikal
penggunaan komputer laptop di kalangan guru-guru yang dibekalkan dengan peralatan
tersebut dalam mengajar subjek Sains dan Matematik menggunakan Bahasa Inggeris dan
hubungannya dengan minat, pengalaman, kecekapan, kemahiran, latihan, serta kesannya
ke atas prestasi pencapaian pelajar dalam subjek yang berkenaan. Sampel untuk kajian ini
terdiri daripada 10 orang guru yang merupakan kumpulan pertama di Sekolah Menengah
Kebangsaan Khir Johari, Sungai Sumun, Perak yang telah dibekalkan dengan komputer
laptop oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia bagi tujuan pengajaran subjek Sains
dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini
merupakan borang soal selidik yang mengandungi 36 item. Item-item dalam soal selidik
ini merangkumi soalan-soalan mengenai aspek latar belakang guru sebagai responden,
minat, pengalaman, kemahiran, kebolehan, sikap, tabiat penggunaan, kesesuaian latihan
serta pengharapan dan pendapat mereka terhadap penggunaan komputer laptop dalam
pengajaran. Data yang telah dikumpul oleh penyelidik dianalisis dengan menggunakan
perisian ‘Statistical Package for Social Science (SPSS), version 11.0 for Windows.
Statistik deskriptif dan statistik inferensi digunakan untuk mentafsir data daripada soal
seiidik. Dapatan daripada kajian ini diharapkan dapat memberi gambaran mengenai tahap
minat, kecekapan, kemahiran, kesesuaian latihan dan pengetahuan guru terhadap
penggunaan laptop dalam proses pengajaran mereka dan seterusnya dalam meningkatkan
tahap prestasi pelajar dalam subjek yang berkenaan. Ini sekaligus boleh menjadi kayu
ukur kepada pihak pentadbir untuk menentukan program-program yang sesuai yang perlu
diatur bagi memperbaiki segala kelemahan dan masalah yang mungkin wujud,
terutamanya di peringkat guru yang mengendalikan komputer laptop atau melakukan
penambahbaikan yang menjurus kepada peningkatan tahap pencapaian pelajar dalam
akademik melalui penggunaan komputer laptop ini. Dapatan kajian menunjukkan
terdapat hubungan yang signifikan di antara pembolehubah pengalaman menggunakan
komputer peribadi dengan kecekapan mengendalikan komputer laptop, di antara berminat
menggunakan komputer laptop dengan kecekapan menggunakan komputer laptop dan di
antara latihan yang sesuai dan mencukupi dengan peningkatan pencapaian pelajaran
pelajar. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |