UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan mengkaji perbandingan kesan antara Quizizz dan Google Form
terhadap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.
Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk eksperimen kuasi digunakan dalam kajian
ini. Seramai 31 orang murid Cina tingkatan dua di sebuah sekolah menengah dalam
daerah Sentul, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dilibatkan sebagai sampel kajian.
Kajian ini diukur dengan menggunakan kertas praujian dan pascaujian untuk mengenal
pasti tahap pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina tingkatan dua.
Sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan Quizizz seramai 15
orang murid dan kumpulan Google Form seramai 16 orang murid. Kumpulan Quizizz
diajar menggunakan Quizizz manakala kumpulan Google Form diajar menggunakan
Google Form. Pengajaran dan pembelajaran bagi kedua-dua kumpulan kajian
dijalankan selama empat minggu. Data kajian dianalisis dengan menggunakan analisis
deskriptif dan inferensi. Analisis desriptif merangkumi peratusan, min dan sisihan
piawai manakala analisis inferensi pula melibatkan ujian-t. Dapatan kajian
menunjukkan tidak terdapat perbezaan min yang signifikan dari segi pencapaian
imbuhan apitan bagi kumpulan Quizizz dan kumpulan Google Form dalam praujian
(t=0.909). Dapatan kajian dalam praujian dan pascaujian bagi kumpulan Google Form
dan kumpulan Quizizz masing-masing menunjukkan terdapat perbezaan min yang
signifikan iaitu (t=-5.803) bagi kumpulan Google Form dan (t=-3.991) bagi kumpulan
Quizizz. Dapatan kajian dalam pascaujian bagi kumpulan Quizizz dan kumpulan Google
Form dari segi pencapaian imbuhan apitan pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan
min yang signifikan (t=0.711). Kesimpulannya, pendekatan pembelajaran berasaskan
permainan atau berkonsep gamifikasi dapat meningkatkan pencapaian imbuhan apitan
Bahasa Melayu murid Cina. Implikasi kajian ini dapat membuktikan bahawa
penggunaan Quizizz dan Google Form adalah sesuai dan berupaya meningkatkan
pencapaian imbuhan apitan Bahasa Melayu murid Cina secara signifikan. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |