UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini dijalankan untuk membandingkan kesan penggunaan video dan buku teks terhadap pencapaian
, minat dan motivasi pelajar bagi topik putaran dan peredaran bumi dalam mata pelajaran geografi
tingkatan I. Video dibangunkan menggunakan Model ASSURE berpandukan Teori Konstruktivisme dan
Teori Pembelajaran Multimedia yang menggabungkan unsur visual, interaktif dan permainan. Kajian
dijalankan secara eksperimen dan tinjauan menggunakan soal selidik. Sampel kajian adalah seramai
62 orang pelajar. Pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan kumpulan
kawalan. Kumpulan eksperimen diuji menggunakan video. Manakala kumpulan kawalan menggunakan buku
teks. Analisis menggunakan ujian t clan nilai min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat
perbezaan yang signifikan antara pelajar yang menggunakan video dengan pelajar yang menggunakan
buku teks dalam aspek pencapaian, minat dan
motivasi pelajar.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |