UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan papan putih interaktif dalam meningkatkan penguasaan Bahasa Malaysia dalam kalangan murid tahun 3. Kaedah kuantitatif digunakan untuk menjalani kajian ini. Kaedah kuantitatif yang berbentuk eksperimen kuasi bagi tujuan menilai keberkesanan penggunaan papan putih interaktif dalam meningkatkan penguasaan Bahasa Malaysia dalam kalangan murid tahun 3. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan rawak melibatkan 40 orang murid tahun tiga yang mencapai keputusan markah antara 50% hingga 69% dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia dalam peperiksaan akhir tahun 2015 di sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina di daerah Pasir Gudang. Subjek kajian terdiri daripada 20 orang murid kumpulan eksperimen dan 20 orang murid kumpulan kawalan. Set ujian bertulis digunakan sebagai instrumen kajian. Data dianalisis menggunakan program Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 22.0. Hasil kajian menunjukkan bahawa penggunaan papan putih interaktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan penguasaan Bahasa Malaysia dalam kalangan murid tahun 3 secara signifikan berbanding kaedah konvensional. Justeru, sekolah perlu mula lebih proaktif bagi memastikan setiap bilik darjah dilengkapi dengan papan putih interaktif dan seterusnya memastikan guru menggunakannya dalam pengajaran dan pembelajaran. |
References |
1. Abd. Rahman Daud (2006). Teknologi Pendidikan, Konsep, Peranan dan Perkembangan. Selangor: Sutera Publication. 2. Abdul, K. (2014). Difficulties Facing Teachers in Using Interactive Whiteboards in Their Classes. American International Journal of Social Science, 3(2), 136–158. 3. Alghamdi, A., & Higgins, P. S. (2015). Investigating how teachers in primary schools in saudi arabia were trained to use interactive whiteboards and what their training, 30(30), 1–10. 4. Aytaç, T. (2013). Interactive Whiteboard factor in Education: Students’ points of view and their problems. Educational Research and Reviews, 8(20), 1907–1915. doi:http://dx.doi.org/10.5897/ERR2013.1595. 5. Behzadi, M.-H., & Manuchehri, M. (2013). Examining Creativity of Students through Smart Board in Learning Mathematics. Mathematics Education Trends and Research, 2013, 1–7. doi:10.5899/2013/metr-00008. 6. Chua Yan Piaw. (2011). Kaedah dan Statistik Penyelidikan Buku 1, Kaedah Penyelidikan (Edisi ketiga). Kuala Lumpur: Mc Graw Hill. 7. Fauzi Hussin, Jamal Ali & Mohd Saifoul Zamzuri Noor. (2014). Kaedah penyelidikan & Analisis Data SPSS. Kedah: UUM Press. 8. Jamalludin Harun, Baharuddin Aris dan Zaidatun Tasir. (2001). Pembangunan Perisian Multimedia: Satu Pendekatan Sistematik. Kuala Lumpur: Venton Publishing. Kementerian Pelajaran Malaysia. (2011). Kp(bpsh-spdk), 8–10. 9. Ladislaw, J. (n.d.). The use of SMART Boards for Smarter Teaching and Smarter Learning. 10. Mel Silberman. (2009). Pembelajaran Aktif: 101 Strategi Untuk Mengajar Apa Jua Subjek. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia. 11. Min, K., & Siegel, C. (2011). Integration of SMART board technology and effective teaching By, 7, 38–47. 12. Minor, M., Losike-Sedimo, N., Reglin, G., & Royster, O. (2013). Teacher technology integration professional development model (SMART board), pre-Algebra achievement, and smart board proficiency scores. SAGE Open, 3, 1–10. doi:10.1177/2158244013486994. 13. MStar (2011). USM Perkenal Papan Putih Interaktif Tingkatkan Kaedah Pengajaran. Dimuat turun pada Januari 25, 2016, daripada http://www.mstar.com.my/lain-lain/kampus/2011/04/07/usm-perkenal-papan-putih-interaktif-tingkatkan-kaedah-pengajaran/. 14. Nejem, K. M., & Muhanna, W. (2014). The Effect of Using Smart Board on Mathematics Achievement and Retention of Seventh Grade Students. International Journal of Education, 6(4), 107. doi:10.5296/ije.v6i4.6753. 15. Oigara, J. N., & Wallace, N. (2012). Modeling , Training , and Mentoring Teacher Candidates to Use SMART Board Technology, 9. 16. Riska, P. (2010). The impact of smart board technology on growth in mathematics achievement of gofted learners. Technology, 126. 17. Spears, A. Y. (2011). Investigating SMARTBoard Technology for Mathematics Education to Improve the Learning of Digital Native Students by Amy Yvonne Spears A Dissertation submitted to the Education Faculty of Lindenwood University in partial fulfillment of the requirements for. 18. Ting, S.P. (2009). Meningkatkan Minat dan Pembelajaran Sains Murid Tahun Tiga Melalui Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan ICT. Koleksi Artikel Penyelidikan Tindakan PISMP SN, 116-131. 19. Turan, B. (2014). Smart Board in Mathematics Education, the Use of Cartoon Characters İmpact on Student Success. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 143, 809–815. doi:10.1016/j.sbspro.2014.07.481. 20. Utusan Melayu Online (2014, October 14). Murid SJKC Perlu Kuasai Bahasa Melayu. Dimuat turun pada Disember 28, 2015, daripada http://ww1.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20141014/dn_07/Murid-SJKC-perlu-kuasai-bahasa-Melayu#ixzz3Zc0GOVjf. 21. Widener, J., Instructor, S., & Academy, C. (n.d.). A SMARTer Way to teach Foreign Language : The SMART Board TM Interactive Whiteboard as a Language Learning Tool. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |