UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Tujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti tahap kepuasan pelanggan di kaunter kaunter Jabatan
Pelajaran Terengganu (JPT). Perkara yang paling penting pada hari ini adalah kepuasan hati
pelanggan. Sekiranya pelanggan tidak berpuashati, mereka akan memberikan satu pandangan yang
negatif terhadap mutu kerja sesebuah organisasi tersebut. Sekiranya sesebuah organisasi tidak
berjaya memuaskan hati pelanggannya, segala tindakan yang organisasi lakukan untuk mencapai kualiti
dan menawarkan perkhidmatan terbaik, tidak bermakna sama sekali. Di sini bolehlah dikatakan bahawa,
kepuasan pelanggan adalah ialah tanggapan pelanggan bahawa harapan mereka telah dipenuhi ataupun
melebihi apa yang dijangkakan. Matlamat utama organisasi sepatutnya ialah menghasilkan
seseorang pelanggan yang sentiasa berpuashati dan setia bersama-sama organisasi. Justeru itu
meyediakan perkhidmatan yang berkualiti tinggi dan perkhidmatan yang terbaik akan tercapai apabila
organisasi menghitung matlamat utarnanya. Apabila organisasi mempunyai suatu data hitungan atau
nilaian yang boleh disandarkan ke atas sesuatu sikap, sesebuah organisasi akan dapat melihat dengan
jelas bagaimana sesuatu sikap itu mempunyai hubungan dengan prestasi diri dan organisasi. Cara
meminta pelanggan menilai organisasi berdasarkan tahap kualiti dan perkhidmatan serta tahap
kepuasan mereka, hampir-harnpir menjamin bahawa organisasi akan bekerja keras untuk meningkatkan
usahanya untuk mencapai misi dan visinya. Berdasarkan dapatan kajian yang telah dibuat, didapati
bahawa nilai min atau nilai skor kepuasan pelanggan yang paling tinggi ialah dari aspek elemen
nyata fizikal iaitu (4.4389), manakala aspek terendah ialah aspek nyata alatan (4.2370). Analisis
deskriptif ini ialah dengan menggunakan program SPSS versi 11.0. Penilaian yang dilakukan
menyebabkan orang ramai menikrnati rasa kepuasan terhadap kejayaan yang telah dicapai. Penilaian
juga boleh dijadikan asas untuk membentuk suatu sistem penganugerahan yang hanya boleh berjaya
dilakukan sekiranya didasarkan kepada objektif tertentu dan data yang boleh dihitung. Keseluruhan
daripada dapatan kajian ini menunjukkan kualiti perkhidmatan di JPT mencapai tahap kualiti yang
telah ditetapkan.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |