UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 4 |
Simplified search suggestions : Abdul Halim Ali |
1 | 2009 monograph | Construction of English grammar syllabus : focus on the construction of simple sentences Ibrahim Adbul Halim, Abu Abdul Ghani, The ability to produce and understand sentences is prerequisite to learning but many Malaysian students face serious problem in producing and understanding them. In this study, the knowledge and skills of simple sentence construction among 600 rural/urban students were investigated; observation and interviews with their teachers were carried out to investigate whether teachers taught sentence building. The students were asked to translate 80 Bahasa Melayu sentences into English. Their sentences were analyzed for accuracy and errors based on 8 different sentence patterns and different forms such as questions and passive. The results show that students' ability to construct sentences was very poor. The easiest sentence pattern was NP + be + NP and the most difficult pattern was NP + VP in the perfect. Their skills in forming all question forms were poor especially in using correct auxiliaries. The poor ability to construct simple sentences was evident due to the negligence of teachers in..... 2913 hits |
2 | 2008 monograph | Kesan dasar pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris di sekolah rendah Haron Isahak, Gapor Abdul Latif, Masran Md Imasir, Ibrahim Abdul halim, Mohamed Nor Mariam, Tujuan kajian ini ialah untuk melihat kesan dasar penggunaan Bahasa lnggeris sebagai bahasa pengantar Matematik dan Sains di sekolah (PPSMI), terutama di sekolah rendah: sejauh manakah dasar ini berkesan untuk meningkatkan pembelajaran dan prestasi murid dalam kedua-dua mata pelajaran ini; dan sejauh manakah ia meningkatkan kemahiran pelajar dalam Bahasa lnggeris, seperti yang diharapkan oleh Kerajaan apabila dasar ini diumumkan dalam Julai 2002, dan mula dilaksanakan pada awal tahun 2003. Kajian ini merupakan kajian tinjauan soal selidik dan ujian Matematik, Sains dan Bahasa lnggeris di kalangan sampel murid Tahun 5 di sekolah rendah dalam tiga kohort, iaitu tinjauan Februari 2007 (N=1564) dari 27 buah sekolah rendah, Julai 2007 (N= 636) dari 13 buah sekolah, dan Januari 2008 (N= 1703) dari 28 buah sekolah. Murid ini telah mengalamai pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa lnggeris selama empat tahun, iaitu sejak dasar ini mula diperkenalkan. Dapatan dari ketiga-tiga sampel ini ..... 3115 hits |
3 | 2007 monograph | Reading skills of Malaysian students focus on the knowledge of linguistic cues Ibrahim Abdul Halim, Mohamed Nor Mariam, Abu Abdul Ghani, Atan@Abdullah Azizah, This study seeks to among others: create a bench-mark for ESL Malay students reading comprehension proficiency at the primary and secondary school level; identify the main factors that influence how much a student gains in reading achievement during a year of school; investigate the reasons as to why some students achieve high levels in reading while others do not and fail to read efficiently; find out what teachers do to increase their students' linguistic cues automatic recognition and reading achievement of what they read, whenever they read; document what teachers have done to increase ESL students' reading achievement and to suggest what teachers can do to increase students' reading achievement. The reading tests were conducted using Miller's (1995) Reading Assessment Techniques. There were six tests including: vocabulary tests, reading tests (word and parsing identification miscues), and reading comprehension tests. Participants were 1989 students and 360 teachers from both rural..... 2416 hits |
4 | 2007 monograph | Hubungkait kemahiran penggunaan komputer dengan perisian multimedia ke atas pembelajaran Matematik kanak·kanak prasekolah Masnan Abdul Halim, Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti hubungkait kemahiran komputer dengan perisian multimedia ke atas "pembelajaran matematik kanak-kanak prasekolah. Sarnpel terdiri daripada 29 orang kanak-kanak berumur lima dan enam tahun. Keputusan analisis Korelasi Pearson menunjukkan tidak terdapat perkaitan signifikan antara latar belakang keluarga dengan kemahiran komputer dan pembelajaran matematik kanak-kanak. Hasil ujian Korelasi yang dijalankan menunjukkan terdapat perkaitan negatif antara kemahiran komputer terhadap pembelajaran matematik kanak-kanak, Hasil dari ujian T-test mendapati tidak terdapat perbezaan kemahiran komputer di antara kanakkanak berumur lima dan enam tahun dan kebolehan antara kanak-kanak lelaki dan perempuan. Juga didapati tidak terdapat perbezaan antara kanak-kanak yang mempunyai komputer di rumah dengan yang tidak mempunyai komputer di rumah terhadap pembelajaran matematik mereka. Kajian ini memberi implikasi bahawa kanak-kanak boleh mendapat pengetahuan..... 1365 hits |