UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 5 |
Simplified search suggestions : Mamat M |
1 | 2008 monograph | Tekanan dan burnout dalam kalangan kaunselor sekolah menengah di negeri Pahang Darul Makmur Mamat Zulkifli, Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang menyebabkan tekanan dan burnout serta mengenalpasti kesan-kesan tekanan yang dialami oleh kaunselor sekolah-sekolah menengah empat daerah di negeri Pahang. Seramai 200 orang responden telah mengisi dan menjawab borang soal selidilc yang terdiri dari 82 orang responden lelaki dan 118 orang responden perempuan. Maklumatmaklumat kajian diperolehi dengan menggunakan satu set borang soal selidik. Data tersebut -dianalisa dengan menggunakan perisian SPSS versi 11. Pembolehubahpembolehubah tunggal dilaporkan dalam bentuk peratus, min, median dan kekerapan. Manakala perkaitan angkubah bebas dan angkubah bersandar diuji dengan menggunakan Ujian-t dan Kolerasi Pearson (r). Dapatan kajian menunjuklcan faktor-faktor tekanan seperti perhubungan kerja dan persekitaran terdapat hubungan yang signifikan di antara kaunselor lelaki dengan kaunselor perempuan. Manakala faktor-faktor yang menyebabkan burnout seperti bidang kerja, t..... 1032 hits |
2 | 2008 monograph | Enhancing chemistry teaching and learning using student interests and experiences of natural phenomena Ismail@Mamat Ramli, This research concentrated on providing the extensions of what is being taught in the classroom, confront embedded misconceptions directly and making learning integrated and holistic. The purpose of this project was to develop and evaluate the HTML-based courseware of chemistry in natural phenomena - "Chemistry Around Us !" as an additional source of teaching and learning in Basic Chemistry. This research involving five phases of works including Analysis of Source Materials, Prototype Design, Prototype Developing, Evaluation of Prototype and Report Writing. The development of the courseware was done using Windows-based Macromedia Dreamweaver, Apple Macintosh iMovie and GarageBand as the key softwares. The Courseware comprises of fourteen main topics, which total of 59 articles, ranging from natural phenomena, mystery, daily life activity, application in industry / household and history. In order for effective teaching and efficient learning, the interface had a balanced of the componen..... 1215 hits |
3 | 2006 monograph | Pola interaksi dan perkembangan sosioemosi di kalangan kanak-kanak prasekolah (etnik Cina dan Tamil) Hulu Selangor Mamat Nordin, Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti peranan interaksi sosial kanak-kanak dengan persekitaran mereka. Justeru, peranan interaksi kanak-kanak dengan rakan sebaya diberikan penekanan. Di samping itu, pihak sekolah turut dikaji sebagai pihak yang terlibat secara formal dalam membantu perkembangan emosi kanak-kanak. Kajian ini melihat kepada peranan yang dimainkan oleh guru dan hubungan dengan kanak-kanak. Antara pemboleh ubah-pemboleh ubah bebas yang digunakan ialah jantina, rakan sekelas dan persekitaran tadika. Sampel kajian terdiri daripada 40 orang kanak-kanak dari 2 Tadika diambil. Alat kajian terdiri daripada soal selidik berstruktur yang dibuat secara pemerhatian dan temu bual. Analisis data dibuat dengan menggunakan statistik diskriptif, iaitu peratus. Hasil kajian menunjukkan Hasil daripada kajian ini adalah memberitahu gambaran yang khusus mengenai tingkahlaku emosi kanak-kanak prasekolah antara rakan sebaya dan jantina di dalam kelas . Pola tingkahlaku emosi kanak..... 1143 hits |
4 | 2006 monograph | Kajian tinjauan buku bacaan kanak-kanak prasekolah di Malaysia Haron Isahak, Razali Abdul Rahim, Mohamed Isa Zainiah, Sainuddin Samri, Mamat Nordin, Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau jenis cerita dan tajuk buku yang digemari oleh kanak-kanak prasekolah di Malaysia. Soal selidik telah digunakan untuk mendapat maklumat dan pendapat 171 guru prasekolah Sekolah Kebangsaan, Tadika Kemas dan tadika swasta atau tadika persendirian di serata Malaysia tentang koleksi buku bacaan kanak-kanak yang terdapat di pusat tadika masing-masing, sejauh mana kanak-kanak membacanya, kekerapan amalan membaca kuat kepada kanak-kanak dan sejauh manakah kanak-kanak gemar buku yang terdapat di koleksi itu. Dapatan menunjukkan 35.1% reponden menyatakan hampir semua koleksi buku disukai oleh kanak-kanak, 29.8% menyatakan tiga per empat dan 31.9% menyatakan separuh saja. Hanya lapan judul buku yang disebut dua kali atau lebih sebagai paling digemari kanak-kanak. Dapatan menunjukkan hanya 7% yang mengamal 'membaca kuat setiap hari', 57.9010 membaca kuat dua-tiga kali seminggu dan 13% membaca kuat seminggu sekali. Terdapat hubungan yang signifikan antara kek..... 3710 hits |
5 | 2008 monograph | Enhancing chemistry teaching and learning-using student interest and experiences of natural phenomena Ismail@Mamat Ramli, 342 hits |