UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Marlina Mat Napes |
1 | 2022 thesis | Pembangunan dan persepsi murid terhadap MY CHEMISALT dalam kalangan murid kimia tingkatan empat Marlina Mat Napes Kajian ini bertujuan membangunkan permainan MY CHEMISALT bagi tajuk
penyediaan garam dan mengenal pasti persepsi murid terhadap permainan ini. Kajian
ini menggunakan reka bentuk penyelidikan pembangunan berasaskan model reka
bentuk instruksional ADDIE. Teknik persampelan rawak kelompok dua peringkat
digunakan untuk memilih 225 orang murid tingkatan empat yang mengambil kimia dari
enam buah sekolah dalam daerah Gombak, Selangor sebagai sampel kajian. Persepsi
murid terhadap kebolehgunaan dan pengalaman bermain diukur dengan menggunakan
instrumen soal selidik dengan skala Likert lima mata yang diadaptasi daripada soal
selidik Model for the Evaluation of Educational Games (MEEGA+). Instrumen ini
mengandungi dua faktor kualiti iaitu kebolehgunaan dan pengalaman bermain. Data
kajian dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu dengan menghitung Indeks
Kesahan Kandungan (CVI), nilai min serta sisihan piawai. MY CHEMISALT
mempunyai nilai kesahan kandungan yang tinggi dengan n..... 824 hits |
2 | 2022 article | Analisis keperluan untuk pembangunan alat pembelajaran berasaskan permainan bagi subjek kimia tingkatan empat Marlina Mat Napes Kajian ini secara khususnya dijalankan bagi mengenal pasti permasalahan yang dihadapi oleh murid dan guru dalam menguasai standard kandungan (SK) penyediaan garam dan mengenal pasti keperluan untuk membangunkan alat pembelajaran berasaskan permainan (PBP) bagi SK tersebut. Kajian adalah melalui pendekatan kuantitatif menggunakan reka bentuk tinjauan. Platform Google Forms digunakan sebagai borang soal selidik kajian. Instrumen kajian telah disebar luas secara rawak melalui aplikasi Telegram dan WhatsApp. Seramai 224 murid dan 207 guru di seluruh Malaysia terutamanya di Selangor, Kuala Lumpur dan Perak telah menjawab soal selidik yang diedarkan dan data dianalisis secara deskriptif. Hasil kajian mendapati 80.4% murid dan 86.5% guru menyatakan persetujuan mengenai kesukaran standard kandungan penyediaan garam. Kesukaran yang dinyatakan oleh murid adalah terlalu banyak fakta yang perlu diingat (86.1%), mengalami kesukaran menjawab soalan berkaitan eksperimen untuk SK penyediaan garam (77...... 365 hits |