UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Misnan Jemali |
1 | 2008 thesis | Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran tilawah al-Quran sekolah-sekolah menengah Misnan Jemali AI-Qur'an aI-Karim merupakan sumber utama dalam mata pelajaran pendidikan Islam di sekolah, namun masih ramai pelajar sekolah menengah kebangsaan (harian) yang masih lemah menguasai AI-Qur' an sarna ada dari aspek bacaan, kefahaman dan hafazan. Dalam kajian ini pengkaji memfokuskan bagaimana proses amalan pengajaran tilawah AI-Qur'an dilaksanakan oleh guru kerana faktor ini berkaitan dengan rancangan pengajaran guru, tahap pelajar, objektif pengajaran, kaedah pengajaran dan penilaian dan rumusan dalam pengajaran. Enam aspek yang dikaji berkaitan amalan pengajaran guru iaitu; set induksi, ABM, objektif, kaedah, penutup dan sahsiah guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan semasa terdiri daripada 1449 responden pelajar tingkatan empat, manakala 96 responden terdiri dari kalangan guru pendidikan Islam di beberapa buah sekolah menengah kebangsaan (harian) di negeri Perak. Kesemua instrumen pengutipan data telah dibina oleh pengkaji dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar. Tah..... 1047 hits |
2 | 2006 thesis | Metodologi pengajaran al-Quran sekolah menengah Misnan Jemali Pengajaran dan pembelajaran tilawah al-Quran merupakan antara faktor penting yang menentukan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran pendidikan Islam. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat amalan pengajaran guru dalam pengajaran pendidikan al-Quran pendidikan Islam di sekolah menengah kebangsaan harian di beberapa buah sekolah di negeri Perak. Enam aspek yang dikaji dalam pengajaran guru ialah set induksi, ABM, pengajaran tilawah, ayat kefahaman, tahfiz al-Quran dan sahsiah guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan semasa dan sampelnya terdiri dari 2116 pelajar dan 96 orang guru di sekolah-sekolah negeri Perak. Data dianalisis dengan menggunakan pakej SPSS untuk menentukan kerelasi intra dan antara amalan pengajaran al-Quran dengan pencapaian akademik serta ujian-t untuk melihat perbezaan amalan pengajaran mengikut guru dan pelajar. Hasil kajian menunjukkan bahawa hubungan antara pengajaran tilawah, ayat kefahaman dan hafazan mempunyai hubungan yang kuat dalam menentukan pe..... 755 hits |