UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 4 |
Simplified search suggestions : Mohamed Isa Zainiah |
1 | 2009 monograph | Keberkesanan penggunaan buku cerita bergambar yang telah ditetapkan tahap bacaannya terhadap peningkatan tahap bacaan kanak-kanak Mohamed Isa Zainiah, Bahan bacaan perlu disesuaikan dengan tahap pembacaan kanak-kanak agar kanak-kanak mudah dan berminat untuk membaca. Oleh itu suatu sistem pemeringkatan buku adalah perlu agar kanak-kanak disediakan dengan buku yang bersesuaian dengan tahap pembacaannya. Oleh kerana di tadika terdapat kanak-kanak yang berbeza tahap pembacaannya iaitu tahap pembaca baru (tahap 1), pembaca awal (tahap 2) dan pembaca maju (tahap 3); perlulah disediakan buku-buku bagi pembaca di tahap-tahap tersebut Oleh itu kajian eksperimen ini ingin melihat kesan penggunaan buku cerita yang telah diperingkatkan untuk pembaca tahap 1, tahap 2 dan tahap 3 terhadap pemunculan literasi kanak-kanak prasekolah di Malaysia. Sebanyak 40 sampel kanak-kanak telah dibahagikan kepada kumpulan rawatan dan kawalan secara rawak. Buku cerita dibacakan secara kuat kepada kanak-kanak selama 15 mint sehari selama 5 minggu. Hasil dapatan secara peratusan dan ujian t menunjukkan perbezaan di antara kumpulan rawatan dan kawalan dari segi tah..... 1546 hits |
2 | 2006 monograph | Kajian tinjauan buku bacaan kanak-kanak prasekolah di Malaysia Haron Isahak, Razali Abdul Rahim, Mohamed Isa Zainiah, Sainuddin Samri, Mamat Nordin, Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau jenis cerita dan tajuk buku yang digemari oleh kanak-kanak prasekolah di Malaysia. Soal selidik telah digunakan untuk mendapat maklumat dan pendapat 171 guru prasekolah Sekolah Kebangsaan, Tadika Kemas dan tadika swasta atau tadika persendirian di serata Malaysia tentang koleksi buku bacaan kanak-kanak yang terdapat di pusat tadika masing-masing, sejauh mana kanak-kanak membacanya, kekerapan amalan membaca kuat kepada kanak-kanak dan sejauh manakah kanak-kanak gemar buku yang terdapat di koleksi itu. Dapatan menunjukkan 35.1% reponden menyatakan hampir semua koleksi buku disukai oleh kanak-kanak, 29.8% menyatakan tiga per empat dan 31.9% menyatakan separuh saja. Hanya lapan judul buku yang disebut dua kali atau lebih sebagai paling digemari kanak-kanak. Dapatan menunjukkan hanya 7% yang mengamal 'membaca kuat setiap hari', 57.9010 membaca kuat dua-tiga kali seminggu dan 13% membaca kuat seminggu sekali. Terdapat hubungan yang signifikan antara kek..... 3804 hits |
3 | 2010 monograph | Model literasi : penglibatan ibu bapa dalam memastikan pencapaian literasi kanak-kanak Mohamed Isa Zainiah, Mustapha Sali Zalina, Abd Shukor Abd Aziz, Abdul Raoh Ismail, Quek Bong Cheang, 1846 hits |
4 | 2012 monograph | The effect of a readers theater instructional implementation on preschool childrens reading fluency,comprehension and social emotional development Mohamed Isa Zainiah, Loy Chee Luen, 866 hits |