UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 4 |
Simplified search suggestions : Ng Kim Chew |
1 | 2019 thesis | Keberkesanan pendekatan kempen pendidikan bagi menimbulkan kesedaran terhadap penipuan cinta siber di negeri Selangor Chew Leong Wei Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan pendekatan kempen pendidikan
bagi menimbulkan kesedaran terhadap penipuan cinta siber di negeri Selangor.
Kajian ini juga menilai tahap penerimaan dan tahap kepuasan masyarakat terhadap
pendekatan kempen dalam menangani masalah sosial yang semakin serius ini. Kajian
ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kajian sebelum dan
selepas intervensi. Sebanyak 400 orang responden yang berumur dalam lingkungan
31 hingga 40 tahun telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian ini. Satu set soal
selidik telah digunakan sebagai instrumen untuk mengumpul data yang diperlukan
bagi kajian ini. Dapatan kajian dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan ujian-t
sampel berpasangan. Min skor bagi ujian pra ialah 37.55 dengan sisihan piawai 13.83
manakala min skor bagi ujian pos ialah 55.47 dengan sisihan piawai 8.65. Dapatan
kajian ini telah menunjukkan bahawa terdapat perbezaan signifikan pada tahap
kesedaran responden ..... 1644 hits |
2 | 2022 thesis | Kesan teknik SQ3R terhadap pencapaian murid tahun tiga dalam kefahaman membaca Bahasa Cina Chew, Moi Fong Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan teknik SQ3R terhadap pencapaian kefahaman
membaca Bahasa Cina tahun tiga. Kajian ini juga mengkaji tahap penguasaan
kefahaman membaca mengikut kategori literal, inferens dan kritikal serta mengenal
pasti tahap penerimaan murid terhadap teknik SQ3R. Kajian ini dijalankan dengan
menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen. Pemilihan
sampel kajian dilakukan dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan yang
melibatkan jumlah seramai 68 orang murid tahun tiga dari dua buah kelas di sebuah
sekolah rendah daerah Tangkak. Sampel kajian terdiri daripada 34 orang murid dalam
kumpulan eksperimen dan 34 orang murid dalam kumpulan kawalan. Instrumen yang
digunakan ialah Ujian Pemahaman Bertulis (UPB) dan soal selidik tahap penerimaan
terhadap teknik SQ3R. Data kuantitatif dikutip dan dianalisis menggunakan statistik
deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif seperti taburan frekuensi, peratusan, min
dan sisihan p..... 715 hits |
3 | 2020 thesis | Development of supervision framework for teaching practice in a public University Chew, Wai Keng The purpose of this study was to develop a supervision framework for teaching practice in a public university. This study also aimed: (a) to identify issues faced by student teachers, supervisors and mentor teachers during the teaching practice, (b) to explore valuable elements for developing a supervision framework, and (c) to validate the framework. The research design in this study was a framework development. The instruments used in this study consisted of a set of questionnaires, semi-structured interview, focus group discussion (FGD) and document analysis. This study involved 62 trainee teachers in the focus group discussion, eight supervisors and eight mentor teachers were involved in the interview and 353 trainee teachers were selected to respond to the questionnaires. Descriptive statistics such as frequency, percentage, mean and standard deviation were used in the study to analyse quantitative data. Thematic analysis was used to analyse the qualitative data. Key findings from..... 231 hits |
4 | 2022 thesis | Kesan penggunaan peta minda dalam pemahaman teks bacaan Bahasa Cina Tahun Empat Chew, Kai Liang Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan peta minda dalam
pemahaman teks Bahasa Cina tahun empat jika dibandingkan dengan pengajaran
konvensional. Kesan kedua-dua kaedah ini terhadap pencapaian markah ujian soalan
pemahaman Bahasa Cina murid Tahun Empat telah dikaji. Kajian ini merupakan kajian
reka bentuk campuran. Reka bentuk kajian kuantitatif menggunakan pendekatan
eksperimen-kuasi dan disokong oleh data kualitatif seperti analisis dokumen dan temu
bual. 62 orang murid telah dipilih untuk menjadi sampel kajian. Dalam reka bentuk
eksperimen-kuasi, sebuah kelas dijadikan kumpulan eksperimen yang menggunakan
peta minda semasa pengajaran dan pembelajaran pemahaman teks Bahasa Cina selama
12 minggu. Manakala sebuah kelas lagi dijadikan kumpulan kawalan yang menerima
pengajaran konvensional. Instrumen yang digunakan untuk mengumpul data ialah ujian
pra dan ujian pasca, soal selidik, analisis dokumen dan temu bual. Data yang dikumpul
dianalisis dengan me..... 231 hits |