UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Saearani Muhammad Fazli Taib |
1 | 2014 thesis | Peran Kraton Ngayogyakarta Hadiningrat dan Institusi Pendidikan Tari dalam proses pewarisan tari klasik gaya Yogyakarta Saearani, Muhammad Fazli Taib The identity of a nation can be more prominent through artwork inheritance as the core of culture that has uniqueness and its distinctive characteristics. This research aims to study the role of Ngayogyakarta Hadiningrat palace, formal educational institutions, and non-formal education institutions in inheritance Yogyakarta Classical Dance Style (TKGY). It is viewed from the process and the method of inheritance as well as aesthetic value which become the contribution of the institution in inheritance of (TKGY). The theory used in this study such as theory of The Sociology of Art by Arnold Hauser (1985) to explore the institutions and the processes of Yogyakarta Classical Dance Style inheritance, the theory of institutions by S. Tang (2011) and B.J. Handerson with the theory of the role in (1997), and etnochoreology theory by Gertrude Prokosh (1960) to explore the textual form of dance based on the value practice and best practice. This study uses a multi-disciplinary approach from the..... 6672 hits |
2 | 2010 thesis | Pemantapan jati diri pelajar sekolah menengah melalui pendidikan pergerakan kreatif Muhammad Fazli Taib Saearani Kajian ini bertujuan untuk melihat sumbangan dan implikasi modul pergerakan kreatif yang telah
dibangunkan oleh pengkaji. Sebanyak tiga buah modul mengandungi 1) kebebasan pengucapan idea dan
perasaan menerusi aktiviti olahan ekspresi tubuh, 2) ritma menerusi aktiviti pergerakan berirama
dan 3) daya cipta kreatif menerusi aktiviti eksplorasi pergerakan. Hasil kajian menunjukkan
terdapat kelebihan dan kekurangan daripada modul tersebut yang boleh dijadikan penambahbaikan untuk
mengukuhkan lagi pengisian maklumat yang dibina. Bagi pelajar yang terlibat, masing-masing dapat
rnengikuti aktiviti dengan memberikan kemunculan kegembiraan, keunikan potensi gerak yang sangat
kreatif seterusnya memantapkan jati diri mereka. Dapatan kajian mencadangkan bahawa aktiviti
pergerakan kreatif patut dibangunkan pada sistem pendidikan masa kini tidak kira dalam rnodul
akademik mahupun ko-kurikulum bagi mewarnai daya imaginasi kreatif keintelektualan pelajar yang dinamik.
.. 652 hits |