|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 5 |
| Simplified search suggestions : Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi |
| 1 | 2015 Thesis | Piawaian keselarian Rasm Uthmani terhadap al-Qiraat al-Shadhdhah bersumberkan Qiraat Abd Allah Ibn Masud R.A Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi Al-Qira'at al-Shadhdhah is a rejected recitation style which is not considered as part of the Qur'an. It is due to its inability to comply with the rules of Qira'at recitation set forth by the Ulama'. Among those companions who are frequently associated with Al-Qira'at al-Shadhdhah is "Abd Allah bin Mas'ut r.a. even though he has high reputation and credibility. There are several Qira'at originated from Ibn Mas'ud which are neglected and considered as Shadhdhah especially after the event of Qur'anic collection and rewriting during the reigns of "Uthman r.a. Thus, this incident has given vast opportunities to the enemy and commentators of Islam as a tool to attack authenticity of the Qur'an. Therefore, this study is aims to identify a narration of Al-Qira'at al-Shadhdhah recitation originated from "Abd Allah bin Mas'ut r.a. Later, it is evaluated and analysed based on one of the accepted pillars of recitation which is must be parallel with rasm mashaf'Uthmani. This study is also aim to ..... 3615 hits |
| 2 | 2014 Article | Kajian mengenai dialog dua hala sebagai pendekatan Qurani dalam tilawah al-Quran Abd. Latif Mohd. Abdul Nasir, Abd. Hadi Ahmad Zulfiqar Shah, Mohd Yusof Mohd Yakub @ Zulkifli, Dialog ialah perbualan dua hala dan terbina dengan tiga tahap iaitu pembukaan yang mengandungi unsur menyoal, perkembangan yang mengandungi unsur penghujahan dan penutup yang mengandungi rekasi menerima atau menolak. Artikel ini merupakan dapatan analisis skematik yang dilakukan terhadap ayat-ayat yang berbentuk dialog dalam al-Qur 'an dengan fokus diberikan kepada dialog dua hala. Dapatan menunjukkan dialog dua hala banyak berada dalam surah yang panjang dan dalam surah-surah Makiyyah. Ini menjadikan dialog sebagai pendekatan Qur 'an yang bermatlamatkan keringanan dalam membaca al-Qur 'an dari aspek fizikal ayat dan tahap penerima. Dapatan kajian membuktikan bahawa al-Qur 'an ialah mukjizat dari Allah SWT, dan yang paling ramai dan kerap dibaca manusia... 2197 hits |
| 3 | 2017 Article | Penafian terhadap kekeliruan beberapa ayat al-Quran dalam Mashaf Uthmani Abdul Hadi Ahmad Zulfiqar Shah, Abd Latif Mohd Abdul Nasir, Abdul Rahman Muhammad Hasbi, 2872 hits |
| 4 | 2021 Article | Pelaksanaan sistem pengajian pondok di Madrasah Al-Hidayah Al- Hukmiyah, Pondok Pida Tiga, Jitra, Kedah Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi Pendidikan pondok merupakan sistem pendidikan yang diamalkan di negara-negara Timur Tengah dan kemudiannya dibawa masuk oleh pedagang Asia Barat ke Tanah Melayu. Salah satu lokasi yang menjadi persinggahan para pedagang ialah negeri Kedah. Oleh itu, artikel ini bertujuan untuk menumpukan kepada pelaksanaan sistem pengajian pondok, kurikulum dan aktiviti yang dilaksanakan di Madrasah Al-Hidayah Al-Hukmiyah, Pondok Pida 3, Jitra Kedah. Kajian ini adalah kajian kualitatif dengan menggunakan temu bual dan pemerhatian sebagai instrumen untuk memperoleh data dan maklumat mengenai Madrasah Al-Hidayah Al-Hukmiyah. Dapatan kajian ini mendapati bahawa Madrasah Al-Hidayah Al-Hukmiyah telah melalui fasa yang berbeza dalam sejarah perkembangannya. Perkara ini juga telah berjaya meneruskan tradisi pondok sama ada dalam konteks pentadbiran, silibus pengajian, kaedah pengajaran dan aktiviti pelajar. Pembelajaran tradisi ini masih sesuai dilaksanakan, namun kajian ini juga mencadangkan agar beberapa pe..... 506 hits |
| 5 | 2024 Article | Implimentasi program pendidikan terapi Al-Quran dan ibadah dalam kalangan pelajar autisme di akademi Al-Quran Ar-Rayyan Ahmad Zulfiqar Shah Abdul Hadi Program Pendidikan Terapi Al-Quran dan Ibadah dalam kalangan pelajar autisme merupakan satu inisiatif yang direka untuk membantu pelajar autisme memahami dan menghayati ajaran Al-Quran serta ibadah. Ia dilaksanakan dengan tujuan untuk perkembangan kognitif, emosi, dan spiritual pelajar autism dengan kaedah yang sesuai dengan kemampuan dan keperluan khas mereka. Ini kerana, kanak-kanak dengan spektrum autisme sering menghadapi pelbagai cabaran dalam pembelajaran tradisional, termasuk dalam pendidikan agama. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneliti pelaksanaan, pendekatan dan keberkesanan strategi yang dilaksanakan bagi kanak-kanak autisme menerusi Program Pendidikan Terapi Al-Quran dan Ibadah yang dilaksanakan oleh Akademi Al Quran Ar-Rayyan (AQR). Kajian ini telah menggunakan kaedah kualitatif dengan rekabentuk kajian kes, pengumpulan data menerusi temu bual mendalam dengan guru-guru Al-Quran yang berpengalaman mengajar kanak-kanak autisme, serta pemerhatian langsung dalam kelas-k..... 40 hits |