UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 3 |
Simplified search suggestions : Akma Abd Hamid |
1 | 2004 thesis | Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah Akma Abd Hamid The purpose of this research is to study the relationships between extrovert-introvert personality with values and value dimensions and their relationship with disciplined and indisciplined students. Besides, the study also try to observe in details the relationship between: extrovertintrovert personality, discipline and indicipline character, gender, S.E.S with values and value dimensions which comprise of intellect, economy, esthetic, religion, social, moral, health and citizenship. The sample consists of 350 Form 2 students selected among the discipline and indiciplined students from 4 secondary schools in the Kemaman District of Terengganu. The instruments used were Eysenck Personality Questionnaires and Value Questionnaires. The results of the study indicated that the extrovert-introvert personality has positive and significant relationship with values and two value dimensions: religion and moral. The extrovert-introvert personality too has negative and non-significant relationshi..... 1601 hits |
2 | 2011 thesis | Pengaruh kecerdasan emosi dan personaliti terhadap pencapalan akademik pelajar sekolah menengah Akma Abd. Hamid Kajian ini bertujuan menguji pengaruh kecerdasan emosi dan personaliti terhadap pencapaian akademik pelajar sekolah menengah. Kecerdasan emosi terdiri daripada lima konstruk iaitu kesedaran kendiri, pengurusan kendiri, motivasi, empati dan kemahiran sosial. Faktor personaliti pula terdiri daripada ekstrovert, kerisauan, pemikiran tegas, tidak bergantung dan kawalan kendiri. Faktor demografi dalam kajian ini terdiri daripada jantina dan lokasi sekolah. Kajian ini menggunakan soal selidik kecerdasan emosi yang diubah suai dan dibina sendiri oleh pengkaji berdasarkan teori Goleman. Soal selidik personaliti menggunakan "The Sixteen Personality Factor Questionnaire (J 6FP) " oleh Cattell. Subjek kajian ini seramai 435 pelajar tingkatan empat iaitu 210 lelaki dan 225 perempuan. Data kajian dianalisis menggunakan ujian korelasi Pearson, ujian regrasi berganda (stepwise), MANOVA dan ujian-t. Keputusan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara kecerdasan emosi dan konstruk kec..... 973 hits |
3 | 2004 thesis | Hubungan di antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai di kalangan pelajar sekolah menengah Akma Abd. Hamid Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara personaliti ekstrovert-introvert dengan nilai dan
dimensi nilai serta hubungan dengan pelajar berdisplin dan tidak berdisiplin. Di samping itu, ia
juga bertujuan melihat perbezaan pesonaliti ekstrovert-introvert, pelajar berdisiplin dan tidak
berdisiplin, jantina, status sosioekonomi (S.E.S) dengan nilai dan dimensi nilai yang terdiri
daripada 8 bidang iaitu intelek, ekonomi, estetika, agama, sosial, moral, kesihatan dan
kewarganegaraan. Sampel kajian terdiri daripada 350 orang pelajar Tingkatan. dua yang dipilih
berdasarkan kategori pelajar berdisiplin dan tidak berdisiplin daripada empat buah sekolah
menengah di Daerah Kemaman, Terengganu. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Eysenck
Personality Questionnaire dan soal selidik nilai. Hasil kajian menunjukkan personaliti
ekstrovert-introvert mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan nila..... 138 hits |