UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 4 |
Simplified search suggestions : Amir Hashim |
1 | 2016 article | Analisis kesalahan Newman dalam penyelesaian masalah Matematik tahun 3 Tuan Hashim Tuan Siti Humaira, Ahmad Mohamad Amir Shah, Kajian ini bertujuan memahami dengan lebih mendalam akan kaedah analisis kesalahan Newman melibatkan penyelesaian masalah matematik berayat. Kajian juga menilai kesan kaedah terhadap cara murid menjawab soalan berbentuk penyelesaian masalah matematik berayat dan sikap murid terhadap matapelajaran matematik khususnya yang berbentuk penyelesaian masalah matematik berayat. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti punca-punca kesilapan berdasarkan Prosedur Analisis Kesalahan Newman, mengenalpasti jenis-jenis kesalahan algoritma dalam menyelesaikan masalah bercerita matematik dan mengenalpasti sikap murid-murid terhadap matapelajaran matematik khususnya dalam penyelesaian masalah bercerita matematik. Kajian ini melibatkan seramai 10 orang murid Tahun Tiga Pintar di sebuah sekolah di Daerah Kinta Selatan, Perak. Lima jenis instrumen kajian digunakan iaitu borang maklumat responden, ujian bertulis penyelesaian masalah matematik nombor bulat, borang soal selidik individu, borang analisa jeni..... 2584 hits |
2 | 2010 monograph | Kajian penyesuaian program pengajian UPSI dengan bidang pekerjaan (graduan 1999-2009) Kasa Zakaria, Ibrahim Mohamad, Kahar Mohd Ramli Buyong, Dawi Amir Hasan, Hashim Ahmad, Che Omar Che Mohd Zulkifli, Che Ngah Mohamad Suhaily Yusri, Oth Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kesesuaian program pengajian yang ditawarkan oleh UPSI dengan bidang pekerjaan. Lapan aspek yang dilihat ialah kesediaan graduan UPSI meneruskan pengajian diperingkat lebih tinggi, kesesuaian program UPSI dengan keperluan bidang keguruan, pandangan graduan terhadap pelaksanaan kokurikulum, kesesuaian kokurikulum dengan keperluan sekolah, kesediaan graduan bekerja sebagai guru atau bukan guru di luar Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), kesesuaian program pengajian UPSI dengan keperluan semasa bidang keguruan mengikut pandangan majikan guru, kesesuaian prasarana dan kemudahan untuk program pengajian mengikut pandangan pensyarah dan kesesuaian graduan bekerja diluar bidang keguruan mengikut pandangan majikan bukan guru. Kajian ini dijalankan dalam bentuk tinjauan dengan menggunakan soal selidik untuk mendapatkan data daripada graduan yang bergraduat dari tahun 1999 hingga 2009 (populasi 14,942, sampel 1500 dan 80% memberi maklumbalas), majikan ..... 18629 hits |
3 | 2022 article | Laman arca connecting the public sculpture experience through a cloud based system Nur Muhammad Amin Hashim Amir Experiencing public sculpture can be highly individualistic for each participating audience. The experience only lasts for as long as they are on the site. Without any extensive interactive element besides taking photographs and observing, it is safe to say that lacking thereof is shown in a static environment. This research aims to create a platform that connects visitors’ experiences into one collective hive by expanding it through the artworks’ captions. Laman Arca; is a series of public sculptures on specific sites that allow visitors to use the implemented cloud-based system to harness their creative needs. This implementation improves visitors’ ways of interacting with the sculptures by adding a platform to discourse them, exponentially improving their appreciative experiences. The system has several sections; artwork description, artist’s biography, essential information, and live-site projects. The platform is retroactive, which means new visitors can assess previous au..... 122 hits |
4 | 2005 thesis | Tinjauan kepentingan aplikasi reka bentuk instruksional danteknologi terhadap tahap kompetensi guru pendidikan seni visual dalam pengajaran dan pembelajaran Amir Hashim Kajian ini adalah untuk mengenalpasti tahap kompetensi yang ada dan perlu ada pada guru-guru
Pendidikan Seni Visual dalam proses perancangan dan perlaksanaan pengajaran menggunakan Kaedah Reka
bentuk Instruksional dan Teknologi serta pengaplikasian Visual Grafik Komputer dan Multimedia dalam
pengajaran di sekolah. Untuk menghasilkan satu kaedah pengajaran yang berkesan, guru-guru
Pendidikan Seni Visual (PSV) perlu mempunyai kompetensi yang tinggi dalam proses
perancangan dan perlaksanaan pengajaran. Justeru itu, mereka terlebih dahulu didedahkan dengan
pelbagai kaedah, teknik dan keperluan untuk menghasilkan modul pengajaran bercirikan interaktif
dan penyerapan visual grafik dan multimedia bersama-sama. Pelbagai aspek asas pembangunan
modul pengajaran interaktif didedahkan kepada guru PSV sepanjang kursus selama empat hari di
bawah bimbingan penyelidik. Atas faktor masa dan kos yang tinggi, guru-guru PSV h..... 58 hits |