UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 1 |
Simplified search suggestions : Beh Jun Siong |
1 | 2022 Thesis | Kesan Strategi Pengajaran Resiprokal terhadap kemahiran penyelesaian masalah, minat dan kebimbangan murid terhadap matematik Beh, Jun Siong Kajian ini bertujuan menentukan kesan penggunaan Strategi Pengajaran Resiprokal (SPR)
terhadap kemahiran penyelesaian masalah, minat dan kebimbangan murid terhadap
matematik. Reka bentuk eksperimen kuasi digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian ini
melibatkan murid-murid dari sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina iaitu seramai 64 orang
murid Tahun Empat. Sebanyak 32 orang murid dalam kumpulan rawatan diajar
menggunakan SPR dan 32 orang murid dalam kumpulan kawalan diajar menggunakan
teknik konvensional. Kajian ini melibatkan teknik pengumpulan data kuantitatif secara ujian
pra, ujian pertengahan, ujian pos dan soal selidik. Temu bual sebagai data kualitatif dikutip
untuk menyokong data-data kuantitatif. Dapatan kajian mendapati bahawa tidak ada
perbezaan yang signifikan dalam kemahiran penyelesaian masalah di antara kumpulan
rawatan (M=40.88, SP=8.75) dan kumpulan kawalan (M=40.50, SP=8.13) dalam ujian pra,
t(62)=0.18, p>0.05. Dalam ujian pertengahan juga menunjukkan bahawa ..... 1728 hits |