UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 1 |
Simplified search suggestions : Connie Shin Connie Cassy Ompok |
1 | 2019 Article | Kesan kaedah mengajar terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah Connie Shin @ Connie Cassy Ompok Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan kaedah mengajar seperti permainan, buku nombor dan lembaran kerja terhadap pencapaian awal matematik yang merangkumi aras pengetahuan, kefahaman dan aplikasi dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang berbentuk kaedah kuasi experimen. Kajian ini melibatkan 1107 orang kanak-kanak prasekolah sebagai sampel, dan menggunakan instrumen Test of Early Mathematics Ability untuk mengumpul data. Data dianalisis melalui statistik deskriptif dan statistik inferensi menggunakan ujian MANCOVA. Dapatan kajian menunjukkan tiga kaedah mengajar, iaitu permainan, buku nombor dan lembaran kerja dapat meningkatkan pencapaian awal matematik kanak-kanak prasekolah. Namun begitu, pengkaji mendapati kaedah mengajar hanya memberi kesan secara signifikan terhadap kefahaman dan analisis awal matematik kanak-kanak prasekolah. Selain itu, kaedah permainan menunjukkan pencapaian awal matematik kanak-kanak prasekolah yang paling ..... 860 hits |