UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 1 |
Simplified search suggestions : Faridah Md Ashiri |
1 | 2005 thesis | Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI) Faridah Md Ashiri Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik
Prinsip Perakaunan. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti perbez.aan gaya pembelajaran
mengikut faktor-faktor terpilih iaitu jantina, kaum, aliran, pencapaian awal Matematik, lokasi
sekolah dan jenis sekolah. Kaedah yang digunakan adalah kaedah deskriptif berbentuk tinjauan
sampel. Sampel yang dipilih terdiri dari 222 orang pelajar Tingkatan 4 yang mengambil mata
pelajaran Prinsip Perakaunan dari tiga belas buah sekolah di daerah Manjung. Alat kajian yang
digunakan adalah Inventori Pembelajaran di Sekolah oleh Selmes (1987) yang mengemukakan lima gaya
pembelajaran iaitu Gaya Permukaan, Gaya Mendalam, Gaya Dorongan, Gaya Gigih Usaha dan Gaya
Terancang. Data-data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan pakej
SPSS versi 11.5. Analisis deskriptif mendapati para pelajar mengamalkan Gaya Dorongan berbanding
..... 150 hits |