UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 5
Simplified search suggestions : Haron Isahak
12005
conference_item
Lifelong Learning
Haron Isahak,
-..

647 hits

22008
monograph
Kesan dasar pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris di sekolah rendah
Haron Isahak, Gapor Abdul Latif, Masran Md Imasir, Ibrahim Abdul halim, Mohamed Nor Mariam,
Tujuan kajian ini ialah untuk melihat kesan dasar penggunaan Bahasa lnggeris sebagai bahasa pengantar Matematik dan Sains di sekolah (PPSMI), terutama di sekolah rendah: sejauh manakah dasar ini berkesan untuk meningkatkan pembelajaran dan prestasi murid dalam kedua-dua mata pelajaran ini; dan sejauh manakah ia meningkatkan kemahiran pelajar dalam Bahasa lnggeris, seperti yang diharapkan oleh Kerajaan apabila dasar ini diumumkan dalam Julai 2002, dan mula dilaksanakan pada awal tahun 2003. Kajian ini merupakan kajian tinjauan soal selidik dan ujian Matematik, Sains dan Bahasa lnggeris di kalangan sampel murid Tahun 5 di sekolah rendah dalam tiga kohort, iaitu tinjauan Februari 2007 (N=1564) dari 27 buah sekolah rendah, Julai 2007 (N= 636) dari 13 buah sekolah, dan Januari 2008 (N= 1703) dari 28 buah sekolah. Murid ini telah mengalamai pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa lnggeris selama empat tahun, iaitu sejak dasar ini mula diperkenalkan. Dapatan dari ketiga-tiga sampel ini .....

3218 hits

32004
monograph
Awal membaca bahasa melayu: keberkesanan kaedah gabungan bunyi-kata untuk untuk prasekolah dan untuk pemulihan
Haron Isahak,
Tajuk asal Projek Kajian ini ialah: Kajian tentang pernulihan rnernbaca Bahasa Melayu murid-murid Sekolah Rendah dan Menengah di sekitar Tanjung Malim. Tetapi setelah lebih dua tahun menjalankannya, dan laporan ditulis, elok sekali tajuk ini diubah sedikit bagi membayangkan hasil akhir daripada projek asal itu. Dengan itu tajuk projek penyelidikan ini diubah roenjadi: Awal Membaca Bahasa Melayu: Keberkesanan Kaedah Gabungan Bunyi-Kata untuk Prasekolah dan untuk Pemulihan Rujukan projek ini ialah: No. Kod Penvelidikan: 03-12-05-02/no. kod akaun 05052_1 Projek ini ialah projek penyelidikan jangka pendek dengan bantuan kewangan dan Tabung Penyelidikan UPSI...

1333 hits

42006
monograph
Kajian tinjauan buku bacaan kanak-kanak prasekolah di Malaysia
Haron Isahak, Razali Abdul Rahim, Mohamed Isa Zainiah, Sainuddin Samri, Mamat Nordin,
Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau jenis cerita dan tajuk buku yang digemari oleh kanak-kanak prasekolah di Malaysia. Soal selidik telah digunakan untuk mendapat maklumat dan pendapat 171 guru prasekolah Sekolah Kebangsaan, Tadika Kemas dan tadika swasta atau tadika persendirian di serata Malaysia tentang koleksi buku bacaan kanak-kanak yang terdapat di pusat tadika masing-masing, sejauh mana kanak-kanak membacanya, kekerapan amalan membaca kuat kepada kanak-kanak dan sejauh manakah kanak-kanak gemar buku yang terdapat di koleksi itu. Dapatan menunjukkan 35.1% reponden menyatakan hampir semua koleksi buku disukai oleh kanak-kanak, 29.8% menyatakan tiga per empat dan 31.9% menyatakan separuh saja. Hanya lapan judul buku yang disebut dua kali atau lebih sebagai paling digemari kanak-kanak. Dapatan menunjukkan hanya 7% yang mengamal 'membaca kuat setiap hari', 57.9010 membaca kuat dua-tiga kali seminggu dan 13% membaca kuat seminggu sekali. Terdapat hubungan yang signifikan antara kek.....

3804 hits

52021
thesis
Keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid pemulihan khas
Nor Adzleena Wahap
Kajian  ini  bertujuan  untuk  mengenal  pasti  keberkesanan  penggunaan  Kaedah  Gabung Bunyi   Kata  (KGBK)  terhadap  pencapaian  kemahiran  membaca  dan  minat  membaca murid  Pemulihan  Khas   di  sekolah  rendah.  KGBK  diilhamkan  oleh  Profesor  Emeritus Dato  Dr.  Isahak  Haron  pada   tahun  1979.  KGBK  digunakan  dalam  kajian  ini  dengan pengubahsuaian dari aspek pemilihan dan  penambahan huruf mengikut kebolehan belajar sampel kajian. Kajian dijalankan di dua buah sekolah  rendah dalam daerah Tanah Merah, Kelantan.  Seramai  30  murid  Pemulihan  Khas  terlibat  dalam   kajian  iaitu  15  orang daripada  kumpulan  eksperimen  yang  belajar  menggunakan  KGBK  manakala   15  murid lagi adalah kumpulan kawalan yang belajar menggunakan kaedah konvensional. Kedua- dua   kumpulan  sampel  kajian  tidak  menguasai  kemahiran  membaca  suku  kata  terbuka. Kajian  ini   menggunakan  rekaÂ.....

2830 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.