UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 5 |
Simplified search suggestions : Haron Isahak |
1 | 2005 conference_item | Lifelong Learning Haron Isahak, -.. 647 hits |
2 | 2008 monograph | Kesan dasar pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris di sekolah rendah Haron Isahak, Gapor Abdul Latif, Masran Md Imasir, Ibrahim Abdul halim, Mohamed Nor Mariam, Tujuan kajian ini ialah untuk melihat kesan dasar penggunaan Bahasa lnggeris sebagai bahasa pengantar Matematik dan Sains di sekolah (PPSMI), terutama di sekolah rendah: sejauh manakah dasar ini berkesan untuk meningkatkan pembelajaran dan prestasi murid dalam kedua-dua mata pelajaran ini; dan sejauh manakah ia meningkatkan kemahiran pelajar dalam Bahasa lnggeris, seperti yang diharapkan oleh Kerajaan apabila dasar ini diumumkan dalam Julai 2002, dan mula dilaksanakan pada awal tahun 2003. Kajian ini merupakan kajian tinjauan soal selidik dan ujian Matematik, Sains dan Bahasa lnggeris di kalangan sampel murid Tahun 5 di sekolah rendah dalam tiga kohort, iaitu tinjauan Februari 2007 (N=1564) dari 27 buah sekolah rendah, Julai 2007 (N= 636) dari 13 buah sekolah, dan Januari 2008 (N= 1703) dari 28 buah sekolah. Murid ini telah mengalamai pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa lnggeris selama empat tahun, iaitu sejak dasar ini mula diperkenalkan. Dapatan dari ketiga-tiga sampel ini ..... 3218 hits |
3 | 2004 monograph | Awal membaca bahasa melayu: keberkesanan kaedah gabungan bunyi-kata untuk untuk prasekolah dan untuk pemulihan Haron Isahak, Tajuk asal Projek Kajian ini ialah: Kajian tentang pernulihan rnernbaca Bahasa Melayu murid-murid Sekolah Rendah dan Menengah di sekitar Tanjung Malim. Tetapi setelah lebih dua tahun menjalankannya, dan laporan ditulis, elok sekali tajuk ini diubah sedikit bagi membayangkan hasil akhir daripada projek asal itu. Dengan itu tajuk projek penyelidikan ini diubah roenjadi: Awal Membaca Bahasa Melayu: Keberkesanan Kaedah Gabungan Bunyi-Kata untuk Prasekolah dan untuk Pemulihan Rujukan projek ini ialah: No. Kod Penvelidikan: 03-12-05-02/no. kod akaun 05052_1 Projek ini ialah projek penyelidikan jangka pendek dengan bantuan kewangan dan Tabung Penyelidikan UPSI... 1333 hits |
4 | 2006 monograph | Kajian tinjauan buku bacaan kanak-kanak prasekolah di Malaysia Haron Isahak, Razali Abdul Rahim, Mohamed Isa Zainiah, Sainuddin Samri, Mamat Nordin, Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau jenis cerita dan tajuk buku yang digemari oleh kanak-kanak prasekolah di Malaysia. Soal selidik telah digunakan untuk mendapat maklumat dan pendapat 171 guru prasekolah Sekolah Kebangsaan, Tadika Kemas dan tadika swasta atau tadika persendirian di serata Malaysia tentang koleksi buku bacaan kanak-kanak yang terdapat di pusat tadika masing-masing, sejauh mana kanak-kanak membacanya, kekerapan amalan membaca kuat kepada kanak-kanak dan sejauh manakah kanak-kanak gemar buku yang terdapat di koleksi itu. Dapatan menunjukkan 35.1% reponden menyatakan hampir semua koleksi buku disukai oleh kanak-kanak, 29.8% menyatakan tiga per empat dan 31.9% menyatakan separuh saja. Hanya lapan judul buku yang disebut dua kali atau lebih sebagai paling digemari kanak-kanak. Dapatan menunjukkan hanya 7% yang mengamal 'membaca kuat setiap hari', 57.9010 membaca kuat dua-tiga kali seminggu dan 13% membaca kuat seminggu sekali. Terdapat hubungan yang signifikan antara kek..... 3804 hits |
5 | 2021 thesis | Keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid pemulihan khas Nor Adzleena Wahap Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Kaedah Gabung Bunyi Â
Kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca dan minat membaca murid Pemulihan Khas Â
di sekolah rendah. KGBK diilhamkan oleh Profesor Emeritus Dato Dr. Isahak Haron pada Â
tahun 1979. KGBK digunakan dalam kajian ini dengan pengubahsuaian dari aspek pemilihan danÂ
penambahan huruf mengikut kebolehan belajar sampel kajian. Kajian dijalankan di dua buah sekolahÂ
rendah dalam daerah Tanah Merah, Kelantan. Seramai 30 murid Pemulihan Khas terlibat dalam Â
kajian iaitu 15 orang daripada kumpulan eksperimen yang belajar menggunakan KGBK manakalaÂ
 15 murid lagi adalah kumpulan kawalan yang belajar menggunakan kaedah konvensional. Kedua- dua Â
kumpulan sampel kajian tidak menguasai kemahiran membaca suku kata terbuka. Kajian ini Â
menggunakan rekaÂ..... 2830 hits |