UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 1 |
Simplified search suggestions : Lakshmi Permal |
1 | 2021 thesis | Penggunaan teater boneka dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran untuk meningkatkan domain psikomotor murid berkeperluan khas Lakshmi Permal Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti jika teknik teater boneka dalam pembelajaran
murid berkeperluan khas (MBK) dapat meningkatkan domain psikomotor di kalangan
mereka. Teater boneka ialah sebuah teknik alternatif pengajaran di mana para pengajar
menggunakan teknik tersebut dalam usaha untuk menarik minat sesebuah subjek atau
peristiwa kepada murid. Walaubagaimanapun, keberkesanan teater boneka sebagai
kaedah pedagogi belum pernah dibuktikan dalam meningkatkan domain psikomotor,
terutama bagi MBK walaupun aspek perkembangan ini dilihat sebagai amat penting
untuk dipertingkatkan dalam perkembangan mereka. 10 peserta MBK telah dipilih
sebagai responden bagi kajian lapangan yang bertempat di Sekolah Kebangsaan Tunku
Azizah, Kuantan, Pahang yang mempunyai masalah psikomotor yang telah disahkan
oleh guru mata pelajaran mereka. Oleh kerana itu, objektif kajian ini adalah untuk
mengkaji tahap pencapaian domain psikomotor menerusi penggunaan teater boneka di
kalangan MBK serta ..... 1136 hits |