UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 2
Simplified search suggestions : Masliza Siti Ramli
12020
article
Analisis keperluan untuk membangunkan Modul Pembelajaran Berasaskan Challenge dalam mempelajari Matematik bagi murid tingkatan 4
Masliza Siti Ramli
Analisis keperluan penting dalam membangunkan sesuatu produk bagi memastikan produk yang dibina dapat memenuhi keperluan pengguna. Kajian ini dilakukan bagi menganalisis keperluan dan spesifikasi modul berdasarkan kaedah Pembelajaran Berasaskan Challenge (PBC) untuk murid tingkatan 4. Pendekatan yang digunakan dalam kajian ini ialah pendekatan kuantitatif dengan menggunakan kaedah soal selidik. Sampel kajian dipilih secara rawak mudah melibatkan 39 orang guru yang mengajar matematik tingkatan 4 di seluruh Malaysia. Instrumen kajian ini ialah Soal Selidik Analisis Keperluan Kaedah PBC.  Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu frekuensi dan peratus. Dapatan kajian menunjukkan 81.5% guru memerlukan modul pembelajaran berasaskan challenge bagi pembelajaran Matematik tingkatan 4. Selain itu, 95.7% guru telah memilih Matematik Pengguna: Pengurusan Kewangan sebagai tajuk pilihan. Kesimpulannya, terdapat keperluan membangunkan modul kaedah pembelajaran berasaskan challenge ini.....

580 hits

22023
article
Kesahan modul pengajaran dan pembelajaran berintegrasikan kaedah pembelajaran berasaskan cabaran bagi tajuk Matematik pengguna
Masliza Siti Ramli
Kajian ini adalah bertujuan mentadbir kesahan modul pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang mengintegrasikan kaedah Pembelajaran Berasaskan Cabaran (PBC). Modul ini juga dikenali sebagai modul CHABLE (CHAllenge Based Learning) dalam pembelajaran tajuk Matematik Pengguna. Dalam kajian ini reka bentuk kajian yang digunakan adalah Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan atau Develop and Design Research (DDR). Modul CHABLE ini menggunakan gabungan model ADDIE dan model Gerlach dan Ely. Modul yang dibina ini mengandungi empat unit pembelajaran yang terdapat dalam tajuk Matematik Pengguna. Tajuk-tajuk tersebut adalah simpanan dan pelaburan, pengurusan kredit dan hutang, perancangan dan pengurusan kewangan serta pelan kewangan peribadi. Bagi mencapai objektif kajian, kesahan modul telah ditaksirkan kepada pakar bidang dengan cara mengenalpasti kesesuaian pengisian modul. Dua instrumen digunakan iaitu Soal Selidik Kesahan Kandungan (SSKK) dan Soal Selidik Penilaian Modul (SSPM). Analisis kesah.....

107 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.