UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 5 |
Simplified search suggestions : Md Noor Saper |
1 | 2005 monograph | Kajian keberkesanan kos program bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah Yaakub Noran Fauziah, Ayob Ahmad Mahdzan, Hasan Osman Rani, Quek Bong Cheang, Ismail Ramlee, Saper Md Noor, Jusoh Ahmad Jazimin, Mohd Arip Aziz Shah, 1. Pernyataan Masalah Kementerian Pelajaran telah memberi peruntukan yang banyak bagi guru B&K menjalankan pelbagai program. Kesemua ini menelan perbelanjaan yang besar. Selain daripada mengenal pasti keberkesanan program B&K kajian ini menganggar keberkesanan kos bagi setiap program intervensi yang dijalankan di sekolah. 2. Objektif Kajian Kajian ini bertujuan membandingkan keberkesanan kos program B&K di sekolah menengah mengikut empat jenis sekolah, iaitu sekolah menengah harian, sekolah berasrama penuh, sekolah menengah kebangsaan agama dan sekolah menengah teknik. Selain itu, kajian inijuga bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor keberkesanan koso 3. Metodologi Kajian Rekabentuk kajian ialah melalui tinjauan tiga pihak yang terlibat dengan program B&K, iaitu guru B&K, guru dan pelajar. Data dikumpul dengan menggunakan tiga set soalselidik yang menggunakan beberapa instrumen persepsi untuk mengukur "kepuasan" pihak-pihak tertentu tadi, selain daripada mendapatkan data berkaita..... 7928 hits |
2 | 2007 monograph | Penggunaan aktiviti kemahiran belajar 5 domain dalam kalangan bakal kaunselor UPSI Saper Md Noor, Mohd Yatim Ab Aziz, Kemahiran belajar 5 domain merupakan satu pendekatan kemahiran belajar berdasarkan pengalaman penulis sebagai kaunselor di sekolah. Kajian ini bertujuan melihat persepsi pelajar terhadap modul kemahiran belajar 5 domain, mengenalpasti pendekatan pelaksanaan modul ini dalam kalangan bakal kaunselor UPSI yang berpraktikum di samping meninjau kekuatan dan kelemahan modul berkenaan setelah diaplikasikan kepada pelajar. Fasa satu melibatkan pendekatan kuantitatif menggunakan soalselidik untuk melihat persepsi pelajar yang telah melalui bengkel Kemahiran Belajar 5 Domain. Seramai 90 orang pelajar daripada 3 buah sekolah telah dipilih sebagai responden. Fasa kedua menggunakan pendekatan kualitatif di mana seramai 6 orang bakal kaunselor UPS! yang berpraktikum telah dipilih sebagai responden. Data telah dikumpul melalui temubual dan dianalisis menggunakan perisian N-Vivo 2.0. Dapatan kajian kuantitatif mendapati peratusan persepsi pelajar terhadap modul kemahiran belajar 5 domain adalah positi..... 800 hits |
3 | 2017 article | Tahap salah laku disiplin pelajar sekolah-sekolah negeri Kedah Ishak Zainol Abidin, Bistamam Mohammad Nasir, Saper Mohd Noor, 1590 hits |
4 | 2017 article | Kajian kes aplikasi Dharuriyyat, Hajiyyat dan Tahsiniyyat (DHT) dalam membuat keputusan ketika kaunseling keluarga dan perkahwinan Mohamed Sidik Mohd Suhadi, Saper Mohd Noor, Mohd Daud Nurul ‘Ain, 1755 hits |
5 | 2012 thesis | Pembinaan Modul Bimbingan Tazkiyah al-Nafs (MBTN) dan kesannya ke atas religiositi dan resiliensi remaja Md Noor Saper Abstrak Kajian ini bertujuan untuk membina modul bimbingan berperspektif Islam yang dikenali sebagai Modul Bimbingan Tazkiyah al-Nafs (MBTN) dan menguji kesan modul terhadap pembolehubah religiositi dan resiliensi remaja. Kajian ini melibatkan dua fasa iaitu fasa pembinaan modul dan fasa menguji kesan modul terhadap pembolehubah religiositi dan resiliensi. Dalam fasa pertama, data tentang keperluan pembinaan modul telah dikumpulkan menerusi teknik temu bual dengan pakar dan kajian perpustakaan. Kajian kesahan pakar dan kebolehpercayaan telah dilaksanakan terhadap modul ini. Hasil kajian menunjukkan nilai pekali kebolehpercayaan keseluruhan modul ini adalah tinggi iaitu Alpha Cronbach 0.883. lni menunjukkan modul ini boleh digunakan sebagai intervensi. Pada fasa kedua, seramai 62 orang remaja telah dipilih sebagai responden untuk mengikuti modul ini. Kaedah kuasai eksperimen telah digunakan untuk mengutip data. Semua responden dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan k..... 1059 hits |