UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Mohd Taufek Harun |
1 | 2020 article | Penilaian kualiti modul FZ-STEM: aspek kesahan dan kebolehpercayaan Mohd Taufek Harun Kajian ini bertujuan untuk menilai kesahan dan kebolehpercayaan Modul FZ-STEM yang telah dibangunkan mengikut Model Pembinaan Modul Sidek. Kesahan kandungan Modul FZ-STEM telah dinilai oleh sepuluh orang pakar bidang berkaitan pengajaran dan pembelajaran (pdp) dan pendidikan STEM. Bagi menguji kebolehpercayaan Modul FZ-STEM, kajian rintis dijalankan terhadap 40 orang murid di sebuah sekolah menengah. Murid mengikuti kesemua aktiviti yang dicadangkan dalam Modul FZ-STEM dan menjawab soal selidik kebolehpercayaan modul. Secara keseluruhannya, Modul FZ-STEM memperoleh kesahan kandungan yang baik serta kebolehpercayaan sangat baik masing-masing dengan nilai min keseluruhan kandungan 0.95 dan nilai alfa Cronbach 0.867. Pengkaji telah mengambil kira kesemua cadangan serta komen pakar dan melakukan penambah baikan supaya dapat digunakan sebagai modul pdp STEM yang berkesan.
Modul ini menjadi modul tambahan kepada modul integrasi STEM yang sedia ada dan menjadi rujukan kepada guru dan murid..... 616 hits |
2 | 2022 thesis | Pembangunan modul FZ-STEM dalam topik Daya dan Gerakan serta keberkesanannya terhadap kemahiran abad ke-21 dan KBAT Mohd Taufek Harun Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul FZ-STEM dalam topik Daya dan
Gerakan serta mengkaji keberkesanannya terhadap kemahiran abad ke-21 (KA-21)
dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Modul FZ-STEM ialah modul
pembelajaran berasaskan projek yang diintegrasikan dengan konsep Sains, Teknologi,
Kejuruteraan, dan Matematik (STEM). Kajian ini menggunakan Pendekatan Reka
bentuk dan Pembangunan (DDR) bagi membangunkan modul serta kaedah kuasi
eksperimen bagi menilai keberkesanan modul. Modul FZ-STEM yang dibangunkan
memperoleh kesahan kandungan yang baik dengan nilai min pekali kesahan
kandungan sebanyak 0.95 dan kebolehpercayaan yang sangat baik dengan nilai alfa
Cronbach sebanyak 0.857. Kajian keberkesanan modul FZ-STEM terhadap KA-21
dan KBAT dijalankan di sebuah sekolah menengah di Daerah Kerian, Perak. Kajian
dijalankan selama 8 minggu melibatkan responden seramai 60 orang murid yang
dipilih secara pensampelan rawak kelompok dan dibahagikan kepada dua kumpulan,
ia..... 1334 hits |