UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 1 |
Simplified search suggestions : Nazihah Shaari |
1 | 2022 Thesis | Kesan pendekatan gamifikasi dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) tatabahasa Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah Nazihah Shaari Tujuan kajian ini adalah untuk meneliti kesan pendekatan gamifikasi dalam pembelajaran dan
pemudahcaraan (PdPc) tatabahasa Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah menengah di
Selangor. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti skor min bagi dua kumpulan dalam
ujian dan meneliti maklum balas murid tentang kesan pendekatan gamifikasi dalam PdPc
Bahasa Melayu, iaitu aspek sintaksis. Teori Pembelajaran Gamifikasi Landers (2014) dan
prinsip Tatabahasa Pedagogi David Newby digunakan sebagai kerangka teori kajian. Seramai
60 orang responden murid Tingkatan 1 terlibat yang terdiri daripada kumpulan kawalan dan
kumpulan rawatan. Kedua-dua kumpulan menerima pendekatan berbeza dalam sesi PdPc
tatabahasa, iaitu pendekatan tradisional dan pendekatan gamifikasi. Reka bentuk kajian ini
berbentuk kuantitatif dan kaedah kuasi-eksperimen dan tinjauan digunakan. Responden dipilih
berdasarkan kaedah kumpulan sebenar. Instrumen kajian yang digunakan ialah lima aktiviti
permainan yang dibina..... 3783 hits |